ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tvetydiga efterlysningar/frågor  (läst 559 gånger)

2006-05-06, 14:32
läst 559 gånger

Hanne Berndsson

Hej alla som läser detta...
 
Först och främst vill jag påtala att jag själv fortfarande tillhör amatörforskarna - har inte forskat mer än drygt 2 år - och vad är det mot dom som har hållit på i tja, 10, 20,30 kanske t.o.m 40 år..
 
Men trots att jag är ny inom området så försöker jag efter bästa förmåga ändå att bistå med hjälp utifrån de kunskaper och källor som jag har att tillgå.
 
Det är dock en sak jag kan reta mig på alldeles förfärligt..
 
Och det är när man har lagt ner tid och energi  på att leta efter svar till efterlysningar/
frågor och sedan läsa frågeställarens svarsinlägg - så står det ofta, Tack, men dom uppgifterna hade jag redan!!
 
Då har jag ibland lust att skriva tillbaka och fråga igen - Vad var det eller vad är det du vill veta??? Men varför lägga ner mer tid och energi på just den efterlysningen!!  
 
 
Solhälsningar från Bohuslän

2006-05-07, 10:44
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Hanne!
 
Jag förstår din irritation till fullo. Inte för att jag har råkat ut för just det du beskriver mer än ett fåtal gånger. Däremot har jag lagt ner onödigt mycket tid på en del efterforskningar, därför att den frågande har utelämnat uppgifter som definitivt hade underlättat sökandet.
 
Mitt i skrivandet här tittade jag på ordningsreglerna i tron att jag skulle finna något om att man ska tala om vad man redan vet, just för att ge hjälpare så bra underlag att starta med som möjligt. Jag kunde inte finna något sådant men har ett minne av att det tidigare har funnits med.
 
Mvh
Ingegerd

2006-05-07, 12:37
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Visst är det irriterande om en person som säger sig ha 'kört fast' på farfar senare samma dag visar sig ha uppgifter ytterligare två generationer bakåt.  
 
Eftersom jag själv haft anledning att tacka Hanne för uppgifter som jag redan hade, så bör väl också sägas: Frågas efter föräldrarna till en man född 1840 så är det troligen inte upplysningar om mannens hustru och barn som önskas. Och om en förfrågan ligger under rubrik Emigranten så kan man nog i de flesta fall utgå från att det är just Emigrantens uppgifter som efterfrågas.
 
Ibland är det omöjligt att avgöra både vad som redan är känt och exakt vad frågan gäller. Då är det inte särskilt förvånande om de upplysningar man lämnar är överflödiga. Men ibland finns också anledning att läsa frågan en gång till och notera under vilken rubrik den ligger innan man svarar. Många som ställer frågor har själva tillgång till flera cd-skivor och andra lättsökta källor - det skulle väl bli lite tjatigt att varje gång redovisa vilka.
Hälsar vänligen
Maud

2006-05-09, 21:58
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej! Ibland kan man undra om det är meningsfullt att hjälpa andra med forskning när man råkar ut för detta: En fråga ställdes i en socken (E) ang en man född 1922, död 2003. Föräldrar och födelseplats efterlystes. Eftersom jag forskar på landsarkivet i Vadstena hade jag möjlighet att hjälpa till med denna uppgift för att personen som jag trodde skulle kunna komma igång med sin forskning genom ex vis genline eller på annat sätt.
 
Så småningom fick jag ett tack för mitt svar och även ett telefonsamtal där det framkom att personen inte alls sysslade med släktforskning. Hon hade använt detta forum för att efterlysa sin gamla ungdomskärlek! Hon ville kontrollera att det verkligen var rätt person som var avliden 2003! Då tappade jag lite sugen för att hjälpa till faktiskt, detta är ju inte ett ställe för efterlysningar av det slaget. Man får väl sätta in en annons i en veckotidning istället...
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-05-10, 15:24
Svar #4

Utloggad Doris Holmats

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 14:10
    • Visa profil
Jag tycker inte att du ska tappa sugen att hjälpa till, Britt-Marie.Det är så värdefullt för så många med kunniga personer här på Anbytarforum.  
Den här historien du berättar är ändå ganska gullig.Och nog var det en äkta nyfikenhet som drev på!  
Tycka vad man vill om syftet, men det var ju inget illvilligt och trots allt var det ju en slags forskning.
Men jag kan förstå, att det kändes litet snopet för dig, som hade siktet inställt på riktig släktforskning.
 
Mvh
Doris

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna