ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vauxhall  (läst 2334 gånger)

2004-02-23, 10:37
läst 2334 gånger

Utloggad Michael Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2014-03-24, 13:42
    • Visa profil
Jag har i en bok om Lunds krogar, hittat en gammal nöjesannons från en tidning år 1862 där det bl.a. står följande, Stor brilliant Vauxhall. Annonsen är införd av min ff ff Niclas T Petersson som förestod uteserveringen Novilla i Lund vid tiden.  
 
Är det någon som vet vad Vauxhall betyder i detta sammanhang?
 
Hälsningar
Michael Petersson

2004-02-23, 10:46
Svar #1

Utloggad Michael Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2014-03-24, 13:42
    • Visa profil
Här är en bild på själva annonsen,
 

2004-02-23, 11:12
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Nöjestillställning med bl.a. dans kan jag tänka mig.. (En enkel översättning Nöjespark, danslokal fann jag på nätet.)

2004-02-23, 11:18
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

I Göteborg fanns ett dansställe som hette Vauxhall, för länge sedan..
 
Hälsningar Eivor

2004-02-23, 12:36
Svar #4

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:22
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Enligt Nordisk Familjebok,  första utgåvan, var Vauxhall ursprungligen namnet på en offentlig förlustelseträdgård i London öppnad 1660.

2004-02-23, 12:48
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Ja nu hann Joel före mig, men tilläggas kan att Vauxhall Gardens nämns i många engelska romaner från 17 och 1800-talet(och senare) bl.a. i William Makepeace Thackerays Vanity Fair.  
 
Mvh
Ann

2004-02-23, 13:04
Svar #6

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:22
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Eivor, så roligt att minnet av Wauxhall i Göteborg lever kvar!
 
I den legendomspunna träkåken på norra sidan av Första Långgatan kunde man kunde dansa från 1927 till 1956, då stället såldes till Länken. Kapellmästare har varit Åke Fagerlund, Sam Samson, Malte Johnson, Sven Sjöholm, Sture Olsson och Kenneth Fagerlund.
 
På 1950-talet utvecklades Wauxhall i Göteborg till en jazzens högborg, där många legendariska musiker jammade. Vad sägs om sådana namn som Rex Steward, Teddy Wilson, Toots Thielemans, Clifford Brown, Dizzy Gillespie, Hacke Björksten, Östen Hedenbratt, Gösta Nilsson, Rolf Bäckman, Roffe Berg, Art Farmer och Quincy Jones?
 
Men det har funnits ytterligare ett par Wauxhall i Göteborg. Vid förra sekelskiften låg på andra sidan av Första Långgatan (som då hette Smala Gatan) ett dansställe med namnet Wauxhall, vilket revs 1906. Och vid den tiden då ragtime var på modet fanns ett Wauxhall vid nordöstra hörnet av Järntorget.

2004-02-23, 13:24
Svar #7

Eivor Andersson (Ema)

Hej Joel,
 
Mina mostrar brukade dansa där, jag var bara 10 år då det revs.
Så det blev Rondo. Betyder väl snurra antar jag?
 
Hälsn. Eivor

2004-02-23, 14:11
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

P.S.  Rättelse: Jag var inte 10 år när det revs utan när det övergick till Länken.
 
Jag är alltså inte född 1916...
 
D.S. Eivor

2004-02-23, 14:37
Svar #9

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:59
    • Visa profil
Den första Vauxhallen i Göteborg öppnades 1773 efter mönster från London. Denna lokal som låg vid Första långgatan 8 (nutida adress) kunde ståta med bl.a. .en af tusen personer besökt konsert, gifven för hertig Karl af Södermanland med gemål, den 12 juli 1786 maskerad till ära för konung Gustaf III och kronprinsen Gustaf och i november 1788 en storartad fest för konung Gustaf III.
 
Lagerberg, Carl: Göteborg i äldre och nyare tid (Göteborg 1902)

2004-02-23, 18:40
Svar #10

Lars Öhman

I Ryssland kom vauxhall (dvs vokzal) att betyda järnvägsstation har jag för mig.

2004-02-23, 18:44
Svar #11

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Eivor-om du går till mitt inlägg under Västra Tollstad, Östergötland den 1/6/03,(längst ner under mitt namn), så kan du se att jag 'slår dig' vad beträffar inkorrekt åldersuppgift!  
 
Mvh
Ann

2004-02-23, 18:45
Svar #12

Eivor Andersson (Ema)

Det fanns väl en bil, som hette Wauxhall, har jag för mig.
Mitt räkneexempel tidigare skulle vara 1896 inte 1916.
Jag har lite för bråttom ibland.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2004-02-23, 20:23
Svar #13

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6983
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:38
    • Visa profil
Och så har vi ju fru Lenngren:
 
Vauxhallen
Visa
 
Vauxhallen börjas, min bror,
 Mängden är talrik och stor;
    Fladdrande lockar,
    Mångfärgade vippor;
    Fröknar i flockar,
    Vestaler i knippor;
 Jämnlikhet, qvalm och musik,
 Glacer, förkylning, hectik,
 Frillor och Fruar och fri republik.
 
(1796; tonsatt av Åhlström.)
 
Enligt noten till dikten i Sveriges litteratur, del 4 (1963), s. 155, var Vauxhallen i Stockholm en förlustelselokal i Kungsträdgården med musik, dans och servering, inrättad i slutet av 1700-talet till förmån för livgardets barnhus; däremot, vilket nedanstående citat klargör, stämmer inte fortsättningen av noten, där det hävdas att namnet [är] efter Vaux, en person som inrättade en dylik nöjeslokal i London.
 
Ur Encyclopedia Britannica kan följande inhämtas: VAUXHALL, a district on the south bank of the river Thames, in London, England, included in the metropolitan borough of Lambeth. The manor was held by Falkes de Breaute (whence the name, falkes Hall) in the time of John and Henry III. About 1661 public gardens were laid out here, known as the New Spring Garden, and later as Spring Gardens, but more familiar under the title of Vauxhall Gardens. They soon became the favorite fashionable resort of the metropolis; but as a place of general entertainment they underwent great development from 1732 under the management of Jonathan Tyers (d. 1767) and his sons Thomas and Jonathan. In 1832, with the approval of George IV., who frequented the gardens before his accession, the epithet Royal was added to their title. By the middle of the igth century, however, Vauxhall had lost its high reputation; in 1859 the gardens were finally closed, and the site was quickly built over.
 
En ytterligare komplettering till detta: The first references to Vauxhall occur in the region of King John when the De Redvers family, the Earls of Devon, held the land. In 1216 the widow of Baldwin de Redvers, Margaret, was forced to marry a notorious Gascon mercenary named Falkes de Breaut?. Falkes came from humble origins but through a number of successful military adventures he rose to become the Sheriff of Glamorgan in 1211. Later he was to become one of King John's evil counsellors. Falkes gained possession of some of the land and built a hall, which became known as Falkes Hall. Subsequently the hall and the surrounding area has been known at various times as Fulke's Hall, Faukeshall, Fawkyhall, Foxhall, Faux Well, and eventually Vauxhall (www.vauxhallsociety.org.uk/Vauxhall.html).

2004-02-23, 20:28
Svar #14

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:59
    • Visa profil
Bilmärket, som skrivs Vauxhall, ägs av General Motors. Bilarna kan närmast beskrivas som engelska varianter av Opel.

2004-02-23, 20:38
Svar #15

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ja, numera, sedan slutet av 70-talet. Innan dess var det mer fristående designade, egna modeller.

2004-02-23, 23:35
Svar #16

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Från Folke till Vauxhall och ryska järnvägsstationer.
 
I boken ”Bantning och bojkott, diesel och kondom”, utgiven på Svenska Förlaget 1999, beskriver Edvard och Erling Matz detta ords sällsamma vandring. Här en resum?, läs gärna boken!
 
Foulques de Br?aut? hette en normandisk storman. Förnamnet är en förfranskning av det nordiska namnet Folke och uttalas på samma sätt. Han följde i sin stamfrände Vilhelm Erövrarens spår och slog sig ned på Themsens södra strand. Hans namn anglifierades till Falkes. Stället kallades Falkes Hall, senare Fox' Hall. Det låg i vad som i dag heter Lambeth. Falkes dog 1226, men stället fanns länge kvar.
 
Där öppnades 1660 en nöjespark. Ställets franska ursprung eller kanske en önskan om att det skulle låta fint gjorde att Fox' Hall nu blev Vauxhall. Nöjesparken blev omåttligt populär och konceptet liksom själva benämningen exporterades till Paris, Köpenhamn (senare kallad Tivoli), Göteborg och Stockholm.  
 
I början av 1880-talet började ryssarna anlägga järnvägar och skrev till England och frågade hur de skulle göra. De fick tillbaka diverse ritningar, däribland en på Vauxhall Station i Lambeth. Ryssarna trodde att vauxhall betydde ”järnvägsstation” som de förryskade till vokzal. Som alltså i sig rymmer det gamla nordiska namnet Folke! Bilfabriken som tillverkade bilmärket Vauxhall låg ursprungligen i Lambeth.

2004-10-13, 19:12
Svar #17

Marika Persson

Joel Vogler -- Du skrev om Kapellmästare Sven Sjöholm, när är denna Sven född?

2004-10-13, 23:15
Svar #18

Marianne Magnusson

Joel, läste denna sida först nu - tack för trevlig information om dansstället Wauxhall -  
tack vare Wauxhall finns jag till .........

2004-10-14, 00:35
Svar #19

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:22
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Marika,  
Sven Sjöholms rötter finns i Dalarna. Han spelade trumpet i Rialto-orkestern i Ludvika  när Malte Johnson 1936 värvade honom till Wauxhall. Sven lär då ha varit 22 år, och bör således ha fötts 1914.

2004-10-14, 00:50
Svar #20

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:22
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Marianne,  
boken Göteborgsjazz av Gunnar Möllerstedt kom ut 1982 på Wezäta Förlag (ISBN 91 85074 97 7). Den erbjuder många högtidsstunder för oss som upplevde Wauxhall och andra dansställen under i Göteborg under 50-talet.
 
Men jag vet förstås inte om det är du eller dina föräldrar som blir mest nostalgiska vid tanken på den epoken

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna