ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var ligger Bjelke härad?  (läst 1188 gånger)

2004-07-07, 20:54
läst 1188 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
En piga Anna Andersdotter (gift 1783-01-01) kommer ifrån Grantorp (eller Gruntorp?) i Bjelke Härad. Var ligger det?
 
Tacksama hälsningar ifrån Tyskland
 
Walter

2004-07-07, 23:05
Svar #1

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Walter!
 
Kan det vara Grunntorp i Stora Mellby socken som avses? St Mellby tillhör Bjärke härad. Vart flyttade Anna?
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-07-08, 07:34
Svar #2

Bo Johansson

Hej
Ett Stora Mellby finns mellan Trollhättan och Alingsås. Några mil söder om Vänern. Tips!
bosse

2004-07-08, 13:25
Svar #3

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej snälla Ni!
 
Pigan Anna gifte sig i Hålanda, Ale kn. Därför tänkte jag först också på Bjärke härad, som ligger ju i granskapet. Men det står faktiskt Bjelke härad i källan, Hålanda C:3, s 145. I lantmäteriets sökmaskin finns ortsnamn som tyder på Uppland. Men jag har inte hittat en möjlighet, att leta efter häraden via internet. I Skara Bibliotek såg jag häradskarta över Skaraborgslän, men jag tror den var självgjord.
 
Alltså: Om ni säger, att det inte finns ett härad med namn Bjelke, så vill jag gärna tro på er, och nöjer mig gärna med Stora Mellby och Grunntorp.
 
Tack i alla fall för uppmärksamheten!
 
Walter

2004-07-08, 15:22
Svar #4

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
På 1700-talet fanns ingen normering för hur ortnamn skulle stavas. I det här fallet speglar stavningen traktens dialekt. Man sa helt enkelt Bjelke härad eller kanske Bjälkhära om Bjärke härad. Detta torde framgå av diverse skrifter om dialekter och ortnamn i denna del av det gamla Älvsborgs län. Mina egna källor är Bygdemål i Flundre (utgiven 1986) och Dagbok från Upphärad 1860-1864 (utgiven 1992).
 
Med vänlig hälsning
Anders Hellster

2004-07-08, 17:37
Svar #5

Utloggad Mats Geijer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2010-01-04, 12:36
    • Visa profil
    • www.geijer.info
I NOG finns en utmärkt förteckning över bl.a. häraden och socknar i Västergötland och ett par landskap till, på http://www.nog.nu/harader/vastg.html.
 
Bästa hälsningar
Mats Geijer

2004-07-09, 00:01
Svar #6

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej igen Walter!
 
Som Anders påpekade skrevs inte ortnamnen på ett speciellt sätt utan varje präst skrev som han tyckte att namnet lät. Prästen kunde ibland skriva samma ort på flera olika sätt. Därför låter det troligt att det trots allt rör sig om Bjärke härad.  
 
Eftersom jag forskat ganska mycket i St.Mellby har jag märkt att ovanligt många barn ej är införda i födelseboken trots att de är födda i socknen.  
Som tur är finns en husförhörslängd som börjar redan 1768. Men även här finns stora brister. Årtalen som anges får man ta med en nypa salt då de ganska ofta är felaktiga. Personen kan vara född ett eller ett par år senare eller tidigare.
Detta kan vara bra att känna till om du inte forskat i St.Mellby förut.  
 
(Jag har själv förfäder i Grunntorp under första halvan av 1700-talet.)
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-01-04, 23:13
Svar #7

Liz Bjelke

År 1865 fanns, vad jag vet, en familj Bjelke i Skövde församling. Kan detta efternamn vara taget från ett sockennamn eller är det möjligtvis ett soldatnamn?

2005-01-05, 19:03
Svar #8

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej, Liz!
 
Jag antar inget utan meddelar endast att det dessutom finns den Grevliga ätten, Bielke, nr 29 i Sverige och som även innehar tysk riksgrevlig värdighet sedan 1600-talet. Jag är en ättling till denna släkt i rakt nedstigande led.  
 
Inom denna släkt finns en i dag levande person som är född med namnet ELISABETH Ingegerd Lööf men som i dag heter Grevinnan Elisabeth Bielke och är bosatt i Stockholm.
 
Om inte annat så har ni två ju en namnlikhet!

2005-01-05, 19:32
Svar #9

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hur är man ättling till en släkt om det inte är i rakt nedstigande led?
 
Grejen är väl att vara släkt i rakt nedstigande led är samma sak som härstamma från?
 
Men nu finns den här kontaminationen, sammanblandningen, ättling i rakt nedstigande led / härstamma i rakt nedstigande led.
 
Som dessutom är som gjord att tolkas som att man syftar på en härstamning på raka manslinjen, vilket är just vad icke släktforskare gemenligen tolkar uttrycket som.
 
I början av boken Liftarens guide till galaxen är t ex en kuriös detalj om en person i historien curiously, though he didn?t know it, he was also a direct male line descendant of Genghis Khan översatt i den svenska översättningen till märkligt nog, men det visste han inte, var han ättling i rakt nedstigande led till Ginghis Khan.

2005-01-05, 21:07
Svar #10

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
I en annan diskussion här ovan har Carl-Fredrik Hanzon skrivit:
 
Man säger ju härstammar i rakt nedstigande led eller ättling i rakt nedstigande led. Men man skulle aldrig säga att man härstammar i snett nedstigande led eller i snett uppstigande led eller ens härstammar från sin farmorsmoster. - För det gör man ju inte!
 
Jag håller fullt med Carl-Fredriks påstående! Vad jag menade här var dock den att jag har förfäder inom den släkt Bielke som jag skrev om här ovan. Denna diskussion borde nog kanske föras i en annan diskussionen här på Anbytarforum!

2005-01-05, 21:20
Svar #11

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jo, det stämmer, ser jag. Och jag har i hög grad upprepat mycket av samma inlägg som jag skrev där då. Jag tyckte väl ämnet kändes bekant...
 
Man får väl se ättling i rakt nedstigande led som en tautologi som någon annan uttryckte det, och en mycket väletablerad sådan, som nog alltid kommer att leva kvar. Tyvärr, eftersom misstolkningen att det rakt nedstigande ledet skulle syfta på en symmetri i släktlinjen är minst lika utbredd.
 
Men jag håller med om att denna diskussion inte bör föras just här, så nu får det vara nog. Önskar alla släktforskare en god fortsättning!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna