ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallonsmedjan dåtidens hightech  (läst 2212 gånger)

2004-03-07, 20:32
läst 2212 gånger

Jonas Palm

Hej!
 
Det är lätt att göra sig bred som vallonättling. Men var tid har sin hightech. Vallonsmidet kom så småningom att ersättas av effektivare metoder. Man kan studera hur exempelvis Meldersteins bruks smeder fick börja om som rallare el nybyggare. Liknande var situationen i Godegård/Tjällmo. Min farfars syskon i Godegård/Tjällmo blev t o m bortauktionerade. Sådana situationer är inte idealiska för släktforskare. Många vallon-släktnamn var förknippade med dåtidens hightech, dvs rena yrkesbeteckningar blev efternamn. Inte oväntat är många vallonsläktnamn försvunna i dagens Belgien. Söker man i telefonkatalogen efter nutida släktningar så finns ofta inga, som Neve'us och Germain bl a visat. Högintressant för släktforskare bör därför tidpunkter för teknikförändring vara. Man fick nya yrkesbeteckningar och kanske även efternamn som var mer gångbara karriärmässigt enl den nya hightechen.  
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-16, 18:38
Svar #1

Jonas Palm

Hej!
 
Dålig fart på debatten här. Kanske ny rubrik kan ge nytändning? Vallonen som karriärist, Vallonen som föredetting el dyl, kan väl passa?
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-16, 21:13
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jonas!
 
Vilka var din farfars syskon i Godegård/Tjällmo? Var de valloner/vallonättlingar?

2004-03-17, 11:52
Svar #3

Jonas Palm

Hej!
 
Min farfarsfar hette Albert Palm, född 1859 i Godegård/Tjällmo, död 1941 i Tranås. Hans första hustru (och min anmoder) hette Jeanna Landström (alt Landstedt) född 1860 i Godegård/Tjällmo och död 1905 troligen i Godegård/Tjällmo. Med henne fick han följande barn, som jag tyvärr endast delvis kan placera tidsmässigt: Robert som dog som barn och följdes av en ny Robert som utvandrade till USA. Vilket även Sigfrid gjorde. Wilhelm, Algot, Gustav, Lindor, Sigurd (Sigge), Naemi, Rudolf (Rulle) och en tvillingbror till honom som jag tyvärr inte vet namnet på. Samtliga utom Robert I uppnådde dock vuxen ålder. Min farfar hette Karl, född 21/11 1895 i Godegård/Tjällmo. Jeanna dog efter födseln av tvillingarna. Flera av barnen i det första äktenskapet bortauktionerades. Min farfar skall dock ha varit i tämligen arbetsför ålder och undsluppit auktionen.  
 
Albert flyttade till Tranåstrakten (Torsudden som sorterar under Blåviks Kyrka) och gifte om sig med Hedvig (efternamn tyvärr okänt). De fick tre barn: Gottfrid, Gunborg och Gunnar. Tyvärr vet jag inte ordningsföljden.
 
Min farfar Karl sökte senare upp Albert och bosatte sig hos honom och sin styvmor. Han hjälpte till med sina halvsyskon. Han lär bl a ha rott dom från Torsudden till kyrkan i Blåvik. Min farfar lär oxå ha konfirmerats i Blåviks Kyrka.
 
Ang vallonsläktskapet är det något Karl hävdade när han fick frågan om varför vi är så mörka, och ser utländska ut i släkten: Det är nog så att vi är av vallonsläkt. Som jag har skrivit om ngn annanstans här i anbytarforum så hade Alberts far alt farfar (förnamnen okända) bytt från Abrahamsson till Palm (i och med soldattjänst). Tittar man i SMED skivan 3 så finns det en släkt Abrahamsson-Katt i Godegård/Tjällmo. Katt är inget traditionellt soldatnamn utan kan vara en försvenskning av le Chat, som är en av vallonsläkterna enl vallon.a.se. Släkten Abrahamsson-Katt gifter sig oxå flitigt med vallonsläkterna i Godegård/Tjällmo, vilket man kan se av SMED skivan 3. Notera att även Jeanna Lanström (alt Landstedt) lär ha varit av vallonskt ursprung.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-17, 14:26
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Jonas Palm,  
Godegård/Tjällmo - vilken av församlingarna avses?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-03-17, 14:32
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jonas,
 
förstår jag din släktbeskrivning rätt att du ännu inte kommit längre tillbaka än till din farfars far Albert Palm, och att både vallonhärstamning och namnbyte från Abrahamsson är muntliga traditioner i släkten?
 
Då tycker jag du ska satsa på att reda ut frågetecknen med lite gammal hederlig släktforskning! Börja med att kolla vad Alberts far hette i födelseboken 1859.
 
För övrigt har även vi i min familj blivit tagna för vallonättlingar på grund av att vi är mörka, men jag har inte hittat en enda vallon så långt ögat når.

2004-03-17, 14:59
Svar #6

Jonas Palm

Hej!
 
Troligen Godegård. Min pappa var där och hälsade på släktingar som liten.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-17, 15:06
Svar #7

Jonas Palm

Hej!
 
Ja, du har rätt Anders Berg. Jag har huvudsakligen sysslat med min mammas släkt. Min farfars bror Wilhelm (pastor i Jämtland) släktforskade. Det var  han som kom fram till att kyrkböckerna brunnit el dyl. Jag har därför varit tämligen uppgiven. Men det kan ju ha kommit fram ny info på andra vägar. Som kan pigga upp mig.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-17, 15:06
Svar #8

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Anders-Det är ungefär som här i Cornwall; om någon är mörkhårig och har bruna ögon, så måste de givetvis härstamma från spanjorerna som kom på besök för några sekel sedan.  
 
 
Mvh
Ann

2004-03-17, 15:29
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag kommer här osökt att tänka på en annan diskussion där jag varit MYCKET flitig deltagare, där en av huvudpersonerna visade ett enormt intresse för en släkt som han tyvärr aldrig yckats ta reda på om han själv var släkt med... Nu är det visserligen troligare att Jonas har någon vallonana än att den omtalade mannen skulle vara släkt med den släkt han stör forskningen om, men nog krävs starkare bevis än mörkt hår för att visa att det stämmer.
 
Så jag har ett förslag. Ägna tiden åt att släktforska om din egen härstamning, och ta reda på hur det ligger tillm istället för att skriva om valloner här på Anbytarforum, det skulle vara mycket mer givande för alla...

2004-03-17, 15:36
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Enligt Arkion och folkräkningen 1890:
 
Albert Abrahamsson Palm f 1859 i Godegård sn
statdräng, boende i Östra Rödja, Godegård förs., Östergötlands län
gift med Jeana Vilhelmina Landtqvist f 1863 i Godegård förs.
Barn (i hushållet år 1890; alla födda i Godegård förs.):
Hulda Vilhelmina f 1884
Sigrid Albertina f 1885
Albert Vilhelm f 1886
Gustaf Severin f 1888
 
Födelseboken för Godegård är ej brunnen eller försvunnen, ej heller husförhörslängderna varför Jonas Palms påstående ovan ej stämmer.
Födelseboken CI:5 (1841-1860) för Godegård kan beställas ifrån SVAR och har mikrofich?nr 20244. I övrigt hänvisas till SVAR-katalogen på NAD-skivan (se här).

2004-03-17, 15:37
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En liten start kommer här från CDn Sveriges Befolkning 1890:
 
Då bodde statdräng Albert Abrahamsson Palm med familj i Östra Rödja, Godegård. Han är född 1859 i Godegård, och Jeana Vilhelmina Landtqvist är född 1863 i Godegård.
Barn, alla födda i Godegård:
Hulda Vilhelmina 1884
Sigrid Albertina 1885
Albert Vilhelm 1886
Gustaf Severin 1888

2004-03-17, 15:39
Svar #12

Bo Olsson

Är det verkligen någon som på fullt allvar tror att det inte finns några med helt svenska anor som har mörkt hår?

2004-03-17, 15:40
Svar #13

Lotta Nordin (Lotta)

Jag kan tillägga att både Alberts och Jeanas föräldrar var torpare i Godegård, på Åsabäcken respektive Missunnan. Husförhörslängderna har inte heller brunnit.
 
Kyrkböckerna för Godegård finns scannade hos Genline.

2004-03-17, 16:08
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Angående tillnamnet Katt. Detta finns redan under medeltiden på svenska bönder och senare även på soldater, alltså behöver det ej kopplas till någon invandrad släkt le Chatt (noir då förstås ;) ).  
 
mvh Niclas R.

2004-03-17, 16:43
Svar #15

Jonas Palm

Hej!
 
Stort tack. Det har tydligen hänt en del sedan Wilhelm släktforskade. Frågan är väl bara när det brann i kyrkböckerna, dvs hur långt tillbaka man kan gå?
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-17, 17:12
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Uppgiften att Godegårds kyrkoböcker brunnit är helt fel, de finns från 1688...

2004-03-17, 17:37
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det kanske var någon i en tidigare generation som kom ifrån en brunnen socken. Eller så var Wilhelm inte nöjd med anorna han fann, och hittade på en bra ursäkt!

2004-03-17, 19:44
Svar #18

Rune Edström (Rune)


2004-03-17, 21:25
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lotta,
När jag ställde min fråga ovan om Godegård/Tjällmo var det utifrån att jag hastigt kollade Godegård 1859 och att den ende Albert jag fann var s k oäkta son till en piga och född i maj. När jag nu kollar igen tycker jag det står ett annat namn halvskymt framför denne Albert ... och blir därför osäker .. GID 244.23.65300
 
Möjligen har Du funnit en annan förfader Albert när Du skriver om torpare ovan? Varför inte bjuda Jonas Palm på det Du funnit så att han kommer igång med forskningen och dess vedermödor  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-03-17, 21:40
Svar #20

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Olle!
 
Jo, visst kan jag väl bjuda på en start.  
Den rätte Albert står på samma sida som den du hittat, men född den 16/5. Namnet syns dåligt i dopboken. Son till Abraham Ulrik Jansson och Anna Maja Jansdotter i Åsabäcken. Familjen finns i hfl AI:13 sid 390.
 
Jeanna Vilhelmina är född 1863-05-26 (inte 1860) i Missunna, Godegård. Hennes föräldrar är Lars Johan Landtqvist och Anna Lisa Carlsdotter. Finns på sidan 390 i samma hfl.
 
Det står att Lars Johan Landtqvist är född i Finnerödja. På dom andra står inte någon födelseort, vilket evenuellt kan betyda att dom är födda i Godegård allihop. Jag har inte följt dom vidare. Jag hakade bara på Albert för att se att det var rätt person.
 
vh//
Lotta

2004-03-18, 08:42
Svar #21

Rune Edström (Rune)

Hej
Och det är det ni tror att Jonas är mest intresserad av. Tänk så mycket mer intressant att surfa på nätet och leta olika skrönor vad vallonerna varit med om. Och fantisera ihop att det var sina förfäder det handlar om. Om han söker sin släkt och inte tror på skrönorna han fått sig berättat, kanske (hemska tanke) han inte hittar en enda vallon. Vilket är mer troligt.
mvh
rune

2004-03-18, 10:23
Svar #22

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Och gör man en sökning på Abraham Ulrik Jansson i Godegård i DISBYT [http://www.dis.se/sokindex.htm] så får man tre träffar varav två är identiska med Jonas Abraham Ulrik. Pusslar man lite kan man få en rätt bra bild av Abraham Ulriks och Anna Majas anor. [Var dock uppmärksam på att DISBYT uppgifter alltid måste kontrolleras i källorna!] Detta kan vara en bra utgångspunkt för Jonas i sitt fortsatta sökande. Tyvärr(?) kunde inte en enda vallon återfinnas bland de anor vilka återfanns i DISBYT. Mvh Martin

2004-03-18, 10:57
Svar #23

Jonas Palm

Hej!
 
Tack så mycket. Olle Elm är nog på väg att förklara varför pastor Wilhelm tog för säkrast att hävda att böckerna brunnit. Jag tackar för alternativspåret. Är mycket spänd på det halvskymda namnet. Hoppas faster Ulla läser det här oxå. Det kan nog pigga upp dig i dina ansträngningar. Den som har läst här i nättidningen tidigare om åren har kanske sett hennes inlägg.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-18, 12:26
Svar #24

Lotta Nordin (Lotta)

Jonas!
 
Läs mitt inlägg ovan, där har du rätt Albert, född 16/5 1859, son till Abraham Ulrik Jansson. Det är inte något alternativspår, det är rätt spår.
 
Mvh//
Lotta

2004-03-18, 20:01
Svar #25

Rune Edström (Rune)

Hej Lotta
Tror du att Jonas är intresserad av det namn du letat fram??  
Han verkar ju bara tänka på valloner i gamlare tider, så han får surfa på internet och länka till andra sidor. Rätt vad det är har han väl hittat att nån vallon var knähund till någon potentat i Mesepotanien.
Släktforskning verkar vara det minsta han tänker på, och ett godtagbart svepskäl.
 
E´n Iljas på Gammbränna brukade säga att han hade en tammas bak örat, när han tvivlade på att något han läste eller hörde, var med sanningen överensstämmande.
Det börjar jag ha angående Jonas släktforskning, tycker det börja verka som hans intresse ligger på ett annat högre plan. Vilket vet jag inte.
mvh
rune

2004-03-19, 10:56
Svar #26

Jonas Palm

Lotta och Rune!
 
Jag är mycket intresserad av allt som kan komma fram om min släkt. På mammas sida är jag Druggeättling och det är där jag har släktforskat. Min släkting pastor Wilhelm hade ju inte samma databaser som ni. Tydligen tog han det för säkrast att framföra sin övertygelse om böckernas tillstånd. Ju mer ni får fram om min pappas släkt desto tacksammare är jag. Som jag nämnde har min faster oxå vilseletts av alternativspåret. Stort tack för det riktiga Lotta! Hela den här utredningen visar på anbytarforums styrka!
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-19, 12:53
Svar #27

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Har denna gång inget att tillföra själva sakfrågan. Måste dock uttrycka min beundran för de forskare - Lotta, Olle, Martin, Anders m fl - som i vanlig ordning lagt ner tid och engagemang på att hjälpa andra (även när dessa är nybörjare som uttrycker sig klumpigt).
 
Runes inlägg har jag tyvärr allt oftare svårt att förstå. Vad åsyftas t ex med Mesepotanien? Det verkar vara onödiga personangrepp, för jag har svårt att se att Jonas skulle ha några skumma avsikter. Eller är jag naiv?
 
Hur som helst så stämmer det som Jonas avslutade: detta visar på Anbytarforums styrka!

2004-03-19, 20:45
Svar #28

Rune Edström (Rune)

Hej Dag
Om du byter ut n mot m så det blir Mesepotamien, så kanske det blir bättre. Såg inte det vid kollen före skickandet.
Jonas vill ju gärna hålla sig till Gamla Testamentets tid och då fanns väl Mesepotamien?
gonatt
rune

2004-03-20, 10:18
Svar #29

Rune Edström (Rune)

Hej Dag
Näe tror inte du är naiv, eftersom du svarat efter Jonas senaste svar. Mitt inlägg var före.
Han startade ett fletal diskussioner 5? 6? med valloner långt tillbaka i tiden som tema, länkar till olika hemsidor, varav ett flertal börjar med adressen jewisch (som väl betyder att det är en judisk hemsida), drar in namn från Gamla Testamentet bl a. Och när han får hjälp med namn i närheten av vår tid, där han har stopp, närmast ger ett förstrött svar: Jaså. Så var det så underligt att jag börja på undra om det var släkforskandet som var huvudsaken eller om det handlande om t ex judarna i bibeln var valloner,deras lidande eller något liknande. En sån diskussion skulle väl istället platsa hos något universitets sidor för religion. Förslagsvis något muslimskt så får han förhoppningsvis den respons som han inte tyckte Anbytarforum gav honom, utan bad?? om.
mvh
rune

2004-03-20, 13:37
Svar #30

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej,Rune! Jag tror att ibland har du (och andra, inkl mig själv) för bråttom vid tangentbordet.
Det är ju väldigt synd om man dömer någon innan man egentligen vet vem den är. Jag kan inte se några belägg för att Jonas Palm inte skulle vara den han utger sig för att vara.
Och vi bör absolut hålla inne med fördomar mot såväl judar som muslimer och andra folkgrupper. Att det är fel forum är inte det värsta, utan att det är både osmakligt och olagligt.
mvh/Dag

2004-03-20, 18:48
Svar #31

marianne thors

Hej.
Jag trodde att rötter var en släktforskning sida man kunde vända sig till om man sökte eller undrade över något. Har upptåckt att det är en massa påhopp hela tiden. Inte bara från andra släktforskare utan även från anbytarvärden. Jag tycker det är dags för en skärpning från alla.Jag har själv lagt ut frågor men ej fått några svar. Det är väl som jag nämnt förut ointresse ? Jag letar själv och ser vart jag hamnar.Tycker inte det är rätt ställe att diskuter stavning tex. dyslexi eller ? Var lite vänligare mot varandra är ni snälla.
mvh.Marianne

2004-03-21, 23:34
Svar #32

Jonas Palm

Hej!
 
Jag håller med Marianne Thors: Var lite vänligare mot varandra är ni snälla.
 
Istället för att bli ovänner kan ni ju använda er tid till att hjälpa mig med släktforskning på pappas sida. På min mammas sida var det tämligen enkelt eftersom Jörgen Fryxell (Druggeättlig) hade publicerat flera utmärkta artiklar i Vallonättlingen, nr 1-3, 2002. Jag hade sedan mkt givande mailkonversation med Fryxell. Släkten Drugge har även huvudman, enl www.vallon.a.se, som även hjälpte till.
 
Som ni förstått är det mycket svårare på pappas sida. Men snart kanskse det dyker upp en anfader/moder som passar in i ngn av de släkter som avhandlats i Vallonättlingen. Det skulle vara mycket spännande!    
 
Mvh
Jonas Palm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna