ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad är tillåtet att diskutera under ordet är fritt  (läst 902 gånger)

2003-11-06, 21:28
läst 902 gånger

christina holmr-gunnerfältk

En fråga rörande vad som är tillåtet och inte tillåtet att diskutera under ORDET ÄR FRITT? Gäller det enbart diskussioner runt släktforskning eller kan man diskutera andra saker som är aktuella för tillfället? Har idag blivit bombarderad med mail rörande en dom som avkunnats där man vill att efter var 100:e namnunderskrift mailet skall skickas till Thomas Bodström.  Kan ju vara av allmänt intresse? Är den typen av frågor accepterade under ORDET ÄR FRITT?

2003-11-06, 23:08
Svar #1

Utloggad Erik Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2011-05-25, 20:26
    • Visa profil
Är tvisten relevant för svensk släktforskning?
Om så är fallet, varför är en enskild medborgare
som Du mailbombad?

2003-11-07, 02:03
Svar #2

Christina Norén-Svensson

Hej Christina!
 
När jag läser Ditt inlägg med frågan vad är tillåtet, så inser jag att gränserna är lite otydliga. Jag har en bild av vilka ämnen som kan diskuteras och när jag nu åter kollar ”Ordningsreglerna” så finner jag där  
- att Anbytarforum är ett diskussionsforum
- avsett endast för forskningsdiskussioner
- syftar till utbyte av tankar, id?er och information.
 
Så är tanken, men hur ser det ut i praktiken? Det är ju som bekant inte alltid beslut efterlevs; inte heller att man lever som man lär. Vill minnas en debatt från i somras, där det i inlägg framfördes att ämnena i debatten inte hade med släktforskning att göra, men det påpekandet bidrog endast till att inläggen blev flera!  
 
Håkan Skogsjö ger en öppning för ”inlägg i andra ämnen, exempelvis organisations- och demokratifrågor, [att] publiceras i Nättidningen RÖTTER (inlägg skickas som mejl till redaktören)”.
 
Ett annat tips till Dig: Vi är många som upprörts av den aktuella domen. Diskussioner pågår i många medier just nu - dagstidningar, radio och i olika fora på ”internet”. Delta i debatterna där! Jag skulle inte välja Anbytarforum om frågan inte har anknytning till släktforskningsfrågor.  
 
Vad säger Ni andra?

2003-11-07, 11:23
Svar #3

Peter Funke (Aningen)

En av tankarna när vi drog igång vår forskarchat för något halvår sedan var att vi ville ha ett forum där man kunde diskutera både släktforskning och allt annat mellan himmel och jord! Kan med gott samvete rekommendera intresserade att titta in på chatten och tycka till om det mesta...
 
MVH
Peter
(Som själv inte varit inne på chatten på länge.)

2003-11-07, 16:15
Svar #4

Christina Holmér-Gunnerfält

Erik, det är inget som direkt kan kopplas till släktforskning men däremot av allmänt intresse.
Att jag blivit mailbombad beror kanske på att jag har många kvinnliga bekanta som alla sänt samma mail.  
 
Christina, tack för ditt uttömmande svar. Misstänkte att det var så man skulle läsa Ordningsreglerna, men ville trots det ställa frågan, så jag inte bröt mot ngr regler.
 
Peter, vet att jag såg ngt om chatten för ett tag sedan, men behöver nog få veta hur man kommer dit, då jag inte hade användarkonto på den tiden.
 
mvh/Christina

2003-11-07, 19:02
Svar #5

Peter Funke (Aningen)

Christina, under Ordet är fritt, släktchat finns det tips om hur man hittar såväl den ursprungliga chatten som mIRC-varianten, och även hur den senare fungerar.
 
Hälsn.
PF

2004-06-27, 00:51
Svar #6

Mia Löwgren (Mis)

Under kantstött porslin får man väl diskutera allt som inte rör släktforskning, men ordningsreglerna gäller väl ändå fortfarande i den meningen att påhopp, förföljelse, reklam eller propagande är förbjudet.  
 
Eller, hur är det?

2005-03-09, 14:38
Svar #7

Utloggad Svante Julius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2011-07-10, 21:05
    • Visa profil
Rötters sidor Borde enbart användas för släktforskning.Det finns väll andra forum för
sådant som ligger utan för ämnet.Jag tror ju att
det är bra att hålla borta sådant som inte är relevant i sammanhanget, Vad tycker Ni? Vidare behövs det en anbytarvärd, Som ersätter Peter so numera kan titulera sig t.f Redaktör.Man tappar
lätt fokus om det inte är på detta viset. En anbytarvärd skulle också kunna ta bort alla inlägg
med bråk och tjafs, Som inte hör hit. Håll rötter rent. så trivs alla.
I all välmening
Broder Svante

2005-03-09, 20:21
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Hej Svante Julius
Tycker du ska ta kontakt med en del andra på AF, som också tycker att det inte ska pratas om annat än släktforskning här. Så ni får trösta varann, när det inte blir på det sättet. Gusjölöv.
mvh
rune

2005-03-09, 20:29
Svar #9

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
- En anbytarvärd skulle också kunna ta bort alla inlägg med bråk och tjafs, Som inte hör hit.  
 
- (!?)
 
- Ja, Julius, i så fall får du i fortsättningen vara väldigt försiktig med att leta upp urgamla inlägg, ta dem ur sitt sammanhang, missförstå dem totalt - för att slutligen komma med tarvliga påhopp på författarna och överösa dem med grova invektiv.  
 
Hur är det; finns det inte några gamla ordspråk, som lyder: Man ska inte kasta sten, när man sitter i glashus och Den som gräver en grop åt andra, faller ofta själv däri. Betänk innebörden av dessa, Julius, även om jag förstår att det kanske kan bli svårt.
 
Och så har vi ju där bibelstället om grandet och bjälken, men det skulle förvåna mig storligen, om du hade hört talas om det.
 
Jag tycker för övrigt att vi har en alldeles utmärkt anbytarvärd, som gör ett fantastiskt arbete. Han verkar då åtminstone inte tappa något fokus, om du sedan gör det har knappast något med anbytarvärden att göra. Och om nu Peter till äventyrs tycker att han behöver förstärkning eller avlösning, tror jag att han klarar den saken alldeles utmärkt själv.
 
För övrigt, Julius, handlade ditt inlägg uteslutande om släktforskning?...

2005-03-10, 09:08
Svar #10

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Svante, inte behöver vi väl någon ny anbytarvärd! Peter passar så bra till den uppgiften, så vi får verkligen hoppas att han stannar kvar. Det var ju under tiden styrelsen rekryterar en ny redaktör för Rötter som Peter skulle vara tf. Han har gjort och gör ett gott arbete i den rollen också, men det får ju vara måtta på vad man lastar på en person.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna