ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 9.9.2001  (läst 1339 gånger)

2001-09-06, 21:23
läst 1339 gånger

Carl Johan Sjöblom

Sjöblom låter helt säkert ofrälse, men min gren är i högsta grad adlig. Min gren är, tro det eller ej, Varken från skärgården eller Dalarna, utan från Frankrike. Ätten är egentligen uradel under namnet Sjeublom. Ätten flyttade till Finland på 1500-talet och degraderades till bönder. Men den återuppstod år ???? och fortlever i Sverige.

2001-09-06, 21:37
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Berätta mera. Hur är dina uppgifter dokumenterade?

2001-09-07, 20:33
Svar #2

Carl Johan Sjöblom

I bla. Ättböker som förvaras i domkyrkostoften Reims i Frankrike. Sedan har vi ju släktvapen och lite så där.

2001-09-07, 20:40
Svar #3

Carl Johan Sjöblom

En rolig detalj som ni kanske inte tror på: En av mina släktingar rakt nedstigande led var gift med Jacques d'Arcs syster, Jacques var far till Jeanne d'Arc, befriaren av Orl?ans. Konstigt nog.

2001-09-07, 22:01
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Alldeles riktigt, det här tror vi inte mycket på...

2001-09-08, 10:24
Svar #5

Carl Johan Sjöblom

Tro vad ni vill när det finns bevis...

2001-09-08, 10:26
Svar #6

Carl Johan Sjöblom

Är du Frankrikefientlig? Eller bara dum, kanske. Varför tror alltid alla att man ljuger för?! Folk är så konstiga i detta barbariska land!

2001-09-08, 10:27
Svar #7

Carl Johan Sjöblom

Är du Frankrikefientlig? Eller bara dum, kanske. Varför tror alltid alla att man ljuger för?! Folk är så konstiga i detta barbariska land!

2001-09-08, 10:35
Svar #8

Carl Johan Sjöblom

Äh, Ingen tror på mig fast det är sant. Jag tror jag lämnar detta nu. Svara inte på mig, tack. Nåja, Jag ljuger inte, kom ihåg det! Annars skulle jag inte skriva att det kanske äe svårt att tro på. Efterord:
Ändra lite attityd mot andra som pratar sanning, va?

2001-09-08, 10:40
Svar #9

Carl Johan Sjöblom

Alltid när man är släkt med en lite mer historisk person tror alltid alla genast att man ljuger. Man är bara allmänt trodd om man har bönder i släkten. Först då tror folk på en. Annars, som åvenstående det där tror vi inte mycket på Varför tror du inte?! Vad har jag gjort för fel?  
Åh, vad jag är ARG!!!

2001-09-08, 12:33
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Carl Johan, jag kan inte bilda mig någon uppfattning om huruvida dina påståenden är riktiga eller oriktiga om du inte presenterar en redogörelse för din släktforskning, generation för generation, med källhänvisningar. Och det kan ingen annan heller.
Så - eftersom det uppenbarligen är viktigt för dig att bli trodd - återkom gärna med en sådan redogörelse.  
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-09-08, 13:05
Svar #11

Wille Wiking

Min högt ärade M. Le Comte de Jeubloume! Naturligtvis är det ingen här som tror att Ni ljuger. Och helt visst måste vi, med en viss embarrassement medge att vi är avkomlingar till de barbarer som fordom härjade och skövlade Edert forna fosterland, konungariket Frankrike, och t.o.m. hade oförskämdheten att ockupera en del av det, Normandie.
 
Däremot är vi mycket intresserade av Edra förnäma och högvälborna förfäders närmare levnadsomständigheter och öden, deras tappra dåd på slagfälten och betydelsefulla bidrag på politikens och diplomatiens område, liksom naturligtvis de lysande prestationer som de, trots betungande och ansvarsfulla positioner i stat, hov och krigsmakt, otvivelaktigt även inom de sköna konsterna har åstadkommit.  
 
Således är det med endast med den allrahögsta respekt och underdånighet som vi, edra ödmjuka tjänare, anhåller Eder höggrevliga Nåd om nådiga communicationer om var vi i litteraturen och arkiven kan finna sådana upplysningar som på skilda sätt kan bidraga till att öka våra kunskaper om Eder uråldriga och förnäma adliga ätt.
 
I underdånighet,
 
Eder allraödmjukaste tjänare
 
Wille Wiking
illiterat nordisk barbar

2001-09-08, 14:17
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:16
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Carl Johan! Du är inte möjligen också släkt med vår gamle bekant Niclas Andersson/Andreasson? Tvillingbror kanske?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-09-08, 14:19
Svar #13

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Aha, un homme d'esprit!  
Så nu har du, högst anonyme Wille, lyckats göra dig lite lustig på en annans bekostnad. Och på vilket sätt för det oss sanningen närmare?
Själv är jag intresserad av vad du, Carl Johan, kan ha att berätta om din släktforskning innan jag drar några slutsatser.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-09-08, 14:25
Svar #14

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Jörgen Tollesson, är du möjligen släkt med Wille Wiking? Tvillingbror kanske?
Hälsar vänligen
Maud

2001-09-08, 15:49
Svar #15

Carl Johan Sjöblom

Jo, Maud, Källhänvisningar är: Arkivet i Paris, Reims, Åbo och Rouen. Släktträdet får jag skriva av sen, för jag har inte tid just nu.  
 
Vi hörs!

2001-09-08, 17:22
Svar #16

Rune Edström (Rune)

Hej Carl Johan
Visst har du släktträdet  så du kan bara lägga ut det här? Du kan väl inte ha allt i huvet?
mvh
rune

2001-09-08, 17:31
Svar #17

Jonas Kuschner (Jonas)

Carl Johan!
 
Problemet med dina källhänvisningar är att man lika litet då det gäller franska arkiv som då det gäller svenska kan hänvisa enbart till Stadsarkivet i X eller Stiftsarkivet i Y. Man måste ge hänvisningar till just de handlingar som uppgifterna är tagna ur. Källhänvisningen måste vara för andra forskare  kontrollerbar och fyller samma funktion i humaniora som det upprepningsbara experimentet fyller inom t.ex. fysiken. Precis på samma sätt som en vetenskapsman med en partikelaccelerator i Tokyo med identiskt tillvägagångssätt skall kunna nå samma resultat som kollegan i Princeton eller Uppsala, på samma sätt skall forskaren P kunna gå till stadsarkivet i X och leta upp samma uppgift som forskaren Q har hänvisat till för att stöda sitt resonemang i ett vetenskapligt arbete. Och det åligger självklart forskaren Q att ge en så exakt hänvisning att P skall kunna återfinna uppgiften. Sedan kommer man till frågan om källans trovärdighet och om hur den bör tolkas, men det är mer komplicerat.
 
Att ge källhänvisningar är dock ett måste inom släktforskning, liksom inom annan historisk forskning. Utan detta är det över huvud taget inte fråga om forskning. Det är den mest grundläggande spelregel som släktforskare har att leva efter i umgänget med andra forskare, oavsett om det sker i tryckt form eller på Internet. Och den måste även du anpassa dig efter om du vill bli tagen på allvar.  
 
Och du måste nog förstå vår skepsis. Inte ens stavat med -eu- ser Sjöblom särskilt franskt ut. Så om det finns någon sanning i historien var nog namnet ett annat.

2001-09-08, 17:34
Svar #18

Carl Johan Sjöblom

Jag kan skriva av det, men det gör jag senare.
 
MVH
Carl Johan Sjöblom

2001-09-08, 17:39
Svar #19

Carl Johan Sjöblom

Nåja, Sjöblom hette nog något annat. Jo, källhänvisningar. Hylla B, Reims Riksarkiv, födelseböcker. Plus att det FINNS sanning i Historien. Äh, ingen tror på mig. Jag avslutar denna debatt!

2001-09-08, 18:09
Svar #20

Jonas Kuschner (Jonas)

Carl Johan!  
 
Du har ju faktiskt inte ens lämnat några uppgifter för oss övriga att tro på, annat än mycket allmänt hållna påståenden. Så den som skulle bege sig till Reims, skulle ju ändå inte veta vad hon/han skulle leta efter i födelseböckerna på hylla B...
 
Men visst är det intressant om det är riktigt. Och därför desto viktigare att både redovisa och entydigt dokumentera.

2001-09-08, 19:22
Svar #21

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Carl Johan!
 
Vi tror dig mer än gärna. Det som Jonas skriver är dock ovanligt klokt och välformulerat. Bevisbördan åvilar den som gör påståendet. Ingen släktforskare bör lita på några som helst uppgifter om man inte känner till vilka källor som åberopas. I själva verket skulle jag vilja påstå att uppgifter utan detaljerade källhänvisningar är mer eller mindre värdelösa. Ingen kan bedöma eller kontrollera sådana uppgifter.
 
Något som förefaller konstigt i det du påstår är att namnet Sjöblom skulle ha ett franskt ursprung. Jag kan i och för sig tänka mig att det kan handla om en försvenskning, men jag har svårt att gissa vilket den franska förlagan i så fall skulle varit, vet du?

2001-09-08, 20:35
Svar #22

Carl Johan Sjöblom

Den franska förlagan är Lucfleurs.

2001-09-08, 21:24
Svar #23

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej ingen Carl Johan!
 
Tack för uppgiften. Lucfleurs är inte något namn jag stött på tidigare. Det verkar vara mycket ovanligt. Det ska bli spännande att i sinom ta del av mer detaljerade uppgifter om din släkt och dess härstamning. Jag har full förståelse för att du inte just nu hinner presentera en mer fullständig släktutredning.

2001-09-08, 22:06
Svar #24

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej igen!
 
Det verkar finnas en hel del litteratur om Jeanne d'Arcs nära släktingar och deras efterkommande, som kan vara av genealogiskt intresse. Här hittade jag en intressant sida med litteratur-referenser:
 
http://dc.smu.edu/ijas/Bibliography/father_etc.html
 
Någon faster hittar jag inte några uppgifter om. Om du är släkt förefaller det troligare att det är via någon av Jeanne d'Arcs tre bröder, Jacquemin, Jean och Pierre. Åtminstone när det gäller någon av dessa har jag hittat uppgifter om fyra generationer av efterkommande. Här verkar även namnet Luc, du Lys och Fleur-du-lys förekomma, vilka liknar det namn du nämnt.

2001-09-09, 00:52
Svar #25

Anna Evenson

Jag förstår inte riktigt poängen av diskussionen.
Varför lägga in ett uttalande om släkten som varken eftersöker personer eller tillför andra forskare något.
Det verkar ju vara en fråga i ämnesraden men...?
 
Tolka det nu inte som om jag tar det för givet att du ljuger om anorna, Carl Johan.
Jag bara undrar.
 
Anna

2001-09-09, 01:44
Svar #26

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Sjöblom(mor) förefaller kunna vara en direktöversättning från franskans lac-fleurs. Däremot känner jag inte till någon betydelse för 'luc'.
Mvh!
Håkan

2001-09-09, 08:26
Svar #27

Utloggad Börje Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tjugotvå inlägg om nonsens! Sluta nu!

2001-09-09, 08:44
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tycker det är ganska roligt!  Wille Wikings inpass speciellt. Honom tilldelar jag Dagens Sjöblomma.
 
Carl Johan, kan du beskriva ert släktvapen?

2001-09-09, 12:24
Svar #29

Utloggad Börje Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det tycket jag också. Meningen var att sanningen skulle komma fram när sagan blev klassad som nonsens. Denna sanning är att ätten Sjoblom har högst tvivelaktiga anor.  
 
År 1620 begavs sig ett antal s.k. radikala independenter (f.d. engelsmän) från Leiden i Nederländerna över till England. De åkte vidare med fartyget Mayflower till Nordamerika. Ombord fanns i hemlighet en medsmugglad fransyska som bland de invigda populärt kallades the Seaflower.  
 
Efter en tid i Massachusetts föddes en liten tös som fick det vackra namnet Seaflower efter modern.  
 
Seaflower flyttade 1638 till Nya Sverige. Där fann hon sin blivande make, båtsmannen på Calmare Nyckel Sven Johansson Blyg. Efter en tid i otukt vigdes de två av en utvandrad prästman.  
 
Paret återvände till vändande båt till Blygs hemland. Inför släktingarna förklarade båtsmannen lite förläget (och i brist på bättre vetande) att Seaflower egentligen var en fransk adelsfröken.  
 
Härav uppstod, den onekligen lustiga historien, om den adliga ätten Sjöblom af Sverige.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna