ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Upphovsrätt  (läst 3223 gånger)

2005-02-12, 17:13
läst 3223 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hur förhåller det sig angående de uppgifter som lämnas här på Rötters anbytarforum. Äger jag som skribent upphovsrätten på varje diskussionsinlägg, jag personligen gör, och kan jag i framtiden eventuellt kräva att få dem raderade?

2005-02-12, 21:39
Svar #1

Kalle Thorsberg

Niclas,
Utan att vara jurist tycker jag tanken om att man skulle kunna begära att något publicerat skulle kunna raderas i efterhand är vansklig. Tänk insändare i en tidning eller en artikel i en bok...
K

2005-02-12, 21:50
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Kalle!
Tycka kan man alltid. Håller med dig att det kan låta konstigt och röda trådar i diskussioner kan förloras om inlägg tas bort. Det är dock viss skillnad på tryckta alster och ett diskussionsforum. De går inte att jämföra. Tanken slog mig vad som gäller rent lagligt om någon begär att inlägg som verderbörande gjort skall raderas. Ska undersöka detta närmre. Det borde möjligen leda till eftertanke på vad som skrivs här om man inte äger full rätt över inläggen.
mvh Niclas

2005-02-12, 22:03
Svar #3

Kalle Thorsberg

Anledningen att jag tyckte är t ex att när det gäller personuppgifter är så vitt jag begriper webben jämnställd med en tryckt publikation.
Hur hanterar man eventuella speglingar av sidor på andra datorer och säkerhetskopior osv ?
Själklart har Du helt rätt i att man bör ta reda på vad som gäller.

2005-02-14, 16:36
Svar #4

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Hej Niclas,
Låt mig försöka sätta mig in i frågan innan jag går i svaromål. Spontant kan jag kanske tycka att rena diskussionsinlägg är lite grand som att skriva i sanden - de försvinner, åtminstone så småningom, även om de fortfarande är synliga och sökbara här på Anbytarforum. Däremot kan man ha synpunkter på släktutredningar och andra artiklar som man har bidragit med till en hemsida. Vem äger dem - och kan man kräva tillbaka dem? Är det någon som känner sig manad att upplysa oss om vad som gäller eller vad som är kutym?
 
Mvh
TED

2005-02-14, 18:48
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Niclas får jag göra samma sak? Jag vill göra dig uppmärksam på ett inlägg under Småland -> Ekeberga som jag skrivit till dig. Jag ville hellre maila dig direkt men du har inte angivit någon mailadress därav inlägget här. Hoppas att ingen tycker jag gör något fel nu för då ber jag om ursäkt för det.  
Mvh
 
Birgitta

2005-02-14, 21:28
Svar #6

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Misstänker att situationen är liknande den som gäller för en insändare till en tidning - dvs man behåller i och för sig upphovsrätten till inlägget, men ger i och med insändandet tidningen rätt att publicera insändaren utan någon särskild inskränkning.
 
Se t ex här vad  GP anser gälla för sina chattsidor och liknande.
 
Jag tror alltså inte att man per automatik har rätt att kräva att ens inlägg raderas i efterhand. Däremot är jag rätt säker på att man behåller upphovsrätten, och alltså kan hindra andra att sprida inläggen vidare.

2005-02-15, 00:23
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Om man har rätt att kräva att ens inlägg plockas bort från ett diskussionsforum känner jag inte till. Men denna fråga har inte något med upphovsrättslagen att göra. Vad den lagen handlar om är att skydda (bland annat) litterära och konstnärliga verk från att kopieras och återpubliceras av annan person (vilket skulle åsamka upphovsrättsinnehavaren ideell/ekonomisk skada).  
 
Till skillnad mot vad många tycks tro omfattas inte varje rad man totar ihop, exempelvis här i Anbytarforum, av upphovsrättslagen. Det krävs att ens alster når verkshöjd, det vill säga en viss grad av självständighet och originalitet. Och frågan om alstret når denna höjd blir intressant först när man vill kräva ersättning av/vidta rättsliga åtgärder mot någon som stulit det.  
 
Saken har diskuterats tidigare i detta forum vad gäller mer omfattande antavlor. Något rättsfall som ger vägledning om sådana omfattas av upphovsrätten finns inte. De båda upphovsrättsexperter jag då frågade gjorde  bedömningen att antavlor (sammanställningar av basfakta - född, vigd, död etc - om personer i en släkt) inte når verkshöjd. Forskningsresultaten i sig - att farfars farfar var född 1 april 1830 - har man heller ingen upphovsrätt till. Om man däremot publicerar sin släktforskning i en uppsats eller artikel skyddas ens formuleringar av upphovsrätten - men fortfarande inte forskningsresultaten.  
 
Än en gång: detta är de bedömningar som två jurister gjort - lagen har alltså inte prövats än i något mål om intrång i upphovsrätt vad gäller släktforskning.  
Eva Dahlberg ska ha undersökt och skrivit om saken i någon publikation nyligen. Hon tipsade mig i ett mejl om att det var på gång, men jag glömde dessvärre vilken publikationen var. Skulle vara intressant att läsa vad du kom fram till, Eva!
 
Efter vad jag hittills inhämtat tror jag alltså inte att vi som deltar i detta forum skulle kunna hävda upphovsrätt till våra inlägg. Vad vi däremot har, var och en av oss, är det fulla juridiska ansvaret för vad vi själva skriver här. Det gäller alltså att tänka sig för innan man klickar på skicka, för om man skrivit exempelvis kränkande omdömen om en utpekad person (som gör rättssak av det) hjälper det inte att få inlägget bortplockat, hur snabbt det än sker.
Hälsar vänligen
Maud

2005-02-15, 07:35
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej, artikeln är i Diskulogen nr 67, december 2004 (det nummer som nu är aktuellt och därför inte ligger som pdf på www.dis.se ännu). Den heter Frågor om etik, policy och lagstiftning - vad styr verksamheten inom DISBYT?.
 
Det är alltså inte bara upphovsrätt som berörs i artikeln. Jag var i kontakt med personer på Patent- och registreringsverket, vilket kanske borde nämnts som Muntlig källa med litteraturen i slutet av artikeln, men de ger inga råd i konkreta ärenden utan diskuterar mycket generellt (upphovsrätt är inte en myndighetsfråga och tvister löses i tingsrätt).
 
Jag vet inte varför Niclas ställer frågan, men om man tänker sig radering av inlägg - har man tänkt att man i äldre tidningar ska klippa bort insändare eller debattinlägg?   (efterhandstillägg: sedan finns det givetvis fullständigt legitima skäl för radering, men nu förutsätter jag att vi pratar om vanliga inlägg om släktforskning eller metodik och som rör personuppgifter för avlidna personer).
 
Man bör som Maud skriver tänka på att man har ansvar för det man skriver, och det kan ibland vara bra att minnas att ens inlägg här är bevarade (och hittas vid sökning på t.ex. Google, något som tydligen kom som en överraskning för några som skrev i Kantstött Porslin, eller andra som skriver i andra webbforum). Sedan är vissa personer mer igenkänningsbara än andra, pga av att de har mer ovanliga namn, ger sin adress osv.
 
Om någon använder de uppgifter man anger i inlägg här i sin forskning, ska man enligt god forskarsed bli angiven som källa, men det har inte med upphovsrätten att göra (däremot gäller god sed för citering ur upphovsrättsskyddat material också).
 
Men då är vi tillbaka i det faktum att många tyvärr inte anger källor, varken i sin forskning eller här på Anbytarforum (och därmed struntar både i ordningsreglerna och god sed eftersom ibland även upphovsrätten sätts åt sidan), en fråga som lämpligen diskuteras här Anbytarforum: Ordet är fritt!: Källredovisning där Elisabeth Thorsell den 28 augusti 2004 gjorde ett bra inlägg. Sedan blir ju alltid diskussionerna som de blir ...
 
Hälsningar,
Eva

2005-02-15, 11:50
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Detta har inte med upphovsrätt att gör, utan knyter mer an till det Eva D. skriver om att man via en sökning på t ex Goggle kan hitta inlägg, som skrivits här. Jag själv blev jätteförvånad när jag skrev in mitt namn och fick fram inlägg från Rötter och bl a min presentation av mig själv i Forskarkatalogen. Det kändes inte bra. Visserligen står jag för det jag har skrivit, men det var avsett för Rötters läsare.
 
Jag tror att många inte är medvetna om att med en enkel sökning av namnet, kan man få fram både det ena som det andra om en själv eller andra.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-02-15, 12:31
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Då är det hög tid att bli medveten om det.  Så fort det finns en länk till Anbytarforum, från någonstans, så hittar t ex Googlebot eller Msnbot (som de här spindlarna kallas) sidorna och indexerar deras innehåll för sina söktjänster. Detta kan endast förhindras genom att webmastern (i detta fall anbytarvärden Peter) aktivt talar om att sidorna ej ska indexeras och att länkar ej ska följas. Det görs med en speciell meta tag i htmldokumentet.
 
Bara som information, jag tycker absolut inte att forumet ska hindra indexering. Det är en strålande möjlighet att kunna använda Google för att söka på nätet. Det bör inte förhindras.
 
En annan möjlighet är att hindra sökrobotarna att ta fullständiga kopior av sidorna. Det är dessa som man når genom att klicka på länken Cache hos Google. Det tycker jag är mer aktuellt, av upphovsrättsliga skäl. En länk och ett sökord däremot är mer att jämföra med ett citat.
 
Nu pratar vi runt mycket. Jag är fortfarande oklar över vad Niclas egentligen frågar om. Kan du ge exempel där man borde ha rätt att kräva borttag av ett inlägg? Jag tycker liknelsen med en insändare i en tidning är mycket relevant. Upphovsrätt ger inte rätt att radera något som är publicerat.

2005-02-15, 12:51
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tillägg:  
Ett sätt att hålla information utanför söktjänsterna är också att göra så att sidorna endast kan nås genom inloggning med lösenord.

2005-02-15, 13:12
Svar #12

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Jag såg att profilkontot fanns med på Googles.
Det kände jag faktiskt inte till.
 
Varför kan man inte bocka i sin adress, så den inte är synlig?
Det står i kontouppg. att administratören ej tillåter att jag döljer adressen?
 
Tack för upplysningen Anders Berg.
 
Hälsn. Eivor

2005-02-15, 13:32
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nu kommer vi ifrån ämnet, det var kanske dumt jag nämnde det men det var i aspekten att ta ansvar för det man skriver (jfr melodifestivaldiskussionen som figurerat i kvällstidningarna eller att någon högt och ljudligt diskuterar något i mobiltelefon på sta'n som kanske helst skulle sagts till bästa vännen innanför fyra väggar med stängd dörr), men Eivor det är namn & postadressen som inte kan tas bort - skriv Sverige där då, eller skriv bara närmsta större stad, om du inte vill ange närmsta ort.  
 
Forskarkatalog och profilkonto och mina efterlysningar ser jag som ett sätt att jag som släktforskare ska kunna nås av andra släktforskare som är intresserade av samma släkt eller som vill få tag på en artikel. Jag står t.ex. f.n. inte i telefonkatalogen (har inget eget telefonabonnemang).
 
Jag använder ju Google för att få tag på amerikanska släktingar och då är det väl bra om de eller andra kan använda Google på samma sätt för att hitta mig och min forskning?
 
Långt från upphovsrätt.
 
Hälsningar,
Eva

2005-02-15, 13:45
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

Tack Eva,
 
Ursäkta att jag gled från ämnet,
Dumt av mig att inte kunna räkna ut det själv  
 
Vänl. hälsn. Eivor

2005-02-15, 13:47
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
IT-juridik är ett spännande nytt fält som borde få mer belysning. Frågan jag ställde inledningsvis kanske inte var preciserad, men detta var också delvis meningen. Har länge funderat på upphovsrättsliga frågor och internet. Hur mycket man egentligen bör skriva och delge på en öppen elektronisk anslagstavla  som anbytarforum är. Precis som Maud skriver ovan är verkshöjdskravet som ger upphovsrätt oklart definierad i praktiken.  
Likaså är det intressant att belysa det juridiska ansvaret som varje skribent åtar sig då de skriver ett inlägg. Mycket bra att detta kommer fram.  
 
Hur är det om skribenten vill ha inlägg raderade i ett öppet diskussionsforum, finns det några lagar som styr detta? Skälen till att vilja ta bort inlägg kan variera och jag tänker då mer allmänt. Krävs synnerliga skäl att man ska beviljas ta bort gjorda inlägg? Vilka är i så fall skälen?  
 
Finns det någon ansvarig utgivare anmäld för nättidningen Rötter och anbytarforum? Tf redaktör finns ju, men är han ansvarig utgivare? Om ansvarig utgivare finns tillsatt kan forumet jämställas med tryckta tidskrifter och jämförelsen ovan om att klippa bort äldre artiklar i tidningar kan bli berättigad. Det som då styr är Yttrandefrihetsgrundlagen (SFS 1991:1469). Finns det däremot ingen ansvarig utgivare tillsatt är det BBS-lagen som ska tillämpas.

2005-02-15, 13:50
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Eivor, att stå med Villa Villerkulla och utan annan kontaktadress kan ju i och för sig ge ett märkligt intryck, och få andra att undra om du står för det du skriver annars?  
 
Jag vet att förbundet måste ha en adress eftersom du är kopplad till ett användarkonto, dvs en betalning för Rötters Vänner. Men likaväl som jag har svårt för anonyma människors inlägg, har jag svårt för att tro på den som inte på något sätt vill identifiera sig som forskare.
 
Hälsningar,
Eva

2005-02-15, 13:56
Svar #17

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Niclas, nu gräver du i en känslig fråga (frågan om ansvarig utgivare var det en gång i alla fall ). Det är berört här förr, sök lite så kanske du hittar ett lämpligt inlägg från Håkan Skogsjö om det.
 
Frågan om upphovsrätt har också varit upp under olika rubriker här tidigare.
 
Hälsningar,
Eva

2005-02-15, 14:12
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bra Eivor!  Som du ser så har jag också retats med den rubriken i min profil. Förbundet behöver knappast ha adresserna till sina Röttervänner öppet på internet!
 
Niclas: Krävs synnerliga skäl att man ska beviljas ta bort gjorda inlägg? Vilka är i så fall skälen?
 
Som jag ser det finns inga sådana skäl. Är inlägget på något sätt brottsligt, oetiskt eller helt off topic är det upp till den forumansvarige (= ansvarige utgivaren?) att ta bort inlägget. Om det däremot innehåller sakfel, något som skribenten senare ångrar eller mindre lämpligt språk som inte faller under det som tas bort av administratören, då korrigeras dessa fel genom ett nytt inlägg, som innehåller en rättelse, en ursäkt eller vad som kan krävas.

2005-02-15, 18:27
Svar #19

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Som det är (än så länge*) så vill vi ha åtminstone postorten inskriven förutom namnet i användarkontot. Annars finns inte en chans att veta vilken Anders Petterssons inbetalning som hänger ihop med en viss ansökan om ett användarkonto som kommer in via Rötter..
 
*)I någon vacker framtid, där alla systemen hänger samman, kan man säkert finna bättre lösningar - men där är vi inte idag.
 
 
I övrigt ger jag mig inte in i detta med att ta bort inlägg; jag är 'uppfostrad' med att vi i princip aldrig tar bort något - men det är klart att det händer, bl.a. om någon påpekar att det ligger ganska närstående, personliga uppgifter ute som inte har något allmänintresse (annat än för familjekretsen). Vidare kan det vara rena dumheter, och givetvis ibland om det är något som är 'extra känsligt' av någon anledning.
 
Men det blir ofta ganska mycket pyssel att 'ta bort snyggt' - för det får inte bli obegriplia diskussionstrådar som hänger kvar heller..
 
Så vi kan (från min sida åtminstone) säga att det krävs 'synnerliga skäl' för att något skall tas bort. Om inte annat så för att det inte finns resurser att ge sig in och göra detta värst mycket. (Så tänk på vad Ni skriver som redan nämnts!)
 
 
PS Huruvida saker kan gömmas för sökmotorer och liknande räknar jag som överkurs just nu. Rötter kommer ju att moderniseras efterhand, och då kan säkert sådant tas med i beräkningarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna