ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-29  (läst 2077 gånger)

2005-11-28, 02:44
läst 2077 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jojjes liknelse med filmen Pleasantville är klockren - en film jag har på video och har sett ett antal gånger, en underbar satir med sin fantasybetonade handling i en svartvit TV-värld. Och bäst i den filmen är ju hur den svartvita världen sakta, bit för bit, får färg, och hur den konservativa ledningen i staden reagerar på allt nytt och annorlunda.
 
Då känns historien med Rune mer som tvärtom - att leva i vår verkliga värld i färg och plötsligt se bitar av världen tappa all färg och bli svartvita...?!?
 
Jag har själv inte alltid varit alldeles överens med Rune, och även luftat lite missnöje åtminstone en sådan gång, men då fick jag också en mycket uppriktig och hjärtlig ursäkt som jag tog emot med varmt och gott hjärta. Om jag inte minns alldeles fel var det direkt efter det som Rune i samma diskussion skrev en helt underbar text om ett knotigt träd han mindes från sin barndom och hade besökt igen. Vi var många som uttryckte hur mycket vi uppskattade det underbart fina och känslosamma inlägget.
 
Även Rune kan väl, som några har påpekat, vara kanske lite väl syrlig någon gång emellanåt, men det hör verkligen till undantagen, och hur många debattörer på Anbytarforum kan inte vara detsamma med betydligt mindre grad av stil och finess i övrigt. Förmodligen jag själv, t ex, kan jag mycket väl tänka mig.
 
Nej, här känns det allt som om någon eller några måste ha begått ett misstag modell större!
 
Stå på dig, Rune (och låt ingen annan göra det!), och stanna här hos oss!
 
En stor kram kommer härifrån också! (Så det så! )

2005-11-28, 07:48
Svar #1

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Man kan nu konstatera att någon har vänt ledarskapsboken upp och ner
 
Härska i bakgrunden, inte ta debatt, ta en kritiker åt sidan och försöka hota till tystnad, tro att problem löser sig själv bara man är tyst och skicka fram en underhuggare i stället för att stå upp själv är saker som många ledare har upptäckt att det är katastrof. Tyvärr alltid för sent.
 
Tyvärr slutar aldrig denna typen av ledningar att tro att de skall klara det denna gången.
 
Det är alltid dömt att misslyckas och vi ser resultatet nu också
 
Debattens vågor går höga, sympatiyttringarna flödar utan att någon vet vad som är hela sanningen.
 
Och ingen ängnar sig åt gruppens huvuduppgift - i detta fallet släktforskning

2005-11-28, 11:31
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag abonnerar på alla inlägg i Anbytarforum - vilket bl.a. har den fördelen att man kan läsa inlägg som icke längre är...
 
Till min epostlåda har t.ex. inkommit följande inlägg:
 
------------------------------------------------------------
Anbytarforum: Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter:
Porträttfynd
------------------------------------------------------------
 
Av Peter Karlsson (Peterk) torsdag den 24 nov 2005 kl.
01.00:
 
Med ovidkommande information vill man ju hoppas att det
syftar på att det inte skall stå annat än på ett, rätt och
lika, vis i de fält där t.ex. fotografens/ateljéns namn och
adress står. (För där blir det galet med ovidkommande
information..)
 
Men om det nu är så att någon (VEM?) plockar bort
synnerligen viktiga och relevanta attributdata* för bildens
beskrivning (vare sig det gäller puffärmar, trumpeter eller
en cykel) - ja, då vill jag inte ha kvar vare sig
användarkonto eller länkar till bilder i Forskarkatalogen..
 
*)Dessa ger ju möjligheten att söka efter specifika föremål,
en mycket viktig del i det hela.
 
 
Kan vi nu få ett SVAR här i diskussionen tack..!? (Begär det
inte nu kl. 01.00, men det vore nog rätt klokt om någon
ansvarig sade något under morgondagen.)
 
------------------------------------------------------------
 
Av Rune Edström (Rune) torsdag den 24 nov 2005 kl. 05.40:
 
Hej Peter
Vilka ohemula och omöjliga krav du ställer. Att tro att
någon i ansvarig ställning ska svara på dina frågor och
andras farhågor.
 
NÄR har det hänt på detta forum?????????
 
Jag tycks mej inte ha sett det, men rätta mej gärna om jag
minns fel.
mvh
rune
 
------------------------------------------------------------Av dessa inlägg är Peters kvar (och medtas här bara för att sammanhanget ska framgå). Men Runes är borta väck - vilket enligt vanligen välunderrättad källa ska ha ett visst samband med den här historien...
 
Frågan är ju på vilket sätt denna stillsamma kommentar var så mycket grövre än annan kritik som framfördes i samma diskussion, att Rune måste varnas...? Kanske var det snarare Runes namn som förbundet var trött på att läsa? Han har ju sagt vad han tycker och tänker om saker och ting förrut, så förbundet ville väl inte riskera att bli trampad på sin ömma tå en gång till...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-28, 12:50
Svar #3

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Visst var detta ett exempel på en av Runes inte helt snälla ironier, men det var ju inget personangrepp! Och det är ju inte irrelevant när någon framför kritik mot att det saknas kommunikation.
 
Det behövs förstås inte fler argument, men vilken styrka att så många skriver och uttrycker stöd för Rune och för yttrandefriheten! Det värmer i vintervädret.
Vi gör oss ju alla obekväma, och jag har förståelse för om förbundsledningen blir trött på oss. Givetvis borde vi alla varnas, men jag tror att vi nu är för många i den kritiska massan.
Det är hög tid att ta kritiken på allvar, att inse att det behövs en fri diskussion och att förbundets beslut och skötsel av Rötter ständigt måste kunna omprövas. En demokratisk organisation och dess nättidning måste ha öppenhet som ständig ledstjärna.

2005-11-28, 13:28
Svar #4

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Härligt Jörgen Tollesson, bra att du hade kvar inlägget, där syns tydligt att det verkligen inte var så illa att en varning var befogad.

2005-11-28, 14:12
Svar #5

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Hej allesammans,
 
Jag vill inleda med att upplysa samtliga deltagare i den här debatten om att Rune inte är avstängd, enbart varnad.
 
Här nedan följer det mail jag sände till Rune torsdagen den 24 november:
 
”Hej Rune,
 
Det här är en varning.
 
Förbundet börjar bli rejält trötta på alla dina ironiseringar, nålstick och rena personangrepp, som du i tid och otid vräker ur dig i diverse diskussioner och som inte tillför något till det som verkligen debatteras.
 
Har du kritik mot förbundets organisation, ska du skicka det som ett debattinlägg via mail till redaktor@genealogi.se, i enlighet med Anbytarforums ordningsregler, alternativt framföra den via någon av de föreningar du är medlem i, vilken i sin tur är ansluten till förbundet. Se även bifogade ordningsregler:
.  Endast forskningsutbyte. Anbytarforum är endast avsett för forskningsdiskussioner. Inlägg i andra ämnen, exempelvis organisations- och demokratifrågor, publiceras i Nättidningen RÖTTER (inlägg skickas som mejl till redaktören).  
.  Var alltid artig och vänlig. När du skriver inlägg ska du alltid uppträda artigt och vänligt. Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp hör inte hemma i Anbytarforum. Även om du inte delar en skribents åsikter och id?er ska du alltid visa hänsyn och respekt. På så vis skapar vi en trevlig atmosfär i Anbytarforum. Inlägg som bryter mot Anbytarforums netikett kan tas bort av redaktionen.
 
Detta är alltså endast en inledande varning, men om du i fortsättningen inte dämpar dig och i stället framför saklig kritik via de rätta kanalerna och på rätt sätt, så kan jag tyvärr inte se någon annan utväg än att stänga av dig, vilket både jag och andra skulle beklaga, eftersom du i ett antal olika diskussioner verkligen har tillfört en hel del av intresse.”
 
För övrigt kan jag bara tillägga att punkterna härovan inte är några nya påfund, utan kom till redan på Håkan Skogsjös tid, under år 2000, och har alltså funnits ett antal år.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd
 
Ps. Mailet är utlagt på Rune Edströms egen begäran.

2005-11-28, 15:05
Svar #6

Ingrid Wikberg (Inkan)

Det här är en varning.  
Förbundet börjar bli rejält trötta på alla dina ironiseringar, nålstick och rena personangrepp, som du i tid och otid vräker ur dig i diverse diskussioner och som inte tillför något till det som verkligen debatteras.
 
Det måste vara något fel när Förbundet upplever detta - men inte vi andra som väl i så fall blivit utsatta? Jag tycker det är oförskämt av förbundet som i anbytarvärdens namn skickar dylika varningsbrev.
 
Till vilka fler har ni skickat?
 
Det måste helt enkelt finnas fler som nu varnats (hotats med utestängning)
 
Rune är inte ensam om att kunna skriva en bitsk kommentar - men hans är skrivna med varm ironi och med humor!  
 
Har man läst debatterna -så finns det många inlägg som troligen är både elakare och med udd mot person och som skrivits i tid och otid.
 
Jag är häpen över att förbundet agerar på detta viset.
 
Vad säger förbundet om alla vi som är medlemmar i Rötters vänner skulle göra sällskap med Rune?  
 
Det är inte bara Rune ni sårar med ert brev -jag känner mig sårad å en medmänniskas vägnar.
 
 
Inkan

2005-11-28, 15:43
Svar #7

Lotta Nordin (Lotta)

”Förbundet börjar bli rejält trötta...”
I så fall kanske det kan gå att få en förklaring på vilka Förbundet är? Jag trodde i min enfald att det är alla vi medlemmar som utgör förbundet via våra medlemsföreningar. Är det förbundsstyrelsen som är trött eller har alla medlemsföreningar beklagat sig? Eller är det någon annan som anser sig vara Förbundet?

2005-11-28, 15:45
Svar #8

Utloggad Göran Svantesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

2005-11-28, 15:50
Svar #9

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
vad vill du Ingrid att alla som upplevt  kyvnyp  
skall skriva sina namn här, jag tror inte Yvonnes varning är grundlös ,men tar Rune den på rätt sätt och andvänder humorn posetivt, så tror jag att Rune finner mer behållning precis som övriga inklusive yvonne, hon har inte ett lätt jobb. för det finns fler som är mindre trevliga i sina inlägg och själv har jag tagit till mig kritiken och ändra mitt sätt, för det finns trots allt en hel del man kan få ut av rötter  
så det är oerhört många som läser rötter och kan bidra med mycket om dom vågar göra inlägg, om det är en vänlig stämning på rötter,det finns dom i Norge,vänner i U.S.A.Finland,Danmark osv som läser rötter. det är åtminnstone ett skäl för mej att kolla in mina inlägg två gånger.
jag hoppas du stannar Rune . mvh Marc

2005-11-28, 16:23
Svar #10

Peter Funke (Aningen)

Citat: Förbundet börjar bli rejält trötta på alla dina ironiseringar, nålstick och rena personangrepp, som du i tid och otid vräker ur dig i diverse diskussioner och som inte tillför något till det som verkligen debatteras.
- - - -  
När du skriver inlägg ska du alltid uppträda artigt och vänligt. Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp hör inte hemma i Anbytarforum. Även om du inte delar en skribents åsikter och idéer ska du alltid visa hänsyn och respekt. På så vis skapar vi en trevlig atmosfär i Anbytarforum.
 
Man kanske skulle kunna önska att den där artigheten, vänligheten, hänsynen och respekten var ömsesidig och bidrog till den trivsamma atmosfären (som börjar kännas allt tunnare...). Även om förbundet (?) retat upp sig kanske det hjälper bättre om man föregår med gott exempel och uttrycker sig något mer diplomatiskt?*
 
(*En diplomat är en person som kan be dig dra åt helvete på ett sådant sätt att du faktiskt ser fram emot resan.)

2005-11-28, 17:13
Svar #11

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Precis Peter, det du skriver var nästan exakt det jag tänkte när jag läste mailet från förbundet (?. Citatet är hur bra som helst. Något att tänka på.
 
Jag upplever mailet som direkt ohövligt, nästan som ett inkassokrav eller något dylikt. Det som förbundet (?) är så trött på, gör ju att hur många som helst borde bort härifrån. Jag själv också.
 
Tjuvnyp är något många av oss blivit anklagade för att ha gett. Personangrepp likaså, raljerande, oförskämdheter, förolämpningar och allt där emellan också. Så om de punkter, som refereras till ovan, gäller, så gäller de väl lika för alla antar jag.........
 
Även om dessa regler gällt sedan Håkan Skogsjös tid, så var det kanske inte så här han menade. Så den kommentaren säger mig ingenting.
 
Marc, tjuvnypen gäller nog inte för oss(?). Så även om du får ett och ett annat sådant, så är det ingen som blir varnad för det. Så uppfattar jag detta i alla fall. Självklart kan jag ha fel, men för att jag ska förstå det så kanske någon måste förklara det för mig.
 
Att skicka den här typen av varning anser jag vara ett tjuvnyp som heter duga. Det finns inte ett spår av (precis som Peter Funke skriver) artighet i det. Bara en enda stor tillrättavisning och (enligt min uppfattning) en ohövlig sådan. Jag skulle stå med skammens rodnad på kinderna om jag vore förbundet, vilka de nu är?? och beordrat någon att skicka iväg ett sådant mail till en medlem, som dessutom varit det i flera år.  
 
Ps. Jag är också medlem numera. Visserligen relativt ny sådan, men ändock.

2005-11-28, 17:17
Svar #12

Lars Eriksson

Det är inte längre så roligt att titta in i Anbytarforum, så jag kan lika gärna skriva något elakt och bli varnad, avstängd, utslängd..
Lottas ifrågasättande av meningen: Förbundet börjar bli rejält trötta... är sannerligen motiverat. Förbundet kanske borde lära sig lite grundläggande grammatik; förbundet är ett substantiv i singular och då borde det vara trött, inte trötta. Men sedan kan man ju fråga sig hur ett förbund kan ha känslor eller fysiologiska symtom. Möjligen kan förbundsstyrelsens medlemmar ha känslor och kanske också alla meniga medlemmar i förbundet, men då borde deras talesman/kvinna säga det klart och tydligt.

2005-11-28, 17:20
Svar #13

Utloggad Sven-Åke Sjövall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-04-08, 22:34
    • Visa profil
Yvonne!
Blandar Du inte ihop Rune nu med en annan debattör, som oftast uppträder anonym.
 
Rune står för sina inlägg, och han vräker definitivt inte ur sig personangrepp i tid och otid.
Så ofta skriver inte Rune. Hans inlägg är få, jämfört med andra debattörers. Dessutom är de väl genomtänkta.
 
Med vänliga hälsningar
Sven-Åke Sjövall

2005-11-28, 17:41
Svar #14

Barbro Söderman (Bsm)

Hej!
Ofta har jag blivit förundrad över nivån i vissa debatter här på forumet, personangrepp och tjuvnyp har verkligen inte saknats. I alla möjliga sammanhang har några få (oftast samma)personer lyckats bli kränkta och missförstådda och gett igen med oändliga ointressanta ältanden.  
Men jag har svårt att förstå att RUNE EDSTRÖM har fått varningen! Har aldrig lagt märke till hans namn i de här sammanhangen. Tvärtom har jag ofta märkt att han med humor (och lite udd)kommenterat den värsta tuppfäktningen. Bara roligt och befriande, tycker jag.  
Så min kommentar blir att en hel rad personer borde ha fått samma varning om nu Rune fått det?  
Rune har jag uppfattat som en mycket sansad person, jämförelsevis.  
mvh
Barbro

2005-11-28, 17:55
Svar #15

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej allesammans! Jag hade inte tänkt att säga det jag nu skriver, jag hade tänkt att pysa ifrån denna sait tyst och stilla...Men eftersom denna debatt ju blev av så tar jag mig friheten att medverka.
 
Jag har nu varit ute på denna sait i ung. 1 månad och jag har ALDRIG, under mitt vuxna liv, blivit så förolämpad och kränkt! Jag gick in på denna sait för jag ville ha mera information och dela med mig av mina upptäckter. Jag har försökt att hålla ut eftersom jag tyckt mig ha något viktigt att berätta och trott att jag till slut skulle få kontakt med serösa människor som kan uppträda korrekt. Jag är nu helt slut.
 
Något av det värsta tycker jag är: när först en person tar all heder och ära av en för att avsluta sina inägg med en gul smilegubbe!! Så utstuderat...
 
Jag siktar nu inte bara på Rune utan tycker att det behövs en storstädning över hela linjen! Problemet är ju att Släktforskarförbundet alldeles för länge har tillåtit att ett gäng sammansvetsade personer härinne fått härja fritt! De har hela tiden stöttat varandra och gemensamt attackerat nykomlingar. Se bara vilka det är nu som unisont försvarar Rune om och om igen, se kompisgänget!
 
Jag har inget emot att människor härinne vill se bevis och källor, men man kan säga detta på ett vänligt och naturligt sätt utan att kränka och förnedra människor!
 
Jag är övertygad att det är därför som det nästan aldrig kommer in nya människor (och särskilt inte inte riktigt bildade!) på denna sait - de vågar helt enkelt inte! De har sett hur Marc och jag blir behandlad och avstår (naturligt) från att få genomgå samma gatlopp. Toppen Yvonne!! Jag stödjer dig helt! Vik inte ner dig! Kanske att detta kan få leda till en ordentlig uppryckning av debatt tonen och därmed en betydligt trevligare sait!
 
Vänligen men bestämt.
 
Ulf Sawert.

2005-11-28, 18:03
Svar #16

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den regel om ”endast forskningutbyte” som nu åberopas och som tillkom 2000 har aldrig efterlevts eller ens försökt upprätthållas, varken under min tid som redaktör eller därefter. En närmast oändlig mängd diskussioner med andra ämnen har förekommit, där också förbundsstyrelsens ledamöter har deltagit, utan att regeln har aktualiserats.
 
Det ter sig därför något märkligt att den nu plötsligt dammas av utan föregående varning och används när ”förbundet” (vem det nu kan vara) vill klämma åt en understundom något kritisk Röttervän.  
 
I konsekvensens namn bör väl alla andra som deltagit i den här och en massa andra liknande diskussioner också varnas samtidigt som en lång rad diskussioner som inte innehåller något ”forskningsutbyte” rimligen bör stängas.
 
Men jag tvivlar på att det skulle höja värmen här inne...
 
(Regeln om att man alltid ska vara artig och vänlig har funnits sedan Anbytarforum startade 1998. Under min tid användes den emellanåt gentemot enskilda inlägg där tonen var onödigt aggressiv.)

2005-11-28, 18:29
Svar #17

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag kan förstå, att förbundsledningen (styrelse och ansvariga tjänstemän, t.ex. redaktör och anbytarvärd, möjligtvis också rötterrådet) kan känna sig urledsna, trötta, sårade, oomtyckta, otacksamt och orättvist bemötta, i detta forum.
Jag kan förstå, att man anser att måttet får vara rågat, att man inte orkar höra denna ständiga kritik och alla gnisslande gnällspikar.
Jag kan förstå, att blodet kokar över, att man tar till sin auktoritet som ledare för att klämma till sina meningsmotståndare.
Det är mänskligt att reagera så...
Men... När man tagit på sig ett förtroendeuppdrag, och frivilligt också har tagit på sig möjligheten att få vara med och bestämma kursen, får man också vara beredd att ta stormarna som kommer med uppdraget! Det duger inte att kasta sig ner på durken och jämra sig över att man inte längre vill vara med. Det duger heller inte att gömma sig bakom dekret och storebrorsfasoner!
Förbundet, ja pyttsan! Det låter som det värsta maktspråket. Man kommer att tänka på franska revolutionen, som var en folkresning, men som snabbt kom att förvandlas till en diktatur, där man dömde folket till döden för att ha trotsat revolutionen. Men då hade för länge sedan revolutionen förvandlats till enskilda personers privata intresse, och borta var de gemensamma målen.
Uppror (små som stora) hanteras bäst med öppenhet, dialog och demokratiska medel. För uppror är positiva - de visar på att det finns ett intresse för det vi håller på med. Det är därför ytterst positivt att t.ex. rötterrådet tagit bladet från mun och svarat de som ängslats för ett förändrat Porträttfynd, likaså är det av godo när Crister kan erkänna att han reagerade fel när han skällde på sina belackare.
Däremot är det beklämmande att Ted Rosvall förklarat sig inte kunna använda sig av Anbytarforum... (om han nu verkligen menade allvar med detta - han kan ju ha varit ironisk). Också andra röster har tystnat, alltefter de har blivit invalda i styrelsen. Man frågar sig om det inte är en överenskommen taktik, det där med att inte svara i Anbytarforum?! I så fall har man valt en dålig taktik som faller tillbaka på dem själva.

2005-11-28, 19:48
Svar #18

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Puh, makten har talat....
 
Det här är en varning.  
 
Förbundet börjar bli rejält trötta på alla dina ironiseringar, nålstick och rena personangrepp, som du i tid och otid vräker ur dig i diverse diskussioner och som inte tillför något till det som verkligen debatteras.
 
Jag undrar hur många sådana här varn?ngar som förbundet har skickat ut? Det bör vara till ganska många kritiserande debattörer vid det här laget, eftersom Rune har varnats.
 
För mig är brevet till Rune ett slag neråt, som gör väldigt ont även för mig. Jag känner Rune personligen och kan garantera att någon vänligare och fridsammare person finns inte. Han tycker om att ha åsikter - och har åsikter! - om det mesta, och framför dem för det mesta med både finess, erfarenhet och skärpa. Det är bara den som inte är lyhörd nog att höra den underliggande tonen i hans inlägg, som kan skriva ett sån?t byråkratiskt och opersonligt brev som anbytarvärden skrivit.
 
Jag tycker förbundet ska ge Rune en ursäkt. Visa det omdömet - han är värd det!
 
Anita

2005-11-28, 20:01
Svar #19

Erik Holmlund

Bra att brevet las ut. Jag tycker förbundet/anbytarvärden gjorde helt rätt som delade ut varningen. Jag hör till dem som stört mig på Runes evinnerliga gnäll och låga påhopp på förbundsledningen. Anbytarforum börjar äntligen styras upp i en riktning som jag uppskattar. Därför vill jag uttala mitt fulla förtroende för förbundets agerande i denna fråga.
 
Sen kan jag också konstatera att jag för en gångs skull delar Ulf Sawerts åsikter om kompisgänget på Anbytarforum. Forumet är till för släktforskning. Många forskningstrådar mynnar ut i samkvämstrådar. Det är beklagligt. Hur intressant är det för den som i framtiden läser en tråd i släktforskningssyfte att då behöva gå igenom gångna dagars samkväm, konflikter och tjafs?
 
Trådar likt den här hör inte hemma i Anbytarforum. Mitt hopp är den, i likhet med många andra samkvämstrådar, skall raderas.

2005-11-28, 20:08
Svar #20

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Har själv inte ägnat mig tid det senaste året i dom kraftigare debatterna. Orkar helt enkelt inte med att läsa alla inlägg från början till slut, men sån är jag. Men klimatet har man ju märkt gått från sommarens värme mot vinterns kalla kyla, även på forumet. Även om man så bara tar ett stickprov.
 
Vad har hänt sedan Peter slutade som anbytarvärd, känns som han ofta lugnade ner debatterna på något märkligt sätt, hur vet jag inte, tror att han klarade det med ett leende mellan raderna.  
Har Yvonne fått andra riktlinjer från ledningen att ta till hårdhandskarna? För det känns lite som att, nu är det andra bullar som gäller. Och jag tror inte att det är rätt väg att gå. Kanske inte så snyggt av mig att jämföra Peter och Yvonne, kanske var det inte heller bättre förr, men något har hänt, känner jag...hur, var, när kan jag inte riktigt sätta fingret på...
 
Finns sannerligen värre debattörer på forumet. För jag jämför trots allt människor. Och enligt min mening så tycker jag att Rune är ganska harmlös. Synd, då att han mottagit mail med varning.
 
MvH Sari

2005-11-28, 20:32
Svar #21

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
kompisgänget är det Bureätt-anhängarna, för dom hänger ju ihop.
 
Erik skrev Anbytarforum börjar äntligen styras upp i en riktning som jag uppskattar
Tycker Du Erik att den senaste tidens agerande från dom som bestämmer är ett bra sätt?
En kan inte skriva i Anbytarforum, en annan vill ha mail eller telefonsamtal, dom flesta verkar vilja vara osynliga.
 
Rune har haft många giftiga kommentarer genom åren men att varna honom med avstängning det är att gå för långt. Mycket har det han har sagt senaste tiden har handlat om detta, att ansvariga ej vill svara i anbytarforum.

2005-11-28, 21:48
Svar #22

Peter Funke (Aningen)

Ulf, jag tror aldrig någon nykomling i Anbytarforums historia har fått den service och uppbackning som Du har fått! Verkligt bildade människor (inte sådana som någon utnämner till bildade bara för att deras id?er råkar sammanfalla med ens egna...) har försökt ge dig stöd och tips, men förgäves. Att de med tiden har blivit frustrerade har jag all förståelse för!
 
Rune har förutom sin frispråkighet en annan sida, nämligen den att han är en mycket hjälpsam och erfaren forskare. Att jämföra Runes inlägg med en viss annan herres alster är som att jämföra smultron med bowlingklot...

2005-11-28, 23:30
Svar #23

Lisskulla Engström

Efter att ha läst mailet, har jag full förståelse för Runes beslut. Uttrycket vräker ur sig hör hemma i talspråket och absolut inte i en skrivelse från en förening eller ett företag. Det är ett förolämpande uttryck, och det känns som om en form av godtycke ligger bakom detta mail.
 
Personer med Runes fina egenskaper; humor, värme kunskap,hjäpsamhet, rak och öppen mm, behövs i så många sammanhang i vår värld. Även här på detta forum.  
 
Lisskulla

2005-11-28, 23:47
Svar #24

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Jag tycker det är förbaskat ohyfsat att skriva på det viset till en 75-årig man som ägnat många år åt släktforskning och som med glädje hjälper många via Anbytarforum.

2005-11-29, 00:44
Svar #25

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
För mig verkar det helt ofattbart att ordvalet i varningen skulle vara Yvonnes. Jag har fått ett helt annat intryck av de två gånger vi träffats (på släktforskardagarna och i Sundbyberg) och av de inlägg på Anbytarforum som jag slumpmässigt tittade på när informationen om anställningen kom på Rötter.  
 
Jag tror snarare att det är någon högre upp som beordrat henne att skicka budskapet i den form det fick.  
 
Oavsett om jag har rätt eller fel i mitt antagande, tycker jag att det är dags för någon i förbundsstyrelsen att uttala sig om varningen till Rune. Om man ger någon anställd i uppdrag att skriva en sådan, bör man väl också ställa upp för den anställde, när piskan viner från läsarna här på forumet.

2005-11-29, 00:55
Svar #26

mona johansson (Maris)

Vadå förbundet? börjar tröttna på .... Ni måste väl ändå mena Förbundsledningen, elller? Själv anser jag mej faktiskt vara en del av detta förbund och jag är defenitivt inte trött på Runes inlägg, dessutom är det ingen som tillfrågat vare sej mej eller någon annan (mej veterligen) av förbundsmeddlemmarna om vad vi tycker om Runes skriverier. Vart tog demokratin vägen(folkstyre där majoritetens vilja är bestämmande)? Nej, sånna killar som Rune ska man tydligen fortfarande sätta munkavel på,förr var dom sammhällsfarliga, idag farliga för anbytarforum, eller var det ledningen?
Nej, nu tycker jag det är dags för ledningen att rycka upp sej lite,så farliga kan väl inte Runes skriverier vara och som sakt var lite kritik får man väl ändå tåla,och den kan ju faktiskt leda till något positivt även om den känns som ett tjyvnyp. Lyssna på vad Rune säger och gör något bra av det istället, ta till er av en man med visdom och livserfarenhet,han har såååå mycket bra saker att komma med och är en stor förlust på detta forum.
 
mvh/mona

2005-11-29, 01:07
Svar #27

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Det där var ju riktigt illa. Yvonnes varning alltså, den stämmer ju inte alls med policyn för det forum hon själv ska moderera. Kan man ha en moral i ett privat mail (som avlönad moderator) och en annan i det offentliga forat?
 
I alla andra sammanhang kallas det dubbelmoral, och DET har aldrig Rune Edström gett uttryck för. Det måste väl finnas plats för satir och lite gliringar även här - parallellt med god släktforskning och generositet  form av utbyte och hjälp?
 
Trist att det blev så här...Finns det något bra alternativ till Anbytarforum, Rune? Vore det inte bättre att ta fajten här - men det är klart, du fick gult kort. Nästa gång blir det rött. Rött som i Rötterrådet, som ju hade möte i helgen.
 
Jag kommer osökt att tänka på det där uttrycket om An offer they cant refuse..
 
Mvh till Rune men inte till Yvonne,
 
/Kaj A.

2005-11-29, 06:36
Svar #28

Rune Edström (Rune)

Hej
Detta svar är nog inte heller snällt mot Ted.
Som inte bara är ledare för Släktforskarförbundet, utan synes verka som att han ÄR förbundet.
 
Trots det massiva, (får jag väl säga) med stöd från kanske lite oväntat håll också, fodrar jag inte någons huvud på ett fat, inte heller tycker jag att någon behöver förödmjuka sig och kräla i stoftet, för att försöka ställa nåt tillrätta.
Baktanken är nog att det ska räknas mej till godo, att jag inte ropar korsfäst, korsfäst, när Ted spelar Var hälsad.... på orgeln i körka.
 
Är inte nåk med Yvonne och märk att hon kanske inte använder svenska, som du själv tycker på rätt sätt. Även om jag själv har en synpunkt.
I mailet till dej Yvonne ville jag ha utlagt in extenso. I min ordbok betyder det fullständig, så här kommer fortsättningen på mailet
 
 
-----------------------
 
Detta inlägg under Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter: Porträttfynd, har jag plockat bort:
 
Hej Peter  
Vilka ohemula och omöjliga krav du ställer. Att tro att någon i ansvarig ställning ska svara på dina frågor och andras farhågor.  
 
NÄR har det hänt på detta forum?????????  
 
Jag tycks mej inte ha sett det, men rätta mej gärna om jag minns fel.  
mvh  
rune  
-----------------
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd
Sveriges Släktforskarförbund
http://www.genealogi.se
anbytare@genealogi.se
 
Jadå har blivit raderat och det accepterar jag. Inte bara nu utan även under Peters tid. Har till och med fått ta till hjälp för att få bort mina egna inlägg, Bl a när Stewe P var som mest i stöten. Undras om inte han och Ulf S har samma släkt nån gång i tin. Det handla ju om adel för bägge
 
Under den här DI tiden har jag inte skrivit så många synpunkter, då jag tyckt att Ted nog haft nog schå med det. Men när Peter trodde att han skulle få ett svar från någon ansvarig, så blev det ett, som handlar om det kardinalfel som förbundet gör. INGEN i ansvarig ställning törs eller verkar våga svara. Någon delegering verkar inte vara för handen.
Om det vore jag skulle jag för många många inlägg sen haft vissa synpunkter på vad den andre skrivit. Men Ted avstår helt.
 
I och för sej är det ju intressant att svenska köttbullar smakar lika bra i Amerika, flera dar å rad, och att biblioteken i dag har stora fina hus i flera våningar,i det område dit emigranterna en gång kom att bosätta sig.
 
Men minst lika viktigt eller kanske mer  är att Ted lämnar sitt elfenbenstorn, inte bara för att gå ut på verandan och blicka ut över folket, utan någon gång går ut genom farstudörren, nerför trappen och beträder jordbacken där gräsrötterna huserar.
 
Mitt sista inlägg var det här
 
Nättidningen Rötter: Porträttfynd  
Av Rune Edström (Rune) – lördag den 26 nov 2005 kl. 07.46:  [Ändra]  
Hej  
Fick häromdan genom Yvonne en varning av förbundet att dom var trötta på mina inlägg och en önskan att jag skulle bättra mej.  
Eftersom jag inte tror att det i fortsättningen heller går att undvika den typ av inlägg som jag gör, kommer här ett som renderar en sådan åtgärd, som dom skulle ta (att spärra mej), om jag inte sluta med den typen av inlägg.  
 
Dessa fel gör jag här. Kritik framförs helt öppet, inte i lönndom med email som önskas från deras sida. Inlägget är under fel rubrik och kan kanske anses som personangrepp. Inlägget har litet med porträttfynd att göra.  
 
Teds visioner med AF  
 
Efter att beslutet om ny logo som till sist bara blev ett experiment, återstod förändringen av AF, som nu håller på genomföras. Någon information om vad som händer har inte funnits för varken Ted eller den nya redaktörn verkar veta i förväg vad som ska göras eller hur det ska bli, bara ATT det ska ändras. Den nye redaktörn verkar ha ett gott självförtroende och vara både IT-kunnig och journalist. Dock verkar det på dom som kan bättre
 
------------------------------
 
Den som  är konspiratorisk kan av detta utläsa att jag tycker att varken Ted eller Christer vet vad dom egentligen sysslar med betr AF
Rötterrådet gjorde ett inlägg som medförde att stormen stillnade om porträtten.
Länder Christer till heder att han tog till sig av rådgivarnas förslag.
 
Några motsvarande rådgivare verkar inte Ted ha.
 
--------------------------
 
än jag som båda delarna lämnar en del övrigt att önska. Bara en sån sak som det Håkan tala om med en punkt härovan och att cencur får genomföras.  
 
Får framföra mina gratulationer till dom allvarliga som närmast applåderade dådkraften vid Kantstött Porslins nedläggning, när den även når deras områden med avslut och ändringar  
 
Men det måste vara bedrövligt för Håkan Skogsjö att behöva titta på hur hans skapelser misshandlas.  
 
Någon mer 100.- till Rötters Vänner kommer inte att skickas, då jag tycker AF håller på förstöras  
av ren klåfingrighet och oförstånd.  
 
Så Yvonne när du raderat det här, som jag förutsätter sker, så kan du radera även min profil i samma veva.  
Tack för mej  
mvh  
rune  
 
 
Så Yvonne jag accepterar att du raderar det inlägget om du vill eller låter det finnas kvar.
Dock kvarstår att någon ny 100.- inte inbetalas även om inlägget får vara kvar, liksom profilen.
 
Om jag kommer tillbaka så kommer det att bli med samma otrevliga synpunkter på uteblivna svar från högre ort. Så får hoppas att höjdarna besöker lägre nivåer, nu när det är jul och allting. Och att den julklappen räcker även nästa år
mvh även till Yvonne
rune

2005-11-29, 22:22
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag kommer ooosökt att tänka på de frågor jag ställde i en annan diskussion för ett drygt år sedan, nämligen här (den 24/10 2004 kl. 23.11).
 
Intressant är också att läsa en kommentar sex inlägg längre ned på samma sida (den 25/10 2004 kl. 15.21) angående vem som hanterar saxen (och vem som inte gör det...) i Anbytarforum och varför - och vilket tonläge förbundsledningen tål...
 
Sedan kan man jämföra det med vad som krävs för att någon ska varnas för att förbundet är trött på att läsa vad han vräker ur sig - en jämförelse som onekligen leder till nya frågor:
 
? Vem hanterar saxen - egentligen?
 
? Och vad tål förbundet - egentligen?
 
? Och vem är förbundet - egentligen?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna