ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-22  (läst 2127 gånger)

2004-03-20, 00:06
läst 2127 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vilket var just vad jag skrev... Läs för övrigt gärna diskussionen om Drottningsläkten. Tror att denna diskussion kommit väldigt långt bort från ämnet...

2004-03-20, 00:41
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ännu en nykomling under Ordet är fritt (eller andra diskussioner av en viss karaktär).. -varför har jag så svårt att tro att t.ex. Anna Jansson, Sonja Andersson, Bo Olsson, Per Svensson m.fl. - och nu också Jan Henriksson alla är unika individer med en självständig ståndpunkt..
(jag nämner säkert flera namn här som har alldeles rent mjöl i påsen och existerar i högsta välmåga; men med vanliga namn, vissa likheter och alltid full fart i diskussioner som dessa så vill jag bara framföra min undran.)

2004-03-20, 01:08
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nästan alla diskussionsforum numera har någon form av registrering för att få posta. Jag tror det är hög tid för Anbytarforum att införa det också.

2004-03-20, 10:35
Svar #3

Bo Olsson

Tack Peter för att du valde att peka ut mig! Vad är skillnaden mellan mina och exempelvis Anders Rybergs inlägg, eftersom du har valt att peka ut mig? Hur vet du att exempelvis Jonas Palm inte är en pseudonym?
 
MVH
 
Bo Olsson
Som jag verkligen heter!

2004-03-20, 12:39
Svar #4

Jonas Nilsson

Öh. Läste Bo Olsson hela Peters inlägg eller orkade du bara med första delen...
 
Jag håller med Anders Berg att nu får det snart får vara nog med anonyma inlägg. Införandet av någon form av registrering borde vara att föredra. Dock skulle man få valmöjligheten om man ville visa ens email adress eller inte. Bara Anbytarvärden kunde se den så skulle väl det räcka. Jag vill inte längre ge ut min igen okontrollerat och det är jag nog inte precis ensam om. Alla kan nog förstå varför.

2004-03-20, 12:46
Svar #5

Bo Olsson

Jo, Jonas det gjorde jag. Han hade inte behövt skriva några namn alls i sitt inlägg men ändå fått fram vad han ville ha sagt.

2004-03-20, 12:51
Svar #6

Bo Olsson

Och Jonas Nilsson vad i hel**** menar du med att sätta citattecken runt mitt namn?

2004-03-20, 12:54
Svar #7

Lars Vängman

Är det inte dags att ta livet av alla de här diskussionerna nu?

2004-03-20, 13:24
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kanske dumt att skriva namn; jag ville bara peka hur svårt det är så länge det är öppet för alla - avsikten var absolut inte att peka ut någon.. Just Bo är ju en flitig skribent här; namnet råkade komma med för att det var ett exempel på alla korta 'vanliga' namn. (Dumt av mig i den sena timman)
 
Andra bättre exempel från tidigare är kanske Sven Persson, Per Persson osv..

2004-03-20, 13:30
Svar #9

Bo Olsson

OK. Peter tack för det! :-)
 
Om du kikar under Småland, Öland och Blekinge så har jag ganska många inlägg där sedan ca 2 år tillbaka. Både frågor och hjälp till de som frågat.
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2004-03-20, 13:34
Svar #10

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Så här är det nog;
 
Pseudonymer:
Jan Henriksson
Jonas Nilsson
Lars Vängman
 
Icke Pseudonymer:
Anders Ryberg
Bo Olsson
Jonas Palm
 
Mvh
Ann Little (icke pseudonym)

2004-03-20, 15:01
Svar #11

Eivor Andersson (Ema)


2004-03-20, 15:18
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det här blev en bra illustration på att någon form av registrering med användarnamn vore att föredra. Inte så trevligt att bli tagen för anonym, bara för att man har ett vanligt -sonnamn, om man har rent mjöl i påsen. Epostadress och några ytterligare uppgifter om personen lämnas vid registrering, men behöver inte synas vid själva inlägget. Den något större administrationen för anbytarvärden får vägas mot att det blir mycket enklare att hålla ordning på diskussioner som urartar. Det borde bli färre skräpinlägg av tillfälliga besökare, och överhuvudtaget mer genomtänkta inlägg.

2004-03-20, 15:20
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ann, Jonas Nilsson tror jag inte är anonym utan bosatt i Helsingborg.  Men hur kan man veta säkert utan registrerade användare?

2004-03-20, 16:36
Svar #14

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Anders- det var meningen att ditt namn skulle vara med under icke pseudonymer, men så blev det fel Anders!  
Det betyder inte att jag tror att Anders Ryberg är en pseudonym, skyndar jag mig att tillägga.
 
Eivor-
 
Mvh
Ann

2004-03-21, 06:48
Svar #15

Jonas A Nilsson

Hm vi är tydligen fler med detta namn som släktforskar. Jag får fundera på hur jag skall skriva namnet i fortsättningen för att skilja på mina inlägg från min namne i Helsingborg. Att lägga till en bokstav mellan för och efternamn är nog en id?.

2004-03-21, 12:05
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, ni ser..  Och så har vi alla som kan få för sig att använda namnet anonymt..
 
Ett annat svårt namn är Göran Johansson. Det finns åtminstone två riktiga personer som skriver med det namnet, och risken för att någon påhittad dyker upp finns ju hela tiden.

2004-03-21, 13:32
Svar #17

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Visserligen är vi under fel rubrik, men ett användarkonto light skulle inte vara helt fel tycker jag. Det vanliga användarkontot kräver ju medlemskap i Rötters Vänner för 100:-/år (något som väl alla som haft nytta av Rötter tycker är värt priset  )  
Men möjligheten att få fråga fritt (alltså gratis) måste ju också få finnas, och då krävs en ytterligare variant.. Detta är inget som varit på tapeten alls förut, och då det förstås skapar ökad administration är det något man måste tänka efter kring. (å andra sidan tar det mycket tid att undra över om inlägg är seriösa eller ej - och jag tror definitivt vi skulle slippa mycket onödigt som droppar in.)

2004-03-21, 19:12
Svar #18

Rune Edström (Rune)

Låter som ett bra förslag, bara du hinner med det. Kan du få lite hjälp av någon annan på förbundet?
rune

2004-03-21, 23:53
Svar #19

Jonas Palm

Hej!
 
Jag registrerar mig gärna. Tycker bara det är bra. Kan ngn skriva hur man gör? Ange postgironr el dyl? Är det under Funktioner till vänster i menyerna?
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-22, 06:54
Svar #20

Jonas A Nilsson

Nja Inte räcker det med att alla vet vem som har skrivit insändaren. Vissa insändare kan man i alla fall undra över om de är seriösa eller inte. Se bara Jonas Palms senaste insändare under Bureätten och Runstenar. Jag har läst den fyra gånger, sista gången riktigt långsamt och jag fårstår fortfarande inte vad det är som du vill ha sagt... Förutom att provocera förstås? Du får hemskt gärna skriva och förklara vad du menar men gör det gärna under Bureätten. Om det bara är jag som missförstår din avsikt med denna insändaren så ber jag om ursäkt.
 
Jonas om du vill registrera dig redan idag så läs vidare under Användarkonto här till vänster.

2004-03-22, 10:48
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tycker som du, Jonas A Nilsson att det inte har någon betydelse om man vet vem som skriver en insändare eller inte. Alla har inte så lätt att uttrycka sig i skrift och om den som tänker svara inte förstår, så bör han eller hon göra som du, att fråga vad menas? eller att helt enkelt låta bli att svara.
 
Sedan finns det personer som vill skapa pseudodebatter eller provocera. Då står det ju tydligt  i ordningsföreskrifterna att man inte ska svara i onödan.
 
Det är där problemet uppstår, när drevet kommer igång! De som inte ha något svar att ge utan bara vill haka på och driva och göra narr av en frågeställare.
 
Jag har följt Jonas Palms vallon-diskussioner och har förundrat mig över alla, som hakat på diskussionen utan att ha något svar eller kommentar att ge, bara pikar eller beundran över någon annans snitsiga svar till Jonas Palm.
 
Svara inte så självdör debatten!
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-03-22, 12:27
Svar #22

Jonas Palm

Hej!
 
Tack för omsorgen om mitt välbefinnande. Anbytarens största fara torde vara att mötas av främlingsskap. T ex att bli kallad utlänning och därför inte får delta i bytandet av anor. Som vi sett av vad vallonen själv säger (under vallonen som fotpall), så kan vallon betyda utlänning. Motsvarande ord lära gömma sig i t ex falasha. En utsatt grupp människor. Vallonens assimilering i, och bidrag till, det svenska samhället torde tjäna som uppmuntran till många av våra invandrare. De vi kanske uppfattar som främlingar och utlänningar. Anbytarforum är ett idealiskt forum för att motverka främlingsskap. Ju fler som känner sig manade att byta anor desto bättre.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-22, 13:15
Svar #23

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vill att Jonas Palm konstruktivt och begripligt utvecklar sitt inledande diskussionsinlägg. Jag förstår inte vad du menar eller vill komma. När du skriver så låt inte läsaren tolka utan gör klara och precisa inlägg (utan en massa ovidkommande internetlänkar och dravel som inte tillför diskussionen något mer än förvirring) så slipper du en massa hugg mot dig.
 
För att återknyta till ursprungsdiskussionen så  skriver Jonas Palm inledningsvis (dock min understrykning av rader) följande:
 
Vallonernas emmigration till sverige hade som ursprung bl a religiös förföljelse. Vilka valloner med annan relgiös bakgrund kan ha flytt/flyttat till sverige? Och nu närmar jag mig en het potatis. Eftersom jag under flera år prenumererat på Judisk Krönika kände jag igen flera efternamn på www.vallon.se, bla Salmon, Suchet, David, Muskin och le Chat (web-mastern kan ju stryka här om det är känsligt). Smedyrket är ju inget traditionellt judiskt yrke, däremot gjutare. Notera att getto kommer ifrån italienskans gietto, som betyder gjuteri och avsåg ursprungligen Venedigs gjuteri med arbetare med judisk bakgrund. Vallonerna som kom till sverige var som bekant inte bara smeder, utan hela produktionsapparaten var representerad. Notera även att det tyska Hanau som hyste många valloner är ett centrum för juvelhantering. Jag har själv en Abrahamsson-Katt som en trolig härstamning från Godegård/Tjällmo. Men kyrkobokföringen är bristfällig, sägs ha brunnit. Jag har letat efter husförhörslängder men inte hittat några från tiden i fråga.  
 
Alltså: min tolkning av ovanstående inlägg blir att Palm hävdar att flera vallonsläkter som inkom under 1600-talet var av judisk börd. Han ger sedan fantasin flöde genom att koppla sig själv till en släkt Abrahamsson-Katt, som skulle vara en avknoppning av en möjlig vallonsläkt le Chatt,  vilket vi redan utrett inte har något fog för sig, se här.  Då du ännu inte själv påvisat någon släktskap med nämnda familjer Katt eller uppvisat bevis på att le Chatt skulle ha övergått till Katt ligger detta påstående på dig att bevisa innan du kan hävda att så är fallet. I Genealogisk tidskrift band II (1949-52), s 114ff, kan du läsa om tillnamnet Katt, vilket varken är judiskt eller vallonskt eller överhuvudtaget utländskt utan bars av inhemska svenskar redan under medeltiden. att sedan hävda att invandrade valloner hade judisk börd enbart pga de gammelbibliska förnamnens popularitet är att inte känna till namnskicket i Europa under den tid valloninvandringen skedde. Gjutarna i Venedig och deras judiska ursprung torde likaså kräva en viss källredovisning, är detta verkligen sant och vad har juvelerarna i Hanau med valloner att göra tillika med att merparten av judar som inte var juvelerarre bosatta i Hanau ?
 
Jonas Palm, du har alla möjligheter att själv börja släktforska om din fars anor då kyrkböckerna varifrån dessa dina anor kommer är i utomordentligt bra skick. Du kan få den hjälp du behöver här på forumet - vi kan ge dig tips och hjälp vad du ska leta, men du måste visa ett intresse själv att sätta igång och släktforska utan att börja spekulera om saker  
som för oss andra som läser dina inlägg känns främmande för anbytarforum och släktforskning - dina inlägg känns för mig ibland som kvasivetenskapliga och lite Erich von Däniken-inspirerade och gör bl a att jag själv tvekar att fortsätta skriva här på anbytarforum om nu liknande inlägg som ditt blir dess framtid, ty då är vetenskapliga forskningsmetoder inte mycket vi kommer att finna här, utan mest en massa kafferepsprat.
 
Vill på inga sätt skrämma dig ifrån att skriva här, för jag tycker att alla som är intresserade av släktforskning och personhistoria, ska ha möjlighet att göra det,men tänk igenom noga innan du skriver vad du vill ha sagt och utveckla dina tankar klarare.  
 
vänligen
Niclas R.

2004-03-22, 14:06
Svar #24

Jonas Palm

Hej!
 
Jag håller på och släktforskar på min pappas sida av släkten. Var så säker. Om du söker på ordet falasha i t ex sökmotorn Google så ser du att det är relevant i sammanhanget. Gammaltestamentligt med god marginal och med direkt parallell till vallon i betydelse. Vidare belyses hur tekniken föråldras och till slut kan ligga människor i fatet. Människor vars anor har uppmärksammats på senare tid. Och som har fått bistånd. Vi får inte heller glömma källmaterial ifråga. Skriftlig dokumentation som ligger minst ett årtusende före det vi använder dagligen som släktforskare.  
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-22, 14:21
Svar #25

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jonas- Jag förstår inte hur du kan säga som du gör i ditt inlägg ovan: Anbytarens största fara torde vara att mötas av främlingskap. T.ex. bli kallad för utlänning och därför inte få delta i utbytandet av anor! Först och främst så undrar jag vem som har kallat dig för utlänning, och att du därför (eller av någon annan anledning)inte skulle få deltaga i utbytandet av anor? Sanningen är den att du inte bad om hjälp med dina anor, men trots detta så fick du hjälp av Olle Elm, Niclas Rosenbalck, Anders Berg, Lotta Nordin, Martin Castrud under din rubrik;  Vallonsmedjan-dåtidens high tec.
 
Vad beträffar ju fler som känner sig manade att byta anor desto bättre, så vill jag bara säga att jag är mycket nöjd med de anor jag har.  
 
Mvh
Ann

2004-03-22, 14:35
Svar #26

Bo Olsson

Vilken skriftlig dokumentation syftar du på då Jonas?
 
MVH
 
Bo Olsson

2004-03-22, 14:58
Svar #27

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vad har de judiska falasherna ifrån Etiopien att göra med valloner ?  
Att använda sökmotorm google kan vem som helst göra men att veta vilken sajt du vill hänvisa till via denna och vad du kan koppla till vallonsläktforskning i ditt huvud är obegripligt för mig. Sluta med ditt trams och upplys oss vad du verkligen vill ha sagt.
 
Niclas

2004-03-22, 15:04
Svar #28

Jonas Palm

Hej!
 
Anbytarvärden kan få väldigt mycket information att kontrollera på sajterna jag kan rekommendera. Anbytarvärden har nog fullt upp. Med Anbytarvärdens tillstånd lämnar jag gärna ut exempel på sajter och skriftlig dokumentation.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-22, 15:19
Svar #29

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har överhuvudtaget inte tid att följa dessa debatter.. -Det har väl aldrig tidigare hänt att någon hållit på så här ('ber mig ta bort om det inte passar', 'ber om tillstånd att lägga ut det och det') - kan du inte bara fråga 'vem som var far till Kurt Olsson i Lönneberga' som vanliga människor..  
 
Skämt åsido - jag är väldigt trött på valloner och slutar nog att ens hålla ett öga på vad som händer här i botten på forumet snart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna