ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför finns inte alla arkiv om människor man söker enbart på nätet????  (läst 1276 gånger)

2004-10-16, 01:25
läst 1276 gånger

Carolina (Carromell)

Skulle bara vilja kunna klicka mig fram till det jag söker bara genom att titta i respektive landskaps arkiv.
 
Men mycket information står ju på microkort,cd-skivor (som kanske kostar en slant).  
 
Det finns ju de som inte är milijonärer.  
 
Om man är nybörjare kan det vara svårt att leta även om man tittat igenom alla ämnen på anbytarforum.
 
Snälla hjälp en desperat nybörjare att bli proffsigare.

2004-10-16, 04:43
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Carolina
Ett gott råd, så här när du börjar. Ta dej en kopp kaffe och låt den räcka läänge, så du hinner lugna ner dej. Det går alldeles för sakta tycker man när man börjar, även jag, men det verkar ta sin rundliga tid hur som helst, så det hjälper inte att bli stressad heller.
mvh
rune

2004-10-16, 08:53
Svar #2

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:42
    • Visa profil
    • Släktingar.se
I mitt goda råd ingår inte något kaffe (kan inte svenskar lugna ner sig och koppla av utan droger?). Jag får intrycket av att du precis tagit dig an släktforskning. Det första rådet är då givetvis att du lär dig grunderna, läs någon bok och / eller gå en kurs så att du vet hur du skall gå till väga.
 
Anledningen till att alla arkiv inte finns på nätet är naturligtvis att det finns så oerhörda mängder material. Det krävs mycket arbete för att göra något sådant möjligt och då får man givetvis betala för detta. Du kanske känner till att Genline har tagit sig an uppgiften och gör ett mycket bra jobb hittills.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2004-10-16, 09:52
Svar #3

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hej!
En tips är att besöka Landarkiven, om du inte bor för långt ifrån. Var dessa finns, kan du se på nätet. Där är det kostnadsfritt och du kan få god hjälp av både personal och släktforskare. Vilken lycka när man hittar något som gäckat en tid. Ta den tid som behövs.  Och som sagt anbytarforum är ett bra forum för frågor och diskussioner. Lycka till med din forskning.
mvh Solveig Mårtensson
Uppsala.
ps i Uppsala finns ett landsarkiv.

2004-10-16, 10:56
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
För nybörjare som vill bli proffsigare:
Köp en grundbok i släktforskning.
Gå en släktforskarkurs/cirkel i din hemort eller i dess närhet.
Gå med i en släktforskarförening.
Tag kontakt med dem som forskar inom samma område som du, exvis socken/yrke/gård.
Gå på forskarföreningens olika temamöten och knyt kontakt med de som har lika forskarområden.
Köp/låna den litteratur som har anknytning till din forskning.
(många utav dessa råd finns redan på Rötter och i forskarlitteraturen).
Sök på internet efter din socken/område/namn/yrke osv. Troligtvis finner du många träffar som kan föra dig vidare (så har det varit för mig).
Besök arkiv om det är möjligt.
Låna mikrokort eller mikrofilm för att utforska anorna. Köp de som är mest frekventa för din forskning.
Köp CD-skivor för de områden/saker som är mest intressanta som referenser-sökningar.
Bygg upp ett referensbibliotek med böcker/häften/akter/brev
Bygg upp registerbaser på källdataunderlag
Besök släktforskardagarna.
Skriv artiklar från din forskning.
Delge arkiv och bibliotek dina forskningsresultat (som ett litet tack för att du har använt dig av deras material)
Upprätta mailkontakt med dina forskarvänner.
- Efter några år, kanske i bland många, kommer du att vandra från amatör till kunnig och vidare till sakkunnig.
Jan-Christer

2004-10-16, 19:32
Svar #5

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Carolina verkar tillhöra genvägsgenerationen. Det ska gå fort och allt ska finnas på nätet. Nätet är bara sådär 10 år gammalt - inte mer! För tio år sedan körde jag kurser i hur man surfar och skickar e-post. Så var det med det!
 
Med glädje hälsar jag däremot de cd-skivor och databaser som finns. De underlättar och snabbar på  vägen till källan - dvs originaldokumentet.  
 
Släktforskning - eller som jag föredrar att kalla det - historieforskning, tar mycket tid, kraft och är definitivt inte gratis. Men, tillfredställelsen av att hitta sina rötter och att lära sig mer om den tid de levde i är värt alla ansträngningar.

2004-10-16, 20:41
Svar #6

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Carolina.
 
Som Du snart kommer att märka, är släktforskning en av de få mänskliga verksamheter som är långsammare än korrespondensschack.
 
Utöver de råd Du redan fått, vill jag rekommendera Dig, att skriva ut denna diskussion, spara den och ta fram den om 30 eller 40 år, och kontrollera vilka framsteg som då har gjorts mot en bättre tingens ordning än den nuvarande. Jag kommer inte att bli i tillfälle, att följa upp det själv.
 
Med förhoppning om fortsatta stora framsteg för att underlätta släktforskningen.
 
Per Thorsell
72 år..

2004-10-16, 21:08
Svar #7

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Carolina.
Du tycks tro att släktforskning är att leta snabbt och lätt på internet. Glöm det, gå en kurs i släktforskning och lär dig grunderna.
Gerd

2004-10-16, 21:12
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Carolina, nu har du fått riktigt goda råd och en klok kommentar av Per Thorsell. ja, det är förbaskat dyrt att finna svar... men i framtiden kommer Du säkert att kunna finna många fler gratis svar (vem vet hur kommunikations systemet ser ut då!)och Du har mycket längre tid på Dig än de flesta av oss!
 
med venlig hilsen: Steve

2004-10-17, 09:48
Svar #9

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Ja, vi lever i en värld där vi vill ha allt serverat på ett silverfat----förstår inte varför inte alla svar kommer av sig själv----det borde vara mycket enklare. Eller som en afrikan sa till min mamma när hon frågade var brevet var när han hade bett henne göra en kopia åt honom på ett brev som han ville sända iväg.--Det har jag i mitt huvud. Han trodde att om man bara lade ner huvudet på kopiatorn så kom texten ut av sig själv och var snyggt och välskivet från början---tala om tilltro på tekniken.
Vi är så tacksamma för alla som kontrollerar databaser och rättar till fel som blivit.
Men som du säger Carolina, visst vore det trevligt att bara slå in sitt namn och få hela släktregistret klart både bakåt så lång det går samt stamtavla så att man får fram alla bryllingar.
Önska kan man ju alltid---tyvärr ser verkligheten annorlunda ut.
Många släktforskare är avundsjuka på oss yngre eftersom vi har så måmga år tillgodo---men vem säger att vi lever längre?!?
Carolina---försök att finna det mesta på biblioteket om de har köpt in Genline--det kan underlätta endel. Verifiera dina fynd senare när du får tid.
mvh  
Elisabet

2004-10-17, 10:41
Svar #10

Utloggad Marie Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 09:39
    • Visa profil
Att släktforska är ett detektivarbet. Det är som att lägga ett pussel. Man får in en bit lite då och då. Det som gör det så roligt är bland annat glädjen när man hittar länge sökta uppgifter. Varför måste allting gå så fort?! Om det var möjligt att hitta alla uppgifter om sin släkt, både bakåt och framåt, genom bara en knapptryckning, så skulle det inte vara lika kul längre.  
 
Mitt råd är att låta det ta sin tid. Själv har jag haft stor glädje av både Genline och Arkion. Det kostar lite att abbonera på tjänsterna, men i längden blir det billigare än att beställa microkort. Det gör det också lättare att gå tillbaka och kontrollera källorna om man har missat något. I början när man släktforskar har man ju en tendens att missa alla noteringar i husförhörslängderna. Dessa noteringar gör det möjligt att få veta mer om personerna förutom släktförhållandena.
 
Marie

2004-10-17, 10:56
Svar #11

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Elisabet, inte avundsjuka men glada för att ni förhoppningsvis lever längre fram i tiden än vi som börjar blir äldre. Förhoppningsvis (och troligtvis) blir det också lättare för er som är yngre. Ni har ju dessutom lärt det där med datorer i skolan, eller hur? Jag var långt över 30 innan jag använt en computer, och det tog lång tid att lära det mest basala. De fanns ju inte när jag gick i skolan. Jo, stora jätte maskiner med rullar som man kunde se genom några kontorsfönster från gatan, när man gick förbi (60-talet). Vanliga dödliga hade aldrig varit i närheten av sådana monster. Nu har ni ju sms och allt vad det heter. Har aldrig sms?at själv och har heller ingen mobiltlf. När jag ska svara eller ring från andras blir jag fullständigt förvirrad. De är ju olika allihopa  
 
M.V.H. Steve

2004-10-17, 12:30
Svar #12

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Tjena Steve
förstod att du inte kunde låta bli att svara-- vad jag har garvat.
Själv var jag 35 innan datorn kom in i vårt hem och det enda jag höll på med under lång tid var bokföring och skrivprogram sen jag börjat med släktforskning har det hela blivit lite intressantare men jag är fortfarande skeptisk till alla dessa datorer och vad man kan göra resp förstöra för andra...ett bra redskap om det används rätt....
Jag har syskon som än idag inte har dator, som många tror att alla har.
Mina barn lärde sig datorn snabbare än mej & nu är de strax utflugna ---det blir för mej att träna vidare.
 
Jag håller med Marie helt och hållet när det gäller pussla en bit i taget---jag älskar pussel.
Och själva letandet är en del av det roliga i spelet.
 Sök, så skall du finna som det står i skriften.
Imorgon blir det en ny dag på bibban efter fler pusselbitar i min släktforskning---hoppas att jag finner mer än vad jag gjorde sist--då var det noll resultat.
mvh  
elisabet

2004-10-17, 13:06
Svar #13

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Det finns ju faktiskt kompletta släktträd på Internet. Glömde det. Kanske för att det kräver att man är islänning! Om jag är rätt underrättad, är alla islänningar registrerade i någon sorts släktregister.
 
Någon som vet mer?

2004-10-17, 14:14
Svar #14

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nå så purung är du heller inte... Jag skojar bara Elisabet! Men det lät som Du var ungefär lika ung som Carolina kanske är
Nej det är ju det som är lite charmen att kunna pussla.Men som Du vet passar inte alla pusselbitar ihop så lätt...dem kommer man kanske aldrig att få satt samman...
Mina tyska Martini är en plåga. Arkiven gick möjligen upp i rök 1945 så jag kommer bara till farmors morfars far född 1760 kanske hans far och mor också men de är osäkra och finns inga andra data än eventuellt namn. Meeen Elisabet som Du verkar veta är jag enveten och nyfiken...(men det finns ju andra som kallar mig massa annat också!)
hilsen: Steve

2004-10-17, 15:40
Svar #15

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:42
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det är lite fördomsfullt och enkelspårigt att bunta ihop folk och kalla dem för genvägsgenerationen och liknande. Självklart så bör man utveckla alla metoder och tekniker så att de blir snabbare och enklare, det säger sig ju självt.
 
Sedan så verkar det finnas två klara motsatser som inte tänker likadant. Det finns de som vill ha allting direkt utan att veta speciellt mycket om forskningen i sig eller är villiga att lägga ner någon tid eller pengar på den. I andra änden finns de som har lärt sig en metod och inte vill ta in något nytt för det har alltid fungerat. Sedan befinner sig majoriteten av släktforskarna emellan dessa två ytterligheter får man anta.
 
Utöver dessa så finns de som vill utveckla nya metoder och jobbar på att göra släktforskningen mer effektiv på olika sätt. Det är de som för oss framåt. Detta gäller självklart alla områden och inte bara släktforskning.
 
Problemet som jag ser det ligger i att en del, särskilt de som befinner sig i ytterligheternas domäner tror jag, har svårt att acceptera de andras åsikter. Det tar mycket tid i anspråk att släktforska och trots att alla på detta forum tycker det är en kul syssla att sitta och leta sida upp och sida ner så är det inte så konstigt att det finns de som föredrar att lägga tid på andra aktiviteter istället. Då kan man antingen anlita någon att forska eller så försöker man gratisvägen genom att exempelvis efterlysa de äldsta förfäderna man känner till här på forumet. Jag litar personligen inte på några uppgifter jag inte kontrollerat själv om de inte kommer från en säker och av mig väl känd källa.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2004-10-17, 17:57
Svar #16

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Tjena Steve,
visst har man rätt att skoja till det lite och låta klich?erna spela att spratt.
Det är sådant som håller oss igång på mitt jobb.
Så skrattar vi ihop och livet leker igen.
Min ålder.....enligt vissa personer är jag inte en dag över 25.....de vägrar att tro att jag har vuxna barn, så då är jag väl ung och....?
 
Själv orkar jag inte ännu att ta mej igenom 6-8 Petter i Kråkshult födda 1793. Det skall bli en Husar Ahl utav honom men, men,.... Ingatorps hfl vid denna tidpunkt finns ej----kul va'.
 
Jag har som många andra gått på kurs och lärt mej grunderna till hur en släktforskning ska gå till och att man ska kontrollera alla uppgifter även av dem man litar på.....så att det rättmätligen kan bli ens egen, vissa uppgifter kan man kanske inte kontrollera själv utan får då antingen lita på att det är rätt och ver. källan eller lämna det som antagande......fast det kan ni ju alla så vad babblar jag om.
mvh elisabet

2004-10-17, 22:29
Svar #17

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Elisabet, Visst är du en ung tant och jag en ung gubbe... vi är inte en dag över 25!
 
K?rlige hilsner: Steve

2004-10-17, 22:32
Svar #18

Utloggad Monica Warnstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2014-03-03, 13:19
    • Visa profil
    • www.warnstam.se
Elisabeth,
Jag har en husar Petter Ahl f 1793 i min databas. Han är min fars mf mf och du kan se uppgifter om den familjen på min hemsida
http://www.warnstam.org/petter_och_anna_catharinas_famil.htm
Jag kan tyvärr inte få in det som klickbar länk.  
Kanske är det din husar :-)
mvh
Monica

2004-10-18, 00:46
Svar #19

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Får jag påminna om att vi bör hålla oss till rubrikerna och undvika rent chattande här och var.. (Gäller inte det senaste inlägget förstås.)

2004-10-18, 08:40
Svar #20

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Eftersom det var jag som skrev genvägsgenerationen ovan, kanske jag ska utveckla lite.  
 
Vad jag menade var, att för inte så länge sedan fanns inte Internet, inte databaser, inte ens tv. Allt inom en 50-årsperiod. Den som är född in i allt detta undrar förstås varför inte allt finns att tillgå med knapptryckning. Snabba genvägar med andra ord.
 
Jag tycker själv om när det händer saker, när man snabbt kan nå resultat. Är dessutom helt fascinerad av datorer som underlättar arbetet. Men få saker är så tidskrävande som detta med att rota efter sina förfäder. Å andra sidan genererar det många sidokunskaper om man inte bara samlar på namn och datum.
 
Att traggla sig igenom en bouppteckning, läsa om listorna på tillhörigheter, och sedan försöka föreställa sig hur dessa människor levde och hade det är minst sagt spännande.

2004-10-18, 18:25
Svar #21

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Tack Monica!
Det var min husar.
Äntligen har jag fått napp på denne person.
 
Som du ser Carolina---med lite envishet och ibland på fel ställe (ursäkta Peter)---kan man finna sina anfäder på nätet och dessutom på en egen hemsida--inte dumt. Det funkar--JIPPI.
 
Jag har i släktforskarandan sänt över kompletterande uppgifter till Monica som jag har hittat--med mycket hjälp av Bo Persson/ lincopensis & många andra--som Tack för all hjälp jag har fått nu.
Tack & Bockar allra djupaste.
mvh elisabet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna