ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-14  (läst 2434 gånger)

2004-03-12, 11:50
läst 2434 gånger

Jonas Palm

Hej!
 
Ett antal romerska kejsare har kallat sig något på  Val. Varav en slutade som fotpall. Här har vi oxå en trolig bakgrund till vallon som skällsord, på samma sätt som german är ett skällsord. Det var helt enkelt vad man skrek åt varandra vid gränsen av det forna Romerska riket. Inte oväntat kallade sig våra anfäder hellre fransos än vallon när de kom till sverige. Som släktforskare bör man således unvika att söka på vallon. Speciellt om man försöker spåra tillbaka en förfader/moder till det som germanerna kallade valloniet o dyl. Se några länkar nedan.
 
www.electriciti.com/garstang/emperors/valandgal.htm - 12k - Cachad - Liknande sidor
 
members.aol.com/dkaplan888/shap.htm - 2k - Cachad - Liknande sidor
 
www.ecai.org/sasanianweb/sites/Bishapur0019.html - 7k - Cachad - Liknande sidor
 
http://www.friesian.com/romania.htm
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-12, 13:03
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Käre Jonas, vad är det du vill få ut av alla dessa dubiösa ohistoriska inlägg och oviskommande internetlänkar du gör om valloner ? Personligen tycker jag du ger ett löjeväckande intryck och jag har svårt att se dig som någon seriös person.
 
Kanske dax för anbytarvärden Peter att rensa bort dessa Jonas Palms märkliga inlägg så ingen börjar tro på hans amsagor ?
 
vänligen Niclas Rosenbalck

2004-03-12, 13:46
Svar #2

Eivor Andersson (Ema)

Hej Niclas och Johan,
 
För min egen del, så lovar jag att jag har slutat tro på sagor (för länge sedan)
 
Jonas inlägg får mig att tänka på några andra (raderade) inlägg för ett tag sedan.
MVH Eivor

2004-03-12, 13:47
Svar #3

Jonas Palm

Hej!
 
Återigen, jag vill vidga synfältet och få igång en diskussion där ni gärna anger referenser till era källor. Hittils har det varit skralt med sådant. Gärna böcker och tidskrifter, men vi skall inte undvika digitaliserad information. Det är ju trots allt så vår kommunikation sker här i anbytarforum!
Internet ger som bekant möjlighet till snabbt informationsutbyte. Som du påpekar är det inte idealiskt ur källkritisk synpunkt. Du kan dock hitta böcker och tidskrifter som referenser i många av de internetlänkar jag tipsar om. Jag har även tipsat om böcker i flertalet av mina tidigare inlägg.
 
Jag har medvetet valt rubriker som skall leda till diskussion och få fart på er.
 
Som jag föreslog tidigare kan webmaster/anbytarvärd stryka känsliga partier/inlägg. Speciellt sådant som historiskt sett har visat sig kunna skada människor. Dvs, även undertecknad modererar sina inlägg.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-12, 19:11
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Hej Jonas
Ska du få igång en diskussion får du nog ta lite mildare överdrifter. Att du modererar dina inlägg märks då inte. För då skulle du inte skicka såna påhitt.
rune

2004-03-12, 23:35
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
När jag såg rubriken Vallonen som fotpall, så var jag övertygad om att någon hade startat en diskussion för att göra sig lustig över Jonas alla valloninlägg. Men så var alltså inte fallet...
 
Hittills har jag trots allt trott att alla dessa inlägg skrivits av någon som åtminstone själv tror på det han skriver - men efter det här...
 
Jag kommer ooosökt att tänka på en tidigare diskussion om den franska adelsätten Sjeublom som flydde till Finland... J
 
Är det förresten någon som har tänkt på var våra vikingaförfäder hamnade när de fallit i strid? Jo i - Valhall! Tänk om de var...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-03-13, 03:08
Svar #6

Erik Holmlund

Vi har ju även haft en svensk kung som hetat nånting på Val, nämligen Valdemar Birgersson, son till Birger Jarl. Men efter att ha läst den här diskussion börjar jag tvivla på om Birger Jarl verkligen var hans far. Kung Valdemar måste ju ha varit vallon.

2004-03-13, 08:07
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Vi har ju en valdag också. Den måste ju också ursprungligen ha handlat om vallonerna

2004-03-13, 08:17
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och folk som såg valar i havet måste ha tyckt att de påminnde om valloner...

2004-03-13, 08:37
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vallonerna var i själva verket de första boskapsskötarna som kom till Europa. Varför pratar vi annars om att valla boskap? Detta inträffade för måånga tusen år sedan. I nordliga delar av kontinenten lärde sig vallonerna så småningom att använda skidor för att följa sin boskap. Tekniken att valla skidor uppkom.

2004-03-13, 12:27
Svar #10

Lotta Nordin (Lotta)

Törs inte ens spekulera i ordet valfläsks ursprungliga betydelse......

2004-03-13, 12:59
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag är i Växjö några dagar, så spåra inte ur i vallonifierandet..

2004-03-13, 13:00
Svar #12

Erik Holmlund

Och ordet 'valk' kan man utan att ta ut svängarna alltför mycket ganska säkert härleda till vallonerna. Valkar är utan tvekan en vallonsk marköregenskap.

2004-03-13, 13:10
Svar #13

Utloggad Stig Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-10-19, 14:43
    • Visa profil
Skrivet med medömkan...
Faktum är att 1. flera vallonsläkter har släktnamn som finns bland medeltida riddare och kungahus (att t ex en eng släkt de Clare härstammar från Plantagenet är en spridd uppgift), och 2. att det förekommer kungagenealogier som leder till romerska caesarer. Det måste finnas oräkneliga ättlingar till dessa caesarer med en snabb överslagsräkning, så det vore knappast något särskilt märkvärdigt om en eller annan vallon hade haft sådant ursprung, ännu mindre märkvärdigt om någon släkt är sprungen från någon caesars historiskt okända släkting eller oäkting. Som bekant hade romarna bunden namngivning. Någon matematiker kanske kan räkna ut sannolikheten att en italienare har dylik härstammning om det fötts tre barn/generation, och varje generation är 30 år?  
 
Att det finns otaliga vanliga romerska ättlingar i Vallonien och Frankrike är det väl ingen som betvivlar. Eller?
 
Varifrån namnet Vallonien kommer vet jag inte, men det kanske någon annan gör. Germanien kommer från Germanicus om jag inte blivit felunderrättad (jag trodde att det var tvärt om?), och om detta stämmer vore det inte otroligt om fler platser döpts på likartat sätt, så t ex Vallonien.
 
Men kopplingen till fotpall förstår jag inte, och jag förstår att många tycker att det var lustigt med kopplingen till val. Jag har dock undrat över all spretighet i benämningar av valloner.
 
Med vänlighet,
Stig Andersson

2004-03-13, 13:13
Svar #14

Utloggad Stig Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-10-19, 14:43
    • Visa profil
Säg inte att jag är en valnöt.

2004-03-13, 13:20
Svar #15

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Valsen uppfanns av ett par valloner en kall dag då de försökte hålla sig varma utanför smedjan.
 
Den första valnöten hittades och knäcktes av en vallon.
 
Ordet vallfart betyder ursprungligen att färdas som en vallon. Under en av dessa färder upptäckte några valloner valrossen.  
 
Kommunikationerna i europa  var mycket dåliga under tusentals år, men så uppfann vallonerna  
valthornet, och då slapp folk skrika sig hesa.  
 
Så långt tillbaka som någon kunde minnas, så hade hundens avkomma aldrig kallats för någonting annat än en 'liten hund'. Men så hittade vallonerna på ordet valp!
 
Vallonerna var också de första bankirerna och hittade på orden valuta och valör.
 
Troligen så sysslade de inte enbart med att smida järn; antagligen var de först med att framställa opium, då ordet vallmo lär vara av vallonskt ursprung!

2004-03-13, 13:23
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2004-03-13, 13:33
Svar #17

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ikväll är det schlagerfestivalen...

2004-03-13, 13:51
Svar #18

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Att vallonerna började kalla sig fransoser beror på att spanjorerna började förfölja dem med carnevaler. Carne kommer av spanskan för kött, och ursprungligen var detta en kannibalistisk fest, och orsaken till att så många flydde hit.

2004-03-13, 23:51
Svar #19

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
De förföljda personer flydde och bildade ett läger som de omgärdade med pålverk (ett vallo). De kallades av andra då för valloner och med tiden blev lägret kallat Vallonien allteftersom fler förföljda personer kom dit och lägret utökades.

2004-03-14, 10:24
Svar #20

Utloggad Bengt Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2011-01-25, 17:41
    • Visa profil
När övergår ett medium till att vara ett valium?
 
Att namnet på olika folkslag förkommit som skällsord beror på att det varit många krig. Många namn på romerska kejsare har varit desamma som eller snarlika namn på länder eller geografiska enheter (Germanicus, Africanus, Gallicus, Valens, Britannicus m m).  
 
Om romerska skällsord börjar på val- är detta en tillfällighet: valere betyder att vara värd, och är alltså ett positivt ord (som blivit vårt valör och valuta).  
 
En annan möjlig förklaring att valloner kallades fransoser är att de tillhörde folkslaget fransoser, och talade franska. F ö kommer inte alla s k valloner från Vallonien, utan är just fransoser, men ändå hamnat inom gruppen p g a likhet med, samt tiden och skälet till hitflyttningen (religionsförföljelser).
 
Värst var det med steriliseringen under förföljlserna. Vem skänker inte en medlidsam tanke till var valack?
 
Valete!

2004-03-14, 11:15
Svar #21

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vallonien, fakta
Språk: Valspråk
Statsskick: Valrike. Nuvarande statschef Valiant.
Valuta: Valsedel
Folkslag: Valar, valrossar, Wallenberg, och Wallström.
Religion: Monoteism, 70 % Valdenser. Trogna kallas valkyrior. Guden, Valfadern, åkallas med vallvisor i Valhall, och man offrar valuta. Efter döden kommer de fromma till Valparaiso efter en prövning på Wall Street. Avlidna jordfästs i s k vallgravar. En gång per år, vid vintersolståndet, Valeriansyra, en erinran om yran av vallmo. Därefter vall-lur, en gemensam vila av valeriana.

2004-03-14, 11:43
Svar #22

Eivor Andersson (Ema)

Per Svensson..
 
Är Du från Valla (Tjörn)
 
EA

2004-03-14, 12:09
Svar #23

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Per,
 
Du glömde att titilera statschefen med hans titel som är Prins!
 
Statschefen är således Prins Valiant.

2004-03-14, 13:16
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Fantasin börjar nog skena iväg på sina håll nu. Inte alla ord på Val- går att härleda till vallonerna. Så till exempel kommer ju ordet valp utav ett indianskt ord för 'liten hydda' och som också fortlever i namnet på den chilenska staden Valparaiso.
 
Men vi behöver inte begränsa oss till bokstaven V för att finna exempel på vallonernas inflytande på den kulturella och tekniska utvecklingen. Inte många känner till att det var valloner som först konstruerade varmluftsballongen. Och då talar jag inte om Montgolfier. Redan innan skriftliga källor finns bevarade förtäljer den muntliga traditionen att valloner uppfann en medelst varm luft flygande farkost. Denna kunskap har förmedlats av vallondruider generation efter generation, och är numera för utomstående endast skönjbar genom att konstruktionen fått sitt namn efter uppfinnarna själv.  
 
Ett initialt w- gick omkring tiden för vår tideräknings början över till ett b-, en naturlig utveckling som kan ses i många ord inom den vallonska språkfamiljen. Dessa bokstäver har ett likartat uttal och är placerade efter varandra i det vallonska alfabetet (som ligger till grund för såväl runskriften som vårt nuvarande latinska alfabet). Jämför eng. walloon 'vallon' och balloon 'ballong'.  
 
Det vallonska alfabetet ligger förresten också till grund för hur våra tangentbord ser ut. Varför tror ni v och b ligger intill varandra?

2004-03-14, 15:21
Svar #25

Michaël Lehman (Philippos)

Dr. Ohlmarks uppgiver i sin bok Stamträd över Europas furstehus (1980), att asarna kom till Norden med Oden, som invandrade från Mindre Asien omkr. år 50 f.v.t. Senare tids forskning, som har inspirerats främst av valforskarna vid universitetet i Göteborg, har kunnat belägga den i övrigt mycket välrenommerade Ohlmarks med ett fel i denna fråga. Oden kom inte från Mindre Asien, utan från Valland (ett forntida namn på Valloniet), som omnämnes på flera ställen i sagalitteraturen. Den främsta företrädaren för denna forskningsinriktning är professor Henri Plaisantin, vars släkt har svenska förgreningar i släkterna Plantin och Planting(-Gyllenbåga). Prof. Plaisantin, som arbetar vid det franska universitetet i den pittoreska medeltidsstaden Mensonge, mest känd för sin stora gotiska katedral Cath?dral de les Farceurs, helgad åt Nya Testamentets faris?er, disputerade 2001 med en avhandling, som året därpå utgavs i svensk översättning med namnet Valrörelser under folkvandringstiden : Vallonernas betydelse för skandinavisk kultur. I sin avhandling redogörer professor Plaisantin noggrant och kunnigt för de vallonska bosättningarna i Norden under Vendeltiden.
 
Många tror, att vallonska invandringen i Sverige är en tidigmodern företeelse, och de flesta av Sveriges vallonska släkter spåras inte längre tillbaka än till 1600-talet. Vad många inte vet är, att många valloner alltså invandrade hit redan under förkristen tid; vallonerna utgjorde basen i den fornnordiska kulturen. Detta finnes väl beskrivet i V?lusp? eller Valans spådom, som ingår i poetiska eddan. Där står bland annat:
 
?Hören mig alla  
heliga släkten,  
större och smärre  
söner av Heimdall;  
du vill ju, Valfader,  
att väl jag täljer  
forntida sägner,  
de första, jag minnes.?
V?lusp?, strof 1
 
?Innan Burs söner lyfte  
landen i höjden,  
de som mångberömd  
Midgård skapade.  
Solen strålade  
från söder på stenar,  
och gröna örter  
grodde i marken.?
V?lusp?, strof 4.
 
?Asarne möttes  
på Idavallen,  
timrade höga  
tempel och altar,  
smedjor byggde,  
smycken gjorde,  
skaffade sig tänger  
och skapade verktyg.?  
V?lusp?, strof 7.
 
Här ser vi en tidig hyllning till vallonernas gudom Valfadern. Men inte nog med det. Helt nya perspektiv öppnar sig för Bure-forskarna, ty redan i fjärde strofen omnämnes Burs söner. Prof. Plaisantin har, efter flera års idoga studier av fornvallonskt och fornnordiskt källmaterial - främst inskriptioner skrivna med de så kallade valrunorna, som Anders omnämner ovan - kunnat belägga, att Tord i Byr är agnatisk avkomling av Visbur, konung Vanlandes av Uppsala son, och sonsons sonsons son av Njord, som vid ett fredsslut mellan asarna och vanerna kom att upptagas i de förras skara.
 
Som framgår av sjunde strofen var det med de från Valland stammande asarnas ankomst till skandinavien som smedjor började byggas och metallurgien började utvecklas även här i Norden. Som vi alla vet levde detta arv kvar länge bland den vallonska befolkningen i Sverige, även efter det vallonernas fornnordiska kultur hade krossats av invaderande korsriddare, förmodligen några av Arns förfäder, under 1000-talet.
 
Med medeltidens korsriddare kom alltså vallonernas kultur att läggas i ruiner och helt förnekas av de nya härskarna. Urgamla vallonska stadsbildningar, som Vallentuna i Uppland (ett av Vanlandes söners län), kunde aldrig återfå sin fornstora glans, och har sedan dess fört en tynande tillvaro som landsbygdssocken fram till kommunallagen 1862.
 
Kristendomens införande innebar inte bara svåra religionsförföljelser mot de hedningska vallonerna; även inom gruppen uppstod olösliga konflikter. Den lilla grupp med vallonska konvertiter blev mycket illa behandlad av övriga valloner, vilket föranledde en successiv flyttvåg norrut. Här har vi alltså förklaringen till, att Tords i Byr familj var tvungen att fly undan religionsförföljelser, likaså till upprättandet av Bure kloster i övre Norrland. Norrland kom under senmedeltiden att bli de kvarvarande spillrornas av den vallonska befolkningen hemtrakter, vilket förklarar den i Norrland ymniga förekomsten av ortnamn med anknytning till Bure-ätten; Birsta (

2004-03-14, 16:19
Svar #26

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag känner det som min plikt att i starka ordalag demetera Anders Bergs vansinniga konspirationsteori ovan. Det är en skröna som uppkom i Bollnäs under nordisismen för att stärka folkidentiteten: i det av Micha?l Lehman anförda arbetet av Ohlmark framgår på s. 137 ff att bollnäsarna ingalunda är av vallonskt ursprung som så ofta påstås och som de även lyckats smyga in i sin separatistiska nationalsång, utan är helt vanliga svenskar. Även undersökningen av haplogrupperna verifierar detta ursprung. Här ser vi ett typiskt exempel på hur vallonerna förtryckt de blonda aboriginerna med den snobbiga historiciteten som vapen, ett faktum som inte kan framhävas ofta nog fastän det inte står någonting alls om detta i våra statligt finansierade medier eller i grundskolans läroböcker! Vad beträffar professor Plaisantin är det knappast en nyhet att han själv såsom varande ättling till såväl Bure som valloner, i sin ungdom hade en framträdande roll i en bäst onämnd men dock av både FN och EU fördömd organisation som jag tror att samtliga känner namnet på. Vad han frammålar ska med andra ord tas med en nypa salt och sättas i ljuset av hans mörkare avsikter, förflutna och ursprung. Så gick han också ett makabert öde till mötes... Hans inflytande över Maud Olofsson tycker jag är oroväckande; jag har själv hört henne tala om nästa val och man behöver inte vara geniförklarad som mig för att förstå vad hon avser med sina smyg-valianska insinuationer! Som om det inte räcker med (v)! Fast Ohly lär förstås vara bollnäsare..? Är det någon som vet?

2004-03-14, 16:35
Svar #27

Michaël Lehman (Philippos)

Att Bollnäsarna - eller Bullernäsorna, som de i äldre tider kallades på grund av ett en genetisk defekt i näsorna får dem att låta högljutt, när de andas genom näsorna - är av svenskt ursprung betvivlas av vissa forskare. Främsta argumentet för detta är det två långlivade vallonska kolonierna i Norrland - Hudiks Vall och Sunds Vall. Hudiks Vall ligger blott ett par mil ifrån Bollnäs, och kontakterna mellan Bollnäs och Hudiks Vall måste ha varit livliga. Om den vallonska kolonien Hudiks Vall i Hälsingland har Olof Broman skrivit i sitt stora verk Glysis Vallur, som ägnar vallonkulturen i Hälsingland ett flertal ingående studier ur historiskt såväl som geografiskt och etnografiskt perspektiv.

2004-03-14, 18:10
Svar #28

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
De inte bara bullrar i näsorna, de har även mycket torr hud. Namnet Torkel, frekvent i det området, var ursprungligen ett smeknamn: torr + kel, av verbet kela. Den torra huden är den som åsyftas i Hudiksvall, enligt Olof Rudbecks Atlantica ska detta vara härlett ur Hudigs+boll, där boll har en dubbel betydelse. De har ju även en liten bollaktig knopp på nästippen.
 
Kung Valiant (som var prins) är som tidigare utrett kusin med Pellevin och tremänning med Johan. Smurferna förtjänar en egen rubrik, men jag kan intyga att de konspirationsteorier som figurerar faktiskt inte saknar sanning fastän de felaktigt utpekats som marxister. Om vi säger så här: de kommer från samma område. Och var ligger EU:s högkvarter?

2004-03-14, 18:15
Svar #29

Rune Edström (Rune)


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna