ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart börjar jag att leta?  (läst 816 gånger)

2005-06-05, 20:15
läst 816 gånger

Utloggad Astrid Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 10:30
    • Visa profil
Min gubbes pappa dog för cirka fem år sen. Ingen riktigt vet vart han är begravd det finns två ställen att välja mellan. Vi vet när han är född men inte riktigt vart. Vi vet vad han heter.Vart börjar jag att leta? Har släktforskat många år på mina sidor och kommit rätt så långt.det är svårare för hans pappa dog inte för så länge sen.Hur fungerar sekretesslagen?
 
MVH Astrid Lundström

2005-06-05, 20:32
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2348
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
Hej Astrid
 
Sekretessen är på 70 år. I ditt fall skulle jag rekomendera att ni talar med pastorsexpeditionerna i de socknarna som ni tror att det rör sig om.
 
Lycka till önskar Ulla Lundell

2005-06-05, 20:42
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Sekretessen gäller bara känsliga saker, det vill säga du har inga problem att få ut uppgifter om var han var född, däremot så kan de neka dig att få reda på dödsorsaken. (De behöver inte göra det, jag har själv efter att ha skrivit på en sekretesförsäkran kunnat få ta del av sådana uppgifter.)
Vad det gäller döda så pass nyligen är det skattemyndigheten som håller reda på dem. Han finns fortfarande i rullorna, med födelseort och allt.

2005-06-05, 22:43
Svar #3

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Astrid!
 
Jag är inte säker på vad du vill veta, men om du vill ta reda på din mans släkt så är väl en god början att börja med CDn Sveriges dödbok. Eftersom ni vet både namn och födelsedatum bör det inte finnas många att välja på. Där kan du se (när och) i vilken församling din svärfar är född och på så sätt komma vidare. Du kan till och med posta en fråga här på Anbytarforum så får du säkert svar. Din svärfar är väl troligen född före 1947 så då finns SCBs register över födda i Sverige på mikrokort t.ex. i Arninge eller att låna från SVAR (?), så den vägen kommer du lätt vidare och kan se vilka din svärfars föräldrar var.
 
Att hitta graven kan vara knepigare. Men när du vet i vilken församling han var skriven när han dog brukar kyrkogårdsförvaltningen i den församlingen veta var han begravts även om det skett på annan ort. Annars får du vända dig till det Landsarkiv där församlingens död- och begravningsbok lämnats in (eller till församlingen om kyrkoarkivet ännu inte levererats in till Landsarkivet) och be dem kolla var han begravts. Normalt skrevs den uppgiften in i död- och begravningsboken.
 
Eftersom din man är sin fars närmaste anhöriga / tillhör kretsen av närmaste anhöriga så gäller (tror jag) in princip ingen sekretess. Din man har i princip rätt att från myndigheterna få ta del av alla uppgifter som hans far själv skulle kunnat få del av. Det vill säga för oss alla gäller förstås viss sekretess när det gäller t.ex. militära hemligheter osv. Jag har själv till exempel i liknande fall tagit del av en avliden släktnings sjukjournal. Sjukjournalen brukar betraktas som en av de mer känsliga uppgifterna att lämna ut. Det räckte att jag skrev ett brev, talade om hur jag var släkt, dvs tillhörde kretsen av de närmaste anhöriga, och förklarade mitt skäl till att få ta del av journalen.
 
Är det din svärfars dödsorsak som ni vill veta bör det inte finnas några hinder för din man att få reda på den.

2005-06-05, 22:54
Svar #4

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Jag ser att jag läste det du skrev slarvigt. Eftersom de uppgifter du söker är så pass färska så är det ju Skattemyndigheten du bör vända dig till om det är graven och / eller dödsorsaken du söker. Anders har alltså rätt. När det gäller graven skulle jag som sagt ändå vända mig till kyrkogårdsförvaltningen i församlingen först.

2005-06-06, 19:51
Svar #5

Utloggad Astrid Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 10:30
    • Visa profil
Tack för svaren det vi ville veta är om han är död i Falun eller Gävle och vart han är född och vilken som var min mans farfar osv. Fick några mail och hjälp att finna dessa uppgifter.Mailade till dom hans namn och personumer.Så nu väntar vi med späning på svaret.
 
Många vänliga hälsningar Astrid Lundström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna