ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trött på """"Messerschmittar""""  (läst 1415 gånger)

2006-09-11, 23:03
läst 1415 gånger

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Jo, jag håller nog med dig att det är olika med det.
 
Men vissa släktforskare har som standardsvar kolla på närmaste bibliotek, där finns Elgenstierna så fort man frågar om en adelssläkt.
 
Hur man skall svara ? Om man vet, svara med det man vet. Vet man inte, skall man inte svara.
 
Frågar någon hur skall man hitta den eller den adelssläkten kan man tipsa om Elgenstierna.
 
Min erfarenhet är att man kan hitta otroligt mycket av adelssläkterna på nätet, slå på Google. Fråga AF igen om du kör fast. De som svarar Elgenstierna har ofta svaret men vill inte lämna ut det. De har ju, så att säga, själva utfört ett arbete, som de inte vill lämna ut. Det är som om de vill få betalt !

2006-09-11, 23:31
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Hoppsan...
 
Att ge en litteraturhänvisning kan aldrig vara fel. En bok som är självklar för en forskare är kanske okänd för den som är ovan vid trakten eller forskningsområdet ifråga. Att sedan alla böcker inte finns på alla bibliotek är förstås knivigare (men i de flesta fall troligen av trevligare orsaker än att vi här i Nyköping INTE har tillgång till Elgenstierna, då någon mindre vänlig själ stulit bokverket ifråga ). Men för det mesta fungerar det utmärkt att fjärrlåna.
 
Jag försöker i min feberyra formulera ett vettigt svar på Görans påstående att forskare inte vill lämna ut svar på det arbete de utfört. Ibland sitter jag inne med svaret på en fråga, och kanske har forskat ett flertal generationer bakåt när någon vill ha bekräftelse på ett födelsedatum eller föräldrar. Ska jag då beröva frågeställaren nöjet att forska fram detta (förutsatt är det är lättåtkomliga uppgifter som jag inte hämtat från domböcker o dy)? Det jag försöker göra är att - förhoppningsvis på ett vänligt sätt - ge de efterfrågade uppgifterna, och sedan tillägga att jag har mer fakta fråga om frågeställaren vill ta del även av dessa.

2006-09-12, 00:00
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Göran,  
 
Att man kan googla vet nog de allra flesta. Men om man vill värna källkritiken så hänvisar man förstås hellre till en någorlunda tillförlitlig skrift, än till nätet där envar kan skriva vilket tok som helst på sin hemsida.  
 
Jag tycker att hjälp till självhjälp är den bästa hjälp man kan ge, följaktligen anser jag att det är bra mycket bättre att ge hänvisningar än att inte svara alls. Sen kan ju personen svara att den tyvärr inte komma till ett bibliotek eftersom den bor i väglöst land eller har brutit benet eller är utbytesstudent i Kina eller så, och fråga om någon skulle vilja slå upp och berätta vad det står.
 
Nog måste det vara upp till den som hjälper att själv avgöra hur mycket den kan, vill, eller hinner hjälpa. Ska man verkligen räknas som missunnsam för att man inte själv går till biblioteket och skriver av texten åt frågeställaren? Trots att varken jag eller det stora biblioteket i kommunen har Elgenstierna, så kanske jag kan hjälpa någon genom att tala om att källan finns, och var man kan tänkas hitta den.

2006-09-12, 00:06
Svar #3

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Camilla.
 
Har du försökt fjärrlåna Elgenstierna ?
 
Mvh Göran

2006-09-12, 00:42
Svar #4

Göran Löfstedt

Väldigt vad påhoppad jag blev nu då !!
 Det är ju nästan som om Båhuslänningen var i farten med sina huliganer !! Är det hans biblioteksvikarier (jag får inte ihop ordet)
 som vaknat. Båhuslännigen har hittat en ny infallsvinkel, den mer femininare och mjukare
stilen. Läsare, studera sättet att skriva och att dessa ord i verserad stil dyker upp då och då.
 
Nej, Anbytarvärd, kolla IP-adresser. Stoppa denna galning på AF.

2006-09-12, 01:08
Svar #5

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Min erfarenhet är att försöker man ge hjälp till självhjälp, så finns alltid en vänligare själ där och levererar hela paketet. Jag kan förstå att man hjälper till men ibland tror jag att det gäller att bräcka varandra med svaren.  
 
Varför inte låta folk leta själva ibland när man fått lite hjälp på traven, få hela sin släktforskning levererad är inte alltid så kul. Speciellt inte som några säger det är väldigt enkelt att plocka fram resterande uppgifter själv. Nybörjare tror jag uppskattar lite hjälp på traven, de lata uppskattar att få hela sin forskning levererad. Både och finns här. Man behöver inte leverera mer upgifter än de som den frågande begär. Jag vet att båda sorterna finns här, bl a folk som lovat att hjälpa släkt och vänner som ställer följdfråga på följdfråga (även under andra namn) bara för att få sin släktforskning gjord gratis av tredje part. Sedan finns de andra som bara vill ha en liten hjälp på traven och inte massa uppgifter som de vill finna själva.
 
mvh
 
Gunilla

2006-09-12, 01:58
Svar #6

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Hur man än vänder sig så har man rumpan bak. Hjälper man för lite är det fel, hjälper man för mycket så är det också fel. Skriver man för kort kan man dra något gammalt över sig och skriver man för långt så gäspar hela forumet.
 
Antingen är man en nybörjare och ofta en skrämd sådan, eller så är man ytterst kunnig och känslig. När är man en mellanbörjare tro?
 
Inte ofta det läggs ut en hel släktutredning här, inte vad jag sett i alla fall. Men för all del, jag kan ha fel.
 
Undrar gör jag, om inte de allra flesta gör så gott de kan, efter bästa förmåga. Ibland är frågorna ställda lite knepigt, då kanske man ger ett får långt svar, eller ett för kort............och tänk, himlen ramlade inte ner för det. Ibland kanske man levererar ett knepigt svar som frågeställaren inte riktigt förstår.......och jorden är kvar ändå.
 
Ska jag gå till sängs med John Blund och ligga klarvaken och fundera, har jag svarat rätt, eller blev det för långt eller kanske rentav för kort? Har jag förstört för frågeställaren nu och tagit glädjen från honom/henne. Jag kanske rentav gjorde någon glad med mitt svar.
 
Nä, nu räcker det väl ändå. Det enda jag vet (kan ju bara skriva hur jag känner), är att jag hjälper till med glädje och hoppas därmed att den jag hjälper blir nöjd. Jag bryr mig inte om ut i fall att jag har suttit i timmar med min forskning eller om jag lagt ner pengar på den. Frågar någon och jag har svar, ja då svarar jag utan att må dåligt för det. Så gör jag med allting. Det känns bara bra om man på något sätt kan göra något för en annan människa utan att hela tiden förvänta sig något tillbaka. Får man det så är det ju jättebra, får man det inte.......so what, jag blir ju inte en sämre människa för det.
 
Nu ska jag och John Blund sova, i alla fall jag.
Sov så gott alla.
Annki

2006-09-12, 02:11
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Här i Mora är vi fena på att veta vad messerschmittar är. Vi har flera stycken, väldigt världskända och berömda! Det är bara Eskilstuna som kan skryta med att ha haft liknande, men aldrig så bra som oss i Mora!
 
Messerschmied, som väl är själva yrket som föranlett namnet Messerchmitt, betyder knivsmed på tyska...  
 
Och den här diskussionen har pågått här på Anbytarforum sedan begynnelsen - och kommer förmodligen att fortsätta i evigheter...

2006-09-12, 03:04
Svar #8

Ingrid Wikberg (Inkan)

Annki & Jojje - nu kändes det nästan som gamla  kantstött porslin ...
den underbara rubriken som fick släktforskare att slappna av lite,  
och ha social samvaro mellan källorna och källorna.
Ja!
 
Inkan

2006-09-12, 07:03
Svar #9

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Nej, Göran, jag har inte försökt fjärrlåna Elgenstierna. Det finns väl inget bibliotek som har den till utlån, utan den står väl alltid i den icke-lånbara referensdelen.
För den adelstörstande Nyköpingsbon finns dock en tröst, då Elgenstierna finns på länsmus?ets bibliotek. Tyvärr är deras öppettider inte direkt anpassade efter en yrkesarbetande släktforskare - trots att jag själv jobbade bara fem minuters väg från arkivet under fem års tid, kunde jag bara besöka arkivet vid två tillfällen! Nu har jag lediga fredagar, men vad hjälper det när arkivet inte är öppet då...

2006-09-12, 09:20
Svar #10

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Göran har rätt i att man inte kan fjärrlåna referensböcker. Däremot tror jag att man kan beställa kopior, eventuellt mot viss ersättning, om man vet vad man vill ha uppslaget. Eller ringa eller maila till det stora biblioteket, om frågan är måttligt lång.
 
(Syftar du på mig med biblioteksvikarier svara gärna privat! Ser inte är du är påhoppad, bara motsagd, och ingen verserad stil.)
Bra skrivet av Annki!
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2006-09-12, 10:25
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Göran!
 
Jag undrar om du inte ser spöken på ljusan dag!? Jag säger som Ingrid att du blev motsagd och inte påhoppad. Tydligen har du väldigt lätt att tolka svaren fel. Antingen gör du det för att reta upp folk eller så missförstår du svaren helt enkelt.
 
Du har din fulla rätt att tala om när du är missnöjd med något, men att kalla någon av de senaste som svarat dig för Galning, det är motbjudande!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-12, 10:36
Svar #12

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Vad jag menar med levererande av mer uppgifter som begärs är tex att någon söker sin ana XXX som flyttade år XXXX till den församlingen och vill ha hjälp att hitta vedebörande där.
 
Jättebra om man hjälper till med det. Men varför sedan leverera mer info. Räcker det inte då att tala om att du kan hitta vedebörande person på det stället. Måste nästa forskare leverera att efter du funnit familjen på den adressen så flyttar personen till xx gård/by och sedan vidare till GG by/gård och där föds barn AA osv. Det är att leverera mer än den frågande ställer.
 
Jag vet att tex har jag hjälpt till att hitta folk i en in/utflyttningslängd. Därefter har en duktig släktforskare tagit vid och levererat kanske 10 år till. Men var det den infon frågeställaren ville ha hjälp med eller ville vedebörande själv söka de uppgifterna?
 
Den andra varianten är en frågeställare som vill ha reda på vilka föräldrarna är till barn YY född år xxxx i församling HH. Svar ges på den frågan och genast kommer frågan vilka är föräldrarnas föräldrar osv. Är man då ute efter att forska själv eller inte?
 
Gällande den andra varianten så hjälper jag gärna till, men om den frågande fortsätter att fråga efter ana på ana, där tar min hjälp slut.  
 
Jag har faktiskt frågat en som uppgav sig hjälpa andra att forska om vedebörande inte kunde söka lite uppgifter själv. Det visade sig att denna person inte hade tillgång till några register och helt förlitade sig på svaren här, hmmm.
 
Då blir jag messerschmitt, för jag vill inte hjälpa till längre, även om jag har svaren.
 
Lite förtydligande vad jag menar ovan. Sedan är det naturligtvis upp till var och en att både ställa frågor och ge svar och jag tror ingen ligger sömnlös för att ha gett för mycket eller för lite information.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-09-12, 10:43
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det börjar bli dags att Göran Löfstedt tar sig en funderare på vilket diskussionsklimat vi ska ha på Anbytarforum, eller så måste han spärras på något sätt. Att bemöta goda motargument och goda råd med grova personangrepp börjar bli allt för vanligt.

2006-09-12, 11:07
Svar #14

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Göran,  
 
Debattklimatet skulle nog vara åtskilligt trevligare om den verserade (=mycket artiga) stil du talar om var regel och inte bara något som dyker upp då och då!  
 
Jag hoppas att jag missförstod det du skrev, men det kändes nästan som att du ville antyda att jag var en inkarnation av Jörgen Tollesson. I så fall är du välkommen att slå upp mitt telefonnummer i telefonkatalogen eller Civilingenjörsförbundets matrikel och ringa mig, så kan du få bekräftat att jag är en högst verklig person. Jag bildar mig mina egna åsikter, även om de ibland kan råka sammanfalla med någon annans. Det är svårt att vara helt unik i varje fråga, så många olika åsikter finns det helt enkelt inte!

2006-09-12, 15:44
Svar #15

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Jag gör en Pudel och ber Anna-Carin om ursäkt.
 
Jag skall i fortsättningen ta det lungt. Jag tar en time out.

2006-09-12, 16:09
Svar #16

AllanHansson

Göran, det vore på sin plats att göra en pudel till och be Jörgen Tollesson om ursäkt. Du skrev att Båhuslännigen har hittat en ny infallsvinkel, den mer femininare och mjukare stilen. Läsare, studera sättet att skriva och att dessa ord i verserad stil dyker upp då och då.  
 
Nej, Anbytarvärd, kolla IP-adresser. Stoppa denna galning på AF.
 
Jag kan förstå att Båhuslänningen upplevs som förargelseväckande. Han skriver klart och logiskt, och det värsta är att han så ofta har rätt. Men det är ett grovt övertramp att kräva att denna galning skall stängas av från anbytarforum.

2006-09-12, 17:01
Svar #17

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
OK Göran, jag accepterar din ursäkt.  
 
Att ta det lugnt brukar aldrig vara fel...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna