ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tips till er som söker läshjälp  (läst 1039 gånger)

2005-08-07, 20:57
läst 1039 gånger

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
När man söker hjälp med att läsa svåra texter kan jag lova att chanserna för att någon kan hjälpa en ökar till det dubbla om man bifogar en bild i inlägget istället för att bara ange GID nummer.
 
Det finns många duktiga textläsare som inte har åretruntabonnemang hos Genline.

2005-08-07, 22:26
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Tidigare påpekat under bl.a. Ordet är fritt!: Angående läshjälp.... (Bara så det inte blir så många rubriker.)

2005-08-08, 15:50
Svar #2

Carin Widén

Hej Linus
Jag som är helt okunnig om hur man bifogar en bild, skulle du då steg för steg på ett enkelt sätt tala om för mig hur man gör.  
Tack på förhand
Carin

2005-08-08, 16:46
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Om detta finns lite bl.a. under Ordet är fritt!: Lägga in bilder från t ex Genline i Anbytarforum
 
 
(Det har blivit rätt många rubriker om detta här; så om någon vill flytta/slå ihop lite framöver så finns även rubriken Ordet är fritt!: Läshjälp - Genline / Mikrokort att se över..)

2005-08-08, 17:29
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Även här finns en diskussion och tips om hur man gör.
Anbytarforum: Läshjälp: Övrigt: - Uppmaning! Lägg in bild från Genline med frågan.
 
Om man följer anvisningarna för Läshjälp (och sätter en bättre rubrik och inte bara anger GID-nummer) så ökar man ju sina möjligheter att få hjälp. Jag och många med mig har inte Genline, men kanske vill eller kan hjälpa till ändå. Nu hoppar jag allt oftare över den delen av forumet. Ibland är kvaliteten bättre på mikrokort om man råkar ha tillgång till det eller en digitalfotograferad kopia av kyrkboken (DigiArkivs) - se ett ex på skillnaden här, första bilden från Genline och sista från DigiArkiv.
 
 
Här finns en utförlig beskrivning av hur man lägger in bilder  
Anbytarforum: Gamla bilder: Bildgåtan: Hur får man in en bild ? inlägg av Bo Berndtsson den 29 augusti 2004.
 
Testmöjligheter finns det gott om under Prova Anbytarforum.
 
Hälsningar,
Eva

2005-08-08, 20:50
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Som ett tillägg till Evas inlägg så kan jag säga att detsamma gäller ArkivDigitals bilder (www.arkivdigital.com). Är man intresserad av Bohuslän får man enormt mycket bättre kvalitet på det sättet...
(Båda är väl värda all reklam de kan få!)

2005-08-08, 20:57
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
jo, det skulle stått ett t.ex. framför, alla som producerar originalfoto av kyrkböckerna (eller ska det vara foto av originalkyrkoböckerna?) på cd gör ett bra jobb (jag vet fler, men med nyare material) .
 
Det var mest för att konkret kunna visa ett exempel - detta var sparat i min bra att ha-fil - på vilken skillnad som kan finnas, och varför man bör bidra med mer än GID-nr. Det är olika kvalitet även på olika mikrokort eller Genlines material, men det är inte alltid man är medveten om det.
 
Hälsningar,
Eva

2005-08-08, 21:48
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Foto av originalkyrkoböckerna är väl det mest korrekta, så länge ingen fotat SCB-material.
Jag bara passar på att göra reklam för verksamheter jag vill ska ha framgång. Ty ju fler som köper desto mer kan de fota, och ju mer får jag att forska på...  
 
Som jag ser det är digitalfotograferingen den största förbättringen sedan mikrokorten kom, och bra mycket mer betydelsefull av Genline som bara erbjuder mer av samma växlande kvalitet. (Det kan inte bli annat så länge de utgår från mormonfilmerna.)

2005-08-08, 22:09
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Jag instämmer i Anders Rybergs inlägg om Dig.Arkivet.
De är fantastiskt fina och då har man verkligen originalbilderna från kyrkoböckerna.
Jag har köpt en del och kommer att komplettera med fler.
 
De vill jag rekommendera varmt.
 
Hälsningar Eivor

2005-08-08, 22:35
Svar #9

Christian Andersson

Och tänk sedan om registerpresentationsprogrammet Sveriges Kyrkböcker medgivit möjligheten att länka respektive post direkt till rätt sida i den avfotograferade originalkyrkoboken då hade lyckan varit fullständig.
 
Mvh Christian

2005-08-08, 22:53
Svar #10

Eivor Andersson (Ema)

De jag har är 1600-1700-1800-talet och inga nya kyrkoböcker.
 
Jag förstår inte riktigt Ditt inlägg, Christian ?
 
Hälsningar Eivor

2005-08-09, 07:30
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Inskanning ger otroligt mycket bättre resultat än vanlig papperskopiering och även än mikrofilmningarna.
Det finns ju några fantastiska entusiaster som ordnar detta i privat regi i delar av landet.  
 
SVAR har väl gått över till denna teknik för de resterande kyrkböckerna i södra Sverige.
 
Finns det någon tanke på att göra detta i större regi i hela landet så småningom?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-08-09, 07:58
Svar #12

Utloggad Bosse Ramsköld

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:46
    • Visa profil
Jag har även använt DigiArkiv för uppdragsfotografering av bouppteckningar och kan bara lovorda resultatet.
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med fler som digitalfotograferar på uppdrag. Helst på Uppsala eller Vadstena landsarkiv...
Har man väl sett bilder av originalen så blir man snabbt bortskämd!
 
Mvh,
/Bosse

2005-08-09, 11:06
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Blir det skillnad på inskanning och digitalfotografering? Om så är fallet, vilken och hur stor skillnad?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-08-09, 12:07
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Scanning borde rimligen kunna ge bättre resultat, men de flesta äldre volymer mår inte så bra av närkontakt med scanner...
 
Vilka mer är verksamma på fältet idag, och var?

2005-08-09, 19:29
Svar #15

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Skillnad på inskanning och digitalfotografering.
I princip ingen, men digitalfotograferingen kanske inte kan ge det optimala filformatet.
SVAR m fl använder nu DjVu. Om det är bäst kan väl diskuteras, men om man skannar så kan man direkt spara i det format man vill.
 
Själv har jag en hyfsat bra digitalkamera. Jag har ställt in kameran på medelkvalitet. Den sparar i jpeg-format. Resultatet är fullt godkänt med bildstorlek på ca 1 Mbyte.
 
De skannrar som landsarkiven har (åtminstone i Värmland), är ganska skonsamma mot böckerna. Samma princip som den mikrofilmning som används.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna