ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallonernas gammaltestamentliga förnamn  (läst 1761 gånger)

2004-03-22, 16:13
läst 1761 gånger

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Jonas!
 
Vad är det du vill komma egentligen, med alla dessa märkliga rubriker om Valloner?
 
Kanske du skulle göra som alla oss andra, börja läsa kyrkböcker för att försöka hitta din ana.
Janet

2004-03-22, 17:09
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Peter!
Varför inte stänga alla diskussioner under Vallonica miscellanea, samt radera alla nya liknande diskussioner direkt...

2004-03-22, 17:35
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
När någon skriver något felaktigt eller rena tokerierna, så måste det ju få bemötas - även om de som har invändningar råkar vara fler än den vars inlägg kritiseras. Men invändningarna ska naturligtvis vara sakliga och inte några personangrepp. Något jag verkligen avskyr är när en ylande mobb kastar sig över den som inte har korrekta åsikter.
 
Men det sistnämnda är naturligtvis inte fallet när det gäller de mer eller mindre spefulla kommentarerna om Jonas och alla hans fakta om (äkta och inbillade) valloner. Liksom andra tidigare (t.ex. Ann Little den 19/3 kl. 14.00), så är jag övertygad om att Jonas bara driver med oss - det är bara inte möjligt att någon på fullt allvar kan tro på allt han skriver - och då måste det ju vara tillåtet att skämta tillbaka...
 
Men det finns naturligtvis en gräns när det lustiga bara blir tröttsamt - och nu är det väl dags för en paus i Jonas vallonfiske.
 
F.ö. borde avdelningens rubrik ändras till Vallonskt mischmasch...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-03-22, 18:56
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Varför inte flytta alltihop till rubriken Internet-Mollusker ?
 
Där kan väl alla med avvikande åsikter få stå i skamvrån.
 
Eivor

2004-03-23, 09:42
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
?? Eivor, du skriver Skamvrån med citationstecken, men inte avvikande åsikter (där det enligt min mening är mera befogat). Vad menar du egentligen? Jag hoppas att du är ironisk, när du skriver detta. Alla som tänker fritt och självständigt, och är trogna sin egen övertygelse, har väl avvikande åsikter? Det vill säga, om man inte är ett statistiskt unikum, förstås, vars åsikter som av en egendomlig tillfällighet alltid råkar sammanfalla med vad som är politiskt korrekt.....

2004-03-23, 10:25
Svar #5

Eivor Andersson (Ema)

Hej Carl-Fredrik,
 
Skamvrån är (eller var) en plats man hamnade på, om man hade skämt ut sig eller gjort något fel.
Det syftar här på alla Jonas Palms inlägg, som vissa tycker inte passar in.
Jag har inte satt mig in i alla de refererade länkarna av Jonas Palm; Det är drevet jag reagerar emot.
Jag förstår däremot inte var Du får in politiken?
Alla har väl inte heller avvikande åsikter.
Somliga tycker väl som alla andra..
Vänder kappan efter vinden och så ..
Eivor

2004-03-23, 11:35
Svar #6

Jonas Palm

Hej!
 
Eivor verkar vara en snäll människa. Jodu, Janet Henriksson, jag forskar efter bästa förmåga, i min pappas släkt. Vart vill jag komma med mina märkliga rubriker om valloner frågar du. Ja, vad kan falasher, alawiter, valloner och moguler ha gemensamt? Jag är ute efter en förklaringsmodell. Varför kallade sig våra anfäder/mödrar fransos och inte vallon när de kom till sverige? Varför bör man undvika vallon som sökord om försöker spåra tillbaka sina anor till kontinenten. Eller varför spretar vallon (o dyl) så åt olika håll som ngn sa inledningsvis i diskussionerna. Jag har kämpat i ett halvår med att spåra min anfader Johan (Jean) Droghe/Drugge/Drougge/Droguet tillbaka till Valloniet o dyl. Jag försöker förmedla lite av tankarna jag har utvecklat under tiden. Ngt som förhoppningsvis kan hjälpa andra i likn situation.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-23, 11:58
Svar #7

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Så Jonas, varför har det tagit 9 olika rubriker och en 'hel bok' av skriverier för att komma fram till vad det är som du är ute efter? Varför nämnde du inte detta med en gång? Antagligen har du haft enormt roligt på andras bekostnad. Du har ju sinne för humor enligt vad jag sett under  Vallonen som fotpall,  Jag log i mjugg över att se Vallonen som mor närmast Vallonen som fotpall. En oväntad godbit!
 
Ann

2004-03-23, 12:03
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Eivor Andersson: Anders Berg; jag tycker inte om när man jagar en enskild skribent i flock. Du var med i samma flock, när vi diskuterade Drotningätten för länge sedan.  
 
Vill minnas att jag skrev ett (1) inlägg, allmänt hållet till stöd för en källkritisk hållning. Vill också minnas att jag gjorde det eftersom en skribent ensam fick hålla ställningen mot en hel flock, om du så vill, andra med en mer förlåtande inställning till källorna. Du var nog en av dem.
 
[rättelse: jag skrev faktiskt ett inlägg till, före det jag nu tänkte på, men syftet var detsamma i det inlägget]

2004-03-23, 12:25
Svar #9

Eivor Andersson (Ema)

Anders Berg:
Som jag minns det så var jag hack-kycklingen i den diskussionen och fick försvara mig med näbbar och klor.
Nu tycker jag att det räcker med gamla synder och jag sätter ett streck här i diskussionen, för min del.
Hälsn. Eivor

2004-03-23, 13:39
Svar #10

Jonas Palm

Sito U Vales et ego Valeo
If you are OK, I am OK myself.

2004-03-23, 16:21
Svar #11

Rune Edström (Rune)

Hej Jonas
Så nu har du rent ut tid att försöka hitta dina anor i närmare tid, än vad dom var i antiken.  
 
Likadant som den övervägande delen av dom andra deltagarna ägnar sej åt.
mvh
rune

2004-03-23, 17:16
Svar #12

Michaël Lehman (Philippos)

Jonas Palms latinska sentens verkar inte riktigt korrekt. ?Si tu vales, et ego valeo? vore bättre latin. Annars brukar man också säga ?Si vales, bene est, ego valeo?.

2004-03-24, 10:42
Svar #13

Jonas Palm

Hej!
 
Jag tackar Lehman för den språkliga korrektionen. Hoppas andemeningen gick fram i alla fall.
 
Engelskans To be valid har samma ursprung. Att följa valideringsplanen har vi nog hört som managementklyscha alltför många gånger.
 
Mvh
Jonas Palm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna