ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-19  (läst 3444 gånger)

2004-03-06, 21:07
läst 3444 gånger

Jonas Palm

Hej!
 
Hållanders avhandling och SMED skivan 3 visar att gammaltestamentliga förnamn är vanliga i de tidiga generationernas valloner i sverige. Man undrar varför? Reformerta och kalvinister var ju kristna och kunde likväl ha använt nya testamentets förnamn. Familjetradition mm kan naturligtvis avgöra. Vallonernas emmigration till sverige hade som ursprung bl a religiös förföljelse. Vilka valloner med annan relgiös bakgrund kan ha flytt/flyttat till sverige? Och nu närmar jag mig en het potatis. Eftersom jag under flera år prenumererat på Judisk Krönika kände jag igen flera efternamn på www.vallon.se, bla Salmon, Suchet, David, Muskin och le Chat (web-mastern kan ju stryka här om det är känsligt). Smedyrket är ju inget traditionellt judiskt yrke, däremot gjutare. Notera att getto kommer ifrån italienskans gietto, som betyder gjuteri och avsåg ursprungligen Venedigs gjuteri med arbetare med judisk bakgrund. Vallonerna som kom till sverige var som bekant inte bara smeder, utan hela produktionsapparaten var representerad. Notera även att det tyska Hanau som hyste många valloner är ett centrum för juvelhantering. Jag har själv en Abrahamsson-Katt som en trolig härstamning från Godegård/Tjällmo. Men kyrkobokföringen är bristfällig, sägs ha brunnit. Jag har letat efter husförhörslängder men inte hittat några från tiden i fråga. Finns det motsvarande judisk folkbokföring i synagogor, el likn? Återigen, webmaster, stryk hela inlägget om du finner det känsligt.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-12, 12:27
Svar #1

Jonas Palm

Hej igen!
 
Jag beställde nyligen och fick just släkforskarnas årsbok '97 i brevlådan. Några med efternamnet Katt finns med. Högintressant är dock Carl Henrik Carlssons artikel Hur jag fann mina östjudiska rötter. Han tipsar om tidskriften Avotaynu samt flera sökvägar på Internet.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-18, 12:08
Svar #2

Jonas Palm

Hej!
 
Debatten är svår att föra i ett känsligt ämne. Om någon vill kan jag dock skriva lite här om vallonen liksom Columbus, alt vallonen liksom Elvis. Det kan sprida ljus över svårigheterna med släktforskning och kopplingen till valloner.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-18, 13:34
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)


2004-03-18, 14:03
Svar #4

Jonas Palm

Hej!
 
Käre anbytarvärd jag förstår dina frågetecken. Det finns ett antal bra artiklar i Judisk Krönika på ämnet. Tidskriften är mkt seriös och har vunnit åtminstone ett kulturpris.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-18, 14:19
Svar #5

Jonas Kuschner

Att protestanter i allmänhet och kalvinister i synnerhet hade en förkärlek för gammaltestamentliga förnamn är välkänt och går i det senare fallet delvis tillbaka på rekommendationer som Calvin själv gav i en skrift i ämnet. Jag misstänker att det finns ganska mycket skrivet om detta på olika håll men har inte koll på litteraturen. En författare som jag vet åtminstone har berört detta är reformationsforskaren Guido Marnef i Antwerp in the Age of Reformation: Underground Protestantism in a Commercial Metropolis, Baltimore & London 1996. Jag vill minnas att Marnef ger referenser till ett par utförligare undersökningar (bl.a. en av kalvinister i Rouen), men jag har inte hans bok tillgänglig just nu.

2004-03-18, 16:32
Svar #6

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jonas- varifrån kommer uppgiften att Elvis var en alt vallon? Jag har alltid antagit att han 'bara' var en tenor irländsk/skotsk/cherokee (tror jag) indian!  
 
Mvh
Ann

2004-03-18, 17:48
Svar #7

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Efter att ha kollat titlarna på en del Elvis sånger, så har jag till min häpnad upptäckt att han spelat in  bl.a. 'Hardheaded Valloon', 'Moody Valloon', 'Suspicious Valloon', 'King Valloon','Valloon Rock'. 'Are you (a) Valloon tonight?', 'She's not (a)Valloon'!

2004-03-18, 18:07
Svar #8

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Återigen Jonas Palm,
det är inte alla som accepterar hypoteserna du framlägger om så långt tillbaka sträckandes spekulerande om människans ursprung. Om du med vallon menar levi stam är det bättre att du skriver det och undviker ordet vallon, för dessa två begrepp är inte synonymer. Gör du det får du svaret att detta inte ligger på Anbytarforums bord, utan på paleoantropologernas eller teologernas. På anbytarforum talar man om specifika förfäder som man kan verifiera eller falsifiera med släktforskarens metoder och material. Jag är själv intresserad av människans ursprung, men jag vet att frågan inte lämpar sig här bl a för att det finns så många olika teorier, och för att det är ett känsligt ämne.

2004-03-18, 18:16
Svar #9

Bo Olsson

Men herregud (troligen vallon även han) om inte alla bemärkta människor i världen är vallonättlingar så kommer ju hela Jonas världsbild att raseras. Tänk på det och skriv i lite mjukare tonfall. ;-)

2004-03-18, 18:18
Svar #10

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
...eller missförstår jag dig? Är du egentligen ute efter att framhäva att alla mörka inte har vallonsk härstamning utan kan vara ättlingar till spanjorer eller skottar eller något annat?

2004-03-18, 18:24
Svar #11

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Gode Bo Olsson,
Anbytarvärden har raderat ett inlägg av Palm som jag syftar på... Det handlade om valloner som levi ättlingar, och svenskar som naftali och benjami söner.

2004-03-18, 18:32
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Efter Jonas Kuschners inlägg här ovan kom i eftermiddag ett inlägg från Jonas Palm som jag strax raderade. Som jag förstod det utifrån en som orkat sätta sig in i det som det länkades till (ja, jag hinner inte läsa allt svammel själv), så kretsade hela den hemsidan kring biblisk bokstavstro in absurdum, historieförfalskning och rasbiologi.  
Jag ser ingen anledning att betvivla denna tolkning, och jag vill klart rekommendera andra siter för diskussioner kring detta. Det hör inte hemma i Anbytarforum..

2004-03-18, 19:16
Svar #13

Bo Olsson

Hej Per Svensson. Mitt inlägg gjorde jag för att driva lite med Jonas övermänniskoteorier och inte riktat till någon annan egentligen. Sorry!

2004-03-19, 10:39
Svar #14

Jonas Palm

Hej!
 
Ann, du har tydligen bara tittat på Vernons sida av släktträdet. Det gammaltestamentliga Aaron kanske kan göra dig intreserad.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-19, 11:03
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Finns ingen vallon där heller. Sluta svamla och kom med fakta. Jonas ser valloner i varenda buske, denna fixering börjar bli irriterande. För övrigt, även icke-valloniska kristna, som ju är den övervägande majoriteten av alla kristna, kunde ta namn ur gamla testamentet. (Och för övrigt judar också...)

2004-03-19, 11:26
Svar #16

Jonas Palm

Hej igen!
 
Jag har full förståelse för anbytarvärdens åtgärder. Synd bara, för det fanns ett antal kända valloner med svensk hemvist omnämnd i länken jag tipsade om. Ett annat syfte var att mildra spänningen runt ämnet, så att vi får igång en diskussion. Som ni såg hade svenskar i allmänhet dubbel härstamning, medan valloner bara enkel. Allt för att mildra i ett känsligt ämne. På motsvarande sätt har Judisk krönika påvisat flera stammars närvaro i oroliga områden i världen. Ett av de senare exemplen är i Afganistan. Och här skall jag inte nämna några namn. Ju större släktskap vi kan påvisa med varandra, desto mindre skäl borde vi rimligen ha till negativa handlingar. Hade en liknande diskussion förts innan de senaste världskriget, så hade en och annan människa kanske besparats. Säkerligen hade några valloner klarat sig. Och här fyller anbytarforum en utmärkt funktion.  
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-19, 13:02
Svar #17

Bo Olsson

Suck! Jonas du borde få någon form av medalj. Det finns nog ingen som spritt så mycket amsagor och pseudovetenskapligt dravel under hela Anbytaforums historia, som du gör. Lägg ner det där tramset nu. Du har för länge sedan passerat gränsen för någon som helst trovärdighet. Enligt bibeln är jorden ca 4000 år gammal och i verkligheten är de äldsta fynden av moderna Homo sapiens i Israel ca 90000 år gamla. Är det dessa 90000 år gamla Israeler som du kan namnen på? Dock kan man nog med ganska stor säkerhet påstå att dessa urisraeler finns bland de flesta europ?ers anfäder. De var dock, på den tiden, varken araber, judar, valloner eller svenskar, utan nyligen utvandrade afrikaner, eftersom alla moderna Homo sapiens härstammar från södra Afrika. Där för övrigt, de äldsta kända fynden av moderna Homo sapiens är ca 175000 år gammla.

2004-03-19, 13:27
Svar #18

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Länken som Jonas hänvisade till innehöll slutsatser som:  
I bibeln står det att leviterna spelade instument. I några svenska rasbiologiska rapporter står det att vallonerna är musikaliska. Alltså är leviterna vallonernas förfäder.
Den som skriver sådana saker är inte riktigt klok. Den som hänvisar till det är ytterst omdömeslös. Den som tror på det är galen.
Det hela kan sammanfatts i ett ord:
TRAMS!

2004-03-19, 13:50
Svar #19

Jonas Palm

Hej!
 
Tack för alla synpunkter. Vi får inte glömma det övergripande syftet, oavsett galenskap eller ej. Att påvisa varandras släktskap och därigenom skapa förståelse och tolerans. Anbytarforums medarbetare visar prov på god ton. De behöll huvudbudskapet, men raderade länken. Inom alla yrken är det lätt att hemfalla till att bara göra sitt jobb. Stryker jag allt, så får jag ju lön ändå, skulle t o m undertecknad kunna tänka i motsvarande situation. Vallonättlingens anor och spårbarheten till relaterd informationen lyfts fram på ett föredömligt sätt. Stort tack till Anbytarvärden, och till Anbytarforum!
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-19, 14:00
Svar #20

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jonas-jag tror att du sitter framför datorn och nästan 'spricker av skratt' varje gång någon nappar på dina inlägg! Är det inte så?  
Vi tror att vi driver/skojar med dig, men egentligen så är det tvärtom!  
 
Mvh
Ann

2004-03-19, 15:18
Svar #21

Eivor Andersson (Ema)

I och för sig, så behöver man ju inte läsa sådant man tycker är fel och är galenskaper (som många sagt tidigare).
- Man behöver inte heller gå i svarsmål på något man tycker är helt befängt -
 
Om det inte är så att man tycker om att mobba en person, som barn gör, i grupp.
 
Det finns människor med egna id?er och känner vi inte personen ifråga, tycker jag inte att man skall hålla på med pennalism
 
Tack för ordet - Eivor

2004-03-19, 16:50
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu tycker jag du blandar ihop saker, Eivor. Tack och lov finns det ett antal forskare som läser och går i svaromål mot saker som de på goda grunder anser är helt befängda, av den enkla anledningen att de håller källkritiken högt och värdesätter ett vetenskapligt synsett på släktforskningen. Det har inget som helst att göra med om man känner personen bakom synpunkterna eller ej, således kan det inte vara pennalism att gå i svaromål mot galenskaper som uppträder med jämna mellanrum här på Anbytarforum.
 
Menar du att man ska få skriva vilka tokigheter som helst utan att bli emotsagd? Det är vår plikt som seriösa forskare att, oavsett om vi har något direkt intresse i en viss person, släkt eller ej, att försöka motverka spridandet av glädjegenealogier och rena lögner.

2004-03-19, 17:07
Svar #23

Bo Olsson

Ja du Eivor, Ayatollorna i Iran anser ju att jorden är platt och det är ju deras id?er så då måste de väl få hävda det utan att bli emotsagda.

2004-03-19, 17:14
Svar #24

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Om jag ska vara ärlig håller jag med Eivor. Det har gått för långt. Visst ska man göra som Anders Berg säger, men sättet man gör det på kan vara mer humant och mer sakligt. Dessutom har vallonerna fått sig en riktig känga emellanåt. Om Jonas Palm eller någon annan känner sig kränkt ber jag om ursäkt.

2004-03-19, 17:58
Svar #25

Eivor Andersson (Ema)

Bo Olsson,
Det fanns väl sådana som ansåg att jorden var platt förr också.
Den som sa emot, blev också kallad för galning.
 
Anders Berg; jag tycker inte om när man jagar en enskild skribent i flock.
Du var med i samma flock, när vi diskuterade Drotningätten för länge sedan.
Minnet är det än så länge inget fel på.
Man kan naturligtvis ha olika åsikter om saker och ting, men jag går i försvar om det går för långt.
 
Hälsn. Eivor

2004-03-19, 18:29
Svar #26

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Även mitt minne är gott. Varje gång jag kritiserar någon för att skriva ovetenskapliga saker försvarar Eivor Andersson den ovetenskaplige...

2004-03-19, 18:58
Svar #27

Bo Olsson

Jodå Eivor, det stämmer att kyrkan förr bestämde att jorden var platt. Skillnaden med Ayatollorna är att de nu har tillgång till bilder och berg av andra vetenskapliga bevis från exempelvis NASA som klart visar att jorden är ett klot. Trots dessa oantastliga bevis hävdar de fortfarande att jorden är platt som en pannkaka. Detta är parallellen till de id?er som Jonas torgför.

2004-03-19, 19:00
Svar #28

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Så här var läget beträffande Jonas diskussioner här på Anbytarforum för bara tre dagar sedan;  
 
Vallonsmedjan dåtidens hightech  
16/3/04 kl.18.38
Dålig fart på debatten här. Kanske en ny rubrik kan ge en nytändning?
 
Leslies/Lesleys valloner.
16/3/04 kl.11.31
Dålig fart på diskussionen här. Jag föreslår att Anbytarvärden ändrar rubriken.
 
Valloner i Hanue/Tyskland
16/3 kl.18.30
Dålig fart på duskussionen här. Kan Anbytarvärden komma på ngn bättre rubrik så vi får fart på det hela?
 
Jonas fick alltså 'tigga och be' för att få igång diskussionerna han instigerat!
 
Mvh
Ann

2004-03-19, 23:15
Svar #29

Utloggad Jan Henriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2008-03-19, 16:53
    • Visa profil
    • Snoberg.se
Anders Ryberg,
Eivor försvarar den ovetenskaplige, inte ovetenskapen. Det är stor skillnad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna