ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utlänninar med svenska rötter  (läst 1434 gånger)

2000-01-30, 01:19
läst 1434 gånger

Fredrick Andreasson

Här vill jag ha en debatt om kända utlänningar med svenska rötter. Om ni ser i någon tidning eller i något annat sammanhang att en person är svenskättling meddela detta då genast här så att vi får en debatt också om detta som jag misstänker att många inklusive mig själv är intresserad av. Jag skall själv ge 3 exempel:
 
Richard Widmark, amerikansk skådespelare
Robert Englund, amerikansk skådespelare
Eric Lindros, kanadensisk ishockeyspelare
Listan kan säkert göras mycket längre...

2000-01-30, 10:23
Svar #1

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
James Newell Osterberg, alias Iggy Pop, amerikansk rocklegend, född 21 April 1947 i Muskegon, Michigan och uppvuxen i Ann Arbor, Michigan.
Någon som vet om efternamnet är lika svenskt som det låter?

2000-01-30, 19:54
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Eric Lindros säger sig ha Norska rötter. Men släktnamnet finns i hela norden, och en del av släktmedlemmarna har varit handelmän, så det kan finnas Svenska rötter. Iggy Pop säger sig ha Svenska rötter, med namnet Österberg, mera vet jag inte.
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-01-30, 23:12
Svar #3

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Tack för info, Sven-Ove!
Vore kul om någon kändisforskare gjorde ett försök med honom. :-)

2000-01-31, 19:32
Svar #4

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
När det gäller Iggy Pop så har jag för mig att han bara är adopterad Osterberg, källan till detta har jag inte tillgänglig nu men det är en minnesbild jag har från den research jag gjorde på diverse svensk-amerikaner inför 24 Famous Swedish Americans.
Enligt en artikel i Aftonbladet 9/1 1996 hette Eric Lindros farfars far Axel och skall ha utvandrat från Värnamo. Huruvida detta är med sanningen överensstämmande vet jag inte men det kan ju vara en uppslagsända för någon intresserad.
Richard Widmark föddes 1914 26/12 i Sunrise, Chisago County, i Minnesota. Enligt födelseattesten var fadern Carl Henry Widmark, 22 år gammal, född i South Dakota, och clerk till yrket. Enligt vad Richard Widmark själv uppgav i en TV-intervju hette fadern ursprungligen Odin (eller Odén) men tog namnet Widmark efter sina fosterföräldrar. Richard Widmarks mor, Ethel Mae Barr, var enligt Kim Holston Richard Widmark. A Bio-Bibliography av skottsk, engelsk och irländsk härstamning.

2000-01-31, 22:07
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Eftersom intresset för kändisars förfäder och kändisantavlor är så stort har jag startat ett nytt huvudämne i Anbytarforum: Kändisars härstamning. Starta en diskussion där om den kändis ni är intresserad av (svensk eller svenskättling spelar ingen roll). Skriv namnet som rubrik (efternamnet först!).

2002-02-17, 23:40
Svar #6

johann berg

Bland svenskättlingar tillhörande den Engelska adeln (det är inte många) kan nämnas en släkt
Ohlsson, i Sverige närmast stammande från Fällingsbro, med ärftlig baronvärdighet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna