ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallonen som mor  (läst 768 gånger)

2004-03-11, 13:49
läst 768 gånger

Jonas Palm

Hej!
 
För några år seda lekte jag med min dotter: Rida, rida, ranka, hästen heter ? Och var kom hästen ifrån? Fanns hästen ifråga här innan det grundmurade årtalet 1600? Hästen var i alla fall inte smed. Den saken är säker!
 
Bör vi uteslutande se manliga representanter med yrken relaterade till smedjan som valloner? Kan ättlingar till personerna i fråga kvalificera som/till vallon? Frågan är kanske snarare om dessa ättlingar vill bli kallade det? Här har vi en utmaning för släktforskare.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-11, 15:26
Svar #1

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jonas- Varför nämner du Rida, rida ranka? Är det för att hästen Blanka i verkligheten var Blanka av Namur, grevinna, drottning år 1335-; född 1318 på Namurs fästning i nuvarande BELGIEN, och du menar att hon var vallon? Blanka var gift med Magnus Eriksson, kung av Sverige och det är deras son Håkan (sedmera kung av Norge), som är den 'lille riddaren så rar, och som ännu inga sporrar har' i barnramsan.
 
Mvh
Ann

2004-03-11, 15:39
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vi är alla valloner inför vår Herre. J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-03-11, 15:51
Svar #3

Bo Olsson

Jodå, vallon är egentligen samma ord som evolution och innan de första vallonerna kom hitflygande i svanhamn, som Völlunds och hans bröders fruar, var Sverige endast bebott av encelliga organismer. Tack vare vallonerna så utvecklades man snabbt från bakterier till fullfjädrade smeder, dock givetvis inte lika skickliga som vallonerna, som ju är guds gåva till mänskligheten. ;-)

2004-03-11, 17:40
Svar #4

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil

2004-03-12, 10:45
Svar #5

Jonas Palm

Hej!
 
Här har ni två sökvägar som kan vara intresanta. Tro mig, det finns fler mödrar i sökvägen nederst.
 
Namur, capital of the Walloon Region.
NAMUR : Capital of the Walloon Region. ... Namur is the capital of the Walloon
Region. Most of the political organisations are based here. ...
www.trabel.com/namur/namen-capital.htm - 8k - Cachad - Liknande sidor
 
http://belgium.rootsweb.com/_fam/residents/br_residents_v00.html
 
Mvh
Jonas Palm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna