ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tillfällighetsfynd och Litteraturkompletteringar  (läst 1526 gånger)

2002-06-16, 16:55
läst 1526 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har synpunkter på de nya databaserna i Rötter, speciellt Litteratur-Sök och Tillfällighetsfynd. Det är jättebra att litteraturkompletteringar och tillfällighetsfynd samlas i databaser, men de riskerar att passera förbi osedda. Fördelen med sådana uppgifter i Anbytarforum, eller ett dedicerat Discus-forum för ändamålet, är att man har möjlighet att bevaka alla nytillkomna bidrag med mail. Jag har uppskattat oerhört alla de fynd av tillfällighetskaraktär som Olle Elm, Niclas Rosenbalck m fl har lämnat på Anbytarforum, och som jag direkt fått besked om med mail. Nu blir det betydligt svårare att hålla koll på bidragen. Även om man då och då tittar på websidan och klickar sig fram till nya bidrag så är det mycket opraktiskt jämfört med att få det direkt hem i brevlådan. Speciellt tillfällighetsfynd söker man ju inte efter utan de måste man få serverade under näsan. Det ligger i bidragens natur att de är överraskningar.
 
Med detta vill jag alltså be att Rötters vänner får möjlighet att precis som i Anbytarforum få bidragen till Litteraturbasen och Tillfällighetsbasen skickade till sin mailadress. Databaserna har kommit till med hjälp av våra bidrag så jag tycker det är rimligt att vi kan få lite extra för pengarna, precis som i Anbytarforum.

2002-06-18, 18:34
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Dåligt med kommentarer. Vad säger redaktören? Nu har jag i alla fall fixat en nödlösning genom att låta bevakningstjänsten Track Engine rapportera när sidan
http://aforum.genealogi.se/tillf_fynd/form.php?rows=25
förändras och på så sett får jag besked när någon lägger in ett fynd.
 
Ett mail från Rötter vore dock mycket smidigare, eftersom det kommer direkt och med ett mail per inlägg.

2002-06-18, 18:50
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Just nu ligger arbetet med de nya databaserna och eventuellt ytterligare databaser nere över sommaren vad gäller teknisk utveckling. Det var ett styvt jobb att baxa dem på plats och nu har jag tagit ledigt från dem. Men vi får se vad vi kan göra till hösten. Dock kan sägas att det är förhållandevis få som utnyttjar finessen med mejlavisering i Anbytarforum.

2002-06-24, 20:03
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har nu fixat till ett litet hjälpmedel för att det ska bli lättare hålla koll på uppdateringarna av databaserna i RÖTTER, alltså Litteratur-Sök, Tillfällighetsfynd med flera. Det återfinns på RÖTTERs förstasida högst upp i spalten Uppdaterat (länken Nytt på Läsarsidorna). Hoppas detta något kan avhjälpa problemet.

2002-06-26, 07:57
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Håkan,
Tack för hjälpmedlet! Enkelt att använda. Eftersom jag alltid tar mig in den vägen till Anbytarforum, blir det lätt att kolla om det kommit något nytt i databaserna.
 
Hej även till er andra,
Undrar bara varför det inte kommer in fler tillfällighetsfynd. Eftersom vi är många som lusläser arkivmaterial nästan varje dag, måste det skymta förbi uppgifter av karaktären tillfällighetsfynd då och då. Själv tycker jag fynden är intressanta att upptäcka, och att de inte stör det arbete jag håller på med. Det tar heller inte särskilt lång tid att anteckna och lägga in dem i basen.  
Tror själv att just tillfällighetsfynd kommer att knäcka en del genealogiska gåtor i framtiden. Kan jag ha fel?
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2002-09-08, 20:36
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Är Tillfällighetsfynd ur funktion? Jag har försökt lägga in två nya fynd idag, men inget kommer in. Jag får heller ingen felvarning. Väljer man nyinlagda uppgifter senaste 1, 2, 3 eller 4 veckorna så händer ingenting, inte heller när man väljer senaste 25, 50 eller 100 inlagda uppgifterna. Det är bara samma fem uppgifter som kommer upp.
 
Mvh//
Lotta

2002-09-08, 22:00
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
När jag försöker, får jag samma fel som Lotta rapporterat.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-09-09, 11:08
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Se svar under Ordet är fritt!: Rötter fungerar inte..

2004-01-23, 11:29
Svar #8

Carin Arbman (Kajsa)

Förlovnings- och vigselannonser i tidskriften Saisonen från 1920, årgång 5. Jag hittade i gömmorna ett underbart gammalt nummer av denna tidskrift. Här finns det bland annat familjeannonser med foton och utförliga släktskapsbeskrivningar. Se lista nedan. Kanske någon annan på Anbytarforum känner igen någon av dessa personer. Hör av er i så fall. Om ni är intresserade kan jag scanna in och maila över annonserna.  
 
Bröllop:
Arnold Hjort, direktörsassistent (far: B.A. Hjort, direktör & mor: f. Schill)  
Lajla Granberg, fröken (far: Karl Granberg, konsul & mor: f. Herzog)
 
Alexis von Engelhardt, friherre (far: Alfons Reginhold von Engelhardt, mor: f Buttlar)
Elisif Hellgren, fröken (far: Ernst Hellgren, överstelöjtnant, mor: f Almstedt)  
 
Förlovning:
Ivar Martin, notarie i Kungl. Svea Hovrätt (far: Erik Martin, häradshövding och krigsdomare & mor: f Lundahl)
Görel Wiman, fröken (far: Sten Wiman, kapten vid Kungl. Göta Livgarde & mor: f Smith)  
 
Johnny Påhlman, löjtnant vid Kungl. Norrlands Artilleriregemente (far: Johan Påhlman, rektor & f Bredenberg)
Ellen Norman, fröken (far: Jan Olof Norman, stationsinspektör & mor: f Gustafson)
 
Porträttfoton finns på alla par.

2005-09-16, 12:40
Svar #9

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Det skulle vara bra om man kunde referera från ett tillfällighetsfynd till ett annat, som man kan i Porträttfynd och Emigrantforum.
Jag har ett exempel med ett oäkta barn där föräldrarna kommer från olika socknar. Med en referens skulle man slippa knappa in samma text två gånger.
 
Mvh, Kjell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna