ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-28  (läst 1997 gånger)

2005-11-26, 20:57
läst 1997 gånger

mona johansson (Maris)

Detta är inte klokt! Kan bara hålla med så gott som alla föregående talare, min fulla respekt för ditt beslut Rune. Kommer tyvärr att sakna dej och dina otroligt uppriktiga innlägg, som oftast håller jag med dej i det stora hela och hyllar dina innlägg. Kanske dags att ge mej och flera andra ett varningens ord också eftersom vi är många som står på Runes sida. Har jag fel så rätta mej gärna.
 
Mona

2005-11-26, 21:04
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det drar allt kyligare vindar genom RÖTTER. Egendomliga regler om sjuttio- och hundraårsgränser införs, ogenomtänkta beslut fattas och rivs upp,  någon öppen disksssion tänker varken förbundsordförande eller redaktören delta i, den som framför kritiska åsikter blir inte bemött i sak utan med egendomliga insinuationer och dessutom utdelas nu tydligen också varningar som riktar sig mot enskilda Röttervänner med krav på mer lojala skriverier.
 
Detta kan inte vara vägen som för framåt.

2005-11-26, 21:15
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Sila mygg och svälja kameler....stämmer väl ganska bra i det här fallet.

2005-11-26, 21:18
Svar #3

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Håkan,
tack för ditt inlägg och hoppas verkligen att Rune stannar kvar som aktiv i Anbytarforum.

2005-11-26, 21:58
Svar #4

Solveig Qvarnström


2005-11-27, 01:00
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Var det någon som såg filmen Pleasantville på TV ikväll? Någon som kände igen sig?!
Anbytarforum antar mer och mer av denna jämngrå färg, där man låter den stora grå massan - som alltid av någon outgrundlig anledning är anonym (vilket står i motsättning till ordningsreglerna här på forumet) få vara den kraft som ska avgöra vad som är lämpligt eller olämpligt. Eller varför inte säga pleasant or unpleasant.
Jag tror att det enda sättet att hantera ett öppet forum på rätt sätt, är att de som bestämmer faktiskt gör sig tillgängliga och börjar föra en dialog med läsarna. Det duger inte att försvinna från forumet, styrelsen och redaktören, det är helt enkelt fel metod! Ni liknar parodiska versioner av Göran Persson, när han vägrade att uttala sig i obekväma frågor! Det duger heller inte att tala med folk genom dekret på Rötters förstasida. Det är nämligen inte att föra någon dialog, snarare att föra en monolog i stället.
Det ligger på de ansvariga att ställa tillrätta den uppkomna situationen, inte på de otrevliga personer som vågar protestera här på Anbytarforum. Låt vara att några trampar över, men de borde i så fall bemötas med öppenhet och dialog. Kanske Ted skulle ha skrivit ett trevligt men bestämt brev till Rune, och bett honom att vara lite snällare. Jag är säker på att Rune skulle ha lyssnat på det örat!

2005-11-27, 02:03
Svar #6

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Jojje: Du slår huvudet på spiken. Anbytarforum kommer att bestå av en massa pyrande glödhärdar som blossar upp så fort det börjar blåsa, ända tills förbundet tar tag i tyglarna och tar ansvar för administrationen.

2005-11-27, 06:23
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jojje! Du har helt rätt om den stora grå massan - som mestadels är anonym i det här forumet numera - och hur anonyma de ansvariga har blivit. Deras dekret kommer av och till genom påbud i Rötter och ej genom en dialog med debattörerna i Anbytarforum.  
 
Men ingen skulle behöva be Rune att sluta yttra sig!! Det är helt enkelt oförskämt och korkat. Det liknar lite av den lilla musens (men du är egentligen ingen tyst, liten mus, Rune !) skrik mot den stora elefanten, som tyst, stor och tung iakttar den lilla musen och tänker: nej nu fasen ska jag trampa ihjäl den lilla musen så att det blir tyst på den.
 
Skäms ansvariga!!

2005-11-27, 08:21
Svar #8

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Jag kan inte påstå att jag läst ALLA Dina inlägg, Rune, men när jag såg att Du blivit uppmanad till tystnad, skummade jag igenom dem.
Visst var det många inlägg både i fråga om antalet och i fråga om ämnen.
Men... Jag fann i vart fall inga som var stötande, eller otillbörligt ironiska, däremot att de flesta visade en stor kunskap och ett gediget intresse.
Åsså var det av någon obegriplig anledning bannlysta Kantstött porslin där Du bland många bidrog till att visa att man kan ha humor,  -   fast man är släktforskare  -  (!!)
 
För mig är det obegripligt att ett helt förbund har tröttnat på Dina inlägg.
 
Ni som står bakom beslutet, - förklara er!
 
RolfL

2005-11-27, 09:45
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nu förs den här diskussionen baserat enbart på ena sidans version, och baserat på en del antaganden.
Enligt Rune har han fått ett mail där han varnas för att fortsätta med en del inlägg. Hur detta mail var formulerat i övrigt vet vi inte, det kan mycket väl varit skrivet i en trevlig ton i övrigt. Mailet var enligt Rune skrivet av Yvonne, men enligt vad Rune skriver så verkar det ha skett på Förbundsstyrelsens eller dennas lednings uppmaning.
 
Sedan är det sannolikt att samma sak skett nu som jag vet skett tidigare, att de inlägg som ansågs över gränsen raderats. Detta har Rune råkat ut för tidigare, och det kan mycket väl ha skett igen.
 
För i mitt tycke är det som Peter Karlsson skriver, en del av Runes inlägg är mest onödiga tjuvnyp, som i längden är väldigt tröttsamma. Sedan skriver han en hel del väldigt bra inlägg också, men tjuvnypen skadar ofta andras dialog.
 
Så jag tror inte att det är så bra att i detta fall döma bara utifrån ena sidans version.

2005-11-27, 12:17
Svar #10

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
I så fall vore det på tiden att få höra den andra sidans version.... Men tystnaden är total, vilket är talande nog och säger mycket om hur man ser på enskilda röttervänner.  
 
Jag håller helt med Håkan Skogsjös analys om utvecklingen av Rötter och Anbytarforum.

2005-11-27, 12:39
Svar #11

Nils Olofsson

Den som har läst Anders Rybergs inlägg under en längre tid kan pröva att byta ut Runes namn i följande sentens (av Anders Ryberg) mot signaturen Arvs namn:
 
För i mitt tycke är det som Peter Karlsson skriver, en del av Runes inlägg är mest onödiga tjuvnyp, som i längden är väldigt tröttsamma. Sedan skriver han en hel del väldigt bra inlägg också, men tjuvnypen skadar ofta andras dialog.
 
Kasta sten i.....
Kacka i eget....
Kasta pil i gummibåt

2005-11-27, 13:05
Svar #12

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jo, jag är en ond och elak man som har den fruktansvärt otrevliga ovanan att påpeka bristande källstöd i diverse påståenden, bristande hållbarhet i diverse teorier och övertro på auktoriteter i diverse diskussioner. Mycket Ondskefullt.  
Och vet ni vad det värsta är? Jag tänker fortsätta med det.

2005-11-27, 13:20
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Rune, du behövs här i Anbytarforum! När det hettar till som mest (och det gör det ju inte så sällan...), behövs det någon som med lite distans till det hela, och med lite humor, kommer med en ironisk kommentar. Det brukar kunna avväpna hela situationen.
 
Håkan och Jojje, ni kom med utmärkta och mycket träffande analyser av sakernas tillstånd. Jag kan inte annat än att hålla med.
 
Och naturligtvis kan man ju inte acceptera att precis vad som helst skrivs i Anbytarforum, det har faktiskt aldrig varit min ståndpunkt, om nu någon trott detta. Det har ju t.ex. då och då förekommit mycket gemena påhopp och rena personangrepp, som inte alltid ens haft med själva diskussionerna att göra. Men det är där redaktören och anbytarvärden (inte förbundet - om det inte är något extremt oacceptabelt som förekommit) har en av sina viktigaste funktioner och uppgifter: Att plocka bort de inlägg som överskrider det acceptablas gräns, - inte plocka bort forumets deltagare och skribenter, eller tvinga dessa till tystnad.

2005-11-27, 14:30
Svar #14

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Nu undrar jag verkligen vad som har hänt! Jag har sökt på Rune Edström som författare och bara fått fram 12 diskussioner med totalt 14 inlägg. Har jag sökt på fel sätt eller är nästan allt Rune skrivit under åren borttaget? Sorgligt i så fall.
 
Ingegerd

2005-11-27, 14:33
Svar #15

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Tröttsamma tjuvnyp finns det många som är duktiga på att ge här, så då lär det komma en hel del varningar fram över förstår jag.

2005-11-27, 14:48
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
När jag söker på Sök på ord - Sök i: Författare - Rune Edström får jag 1922 träffar.

2005-11-27, 17:36
Svar #17

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Då är det något som strular med min dator både på jobbet (där jag var inne när jag skrev för några timmar sen) och hemma. För jag klickar också på Sök på ord och söker sen på Rune Edström som författare och får 12 träffar.  
 
Huvudsaken är ju att inläggen finns kvar!
 
Ingegerd

2005-11-27, 17:38
Svar #18

Mia Löwgren (Mis)

Hmmm, för att sammanfatta mina känslor i den här frågan:
 
1. Rörande vem som skall bort...?!:
Rune är i mitt tycke inte den som har vräkt ur sig de värsta dumheterna härinne. Dessutom har han dessutom varit många forskare till konkret hjälp, vilket man knappast kan säga om alla (mig själv inberäknad.) Ska alla avstängas, som inte kan låta bli att kommentera, raljera och/eller snacka lite skit emellanåt - av ondo eller ej, och i onödan ibland - så lär återstoden av Rötters Anbytarforum likna ett kalhygge eller en övergiven gammal emigrantbygd, när ni är klara. För isåfall är vi många som måste sållas bort.  
Vadan denna söndring???  
Är ni fler därute som har fått varsel om avstängning?
 
2. Rörande varför:
Att sätta munkavle på en deltagare i ett demokratiskt forum, där man dessutom betalar 100:- om året för att kunna uppdatera sina fakta, mm, är en oerhört prekär och - tror jag - tveksam handling.
En avstängning måste väl ändå basera sig på ytterst otvivelaktiga brott mot gängse etiska regler, såsom hets mot folkgrupp, förtal, personförföljelse, offentliggörande av hemligstämplad information och liknande. Mig veterligen har Rune inte sysslat med något sådant, någonsin.  
 
3. Fakta, tack!
I likhet med andra skribenter ovan vill jag veta vad förbundet har att säga här - vågar infen bemöta Rune i den här frågan? Om tystaden från förbundets sida fortsätter rörande konkreta orsaker till de här tråkigheterna så vädjar jag till Yvonne Carlsson, som tydligen var den som fick gå med budskapet till Rune, att förmedla SIN redogörelse för vad det här handlar om egentligen. En fortsatt tystnad från förbundets sida ser inte snygg ut - alls. och så länge den fortsätter så fortsätter också spekulationerna, vilket kommer att leda till fler överilade yttranden, fler förolämpningar och mer ont blod. Vi kommer förbaskat långt från släktforskning på det sättet. Håkan Skogsjö uttrycker något mycket viktigt härovan - och då gäller det inte bara det här fallet.  
 
Ta till er detta och - som sagt: Vill någon vara vänlig och representera förbundet här och redogöra för fakta i målet snarast.  
 
Vi ses igen , Rune.

2005-11-27, 18:40
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vi vet ju inte vad som stod i Yvonnes brev. Rune själv säger inget om en avstängning, utan en varning. Bara ett litet påpekande, eftersom diskussionen verkar ha utvecklats till att Rune blivit avstängd. Det har han inte.
 
Om Rune vill, så kan han lägga ut brevet så vi får se vad där står.

2005-11-27, 19:15
Svar #20

Rune Edström (Rune)

Hörrni nu börjar det bli väl häftigt med inlägg.
AF går ju inte i kvav om jag inte skriver där.
 
Ja Anders B du har rätt, det var bara en varning i all vänskaplighet. Men eftersom jag inte tror mej om att inte i framtiden komma med liknande inlägg så ansåg jag det bäst att dra.
 
Var tänkt att fråga Yvonne om lov att lägga ut mailet, men nu tycker jag det är lika bra hon gör det själv, och ger
 sin syn på saken, så får ni kolla om jag läst källan rätt. Vilket ju är viktigt enl Anders R
mvh
rune

2005-11-27, 19:26
Svar #21

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil

2005-11-27, 19:36
Svar #22

Mia Löwgren (Mis)

Helt rätt - varning är inte detsamma som avstängning.  
 
Jag tycker dock att det är viktigt att inte bagatellisera ens en varning om avstängning när det rör sig om Runes inlägg.
 
Jag tycker att det är viktigt med absolut tydlighet från förbundets sida om vad som gäller och hur man har tänkt i ett ärende liknande detta. En sådan här sak får inte präglas av godtycklighet från något håll.  
 
Och vad jag förstår så är det detta till synes godtyckliga varningsutfärdande som väcker allt starkare reaktioner här.

2005-11-27, 21:40
Svar #23

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Nej, nu går skam på torra land.
 
Har varit borta i helgen och kommer hem och får se att Rune fått en varning.
 
Sluta inte att vara här Rune. Jag älskar din underfundiga humor.
 
Tänk på alla som får ta del av dina kunskaper, det blir ju en stor förlust för dessa forskare om du försvinner från forumet.
 
Ska det till varningar här så är det väl andra som borde varnas eller avstängas.
 
Jag hittar inte ord.....
 
Snälla Rune, försvinn inte.
 
Adventhälsningar
Iréne

2005-11-27, 22:10
Svar #24

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Till SSF:s ledning.
Om ni vill komma till rätta med 'tjyvnypen' på Anbytarforum så är det dags att skapa den dialog som så många frågar efter.
Öppna en NY RUBRIK under namnet:
 
Kritik riktad till SSF, dialog med avseende på hanteringen av Anbytarforum.
 
Denna NYA RUBRIK kan aldrig stängas eller censureras på grund av dess innehåll.
Låt oss värna om demokratin på det här forumet och inte hemfalla i en jakt på dem som vill uttrycka sina kritiska åsikter.
Ni är säkert medvetna om att det är ohållbart att i längden skjuta problemen kring Anbytarforum framför Er, med uttryck som 'gnällspikar'.
Ta vara på möjligheterna med ett fritt och öppet forum och inse att också kritik är nödvändig för att kunna förbättra och få igång ett nytänkande/nyskapande. Det merarbete som det kan bli frågan om, genom att föra en dialog, kommer mer än väl att uppvägas av det positiva gensvar Ni kommer att få uppleva.
 
 
Till Anbytarvärden.
Öppna denna NYA RUBRIK på Anbytarforums första sida så att alla ser att den finns. Utnyttja din befogenhet genom att ta bort 'gnäll' som riktas till/mot ledningen i insändare under andra rubriker och påpeka möjligheten att skriva under denna NYA RUBRIK istället.
 
 
Till de kritiska Insändarna.
Den som skriver här kan INTE vara anonym. De inläggen ska snabbt tas bort av anbytarvärden.
Har du ingen mailadress kan du skriva din postadress. Genom att stå för det man skriver vinner man respekt.
Kritiken SKALL vara saklig, med bakgrundsinfo och korrekthet i alla avseenden. Raka och ärliga puckar ska det vara.
GNÄLL INTE. Ge konstruktiv kritik som kan leda till förbättringar av forumet.
Begär inte att få ett svar samma dag. Det måste finnas utrymme för att begrunda kritiken innan man lämnar något svar.
Om det 'brinner i knutarna' är det bättre att skicka ett mail direkt till SSF:s redaktör, likt fallet med ändringarna i Porträttfynd.
Upprepa inte kritiken förrän det är befogat. Har kritiken blivit besvarad med sakliga motargument, ska den inte upprepas förrän det finns nya sakargument. Du har framfört din åsikt och får hoppas att fler delar den.
Framför allt är INGA personangrepp tillåtna. Du får/skall naturligtvis rikta kritiken till en viss ansvarig person om det är befogat p.g. av omständigheterna i sakfrågan.
 
 
Till Rune.
Jag hoppas du tar ditt ställningstagande under nytt övervägande och blir den förste som skriver ett inlägg under den  
NYA RUBRIKEN, när den har öppnats.
Vi behöver Dig och Dina åsikter på det här forumet.
 
 
MVH
Bengt

2005-11-27, 23:01
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den normala ordningen är ju att förbundsledningen fastställer reglerna för Anbytarforum, och sedan är det anbytarvärden som ska tillämpa dessa regler i den dagliga skötseln av forumet.
 
Men nu har alltså förbundet blandat sig i detta dagliga arbete och talat om för anbytarvärden hur hon ska sköta sitt uppdrag. Vore det inte hederligare om förbundet personligen framförde sina synpunkter, i stället för att skicka dem via bud? Det kunde ju dessutom vara ett utmärkt sätt att visa att Rune hade fel när han sa att man inte skulle förvänta sig svar från någon i ansvarig ställning - vilket tydligen var den ömma tå som det trampades på en gång för mycket...
 
Nu dristar jag mig att fråga någon i ansvarig ställning...
 
? ... var i Anbytarforums regler det står att man dömes förlustig sin hals om man skriver sådant som förbundet är trött på att läsa?
 
? ...om vi ska räkna med att förbundet även fortsättningsvis tänker blanda sig i anbytarvärdens arbete och varna den som gör förbundet trött vid läsning av diskussioner i Anbytarforum?
 
? ...om vi i så fall skulle kunna få en lista på tröttsamma ord, uttryck, åsikter och ämnen som av hänsyn till förbundets sinnesfrid och skribentens framtid i forumet bör undvikas?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-27, 23:27
Svar #26

Peter Funke (Aningen)

På Anbytarforum är det fint
där kan man finna sin familj,
och vi hittade nästan överallt,  
men Rötter har blivit kallt...
 
(Fritt efter Orup)

2005-11-27, 23:54
Svar #27

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Men skall vi inte ha högt i tak här på Anbytarforum. Ett sådant trevligt forum skall väl inte drabbas av censur. Visst kan man ibland läsa inlägg som man finner märkliga, men vi har väl yttrandefrihet?
Låt folk skriva vad de vill, så länge det inte handlar om personliga påhopp. Vi släktforskare är väl inte snarstuckna, eller??

2005-11-28, 00:32
Svar #28

Carina Quick

OJOJOJ!!! När Gudrun for fram som en rytande och frustande tornado hukade vi alla under hennes vrede, och trodde nog att hennes raseri aldrig skulle stillas. Men inte ens hon orkade hålla på att storma och rasa ut sin ilska.  
Det finns bara en varelse som överträffar henne, denna märkliga Homo Sapiens.
Oförliknelig, oförsonlig, oövervinnelig, okuvad,oborstad, omoralisk, omständlig, oansenlig, oanständig, oansvarig, oartig, oartikulerad, obegriplig, obehärskad, obekräftad, obetalbar, obeveklig.......
O om O inte fanns, vad skulle vi då vara?
Vemodigt vandrande varelser,
vilsna, veliga, vacklande,
virriga, viljelösa, veka...
Kort sagt: Homo Zombies.

2005-11-28, 02:28
Svar #29

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ge dig nu Rune!
 
Men inte för varningar och förbu(n)d,
 
utan för den värmevåg som vi alla sänder dig,
för att tina bort den eventuellt mänskliga kyla som råder i landet!!!  
 
Tack och välkommen att fortsätta!
 
(Men visst var det magstarkt, även för en sådan beprövad krutgubbe som dig!)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna