ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valloner i Hanau/Tyskland  (läst 1685 gånger)

2004-03-06, 19:51
läst 1685 gånger

Jonas Palm

Hej!
 
Enl min mormor skulle hennes släkt (Drugge) ha kommit från Tyskland. Påståendet gjorde mig lite förbryllad. Biskopsfurstendömet Liege kallas ju Luttich (tyskt y) på tyska och kan ju vara det som avsågs. En annan kandidat kan vara det tyska Hanau till vilket många bl a reformerta Valloner (och även franska Hugenotter) flydde på 1600-talet. Enl Hållanders avhandling flyttade även vissa vallonsläkter till Hanau efter att ha varit en tid i sverige. Man undrar om det flyttades från Hanau till sverige oxå? Alla tips välkomnas. Jag sökte på Google och fick bl a denna träff. Som kan intressera ngn:    
 
Comeniusforschungsstelle der Universität D?sseldorf ...
... 1644 66 An Louis de Geer. Elbing, 18. April 1645 67 An Louis de Geer. 17./27. ... JJ
Redinger, Hanau 1659. BB 1971; Conatuum comenianorum praeludia / Vorspiele. ...
www.phil-fak.uni-duesseldorf.de/ew/ ad/comenius/einzelausgaben.html - 28k - Cachad - Liknande sidor
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-16, 18:30
Svar #1

Jonas Palm

Hej!
 
Dålig fart på diskussionen här. Kan Anbytarvärden komma på ngn bättre rubrik som får fart på det hela? Vallonen som fick nog, Vallon med förhinder,  Vallonen som hugenott, el dyl.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-16, 19:20
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

'Fick nog' & 'Förhinder' låter passande tycker jag - fast då syftar jag inte på att jag tänker justera några rubriker..
 
Allt du klipper in från Google kan ju vem som helst finna som är intresserad, jag tror inte du får så mycket mer fart på detta än vad du fått. (& kanske har du noterat att där det blev fart så var det bara beroende på att alla började skämta om det hela.)
 
Med tanke på att du vill dra vareviga vallon bak till hedenhös och gärna gör kopplingar till Tolkien & Co så funderar jag allvarligt på om inte Anbytarforum är helt fel plats för dina 'frågor'.
 
Visst har du sagt både en och två gånger att jag gärna får ändra/radera dina inlägg - men om du inte är mer mån om det du skriver så förstår jag (och flera med mig) inte varför du skriver här över huvud taget..

2004-03-16, 22:44
Svar #3

Anna-Carin Betzén

Herr Anbytarvärd, vad sägs om att flytta dessa diskussioner till Urladdningar, så att de tillsammans med Sjeublom m.fl. kan glädja framtida läsare?  Där är ju risken mindre att påståendena tas på allvar...

2004-03-17, 09:41
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Eller varför inte ny rubrik  
 
Fria fantasier med underubrik  
Valloner  
 
under Ordet är fritt. Det verkar ju inte vara några direkta urladdningar, mer fantasi.
mvh
rune

2004-03-17, 11:55
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
I Vallonia land bak Franrikes rand,
där hände det konstiga saker ibland.
Där bodde ett folkslag så duktiga så,
som smidde sitt järn på en gudlig nivå.
 
De trollade så att ett träd kunde bli,
ett svärd utan like med gulltrådar i,
En hake, en hasp och helt vanliga ting,
förvandlades till både krona och ring.
 
---
 
Melodi: Trollkarlen av Karl Liden och Lennart Helsing.

2004-03-17, 12:11
Svar #6

Jonas Palm

Hej!
 
Lennart Helsings böcker läser jag ofta för min dotter. Lennart är en mycket underskattad författare. Han förtjänar att uppmärksammas. Han har lyckats få med mycket av mystiken runt vallonen i stycket du bifogar. Det är lite av den mystiken jag försöker skingra i mina inlägg.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-17, 13:06
Svar #7

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Jonas!
 
Ja du, det har uppstått ett litet missförstånd; Lennart Helsing är inte ansvarig för texten ovan, den är min egen. Han skrev den 'riktiga' texten, som börjar;  I India land bak Himalajas rand..,  
 
Jag trodde inte att det var nödvändigt att ange mig själv som författaren till ovan text, då jag kände mig viss om att alla är bekanta med denna välkända barnsång; vi sjöng den ofta i skolan på 50-talet!
 
Mvh
Ann

2004-03-17, 13:29
Svar #8

Anna-Carin Betzén


2004-03-17, 14:08
Svar #9

Jonas Palm

Hej!
 
Skall jag behöva skingra mystik som du skapar Ann?
Räcker det inte med den vi redan har ang valloner? Lennart Helsing är dock så bra att han förtjänas att citeras i detta sammanhang:
 
Sömnige Sune sov på sitt öra, för trött för att se, för trött för att höra.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-17, 14:09
Svar #10

Michaël Lehman (Philippos)

Det är väl knappast Ann som ägnar sig åt att skapa mystik kring vallonerna. Det klarar Palm så utmärkt själv.

2004-03-17, 15:22
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag vet inte om mystik är rätt ord, snarare tragikomik...

2004-03-17, 15:32
Svar #12

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Mörk terzin från en smedja
 
Här står jag i smedjan och bankar,
en keltisk vallon av kejserlig ätt,
men fram är det knappt man sig hankar.
 
Vi smider vårt järn (att banka är lätt);
vi skapade allt utav värde
å hanka å banka det rätt (det är hett!).
 
Allt vett som vi lärde de lärde..!
Vad funnes förutan vår' tankar?
Ett ok var den framtid vi bärde!

2004-03-17, 15:41
Svar #13

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det är en vallonisk terzin...

2004-03-17, 16:16
Svar #14

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Per- Man kan lätt få ett intryck av att en keltisk vallon av kejserlig ätt blir ihjäl bankad!
 
Mvh
Ann

2004-03-17, 16:21
Svar #15

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ann,
Observera kommatecknet; det är betydelseskiljande. Annars kan väl din tolkning vara ett frivilligt alternativ...

2004-03-17, 16:56
Svar #16

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Per- Jag är nära nog ihjälskrattad nu; det är allt detta bankande som blivit för mycket för mig.  
 
Förklaring: Jag bor i England!
 
Mvh
Ann

2004-03-17, 17:01
Svar #17

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Så har han sett dem, far och son, re'n genom många leder, slumra som barn, men varifrån kommo de väl hit neder? (Tomten)

2004-03-17, 19:47
Svar #18

Rune Edström (Rune)

Heja Ann. Du konkurerar ut Helsing.
mvh
rune

2004-03-17, 19:59
Svar #19

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jag niger och tackar så mycket Anna-Carin och Rune!  
 
Vänliga hälsningar
Ann

2023-03-29, 08:49
Svar #20

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Ja det sägs ju ibland att släktforskare kan vara ogina, och här var det tydliga exempel på arrogans och översitteri.
Det var ju länge sen så jag hoppas det blivit bättre sen dess...tråkig läsning i alla fall.


PS: jag såg ytterligare exempel på detta i andra inlägg...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna