ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var ligger platsen  (läst 1876 gånger)

2004-02-04, 22:52
läst 1876 gånger

Essan Gradhman

Varför denna överdrivna ”hjälpsamhet” under ovanstående rubrik?
Känner du inte till församlingen så låt bli att svara!
Inse att det finns platser med namn som Ölbo, Näs, Ugglebo m m inom många församlingar!  
Frågar en person om Ockelbos byar så svara inte med Torsåkers byar!
 
Innan du svarar så uppmärksamma åtminstone orten/församlingen innan du börjar krångla till det! För många nybörjare kan annars detta bli en dyr erfarenhet!
 
Läser man under denna rubrik hittar man de mest befängda upplysningar! Låt i stället de som kan orten/församlingen svara innan du kommer med dina vidlyftiga förslag!
 
Är det i stället allmänna frågor om ett ortnamn så kunde Peter kanske lägga till en rubrik
”Ortnamnsskivan/Rosenberg” istället.  
Tycker  
Essan G

2004-02-05, 01:01
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil

2004-02-05, 08:26
Svar #2

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
OK Essan
Ber om ursäkt för min miss. Du har alldeles rätt i det du skriver. Jag lovar att läsa ordentligare i fortsättningen.
Mvh Margareta

2004-02-05, 13:13
Svar #3

Essan Gradhman

Margareta!
DU behöver inte ta åt dig speciellt! Det här händer ideligen! Inte bara under den här rubriken! Tufft av dig att gå ut och stå för din miss!!! Det här var bara ETT exempel på felaktig information.
 
Tord! Jag förstår inte varför du tycker det var ett märkligt inlägg?!? Anser du att det är riktigt att vilseleda andra forskare som inte känner till förhållandena?
Jag tycker det är lika dumt som dessa som ideligen svarar med felaktiga datum och namn och sedan, i bästa fall,  går in och ändrar gång på gång.
Varför inte vara mer noga med vad man upplyser om?!? Lite mer tanke bakom är kanske på sin plats ibland, istället för att rusa iväg med ett svar.
Essan G

2004-02-05, 15:40
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Det är ju tur att det finns några perfekta människor bland alla vi andra dödliga, som kan göra fel.
Nu vill det verkligen till att Du inte själv gör några missar, Essan.
Det brukar man få tillbaka ganska fort.
En del människor är mer impulsiva och en del är perfektionister. Så är det.
Eivor

2004-02-05, 16:44
Svar #5

Essan Gradhman

Eivor!
Jag har aldrig påstått att alla måste vara perfekta, däremot uppmanar jag till lite mer eftertanke, innan man rusar iväg och kanske krånglar till det för någon person.
 
Känner du dig träffad på något vis så ber jag om ursäkt! Men nog tror jag de flesta vill ha riktiga svar istället för impulsiva, felaktiga svar.  
Essan G

2004-02-05, 20:03
Svar #6

anonym

(Irene Lind)
 
Essan,
Ditt innehåll och sakfrågan är riktig, det är
tonen som Du förmedlar som kan uppfattas så att man känner sig både som en nybörjare och impulsiv?, trots att man är s.k erfaren forskare. Ibland vill man hjälpa andra bara för att komma igång ordentligt med släktforskningen, skapa nyfikenhet hos personen som frågar, och detta är för att man som släktforskare, ofta har tillgång till olika digitala källor och vet var man skall söka, man förmedlar gärna av gott hjärta till nya rötteranhängare så att de blir fortsatt nyfikna som vi är, Vi vet alla att det ofta förekommer fel i historiska dokument, och vi kan alla hjälpas åt att rätta till historiens missar, belysa felskrivningar etc.  
Det känns inte rätt att behöva kuva människors kreativitet, hjälpsamhet osv som bidrar till dessa digitaliserade källor, ju fler som bidrar med uppgifter, desto större sannolikhet att man
hjälps åt att rätta till det som blivit fel, den debatten är också viktig i nya cyber. Personerna som frågar lär sig till slut själva vikten av att söka i originalkällor.  
Världen är INTE svart eller vit!
 
mvh
Irene Lind

2004-02-05, 20:38
Svar #7

Essan Gradhman

Irene!
Först vill jag påpeka att du tydligen hörde fel! Jag förstår inte hur du kan hänvisa till tonen jag förmedlar?????
Tål inte Anbytarforums läsare att man är rakt på sak?  
 
Tror du verkligen att en  nybörjare blir glad över att få 3-4 olika uppgifter på samma fråga! Vad ska dom tro? Att vi är ett gäng vimsiga kärringar och gubbar?
Man kuvar inte människors kreativitet genom att ge riktiga svar, snarare genom att ge oriktiga!
Om jag inte är 100% säker på att jag vet svaret, så avstår jag att svara…eller så talar jag om att; ”jag inte är riktigt säker, men att så här kan det vara”….osv.
 
En nybörjare är ofta ivrig och beställer mikrokort så fort dom fått ett svar, men några timmar senare får dom helt andra uppgifter! Tror du verkligen att den nybörjaren litar på oss på Anbytarforum sedan??
 
Sedan är jag nyfiken på vad du menar med ”den debatten är också viktig i nya cyber”
Jag förstår inte meningen med ”cyber” i det här sammanhanget.  
 
Essan

2004-02-06, 16:55
Svar #8

Wiwi Persson

Jag kan hålla med Essan i sak d v s att det finns de som rusar fram likt överförtjusta labradorer och gör forskare björntjänster genom för snabba och illa genomtänkta svar.
 
Däremot håller jag också med Irene att tonen i Essans första inlägg var lite för skarp. Kanske beror detta på de upprepade utropstecknen som avslutar 7 av 9 meningar. Kritik som framförs på ett mjukare sätt träffar oftare sitt mål enligt min erfarenhet.
 
Wiwi

2004-02-06, 17:19
Svar #9

Essan Gradhman

Ledsen...Visste inte att utropstecken betydde mer än ett tecken som avslutar ett påstående.
Tydligen gäller andra regler här på forumet.
Ska försöka hålla mig till punkt och komma i fortsättningen, så slipper jag kanske alla påhopp  
så fort jag försöker bättra något.
Essan G

2004-02-06, 17:39
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Visst skall man ha med utropstecken ibland, men här blev de nog något väl frekventa, vilket gjorde att budskapet kom lite i skymundan..
 
Vill passa på när ämnet ändå är rubricerat att tipsa om ett par saker:
 
Gäller frågorna svårfunna, gamla platser i en viss socken är det bättre att fråga direkt under berörd socken - ofta kommer frågor under 'Var ligger platsen' som refererar till någon idag oanträffbar plats funnen i en tidig husförhörslängd; dessa frågor (som ofta kräver gedigen kunskap om äldre förhållanden i en viss socken) skall alltså ställas där den lokala sakkunskapen är som störst..
Det är väl just denna typ av (svåra) frågor som lättast drar till sig de mest fantasifulla teorierna; ligger frågan istället direkt under en viss socken minskar nog risken att man hamnar helt åt skogen.

2004-02-06, 17:54
Svar #11

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Essan!
Ledsen, var inte det.Tonen var helt OK tycker jag.

2004-02-06, 18:50
Svar #12

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Essan
Int behöver du vara ledsen, alla synpunkter är lika välkomna. Kan hålla med om att ibland skrivs det snabbare än det tänks och då sitter frågeställaren med flera och kanske varierande svar på sin fråga. Det kan vara svårt att veta då vilket svar som är mest relevant.
Jan-Christer

2004-02-06, 19:41
Svar #13

Eivor Andersson (Ema)

Det kanske är lika synd om de stackars befängda människor, som inte kan skriva inlägg ordentligt.
 
Efter den salvan, Essan, så tycker jag inte särslikt synd om Dig. Du får ursäkta.
 
   Eivor

2004-02-06, 19:53
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

Peter anbytarvärd:
 
Jag försökte ändra detta inlägg, som kom under fel diskussion, men det fungerar inte att ändra, fastän jag loggade in.
Det var till rätt person i alla fall, tyvärr råkade jag stava fel i hastigheten.
Eivor

2004-02-06, 19:57
Svar #15

Rune Edström (Rune)

Visst har Essan fått nog nu?? Ni kan ju hitta nåt annat att ondgöra Er över.
rune

2004-02-06, 22:37
Svar #16

Essan Gradhman

Eivor!
Det kanske är lika synd om de stackars befängda människor, som inte kan skriva inlägg ordentligt.
Efter den salvan, Essan, så tycker jag inte särslikt synd om Dig. Du får ursäkta.
så skriver du Eivor....
Jag fattar inte ett dyft vad du menar? Var vänlig förklara dig.
Vem har kallat någon befängd och vem kan inte skriva ordentliga inlägg?? Och kom inte och påstå att JAG kallat någon person befängd eller att jag har påstått att dom inte kan skriva ordentliga inlägg.Har du problem med läsförståelsen? Allt handlar om Felaktig information.  
Essan

2004-02-06, 23:23
Svar #17

Eivor Andersson (Ema)

Du får väl läsa igenom Ditt första inlägg, där Du talar om de mest befängda upplysningar m.m.
Det kan väl inte tolkas på mer än ett sätt.
 
Det verkar vara fler än jag som är på hugget.
Det kan ju vara så att jag har lite svårt med läsförståelsen.
Så hoppas jag att Du är nöjd.
Jag reagerar alltid, när någon vill bestämma över andra.
Ibland undrar jag om det inte är ett sätt att provocera fram litet gnista från andra??
Vänliga hälsningar Eivor

2004-02-06, 23:59
Svar #18

Essan Gradhman

Eivor!
Det är skillnad mellan befängda upplysningar och befängda personer.
Jag försöker inte bestämma över andra, men tack vare de studiecirklar jag haft, vet jag, att nybörjare gärna kastar sig över första bästa upplysning, just för att dom är så ivriga. I och med det, blir dom ofta lurade när olika besked ges. Och besvikna! (Där kom det igen...utropstecknet)
Är det fel att försöka förbättra något? Det här är faktiskt något som vi alla bör tänka på.
 
En sak tycker jag är konstig....varför är det alltid kvinnorna här på forumet som bråkar mest?
Och missförstår mest ?!
Essan
(kvinna)

2004-02-07, 06:28
Svar #19

Rune Edström (Rune)

Essan
Kvinnorna bråkar väl mest med ord, ibland så hårtesterna ryker, karlarna slås väl med snusdosan
 
rune

2004-02-07, 10:43
Svar #20

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej allihop
 
Kanske är det så Rune - och Essan  jag klarar lite kritik  
 
Hade önskat att den åtföljande diskussionen  innehållit lite goda råd till alla frågeställare och svarare i stället för att stanna vid kritik av själva kritiken. Både Essan och Peter kom ju med konkreta förslag, såsom en rubrik för ortsnamn och att lägga specifika frågor under församling i stället för under en allmän rubrik i ett län.
 
För att undvika alltför impulsiva svar, är det väl bra att skriva dem i anteckningar först (nedkopplad) så att man hinner kolla och tänka efter, innan man skickar det. Oftast gör jag så.... Kanske någon hinner före då, men vad gör det? Man lär sig ju så oerhört mycket genom att läsa många frågor och svar och att pröva olika söksätt på skivorna.
 
Vi kan väl enas om att alla gör så gott de kan, när de skriver inlägg. Oftast blir det bra, men ibland mindre bra och då är det ju helt OK om någon påpekar det. Gärna som en liten kommentar direkt under svaret, så att även frågeställaren tänker till och lär sig ifrågasätta eller att tänka i olika banor, beroende på vad det gäller.  Och varför inte en rubrik, kallad Goda råd i Anbytarforum e.dyl.?
 
Vi är ju bara människor allihop och det är väl ganska trevligt att vara.
 
Trevlig helg önskar
Margareta

2004-02-07, 10:54
Svar #21

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Förslag på ny rubrik: VILSELEDAREN

2004-02-07, 11:16
Svar #22

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Nej, vet ni vad.. jag tycker inte att det är kvinnorna som bråkar mest i detta forum! Jag tycker det är mest några herrar, ingen nämnd och ingen glömd, som ÄLSKAR att råka i luven på varandra. För min del är det ganska roligt emellanåt att läsa deras argumentation, för det brukar ju lösa sig till sist på något sätt. Men, INTE är det kvinnorna som bråkar mest, inte i det här forumet i alla fall..., tycker jag.
 
Ha en trevlig helg!
Anita

2004-02-07, 11:47
Svar #23

Essan Gradhman

Hej Anita!
Skulle du kolla svaren på mina tidigare inlägg kanske du får en annan uppfattning. Men jag dömer inte hela vårt kön..
Essan

2004-02-07, 13:48
Svar #24

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Essan!
Jag menar förstås inte den här diskussionen utan allmänt i alla diskussioner här i Anbytarforum.  
 
Sedan måste jag erkänna, att jag hela tiden har trott att Du var en man med tanke på ditt förnamn. Kanske var det också så att Du tillhör dem som jag tyckte....I alla fall är det en positiv överraskning att du var kvinna!
 
Ha det!
Anita

2004-02-07, 14:05
Svar #25

Eivor Andersson (Ema)

Här får Du lite plåster på såren, av en annan besvärlig kvinna
 

 
EmA

2004-02-07, 14:19
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Essan, Essie, Essy - smekformer för Ester, Estrid (Roland Otterbjörk, Svenska förnamn)
 
Alltid lär man sig något på Anbytarforum.

2004-02-07, 18:00
Svar #27

Essan Gradhman

Tack Eivor!
Söt liten bild, ganska överenstämmande med mig för drygt 50 år sedan.....även hårfärgen.
Är bilden från någon sagobok?  
Tack Anders! Jag visste inte själv att det var ett smeknamn för Ester...  
Jag är faktisk döpt till Essan men det är mycket ovanligt.  
Så det är inte bara förnamnet som gör mig unik, även efternamnet är jag ensam om (i Sverige).....
Och förmågan att reta upp vissa andra här på forumet...
 
Essan

2004-02-08, 10:48
Svar #28

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Min moster kallas alltid för Hessan istället för dopnamnet Helfrid. Är det någon som stött på detta?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-02-08, 13:40
Svar #29

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Det finns en kvinna per den 31/12 som heter Hessan. Men ingen har det som tilltalsnamn. Allt enligt namnstatistiken hos SCB.
Hälsningar
Ann

2004-03-07, 20:58
Svar #30

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hejsan jag undra om någon kan svara mig på hur man kan få veta Hur stort Stubbetorp Nr16 är och om det finns kvar i dag. Vore glad om någon kunde svara mig på det.
 
 
MVH
Göte Peribert

2004-03-07, 21:56
Svar #31

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Ett sätt att se hur gårdar såg ut förr i tiden är att gå in på lantmäteriets hemsida www.lantmateriet.se och välja Historiska kartor. I det här fallet har de diverse lantmäterikartor från olika tider för Stubbetorp (i Lösens s:n, som jag antar att du menar?) och där kan man se var hemman nummer 16 låg. Jämför man sedan med allt nyare kartor kan man kanske se om stället finns kvar.
 
Om du inte redan har sett det, så har du en bra sockenvis översikt av de olika hemmanen i Blekinge här: http://www.genealogi.se/blekinge, komplett med generalstabskarta. Klicka på fliken Forskartips.

2004-03-08, 14:36
Svar #32

Jan Wallander

Göte!
 
I Gävle finns Lantmäteriverket och dom ha ett alldeles fantastiskt forskarakiv med suveräna anställda som alldeles säkert kan hjälpa Dig med ett svar.
Mvh
Jan W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna