ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tidsbilder  (läst 1376 gånger)

2000-03-10, 13:09
läst 1376 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ibland stöter jag i forskningen på beskrivningar som ger en form av tidsbild där jag stannar upp och funderar. Tankarna kan gå åt olika håll beroende på bilden. Vad var det som hände? Hur blev det så? Kan jag förstå det jag funnit med den kunskap jag har? Behöver jag leta ny kunskap?
 Lägger här ut en tidsbild på temat - den enes död den andres bröd - funnen i Lommaryds kyräk 1608. Välkomnar samtidigt andra att göra detsamma när ni stöter på något speciellt intressant.
 
Haffuer Mechell upb(u)ritt och inladg(?] för lasse i Quarnsarit för hoor pengar - 10 daler  
Noch för Anders i Hult för hoor pengar - 10 daler  
Item haffuer forbne Mechill uthaff samma  
penngr utgiffuit - 6 daler när  
klocke stapeln spenthes.  
An(a)madhe aff herwedh List(?)r Heruedssaköreth  
till betala skarpretaren med för  
Briitta i Quarnsarit och Ranell i  
Ödhenstorp han affrettadhe - 7 daler  
28 öre
Vänligen,
Olle Elm

2001-01-17, 14:04
Svar #1

Åke Lindström

Visst är det intressant att fundera över och försöka förstå olika tidsbilder. Jag kan väl bidraga med följande utdrag ur husförhörslängd för Lunda(AB):  
 
Åhr 1787 den fjärde söndagen efter Trättondedagen hölt, efter 14 dagars förut skedd pålysning, undertecknad v.Prost, biträdd af Comministern i Widbo och Husby Långhundra Herr Matts Johan Unander, Prosteting med Skånella och Norrsunda Församlingar, uti Skånella Kyrka, som är Moderkyrkan, hvarvid sedan den ordinarie Gudstjensten var avslutad, och v.Prosten ifrån altaret hållit ett kort tal i anledning af 1 Cor 15 v58 följande förehades.
 
Här följer flera sidor med frågor som besvaras av ömsom församlingsprästen, ömsom den församlade menigheten. Någonstans mitt i materialet finns följande intressanta avsnitt om min ffffff...
 
Om någon finnas i församlingarna, som giöra förakt af Guds ord och Sabbaterna, Pastor svarade att han hade orsak att tacka Gud derföre, att många sådana icke finnas i hans församlingar, men beklagade derjemte att her skall finnas en, nämligen Kronolänsmannen Didrik Lindström i Stensta, hvilken, oaktadt flere till Honom giorda ömma och alfvarsamma föreställningar af Guds ord både enskildt och i närvaro af Adjunctis Pastoris, likväl öfver 1 år icke varit i Herrans Hus, och på halftannat år icke till Herrans Nattvard; härutinnan socknemännerne äfven instämde, ofvannemde Kronolänsman, som icke häller nu var närvarande, och således äfven derför giorde Sig förfallen till den plikt som Kongl Majts resolution på Prästerskapets besvär den 17 December 1697 ?5 utsätter, såframt icke laga förfall kan visas, blef af vice Prosten beskickad at efter middagen komma till Prästegården, på det v.Prosten måtte gemensamt med Pastore, om denna sak med honom samtala, men som han icke instälte sig, anmodades Pastor att en ock annan gång ännu söka tillfälle att tala med honom, och derunder utså saktmodighet, genom ömma och allvarsamma föreställningar, leda honom, medelst Guds nåd, ifrån sin villoväg, men om slika föreställningar ingenting värkade, utan han lika fullt framhärdade i förakt för de dyra nådemedlen, Pastor då tillkomme at förehålla sig enligt Synodal Protocollet af år 1740 ?12 och Kongl Majts stadga om Eder och Sabbatsbrott af d 17 October 1687.
 
Tilläggas kan, att den närvarande komministern Unander var kusin till Didriks Lindströms hustru, som i sin tur var... prästdotter!!!
 
Hälsningar
Åke Lindström

2001-02-17, 16:47
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
1784, Februari d. 7 Klåckan 10 på aftonen blef af en otjänd resande person ett flicke barn inlämnat hos inhyses mannen Lars Jönsson i Kiellebacken under Båtilstorp, och begärtes uti ett med följande bref att barnet skulle döpas och kallas Catharina: döpet och förrättat d. 8 hjusdem, och kallades barnet Catharina  NB
Därefter följer dopvittnen med folk från Källebacken samt organisten i församlingen.
(Källa: Adelöv C:2)
Kan undra vad det blev av flickan?
Vänligen,
Olle Elm

2001-02-17, 21:00
Svar #3

Ingrid Wikberg

En tidsbild,ett emigrantminne.Som berörde mitt hjärta och jag kunde i fantasin sätta mig in i hur det kanske var att ta farväl av en älskad anhörig långt bort från det gamla hemlandet;
Det är en avskrift av ett brev,från en syster till en broder uti den stora landet i väster. Namn på systern som dött och brodern som kanske inte fått brev, är okända. Jag har fått en kopia av brevet för en översättning till engelskan från en amerikan som söker sina rötter i Sverige och som undrade vad som egentligen stod i detta gamla brev som fanns bland hans mormors ägodelar. Släkten utvandrade för 100 år sedan.
 
 My dear brother!!
Just några ord att tala om det vår innerligt älskade syster lämnade oss,förra lördag kväll kl 1/2 11 and hon var så outsägligt lycklig o nöjd att få gå hem till Gud, hoping to meet you and us all again.Hon bad mig sända er sin sista hälsning samt farväl! Hon hade det förfärligt svårt de tre sista månaderna, o she was so sic.Men hon var med full sans ändå till sista minuten. Wi hade sjuksköterskan här som hjälpte oss de 4 sista veckorna. And på lördag -ja- då- dear brother ja önskar du varit hemma. Du har säkert ej fått mina brev sista tiden? Will skriva mer en annan gång.
Lots of love from your Anna
Nov.23,-15
 
PS. På sönda då ska hon gömmas, hur svårt är det inte att endast tänka det att aldrig få se henne mera. Men hon kämpade troget o gladt, må hon därför nu få vila i frid o i ro. Det var flere veckor som hon inte kunde ligga det minsta utan hade att sitta and som hon svullna opp armar o ben, ja the whole body. Was så svårt för henne så ej att undra det hon bad o längtade oupphörligt efter förlossning.And nu är hon en lycklig Kristi brud.Så härligt att veta.Må hon vila i frid!

2001-02-18, 15:51
Svar #4

Peter Funke (Fun)

När jag satt på Landsarkivet i Göteborg för kanske 15 år sedan och öppnade en kartong med gamla handlingar så föll det ett tidningsurklipp från juni år 1900 ur kartongen och landade på golvet. Jag plockade upp klippet, och det som stod i det tyckte jag var så intressant att jag skrev av det. Fortfarande funderar jag ibland över om man någonsin fick veta vem den påträffade mannen var, och jag har själv gjort några efterlysningar utan resultat. På något vis tycker jag att berättelsen har drag av berättelsen om Kaspar Hauser. Så här lyder klippet:
             Död i elände
Fredag den 8 dennes anträffades en okänd mansperson liggande bredvid vägen strax söder om Mölnlycke bruk i Nedre Ulleruds s:n. Mannen omhändertogs och vårdades. Den 10 juni afled emellertid personen ifråga och den af extra provinsialläkaren G. Lindblom utfärdade dödsattesten innehåller, att dödsorsaken varit tarmkatarr, möjligen af tuberkulös art. Bemälte person, som var döfstum, meddelade sej genom att med griffel skriva på en skifferbit, men ville ej lämna några uppgifter om sitt namn eller varifrån han var. Hans signalement är följande: mycket magerlagd, omkring 25 år gammal, af medellängd,kortklippt brungrått hår, utan skägg, å vänstra armen tatuerat med D.H.S. 1876 samt iklädd bruna kläder (hel kostym) och mjuk svart filthatt. Den som om nämnda person kan lämna upplysningar, torde lämna sådana till ordförande i Nedre Ulleruds S:ns kommunalnämnd under adress Deje, Katrineberg.
 
Enligt en blyertanteckning begravdes den okände mannen den 24/6 1900 i Nedre Ullerud. Har Du några id?er om hans härkomst så hör gärna av dig till mig, eftersom kommunalnämnden väl är upplöst vid det här laget...
/Tiläggas kan att det inte gick att söka på initialerna i 1890_års folkräkning för Värmland/.

2001-02-18, 21:58
Svar #5

Hans Anemalm

Här är ett litet utdrag ur vardagslivet för 100 år sedan, ingen speciell händelse men ändå lite tänkvärd. Min farfar var torparson från Uppland men flyttade till storstaden Stockholm på 1890-talet. Han skrev dagbok under de första Stockholmsåren när han bl.a jobbade på bageri och körde ut bröd med häst och vagn. Nedan är ett utdrag från denna.
 
Söndagen den 15 oktober 1899
Sedan jag hade varit som vanligt till Hufvusta med brö på förmidagen tog dåsigheten hand öfver mig men på qvellen stelde jag mina steg till Emanuels kyrka men för undvikande af den obehagliga basugatan steg jag på spårvagnen vid nortulgatan. Den var fullsatt. I hörnet vid dörren satte jag mig men då jag skulle taga fram spårvagnsafjiften så kom jag att slå armbågen för långt tillbaks så den kom på glasrutan och den gick sönder. Nu riktades allas ögon på mig. Vid framkomsten till tegnergatan der den stannade kom spårvagnstrafikskeffen Engman för att uppbera betalning. Och till all olycka hade jag ej pengar på mig. Den skulle kosta en krona och femtio öre. Nu blef mitt namn uppskrifvet Sedan betalte jag en krona. Nu gick jag till mitt mål. Till börja med fick jag ej någon stillhet ty det som hade hent ville järna uptaga sinnet.
.
Måndagen har jag ej vidare att antekna än att jag på qvellen var till roslagstorg för att betala det som reste på spårvagnsrutan.
 
Spårvagnen min farfar åkte med var en hästspårvagn på den sk Hagalinien. När man tänker på hur det allmänna behandlas idag är detta en helt annan värld.

2005-04-20, 14:22
Svar #6

Ingrid Wikberg

Från ungefär vilken tid är denna bild - början, mitten, eller slutat av 1800-talet?

 
 
Visst är hon vacker........

2005-04-20, 15:52
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag skulle bedömma den fraan ungefär mitten av 1880-talet. utifraan bl.a. hatten och tillskärningen av bröstpartiet. Smiley Jag gick en kurs för koreografen och stilteaterexperten Mercedes Björlin paa Det Kongelige Teater en gaang, därför denna vilda gissning Inkan. Men naagon kanske kan vara mer exakt med aartal etc.!?
Ja hon är flott! och med alla de rosorna i hatten, fler än i min balkongodling...
 
Hälsning fraan amigo Steve i Benalm?dena

2005-04-20, 16:57
Svar #8

Utloggad Stig Östenson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 17:05
    • Visa profil
Hej Ingrid ! Det enda av de tre alternativ Du anger, början, mitten eller slutet av 1800-talet, som kommer i fråga är slutet. Jag ser, att Du redan fått svaret ungefär mitten av 1880-talet, vilket är imponerande exakt. Med mina referensramar kan jag inte skilja ut 1880- och 1890-talet !

2005-04-20, 17:10
Svar #9

Ingrid Wikberg

Tack Steve & Stig! Jag tänkte själv gissa på kanske....omkring 1875. Eja kunde man kliva in i en bild och leva lite gott bland rosenbuskar och uppvaktande kavaljerer....  in an old english countrygarden. (fast denna bild fick jag från amerikat ihop med lite 'genealogy-clippings' )

2005-04-20, 19:47
Svar #10

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Med den hatten och den bristen på markerad midja bör bilden av den charmerande damen vara från 1900-talets första år.

2005-04-20, 21:21
Svar #11

Ingrid Wikberg

Jag har ett gammalt foto från början av 1900 som visar ett grupp vid kaffebordet utomhus; Damerna har stora hattar-men absolut inga blomsterfång-tvärtom och de flesta bär väl halmhattar. Deras klänningar verkar enklare i modellen än denna. Och nog tycker jag att klänningen är mer 1800-tal än 1900-tal? Kanske har det med vilket land man kom ifrån? Mitt kort här är en del av min släkt som vistas som luftgäster i Duved.  
Kortet blev tyvärr inte så bra inscannat:  

2005-10-04, 17:08
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En notis som väcker fantasin hos mig är från Ölmstad kyrkoräkenskaper 1661 (GID 256.9.35400):
 
Cronan förtiänt på Öhn när Greff. gior
de the många Bröllopen 662
 
Vid den här tiden tillhörde Ölmstad sn grevskapet, och det var väl naturligt att låna socknens brudkrona när det var strorbröllop på gång. Kanske får vi aldrig reda på vilka det var som gifte sig när greve Per gjorde de många bröllopen.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna