ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-10  (läst 2632 gånger)

2006-09-09, 01:38
läst 2632 gånger

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej, och ursäkta...
 
Varför finns det så många som klankar ner på oss glada amatörer?
Jag blir rent ut sagt f-bannad när jag ser inlägg där folk klankar ner på oss. Varför? Alla har vi varit nybörjare - eller hur?
Frågar vi så hoppas vi att vi att vi att vi får tips hur vi går vidare och letar, eller ännu bättre - den som svarar sitter inne med uppgifter som kan lösa problemen som vi har frågat om...
Personligen har jag fått otrolig hjälp av ett fåtal personer här på Anbytarforumet. Något som kommer att räcka till en hel bok så småningom.
 
Så jag vill säga er som hackar hela tiden .. - ge sjutton i det. Kom istället med tips och sluta se oss som idioter!  
Förhoppningsvis, så ni som sitter inne med uppgifter - ni delar med er - eller hur?
Det mår vi alla bäst av - tro mig...
 
F-låt att jag har varit tjurig men jag kunde inte låta bli att skriva om detta efter ett inlägg som jag har svarat på...
 
Just det - en sak till...
Varför är det så många som inte vill skylta med sin e-mailadress i inläggen? Jag trodde att man var tvungen att ange den?
Med en bra brandvägg och ett hyggligt virusprogram så är man hyggligt skyddad om det är frågan om säkerhet som gör att man inte törs ange sin mailadress.
 
Ha det - och forska på!
 
Hälsningar
 
Thomas

2006-09-09, 08:04
Svar #1

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ang utlämnande av e-mail-adress tror jag att det i många fall mer handlar om att man inte vill riskera att få spam. Det finns robotar som går runt och samlar upp e-mail-adresser som postats på nätet och sedan fylls inkorgen snabbt med brev om potenshöjande medel och så vidare. Visst finns det hyfsat effektiva antispam-program, och kanske fungerar det här forumet bra när det gäller att skydda e-postadresser, men många tar nog det säkra före det osäkra.

2006-09-09, 09:21
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Inte behöver det väl tas som hackande eller klankande, om en erfaren forskare ber en nybörjare berätta varifrån han/hon har fått den uppgift som ligger till grund för frågan.
 
Om jag t. ex. frågar efter Sofia Jansdotter född 1768 i Frustuna, måste väl den hjälpande forskaren, som inte hittar personen, få påpeka för mig att jag borde ha talat om varifrån jag fått uppgifterna. Hade jag från början tagit med från Tystberga husförhörslängd 1801-1805 hade det ju underlättat och forskaren hade kanske svarat: Du har läst fel på årtalet, det står 1765. Här kommer hennes familj.........
 
Visst är det väldigt lätt att man känner sig tillrättavisad, men det är i de allra flesta fall inte avsikten från den svarandes sida.
 
Mvh
Ingegerd

2006-09-09, 09:37
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tycker Per Thorsell gav ett bra råd. Synd att du uppfattade honom som en messerscmitt.
 
Ju mer uppgifter man kan lämna ju bättre svar kan man få, plus att man inte behöver få uppgifter som man redan känner till.
 
Ett exempel är att någon frågar efter t ex Nils Sandström f. 1888 och hustrun Lisa Nilsdotter f.1887. Vill man då ha uppgifter från Sveriges dödbok eller om personernas anor bak i tiden? Med en sådan kort fråga, vet ju den svarande inte riktigt vad som efterfrågats.
 
Jag själv har någon gång ställt en fråga, där jag inte varit riktigt tydlig och då fått sådant svar jag redan känner till. Så det var inget dåligt råd Per gav.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-09, 10:48
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hur många av oss har inte kastat iväg ett email med mindre lyckade formuleringar! Man skriver som man talar i elektroniska media numera, vilket man ibland får ångra. Vi har ju chansen i Anbytarforum att korrigera innan vi slutligen skickar iväg vårt inlägg. Men det blir lätt lite snorkigt trots att det inte var meningen.
 
Däremot tycker jag det är viktigt att ta upp en diskussion om vissa andra inlägg och diskussioner på Anbytarforum. Det är väl ändå meningen att vi ska dela med oss av den fantastiska hobby som släktforskningen (eller personforskningen - det behöver inte vara den egna släkten man forskar på) innebär! Och det är just det, en hobby som ska glädja oss. Då är det inte roligt att se de påhopp som förekommer under en del rubriker, de kan verkligen skrämma iväg nya släktforskare. Mitt grundtips till nybörjare är att aldrig nämna Bure eller Heliga Birgitta, men man riskerar påhopp även under andra rubriker.
 
För några decennier sedan var fredagsnöjet på universitetet att läsa högt ur de överklagandeskrifter om tjänstetillsättningar som skickades runt. De mest otroliga formuleringar förekom i dem, något som ledde till mycket skratt. Det är väl ändå inte så att släktforskningen ska sjunka lika lågt?
 
Man kan läsa dessa hätska diskussioner och påhopp på Anbytarforum och skratta åt dem - men de skrämmer bort nya släktforskare. Man drar sig för att engagera sig i släktforskarföreningar, trots att det säkert är mest trevliga och seriösa människor som arbetar i dem.
 
Nej, jag har inte min mailadress på Anbytarforum, det blev för många Spam trots alla filter och anti-program som finns.

2006-09-09, 11:02
Svar #5

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag håller inte med om kritiken mot Per Thorsell (se diskussionen under Lilla Malma). Han inte bara försöker besvara en fråga utan ger också en anvisning om hur man skall ta nästa steg. Dessutom är det han säger ingenting annat än en del av de ordningsregler som gäller på AF, nämligen att man skall ange sina källor. Jag tycker inte heller det finns något att invända mot hans ordval.
//Michael Lundholm

2006-09-09, 12:30
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Anbytarforum finns dessvärre gott om exempel på personer som har fått goda råd, men inte gillat svaret - utan fått ett hysteriskt utbrott, och som 'tack för hjälpen' öst galla över svararen för att denne uppträtt som en besserwisser och kommit med pekpinnar o.s.v.
 
Jag trodde först att Thomas Ek var ytterligare en i denna långa rad, men när jag lyckades att hitta den aktuella diskussionen, så upptäckte jag att han gått ett steg längre än de flesta - han har fått ett utbrott på en annan frågeställares 'vägnar'...
 
De som undrar vad detta handlar om hittar 'orsaken' till utbrottet här: Landskap: Södermanland: Socknar: Lilla Malma (det startar med frågan den 8/9 kl. 13.28). (Men observera att vi, när detta skrivs, ännu inte vet om frågeställaren uppskattar Thomas Eks 'stöd'...)
 
Det började med att frågeställaren Lars efterlyste föräldrarna till en Nils Ersson född 1766, troligen i Lilla Malma socken. Han fick då svar från Per, som upplyste om att han inte kunde finna någon Nils med far Erik i Lilla Malmas födelsebok 1766 - och sedan följer det som Thomas ser som en pekpinne:
 
Som vanligt rekommenderar jag dem, som ställer frågor på Anbytarforum, att i samband med frågan lämna uppgifter om i vilka källor eller på vilken tid och plats de efterfrågade personerna kan påträffas. Det ökar sannolikheten att någon kan ge ett positivt svar.
 
Alltså: Var kan man finna Nils Ersson och var framgår det att han är född i L. Malma?Reaktionen från Thomas blev då bl.a.:
 
Var snäll och kom inte med 'pekpinnar' eftersom du inte vet hur pass erfaren frågeställaren är.
Även du har varit nybörjare en gång i tiden - eller hur?
De uppgifter som Lars ställer kanske är det enda som han har tillgång till?
Har du inget att komma med kan du ju lika gärna ge tusan i att svara.
Några 'Messerschmittar' kan vi vara utan på detta forum - även om dessa är många ( ok - f-låt igen, men så är det ).
Personligen anser jag att man antingen svarar med det man vet eller så ger man tusan i att svara.
Jag vet inte varför du över huvud taget svarade på detta...?
Du har ju varken sagt bu eller bä....?Och sedan startade Thomas alltså t.o.m. denna diskussion för att avreagera sig på dem som han menar klankar ner på glada amatörer. Kom istället med tips och sluta se oss som idioter!, säger han.
 
Enligt Thomas hade alltså Per inget att komma med... Men vi andra ser ju att Per tvärtom säger att han inte kan finna den efterlyste i aktuell födelsebok! Det är ju faktiskt en viktig upplysning!
 
Alla - erfarna forskare, likaväl som nybörjare och amatörer (också Thomas...) - inser naturligtvis att om en person inte återfinns där man förväntar sig att finna honom, så får man söka honom någon annanstans. Frågan är bara var man ska söka i stället. Och för att komma fram till svaret på det, så får man börja med det man vet. Och därmed är vi inne på det som Per frågar efter. Nämligen: Var kan man finna Nils Ersson och var framgår det att han är född i L. Malma?
 
När man vet det, så kan man ta en närmare titt på den källan. Kanske har frågeställaren läst fel; kanske har han bara tolkat uppgifterna fel; kanske har han fått felaktiga andrahandsuppgifter från någon annan forskare; kanske är uppgiften korrekt återgiven ur originalkällan, men prästen har en gång i tiden skrivit in fel uppgifter i kyrkoboken (vilket dessvärre är allt för vanligt).
 
Kort sagt: När man vet var uppgiften kommer ifrån, så kan man följa den bakåt från källa till källa (alltså bedriva 'släktforskning' på själva uppgiften), för att till slut se var och när felet har uppstått - och hitta den korrekta uppgiften. Per ställde alltså den självklara frågan: Varifrån kommer uppgiften?
 
Det sägs inte sällan (av personer med Thomas inställning) att erfarna forskare skrämmer bort nybörjare från Anbytarforum genom pekpinnar m.m. - men då får man vara bra lättskrämd... J
 
I själva verket är sannolikheten mycket större att det motsatta inträffar - att personer som Thomas Ek får erfarna forskare att tappa lusten att hjälpa till, när man gång efter gång får en verbal slaskhink tömd över sig som 'tack' för tips och goda råd! Och då får nybörjarna vara i fred i Anbytarforum - och får hjälpa varandra när man har kört fast i socknar man inte har forskat i förr eller källor man saknar erfarenhet av...
 
Till sist ett citat ur Anbytarforums ordningsregler:
 
Källhänvisningar!
 
När du lämnar uppgifter på Anbytarforum ska du alltid ange varifrån du har fått dina uppgifter. Du ska med andra ord göra källhänvisningar. Detta är en mycket viktig princip i all historisk forskning, som gäller både när du skriver efterlysningar och när du besvarar dem. Det är inte svårt – men däremot oerhört viktigt! Så här kan källhänvisningar utformas:
 
    · Enligt muntlig uppgift från min mormor var hennes far...
    · I födelseboken står att hennes föräldrar hette...
    · Erik Hammarlund uppger på sin webbplats (www...) att hon arbetade som...
    · I Kåkinds härads dombok 12 mars 1723, mål nr 32, finns...
 
Komplettera gärna med volymbeteckning (t.ex. Karleby AI:13). Däremot bör du inte använda GID-nummer, mikrokortsnummer eller mikrofilmsnummer som källhänvisningar.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-09-09, 12:47
Svar #7

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
I det här forumet finns fler en en person med en tråkig attityd när svar ges. Tyvärr, många gånger är det säker duktiga forskar men även trollen dyker upp här. Dessa troll är bara ute efter att förstöra och uppträder under diverse namn och signaturer och de är absolut inte osynliga, de kan spåras.
 
Som amatör kan det många gånger kännas svårt att slänga ut en fråga bland många otroligt duktiga forskare och då få ett svar som kan vara både elakt och nedlåtande känns inte o.k.
 
Alla har varit nybörjare och för man blivit varm i kläderna innebär det inte automatiskt att det ger en rätten att klanka ner på andra.  
 
Svar ges frivilligt och är inte under någon situation tvång. Har man en dålig dag, behöver man inte ta ut den på någon annan genom att ge taskiga svar här.
 
Alla hittar inte i forumet och svara att detta har redan diskuterats här 1999 är inte det svar som en nykomling vill höra, beroende på att denna hittar inte och var inte i detta forum 1999 och kommer ihåg det. Däremot kan man hänvisa snällt och vänligt till diskussionen 1999. Detta med en fras som vill du läsa mer kan du läsa det under xxxx rubrik 1999 som kan användas. Några tycks sedan anse sig vara anbytarvärd genom att gå igenom reglerna med andra, ibland förståligt men oftast utan anledning.
 
Sedan kan jag bli förvånad att anbytarvärden är väldigt tolerant mot vissa medan andra diskussioner ryker redan vid ett par inlägg. Ett ex är dessa maratondiskussioner som förts här där man kan bryta mot bra många av anbytarforums regler innan något görs. Jag ser gärna att anbytarvärden är konsekvent i stängande och censurering av inläggen som görs här.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-09-09, 14:04
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det handlar väl egentligen inte om att vara amatör eller erfaren forskare, utan den senare kan ju också vara nybörjare här, kanske inte så vanligt idag.
 
Det finns regler och föreskrifter, som bör följas, dessutom finns det vissa outalade regler, som man lär sig efterhand. Det blir som att komma till en ny arbetsplats. Den som bara klafsar in blir inte populär. Man måste vara ödmjuk i början och lyhörd för vad som gäller just på det stället och ta till sig välmenande råd. Så är det också här.
 
Jörgen tar upp att det inte var Thomas Ek som drabbats utan en annan frågeställare. Där kan jag faktiskt gå i försvar för att Thomas handlade rätt, nämligen att försvara någon, som man anser ha blivit illa behandlad.
 
Jag själv har vid några tillfällen försvarat en viss person, som dyker upp som gubben i lådan, när han har mobbats. Ingen har blivit upprörd över det och menat att personen får själv försvara sig.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-09, 14:32
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Självklart är det rätt att försvara någon annan som har blivit illa behandlad - det är ju just det jag gör när Per utan någon som helst anledning blir brutalt påhoppad. (Och jag har gjort det många gånger förr genom åren - inte sällan med resultatet att det är jag som blir beskylld för att vara den som gör mig skyldig till påhopp... L)
 
Det jag sa om Thomas var att han inte 'bara' (som så många andra) spydde galla över någon som hade hjälpt honom, han gjorde det när han inte ens hade drabbats av de goda råden själv.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-09-09, 15:20
Svar #10

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Vad jag menar är att ställer man en fråga här, så är det inte säkert man känner till de outtalade reglerna, reglerna och föreskrifterna kan man läsa sig till, det innebär inte att man behöver svara arrogant. Varför inte lotsa in nybörjarna här, det finns säkert ett flertal som försvinner för att de anser sig blivit otrevligt bemötta här. Jag vet varjefall några som inte använder sig av detta forum pga det (det finns även de som läser och inte vågar fråga), att jag vet beror på att jag både frågat och svarat åt andra personer som inte vill/vågar själva.
 
Gunilla

2006-09-09, 17:14
Svar #11

Utloggad Leif Svahn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2013-02-04, 20:25
    • Visa profil
Ärade Forskare Kista 9 Sept 2006
Jag läser med glädje alla inlägg i församlngar i D-län där jag har mina rötter i hopp om att träffa på någon med samma anor. Jag har frågor på mina anor, men vågar inte fråga. Jag har blivit bränd av en besserwisser som tror sig veta bättre.
Det rör sig om en ana som jag hittat i Forssa men som jag aldrig hittat en koppling till att den anan kom från Björkvik.
Trots att jag förklarade för honom att jag aldrig letat i Björkvik inte heller fått någon koppling till denna församling på denna ana. Han tog inte till sig den informationen.
Personligen skulle jag uppskatta ett trevligt bemötande även om jag ställde en dum fråga. Ingen vinner på att vara dum mot andra, alla har vi varit små/nybörjare. Sedan beror det nog på HUR man svarar hur mottagaren uppfattar svaret. Alla har inte förmågan att formulera sig.
Ni som delar med er med ett leende på läpparna är till glädje för andra.
mvh Leif Svahn

2006-09-09, 17:40
Svar #12

Erik Holmlund

Jag tycker det är helt obegripligt hur Thomas Ek reagerar som han gör mot Per Thorsell under ämnesrubriken 'Lilla Malma'. Per är hjälpsam,  saklig, möjligen en aning kortfattad men på intet sätt otrevlig i tonen. Sen får Per ta helt obefogad skit från Thomas Ek, som borde be om ursäkt. Snacka om att Thomas gör en höna av en fjäder. Vem är det egentligen som delar ut pekpinnar i det här fallet?
 
mvh
Erik Holmlund

2006-09-09, 18:10
Svar #13

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Ursäkta, pratar vi personfrågor eller allmänt här?
 
Diskuterar vi personfrågor om vem som svarat vem och på vilket sätt så drar jag mig ur diskussionen.
 
Bryts inte en av de solklara reglerna isåfall.
 
Gunilla

2006-09-09, 18:12
Svar #14

Lotta Nordin (Lotta)

Kontrollerar man vad som uppfattats som ”påhopp”, ”oförskämdheter”, ”onödiga pekpinnar” och ”bortskrämmande av nybörjare”i Anbytarforum, så är det oftast svaren på just sådana frågor som Per ställde: ”Var kommer din uppgift ifrån”? Hänvisningar till tidigare diskussioner uppfattas också ofta som något oförskämt, likaså vänliga påpekanden om att frågan borde ställas under en annan rubrik eller att den inte ska upprepas under flera rubriker samtidigt.  
Sådana saker är tips och råd, precis det som Thomas efterfrågar.  
Till och med rena fakta med källhänvisningar ur gamla urkunder uppfattas ibland som något negativt och ger uppgiftslämnaren epitetet ”messerschmitt”.
 
Att nybörjare skulle bli bortskrämda har jag heller aldrig förstått. Vilka rädda stackare är det som börjar med släktforskning numera? Inte verkar dom så lättskrämda när man läser deras klagomål på dessa ”proffs” som påstås vara skyldiga till skrämselattackerna.
Inte heller är det väl så snällt av dessa förment förskrämda stackare att låta någon annan ge sig in i ”hetluften” och ställa frågan i deras ställe?  
 
Vad är det som gör att ”erfarna” forskare och användare av Anbytarforum inte ska få tala om för nybörjare hur man på bästa sätt forskar och använder forumet?
Hade jag varit nybörjare på det ena eller andra, eller bägge delarna, skulle jag bara varit tacksam för alla goda råd (och det finns det naturligtvis många som är också).  
 
Ett bra citat av någon okänd:
”All tolkning av ord och bilder ligger, som alltid, i den enskilde betraktarens/mottagarens ögon - många gånger till avsändarens stora förvåning”

2006-09-09, 18:56
Svar #15

Erik Holmlund

Gunilla> Thomas Ek startade denna tråd igår natt några minuter efter att han tillrättavisat Per Thorsell i en annan nämnd tråd, se länk till den tråden i inlägg ovan i denna tråd. Svårt att undvika att tolka det som att det som triggade Thomas att starta denna tråd var hans reaktion i den tråden. Även om det bara var droppen som fick bägaren att rinna över så var det en mycket märklig droppe. Trådarna hänger ihop.

2006-09-09, 19:51
Svar #16

Niklas Persson

Söker man efter Messerschmitt i anbytarforum hittar man vem som började använda det namnet.Av ren slump har han skrivet inlägg i andra trådar på samma tid denna tråden öppnades och med språklikheter med den som öppnade denna tråden.
 
konstigt inte Messerschmitten skrivet nåt här själv om sitt älsklingstema när han ändå var inne i forumet samtidigt.....

2006-09-09, 20:16
Svar #17

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 10:34
    • Visa profil
Och söker man på Niklas Persson så ser man att du aldrig har ställt en fråga om släktforskning, utan bara haft synpunkter på andras inlägg!

2006-09-09, 22:05
Svar #18

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
 
Jag har en känsla av att annonyme Niklas Persson retar sig på att vissa släktutredare, som jag, har hittat så många släktkopplingar långt ner i medeltiden. Han är en avundsjuk Båhuslänning som bara hittar fiskare och fattiga bönder. Inget fel i detta, att hitta fattiga fiskare och bönder, det är svårt att hitta dessa. Men det är roligare att hitta halshuggna prinsar och mördare.
 
Mvh Göran

2006-09-09, 23:05
Svar #19

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hå och hej...
 
Jag hade inte en aning om att detta skulle ställa till så mycket...
Jag ber om ursäkt om jag har trampat några släktforskare på tårna.
Jag vill bara säga att jag reagerade på svaret som frågeställaren fick i den aktuella frågan.
Förmodligen hade han inte fler uppgifter än de han hade... - då behöver man inte komma med pekpinnar. Jag menar inget illa - hoppas att ingen tror det.
Personligen hoppas jag att ALLA delar med sig med eventuella uppgifter man sitter inne med - även om man får en fråga som man personligen tycker är självklar. Det finns - liksom jag själv - folk som inte än har kunskapen att söka uppgifter på nätet eller på annat sätt.
Jag ville bara få fram - i mitt inlägg - att man skulle vara mer flexibel och svara på det frågan gällde. Inte som det blev nu - att frågeställaren blev tvungen att kolla sina uppgifter igen.  
Jag vet att många här på forumet är mer proffsiga än så än att klanka ner på frågeställare.
 
Tycker ni att jag har fel så ber jag om ursäkt för detta.  
 
När det gäller att lägga ut sin e-mailadress så tycker jag att det är en självklarhet. I dagsläget finns det både brandväggar och filter som rensar bort sånt som kan klassas för spam.
 
Jag tackar också alla som personligen har sänt mig mail angående detta. Både positiva och negativa reaktioner.
 
Har någon nu tagit illa vid sig av mitt inlägg ber jag så mycket om ursäkt!
 
Mvh
 
Thomas

2006-09-09, 23:34
Svar #20

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej!
 
Nu känner jag att jag ger mig ut på verkligt hal is. Att ge sig in i in en sån här diskussion utan något skyddsnät. För så känns det för oss som inte har stabil plattform av erfarenhet och respekt från det samlade gardet av forskare. Bara namnet forskare gör att man som bara intresserad av sin släkt på hobbynivå blir darrig i benen. Att ge sig in i en diskussion och riskera att för kanske inte all framtid men i varje fall en kortare tid bli betraktad som en mer eller mindre suspekt figur och att kanske inte få hjälp med sina ofullständiga eller korkade frågor i en del av de duktiga forskarnas ögon.
 
Detta är i varje fall för mig en realitet, en oro för att, om jag ger uttryck för mina åsikter, riskerar jag då att bli en slags paria på anbytarforum.  
Varför är det så då? Ja inte för att jag har dåligt självförtroende, är egen företagare sedan 30 år, har ett mycket stort självförtroende i andra saker men på detta forum krymper jag och känner osäkerhet. Har detta med mig att göra? knappast. Här går man in som novis och behöver hjälp med frågor som betyder mycket för en själv. Ställs inte frågorna på rätt sätt eller innehåller alla de data som del av de erfarna forskarna anser nödvändigt så riskerar man att få ett svar som kan äventyra ens intresse för släktforskning överhuvudtaget.  
Varför är det så? Ja en orsak är naturligtvis att detta är ett forum. Här finns det en del regler om hur man ska uppföra sig, men ett forum är ett forum. Alla åsikter kommer till tals. Ingen censurerar inlägg så länge de inte är direkt oförskämda eller innehåller uppgifter som strider mot lagen. Och så ska det vara.
 
Men detta forum är mig veterligen fullständigt unikt.  
 
Vi ska vara oerhört rädda om detta forum på alla sätt och vis.  
Om inte av något annat skäl så just för att det är unikt.
Här möts ungdomar som är uppfödda med chat via Internet och datorn som ett naturligt sätt att kommunicera med andra människor från hela världen. De möter människor som aldrig skaffat dator om de inte såg det som en nödvändighet för att komma framåt i sin släktforskning och naturligtvis alla varianter där i mellan.
Ungdomar ställer frågor på det sätt som de är van vid från Internet, frågorna ska vara så kortfattade som överhuvudtaget är möjligt. Visst jag är medveten om att detta inte fungerar här, men det är inte alltid dom. För här möts nämligen så vitt jag vet alla levande generationer för första gången på ett och samma ställe. För första gången möts ungdomar och de som vuxit upp med datorn som ett naturligt kommunikationsmedel och den eller de generationer som i vuxen ålder har fått lära sig datorns mysterier.  
Har någon förresten läst de mycket ödmjuka frågorna från de inte så datorkunniga på forumet. För mig framstår svaren som väldigt annorlunda jämfört med svaren gällande släkten. Det framstår för mig som att det är självklart och accepterat att alla inte kan förstå denna nya värld av teknik. Varför är det inte så när en del av oss frågar om släkten. Många av oss är nybörjare eller söker släkten som en hobby. Jag skriver avsiktligt inte släktforskar för att för mig känns detta alltför stort ord för vad jag sysslar med.  
 
Jag tillhör skaran av s.k. nybörjare. Något som jag känner att man är tills man har minst 30 års erfarenhet av att forska på det gamla sättet utan Internet, och innan man lärt sig att ange källhänvisningar på rätt sätt. Innan man har tillräckligt på fötterna för att ge sig in på tolkningar av medeltida dokument. Innan man överhuvudtaget vågar ge sig in i en diskussion om vad som är rätt eller fel på anbytarforum.  
Jag och säkerligen många med mig har en oerhörd respekt för all den kunskap som finns bland alla dem som deltar i debatten. Jag läser dagligen nya inlägg och blir lika förvånad var dag över vilket fantastiskt forum detta är. Här finns så mycket kunskap som så många så gladeligen delar med sig av. Jag kommer på mig själv att småskratta när någon med glimten i ögat på ett trevligt och kanske humoristiskt sätt påpekar brister i en fråga och blir så glad och man inser om man själv fått detta svar så hade det bara sporrat en till fortsatt letande och förkovring i ämnet.
Men jag blir lika ledsen när jag ser att någon får ett svar som korthugget och mer eller mindre ovänligt och som jag och många med mig tolkar som underförstådd kritik av ens kunskap, intresse eller i värsta fall person.  
Nu är det på detta vis att alla är vi olika och svaren är en direkt spegel av detta.
Och så kommer det alltid att vara. Detta är ju ett forum för alla.
 
Det värsta med detta inlägg är ju egentligen att jag varit osäker på om jag skulle posta det. Ska detta innebära att nu blir jag måltavla för diverse mer eller mindre hätska angrepp då jag kanske inte formulerat mig på rätt sätt eller sagt något som kan förarga någon som med mer pondus än mig eller bättre förmåga att uttrycka sig. Detta är ju nackdelen med ett forum där alla ska få ha en mening men också förutsättningen för att debatten drivs framåt. Tyvärr blir effekten att de som betraktar sig som nybörjare inte engagerar sig då de är ”rädda” att bli offentliga måltavlor. Vi har ju väldigt lite att bidra med i form av information. Vi behöver ju hjälp, antingen med information eller med uppmuntran att fortsätta med vår hobby. Så jag vill rikta ett stort tack till dem som med glimten i ögat kan påpeka att det saknas lite uppgifter för att andra ska kunna hjälpa till. Det tog nästan två år innan jag ”vågade” ställa första frågan. Helt vansinnigt för en man i sina bästa år och stort självförtroende men tyvärr ett resultat av att jag läst svar som inte var så trevliga.  
Den i mina ögon absolut viktigaste frågan på detta forum handlar alltså inte om husförhör, födelsedatum eller Bureätten, utan om att vi alla genom gott föredöme i allt vad vi skriver kan uppmuntra intresset för släktforskning och historia.  
Mvh
Lasse

2006-09-09, 23:52
Svar #21

Eivor Andersson (Ema)

Hej Lasse,
 
Jag tycker att det var väldigt fint skrivet och ger säkert många tankeställare till både nya läsare och de som varit med lite längre.
Själv har jag varit med i Forumet i 6 år och känner fortfarande inte någon mer än de i min egen region.
 
Det finns alltid en risk för feltolkningar och att man är lite för kort i sina svar.
Men det är ju som i all kontakt med andra människor att man är inte lika och har olika bakgrund och mål med forskningen.
Nya kvastar är bra ibland  
 
Vänliga hälsningar Eivor

2006-09-10, 00:14
Svar #22

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Niclas Persson!
 
Kan du förklara dig...?
 
Hälsningar
 
Thomas

2006-09-10, 00:16
Svar #23

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Lotta problemet är att det är inget snällt hänvisande till tidigare diskussioner utan man kan i princip bli idiotförklarade för att man;
Inte hittar på forumet
Inte läst tidigare diskussioner (typ, år 1999)
Inte lärt sig de outtalade reglerna på detta forum.
 
Jag är inte rädd för sakliga diskussioner men hånfulla kommentarer för att man är ny och inte kan eller ha lärt sig forumet behövs inte.
 
Man kan tillrättavisa folk utan att förklara att denna fråga har ställts tidigare på detta forum 1997 under rubrik xxxx ( vilket kan betraktas som att man är mindre vetande för man inte läst alla diskussioner som varit fram till nu). Man kan lotsa folk rätt utan att ha en rå ton. Sedan visste jag inte att detta var en privat uppgörelse mellan Thomas och Per (har ärligt talat ingen koll på det heller).
 
Mina synpunkter var på att nybörjare inte behöver behandlas som idioter här, respekt, vett och etikett, är något som jag tror alla vill bemötas av.  
 
Gunilla (som har gjort sitt sista inlägg i det som tycks vara ett ställningstagande mellan två personer, eftersom jag inte läst det aktuella inlägget)

2006-09-10, 00:28
Svar #24

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Tack Lasse och Eivor + ni andra som har förstått mig.
 
Min tanke har aldrig varit att vara oförskämd eller på något annat sätt försökt att stöta mig med alla duktiga forskare här på Sveriges bästa forum för släktforskare!
Att mitt inlägg har renderat i så många inlägg kunde jag inte drömma om.
 
Mailen har varit många och inte odelt positiva - det ska ni veta.
 
Jag har försökt att svara på de flesta inläggen genom e-mail. De som inte har e-mail kan jag inte göra så mycket åt.
 
Är det någon som har tagit illa vid sig av mitt inlägg så ber jag om ursäkt.  
Jag hoppas dock att merparten av er förstår innebörden i mitt budskap.
 
Med vänlig hälsning
 
Thomas Ek
 
PS! Vi glada amatörer klarar oss inte utan hjälp från er mer erfarna - glöm inte det. Vi är er mycket tacksamma!

2006-09-10, 00:37
Svar #25

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Thomas, visst kan det vara så, att den frågande inte hade fler uppgifter än de han lämnade i sin fråga under Lilla Malma. Men dessa uppgifter måste ju komma någonstans ifrån! De är inte tagna ur luften! Då kan det väl inte vara fel, om den som är beredd att hjälpa till i sökandet frågar varifrån uppgifterna kommer. Får han veta det kanske han kan ge råd om andra alternativa sökvägar.
 
Du skriver att man ska vara mer flexibel och svara på det frågan gällde. Det var ju precis det Per Thorsell gjorde, svarade på det frågan gällde. Svaret var att den eftersökta personen inte finns i födelseboken för Lilla Malma för året ifråga. Visst kunde han ha stannat vid det, men nu gav han i stället frågaren en chans till mer hjälp genom att fråga varifrån uppgiften kommer. Det kan man väl inte kalla pekpinne!
 
Mvh
Ingegerd

2006-09-10, 00:47
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag hade bestämt mig att hålla mig utanför detta, men vill gärna göra en kommentar.
 
 Upprinnelsen till just denna diskussion; ett som jag ser det bra svar till en som frågar: Jag hittar inte den du söker efter, i de källor som borde vara de rätta. Kan du ge oss, som kanske kan hjälpa dig, mer kött på benen, så att vi tillsammans kan komma framåt.
 
Vad är det för fel på det svaret? Att någon upplever pekpinnar i svaret förstår inte jag (men det är min åsikt), utan det verkar tvärtom som en öppning till mer hjälp. Om jag inte får fråga efter mer info, utan då istället välja att låta bli att svara känns verkligt konstigt, ett sätt som jag inte tror för den ursprungliga frågan eller detta forum framåt.  
 
Personligen har jag upplevt de bästa stunderna när vi varit några som tillsammans, med nyttjande av våra olika färdigheter, fört en fråga, som ibland verkat omöjlig att hitta svar på, till ett lyckligt slut. Nu ska kanske tilläggas att detta skett mest i frågor som rör närtid (1800 o framåt), med inslag av emigration, men ändå. Vi är många, som många gånger visat att vi tillsammans är betydligt starkare än var länk för sig, och det måste ju vara en väsentlig aspekt för ett forum av denna typ.
 
Ha det bra

2006-09-10, 01:37
Svar #27

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Jag för min del har svårare att förstå det inlägg under Lilla Malma, som kommer senare. Det är en Torbjoern Eriksson som skrivit den. Där är väl mer sk pekpinne i sådana fall. Han skriver bl a:
 
 Jag är väldigt trött på dessa  
personer som kastar ut förfrågningar efter person  
er som de lätt kan söka efter själva. Släktforsk-  
ning skall ske med känsla och att man lever sig in  
i förhållandena efterhand och inte att man lätt får information från andra.  
 
Här är väl pekpinnen väl synlig. Torbjoern skriver orden skall ske. Vadå ska? Mig veterligt så får man ställa frågor på detta forum och sen är det väl upp till var och en om man vill svara. Anser man att frågeställaren är en usling som ställer sådana dumma frågor, ja då är det väl inte värre än att man låter bli att svara, så behöver man inte bli trött.
 
Man bör heller inte glömma att det är svårt att hitta rätt i början. Man kanske har ett namn och ett datum att gå på. Då ställer man sin fråga här och får lite mer kött på benen och börjar nysta därifrån. Jag vet själv hur det var alldeles i början, inte lätt vill jag lova. Idag har jag lärt mig massor och letar i huvudsak själv. Sen har jag turen att ha en god vän till hjälp när det krånglar............Kina Sylejmani som är jätteduktig (hon har också gått under namnet Bull här på forumet, av en anonym skribent vid namn Wolf Chrumbucht). Jag fick heta Bill.
 
Jag menar, vem bedömer om jag är en sån där tröttsam nybörjare som inte vill forska själv, utan går den enkla vägen genom detta forum. Tänker man så, så ställer man ju denne person utanför. Det är ju ändå inte svårt att se att det är en person som inte riktigt lärt sig än.  
 
Jag har också svårt att se att Per Thorsell använt sig av pekpinne. Läser man vad han skriver, inte hur, så ser man ju ganska väl att han vill ha lite mer att gå på så att man kan hitta personen det frågas efter.  
 
Det är ju lika viktigt att det inte hackas på nybörjare som icke nybörjare. För jag kan ju tänka mig att en kunnig person som försöker hjälpa till, och som får en massa ovett för det, kan dra sig för att hjälpa överhuvudtaget.  
 
Det här med källor när man är ny kan också vara svårt. När jag började så hade jag några namn och datum som jag fått från mina föräldrar. Mina far- och morföräldrar är döda så dem kunde jag ju inte fråga. Där fick jag ovärderlig hjälp av Kina och kom vidare. Nu vet jag ju mer och kan, som sagt, leta själv.  
 
Lite mer ömsesidig vänlighet kanske skulle vara en bra början, eller hur?
 
MVH
Annki
 
Ps. Så tror jag att det skulle vara bra mycket trevligare här om man slapp alla dessa anonyma inlägg, som ändå bara skrivs för att ställa till oreda.

2006-09-10, 05:42
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Problemet har väl inte att göra med om man är erfaren eller nybörjare som släktforskare, utan hur man blir bemött när man ställer en fråga eller ger svar.
 
Alla reagerar väl om man till synes ger ett vänligt svar eller ställer en vänlig fråga och  sedan får en utskällning.
 
I de flesta fall så har man missförstått varandra. Hur lätt är det inte när man står öga mot öga med personen man diskuterar med att missförstånd ska uppstå, ändå värre blir det ju när man inte ser personen, som uttalar sig. Om det är någon som hört Inga Tidblads momolog om olika sätt att säga älskling, så kanske ni förstår vad jag menar.
 
Jag började forska i mitten av 80-talet utan hjälp av datorer och har liten erfarenhet av databaser. Jag vet inte om jag känner mig som någon erfaren forskare precis, tvärtom väldigt oerfaren. De uppgifter jag forskade fram under flera år kan man idag i ett tafs ta fram på någon dag/vecka.
 
Trots att jag är en gammal forskare, så frågar jag hej vilt på det jag undrar om. I de allra flesta fall så har jag blivit vänligt bemött under de tre- fyra år jag gjort mina inlägg här. Någon gång har jag blivit jättearg eller ledsen på någon, men som sagt, för det mesta nöjd (annars skulle jag aldrig ha hakat mig fast här :-) ).
 
Kram på er alla!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-10, 06:33
Svar #29

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Bra skrivet Lasse Waldemarsson m fl!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna