ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Veckobrev """"Arkivodukt""""  (läst 1635 gånger)

2007-01-16, 22:19
läst 1635 gånger

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Ted tar upp flera mycket viktiga frågor om arkivmaterialet i sitt senaste veckobrev.
 
I veckobrevet fokuserar han dock på materialets tillgänglighet för släktforskare. Detta är givetvis viktigt, men jag tycker nog att frågan om våra _rättigheter_ till materialet är minst lika viktig. Den täcker dessutom till stor del upp frågan om tillgängligheten till materialet.
 
Det råder inga tveksamheter i lagen om att varje svensk har fulla rättigheter till alla allmänna handlingar. Men så fungerar det inte i praktiken. På alla mikrokort som lånas ut eller säljs skriver Riksarkivet/SVAR att korten ägs av Riksarkivet, och endast får användas för läsning. Det är inte tillåtet att kopiera, mångfaldiga och sprida korten. Genline har en liknande formulering i sina villkor gentemot oss släktforskare.
 
Hur stämmer detta överens med grundlagen som ger alla svenskar full rätt att göra vad som helst med allmänna handlingar? Den frågan ringde jag och ställde till riksarkivet i våras. Jag fick prata med telefonister, mellanchefer, jurister och om jag inte kommer ihåg helt fel så hade jag till och med en pratstund med chefen på riksarkivet.
Ingen kunde förklara vad som ger Riksarkivet rätt att införa dessa restriktioner, och ingen kunde säga hur jag ska gå till väga för att utnyttja de rättigheter till de allmänna handlingarna som grundlagen utan tvekan ger mig.
Man har helt enkelt skrivit en massa upphovsrättsnonsens på korten utan att ha stöd i lagen.
 
I sitt veckobrev skriver Ted att Filmerna kan knappast betraktas som ”Allmänna handlingar”
Varför det?
Mormonfilmerna lämnades in till Riksarkivet av Mormonerna. Resten av filmerna har Riksarkivet själva upprättat.
 
Enligt lagen är alla handlingar som inkommit till, upprättats hos eller förvaras hos en myndighet, allmänna handlingar. Dessutom bör inte filmerna ses som något annat än rena kopior av kyrkböckerna. Mormonerna kopierade böckerna med den tidens kopieringsmetod. Konstigare än så är det inte.
 
Alla inlägg på anbytarforum som innehåller bilder från Genline eller Riksarkivet/SVAR bryter alltså egentligen enligt Riksarkivet och Genline mot upphovsrättslagen och därmed även mot anbytarforums ordningsregler.

2007-01-16, 23:24
Svar #1

Bengt Nilsson

Nu ligger det ju till så att Genline tillåter att man lägger ut bilder under läshjälp.

2007-01-17, 06:58
Svar #2

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Riksarkivet brukar i dessa sammanhang hänvisa till något de kallar biblioteksregeln - en sorts extra tillgängliggörande som inte baserar sig på principerna kring allmänna handlingar. Är det någon som känner till vad denna regel säger och finns det några prejudikat kring uttolkandet?
 
Riksarkivet gör också skillnad mellan å ena sidan inkomna och upprättade handlingar och å andra sidan kopior. Finns det någon lagtext kring begreppet kopior?
 
Mvh
TED ROSVALL

2007-01-17, 09:49
Svar #3

Utloggad Tommy Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-08-24, 20:45
    • Visa profil
Statliga, regionala och kommunala myndigheter och organ får väl inte konkurrera med privat verksamhet med offentliga medel. Vad jag förstår finnansieras även SVAR med statliga medel.
Tommy

2007-01-17, 12:33
Svar #4

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Bengt:
Genline tillåter till skillnad från riksarkivet att man gör kopior för eget bruk, men man verkar inte få dela med sig av dessa kopior. Citat från Genlines villkor:
Du får ladda ner det material Du får tillgång till genom medlemskap och de Tjänster Du abonnerar på, på Din dator, skriva ut materialet, använda och kopiera materialet för eget bruk.
Du får heller inte utnyttja abonnemanget på ett otillbörligt sätt genom att exempelvis låta annan utnyttja Ditt abonnemang eller det material Du får tillgång till
 
Tommy:
SVAR är en del av Riksarkivet.
Visst får inte myndigheter konkurrera med privat verksamhet, men i detta fallet så är det Riksarkivets huvuduppgift att göra arkivalier tillgängliga till allmänheten. Genline är en del av den allmänheten, och i linje med tryckfrihetsförordningen så är Genline och alla andra fria att sedan sprida vidare de arkivalier man fått från riksarkivet.
 
Ted:
Vet tyvärr ej vad biblioteksregeln är för något.
Tryckfrihetsförordningen nämner vad jag vet ingenting om kopior. Däremot så är det så att om jag begär ut den allmänna handlingen 1810 års husförhörslängd för lillbyn i småland så finns det ingenting i tryckfrihetsförordningen som hindrar Riksarkivet från att ge mig tillgång till en kopia istället för originalhandlingen. Mina rättigheter att göra vad jag vill med handlingen är dock givetvis oförändrade (åtminstone enligt vad som står i tryckfrihetsförordningen).

2007-01-17, 12:56
Svar #5

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Innehållet i Tryckfrihetsförordning (SFS 1949:105) 2 kap. 11 ? första stycket 3 brukar kallas biblioteksregeln.
 
2 kap. Om allmänna handlingars offentlighet
11 ? Som allmän handling anses ej
3. tryckt skrift, ljud- eller bildupptagning eller annan handling som ingår i bibliotek eller som från enskild har tillförts allmänt arkiv uteslutande för förvaring och vård eller forsknings- och studieändamål eller privata brev, skrifter eller upptagningar som eljest ha överlämnats till myndighet uteslutande för ändamål som nu angivits,
Det som föreskrivs i första stycket 3 om handling som ingår i bibliotek tillämpas inte på upptagning i en databas som en myndighet har tillgång till enligt avtal med en annan myndighet, om upptagningen är allmän handling hos den myndigheten. Lag (2002:907).
 
Källa: Notisum AB
 
Mvh
 
Gabriel Wallgren
Arkiv Digital

2007-01-17, 20:03
Svar #6

Bengt Nilsson

Så här skriver Genline i sitt svar på en fråga här på anbytarforum.
När det gäller upphovsrätten som diskuterats här så stämmer det att genline har upphovsrätten till bilderna i databasen. Man kan läsa mer om detta i genlines allmänna villkor punkten 3.6.  
http://www.genline.se/villkor/  
Där framgår att man kan spara bilder för privat bruk. Det går också bra att använda skärmdumparna för att be andra om hjälp via till exempel Anbytarforum.  
 
Mvh,  
Ann-Louise

2007-01-18, 01:18
Svar #7

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej!  
 
Jag har bestämt för mig att jag sett det uttryckligen nämnt att mormonfilmerna lämnades över till svenska staten, och att Riksarkivet bara har fått i uppdrag att ta hand om dem och hålla dem tillgängliga. Och i skolan fick vi lära oss att 'svenska staten', det är vi (fast jag får erkänna att jag aldrig har blivit helt klar över om det betyder 'alla svenska medborgare' eller 'alla invånare i Sverige').  
Vad som gäller för deras egenproducerade mikrofilmer och -fiche är nog en helt annan historia, är jag rädd.  
 
MVH, Mikael!

2007-01-18, 11:27
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
För att förstå det här med upphovsrätten, så kan man likna det med att en fotograf tar en bild. Fotografens upphovsmannarätt till sin egen bild är okränkbar, dvs den kan ingen ta ifrån honom/henne. Däremot har fotografen ingen upphovsrätt till motivet. Vem som helst kan ställa sig bredvid den andra fotografen och ta en bild på precis samma motiv, utan att någon av dem kan hindra den andre.

2007-01-20, 11:11
Svar #9

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Gabriel:
Intressant. Om man sträcker begreppen rätt långt så skulle man eventuellt kunna påstå att mormonfilmerna går under den regeln. Men Riksarkivets egna filmer och scannade verk kan de aldrig hävda går under den regeln.
Det finns flera saker som talar emot att biblioteksregeln skulle gälla för mormonfilmerna:
1: På de mikrokort man beställer står det att rättigheterna tillhör riksarkivet, inte mormonerna. Om det är riksarkivet som har rättigheterna till korten så kan de inte skydda sig bakom biblioteksregeln.
2: Någon eventuell upphovsrätt på filmerna har väl i princip gått ut vid det här laget?
3: Filmerna är rena kopior snarare än fotografier. Upphovsrätten till en kopia tillfaller den som har upphovsrätten till originalet, inte den som gjorde kopian.
 
Mikael:
Egentligen spelar det ingen roll om man är svensk eller inte. Riksarkivet har nämligen inte rätt att fråga vem du är när du begär tillgång till en handling, så i praktiken så är handlingarna fritt tillgängliga för vem som helst.
 
När jag begär tillgång till 1830 års HFL för lillbyn i småland, så har jag all rätt att göra kopior mm. av den handling som riksarkivet ger mig. Detta står klart och tydligt i tryckfrihetsförordningen.
Hade jag däremot begärt att få tillgång till mormonernas film av samma handling så hade de kanske eventuellt kunnat påstå att biblioteksregeln gäller.
 
Jan:
Visst, men det handlar inte om fotografier. Det handlar om allmänna handlingar, och otaliga kopior av dessa handlingar gjorda med hjälp av en lång rad olika kopieringstekniker.

2007-01-20, 14:23
Svar #10

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Timmy!
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar under punkten 3. Menar du att om jag (eller någon annan) går till ett arkiv och fotar en bild (eller en hel volym) så har jag inte upphovrätten till den egna bilden/bilderna?
 
Mvh
 
Gabriel

2007-01-20, 19:23
Svar #11

Victor Ericsson

Timmy menar väl att om du går till ett arkiv, tar bilder på en volym och sen framställer ett mikrokort eller motsv. med dessa bilder på. Någon tar sedan en kopia på ditt mikrokort och börjar massproducera kopior utifrån den första kopian. Då har du fortfarande upphovsrätt till originalbilderna på mikrokorten, eftersom det hela tiden rör sig om kopior av originalet (mikrokortet/bilderna). Tar man en bild på kopian (som t.ex. Genline gjort) blir det en annan femma.
 
Så frågan är ju om Riksarkivet i Sverige har fått upphovsrätten till mormonernas originalfilmer. Däremot lär väl Riksarkivet ha upphovsrätt till de mikrofilmade/scannade bilderna av SCB-materialet från 1898 och framåt samt hela kyrkobokföringen 1895-1991 som ju de själva har tagit originalbilderna på.
 
mvh
Victor

2007-01-20, 21:23
Svar #12

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Timmy,
 
Visst handlar det om fotografier, eller avbildningar, om du hellre vill det. Den som a?vbildar något har upphovsrätten till sin avbildning.

2007-01-20, 21:39
Svar #13

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Jan och Viktor: Menar ni att om jag tar en bok och lägger den i en fotostatkopiator så har jag upphovsrätten till det som kommer ut ur fotostatkopiatorn?

2007-01-20, 22:31
Svar #14

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Timmy!  
 
Min kommentar om svensk medborgare eller inte hade inget att göra med tillgängligheten för mormon-mikrofilmerna, utan om vem som äger dem (dvs. Svenska staten).  
 
Hälsningar, Mikael!

2007-01-20, 23:14
Svar #15

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Timmy,
 
I princip ja!
Jag vet ju inte riktigt om man kan hävda upphovsmannarätt till en fotostatkopia, men däremot om du skriver av eller fotograferar boken så har du upphovsmannarätt till din avskrift och dina fotografier. Du har däremot ingen upphovsmannarätt till själva texten, för det har bara författaren och/eller förlaget.

2007-01-20, 23:55
Svar #16

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Jan och Timmy!
 
Oftast är det väl inte bara och ta en bok och ta en fotostatkopia av en bok och sedan använda den hur som helst (för personligt bruk brukar det gå bra)?
 
Tog på måfå en bok ur bokhyllan och hittade den här symbolen: ?
 
 
 
/Gabriel

2007-01-27, 12:32
Svar #17

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Jan: Även om det är så så spelar det ju ingen roll så länge det är rksarkivet eller en annan myndighet som utför kopierandet. Alla handlingar en myndighet upprättar blir ju ändå automatiskt allmänna handlingar.
Enda kvarstående frågetecknet blir då mormonernas eventuella upphovsrätt till filmerna, men då Riksarkivet uppenbarligen menar att Genline har full rätt till mormonfilmerna så borde det ju vara avgjort sedan länge.
Vilket frågetecken kvarstår om filmernas och mikrokortens status som allmänna handlingar?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna