ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tobak, (afsäger tobak)  (läst 740 gånger)

2005-08-31, 23:32
läst 740 gånger

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej
Jag har på scannade SVAR ml. 1814 Örebro län sidan 840, hittat anteckningen afsäger tobak.
Vad ligger bakom detta.

2005-09-01, 07:20
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Gissningsvis vill han sluta röka, eftersom man vid den tiden betalade särskild skatt om man var rökare.
 
Det fanns på den tiden även ett antal andra skatteobjekt, som exempelvis siden, klockor och hundar. På första sidan i längden (Svars sidnr 7 i den längden) finns en utförlig förteckning över hur skatteobjekten såg ut vid den tiden.

2005-09-01, 22:49
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Gissningsvis var det 1814 fråga om snus eller möjligen pipa.
 
I en mantalslängd för Östergötland från ungefär samma tid, som jag läste för sådär 20-25 år sedan, har jag registrerat anteckningen aftager tobak för flera personer, vilket jag uppfattade som att de brukade tobak, alltså precis tvärtom. Eftersom det rör sig ungefär samma tid, utgår jag ifrån att det är samma begrepp.
 
Vem av oss har läst fel? Om det är jag, kan jag åtminstone skylla på att jag på den tiden var relativ nybörjare, som inte hade samma vana att läsa äldre handstilar, vilket jag nog anser att jag har idag.

2005-09-01, 23:08
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Här står det definitivt afsäger tobak. Om de brukade tobak ser jag ingen anledning att skriva det särskilt i marginalen utan bara notera det i den relevanta kolumnen.
 
Vad som är något förvånande är att det på den sidan är fyra stycken som afsäger tobak. Var det en tidig antirökkampanj på gång?

2005-09-02, 14:22
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
OK! Jag får gå tillbaka och titta, jag också. Men det stämmer säkert. Ditt resonemang förefaller logiskt. Det var dessutom en mörk och kornig negativ mormonmikrofilm, vill jag minnas, och skärpan i det finstilta brukar där inte vara den bästa.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna