ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tack och adjö  (läst 3006 gånger)

2005-11-30, 03:03
läst 3006 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej. Till Peter och er alla. Jag är tacksam för den hjälp jag fick då jag var i farten härinne! Med t. ex. upplänkningar av bilder. Jag har också alltid framfört min tacksamhet till berörda. Jag har också fått en del hjälp med att taga fram källor av olika slag, även detta har jag tackat för. Men allvarligt...lite självrannsakan måste ni väl kunna visa? Vad är anledningen till exempel: att så otroligt få personer med adel i släkten visar sig här? Det finns ju massor av Adels-ättlingar i Sverige men nästan ingen kommer in här, varför? Har ni något emot människor med mycket adel i släkten? Är det den svenska avundsjukan som visar sig?
 
Varför måste ni så aggressivt dyka på nykomlingar och kräva bevis på allt? Varför inte visa personer förtroende till en början och tro på vad dom säger tills motsatsen är bevisad? Undan för undan brukar sanningen alltid komma fram.  
 
Nu några ord om Rune. Jag kan acceptera att man skämtar lite grann emellanåt, men om det blir sådant hela tiden så blir det oerhört tröttsamt. Nu känner jag inte Rune så jag kan egentligen inte uttala mig om honom som person, men egentligen rör den här diskussionen inte bara honom utan vilket debattklimat man vill ha härinne. Min bestämda uppfattning, efter att ha varit inne här nu i över 1 månad, är att den är INTE acceptabel!! Det är ju så många som raljerar med folk här, inte bara Rune. Hur vet ni att inte era offer tar illa vid sig av det som ni säger? Hur många människor har ni kört ut från denna sait med era oskyldiga skämt? Kom ihåg att alla människor är inte lagda som er!  
 
Jag tycker att det var mycket bra att denna debatt blev av. Den är helt nödvändig! Rune, du behöver inte lämna denna sait! - det enda som behöver hända är: att vi alla börjar att visa varandra mera respekt och uppträder som vuxna människor!
 
Vänligen: Ulf.

2005-11-30, 05:53
Svar #1

Peter Funke (Aningen)

Ulf, det finns några punkter i ditt inlägg som förklarar vad det är som skapar de här återkommande friktionerna.
 
Vad är anledningen till exempel: att så otroligt få personer med adel i släkten visar sig här? Det finns ju massor av Adels-ättlingar i Sverige men nästan ingen kommer in här, varför? Har ni något emot människor med mycket adel i släkten? Är det den svenska avundsjukan som visar sig?
 
Din starkt romantiserade bild av adeln, befolkad av hjältar som blir kungens närmaste man (garnerat med ett antal utropstecken) och där bondmoror blir högadliga är med förlov sagt rätt otidsenlig!  
 
Om nu antalet besökare som forskar på adelssläkter är mindre än vad som är procentuellt representativt (vilket jag inte är övertygad om) så kan väl det väl bero på att dessa släkter i stora delar är färdigforskade sedan tidigare? Släktforskningen har ju inte lång historia som folkrörelse, och det är kanske därför aktiviteten är större inom allmogeforskningen? (Det finns gott om forskare som har såväl adliga som ofrälse anor och som inte har några problem med att se de olika kategorierna som lika intressanta. I din värld tycks adeln av någon anledning vara mer värd...)
 
Varför inte visa personer förtroende till en början och tro på vad dom säger tills motsatsen är bevisad? Undan för undan brukar sanningen alltid komma fram.
 
Många forskare har försökt förklara för dig att det inte fungerar så här, men dessvärre talat för döva öron. Du tillämpar en sorts omvänd bevisföring, där andra förväntas bekräfta dina hypoteser. När de inte gör det fortsätter Du med en hackspetts ihärdighet en sorts uttröttningstaktik, som i värsta fall kan sluta med att påståendena står som sanningar. Så länge Du anser dig ha patent på Sanningen så får Du nog räkna med mothugg! Om Du vill framstå som en seriös forskare så är det din skyldighet att själv presentera ett trovärdigt underlag för dina påståenden, och inse att det är andras plikt  att ifrågasätta dessa. På just den punkten skiljer sig inte släktforskning från annan forskning!
 
Det är säkert så att det har skämtats om ditt sätt att bedriva din forskning. Samtidigt har ju inte Du själv visat dem som försökt hjälpa dig någon respekt när Du fortsätter med dina drag trots att de ideligen förklarar att Du står på fel ruta eller har uppfunnit egna pjäsförflyttningar. När du går till Kungahuset och begär DNA-prov och vänder dig till partiledarna med krav på gravöppning, då är det faktiskt genant för alla  oss som sysslar med genealogi. Att ett sådant handlande inbjuder till skämt är nog en i sammanhanget positiv reaktion. Det vore betydligt värre om  man tog dig på allvar...

2005-11-30, 08:00
Svar #2

Peter Funke (Aningen)

Som ett P.S. kan jag påminna om att det faktiskt finns de forskare som funnit dina inlägg så förvirra(n)de att man trott att det rört sig om en parodi! (If you can't convince them, confuse them, som Harry S. Truman sa...)
 
Den 18 november skrevs följande av en forskare under Runstenarna:  
Ulf. Alltsedan Dina första inlägg har jag varit osäker om Du skriver här enbart för att driva med andra eller menar allvar med det du skriver. Inlägget ovan blev dock beviset på Ditt syfte. Det är ett fullständigt oslagbart mästerverk i fria fantasier.  
 
I början var jag tveksam några gånger och tänkte ge dig lästips, där du skulle kunna fylla upp vad jag trodde kunde vara kunskapsluckor. Ditt senaste inlägg bevisar nog för oss alla, att du här enbart driver med oss.
 
Jag kommer nog fortsättningsvis hoppa över Dina inlägg, därför jag söker fakta och inte underhållning i denna diskussion. Men visst var inlägget en träffsäker parodi på de tidigare värsta avarterna jag läst i denna debatt, som jag bara kan gratulera Dig för.
 
På detta svarade Du någon dag senare:
 
Hej_ _ _. Jag kan försäkra dig om att jag inte är här för att driva med folk, var så säker...jag har viktigare saker för mig. Vad som driver mig är ett starkt SANNINGSPATOS!_ _ _
 
Jag vet inte vad Du upplever som värst - att forskare faktiskt tror att det är Du som driver med oss, eller när någon bemöter dig seriöst men ger dig svar som inte stämmer med din världsbild?

2005-11-30, 08:17
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Bra formulerat Peter!
 
Ulf, det är möjligt att en vänlig skämtsam kommentar har upplevts som sårande. I sådana fall ber jag om ursäkt för det!  
 
Är du medveten om att du har provocerat genom att vräka ut ounderbyggda spekulationer och påståenden om såväl släktskap, som arkeologiska platser, och att de seriösa och dokumenterat kunniga och erfarna forskare som försökt bemöta dig sakligt har mötts med osakliga och kränkande känsloyttringar och förlegade källpåståenden och felaktigheter hämtade på internet (och fler utropstecken än till och med jag använder!) i ovanligt många diskussioner, mer än en saklig debatt om dina källor och deras värde för släktforskning.  
 
Att ange sina källor och försöka få fram så goda sådana som möjligt gäller all forskning och därmed också släktforskning, oavsett vilken person, samhällsklass eller släktforskare det gäller!
 
Därmed inte sagt att man inte får visa entusiastiska och andra känslor, ödmjukt ställa en del spekulerande frågor eller undra om en viss likhet möjligen kan finnas i utseende hos vissa personer.  
 
MEN man kan måste då acceptera att andra inte tycker lika OCH man kan inte ta dessa lösa antaganden för sanning, förrän de är belagda i giltiga källor!  
 
Att helt bortse från, och dessutom avvisa, redan vetenskapligt undersökta fakta, eller konstaterade brister på sådana, är INTE (släktforsknings)rätt.
Om man verkligen inte har hittat någon ny godtagbar giltig källa för sina påstående och antaganden!
 
Det är mer tro än (vetenskapligt) vetande, och tro får man ju som bekant göra hur man vill, men när tron presenteras som sanning för alla, då får den finna sig i att bli satt under lupp och kritiskt ifrågasatt!
 
Erik, visst är det här i första hand en släktforskningssajt. Inget tvivel om den saken!
 
Men forskning är i sig inget fast och fixt. Den bedrivs av levande, kännande och tyckande människor som också har ett behov av uttrycka sig och kommunicera med varandra på många olika sätt!
 
Den som inte tycker om dessa diskussioner kan ju lugnt bortse från dessa, så länge det inte är DI-skrämselhicka som stänger Anbytarforum, för då går det ju inte gärna att bortse ifrån. Eller för den delen fritt framföra din åsikt att detta är av ringa värde och bör tas bort eller begränsas, vilket jag verkligen hoppas att de flesta inte tycker och att det därmed heller inte blir verklighet! En fri levande diskussion är önskvärd och nödvändig!
 
Däremot så håller jag med dig om att det vore skönt med mindre tjafs, om du nu menar personangrepp och andra dumheter.
 
Rune, visst har det hänt att jag också reagerat på dina ibland envist provocerande kommentarer och väntat på en berättigad reaktion på detta, men en varning om avstängning kom som en negativ överraskning. Det ter sig helt fel!
 
Inte ger du dig väl nu?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-30, 11:59
Svar #4

Mia Löwgren (Mis)

Vänta nu lite, Ulf Sawert, var det här en sida som handlade om förbundets hantering av Rune, eller om dig?  
 
A)Vad originalämnet beträffar:  
 
Yvonne - tack för att du lade ut ebrevet. Jag vet att ditt jobb inte är enkelt och jag ser också att du förutom Rune är den enda personen som varit inblandad i ursprunget till hela den här diskussionen, som här i forumet fortsatt ta del i den.  Nu undrar jag: är detta din alldeles egna åsikt som anbytarvärd som du vädrar med Rune? Är varningen utfärdad på ditt eget initiativ? Isåfall gäller den negativa kritiken även dig och jag personligen tycker att den är orättvis. Och frågan: Varför just Rune? måste stälas även till dig.  
Om varningen är myntad av förbundet ( rätt tveksam källhänvisning om nån frågar mig...)och du endast agerar budbärare här, så skulle jag, om jag vore du, inte åta mig att leverera det. Varför skall du springa med deras byk? Det kan knappast ingå i ditt arbete som anbytarvärd, det är tvärtom undervärderande. Det uppdrag du har fått måste väl ge dig mandat att fatta egna beslut i fråga om krítik gentemot enskilda skribenter här, rörande ämnen uttrycksmedel och annat.
 
Som många påpekar här ovan: Att säga attförbundet har tröttnat på en enskild persons inlägg är att tillskriva s.g.s. samtliga släktforskare i hela Sverige en edikt som inte alla är med på. Förbundsstyrelsen är förmodligen en mer korrekt benämning, men är det egentligen inte fråga om vissa personer inom denna styrelse?Alla som pillar med släktforskning vet väl vid det här laget att: Källans betydelse inte kan poängteras nog mycket. Det gäller även när det gäller dagsaktuella utsagor - eller hur?
 
Det blir mycket prat om det här, Rune. Och det är en diskussion som nog måste få pågå tills källan till din varning träder fram och är ärlig och förklarar hur han/ hon tänker. Ta inte det här negativt, men det har alltså inte bara med saknaden av dig att göra! Vill du lämna oss är det öken men begripligt. Vill du stanna så är vi fler som jublar än som surar. Du är fullvuxen och bestämmer själv.  
 
B)Till Ulf och Erik som välkomnar rensning och hårdare tag... hmmm: Det är en viktig demokratisk princip som är satt i fråga här.  
Hur pass långt är NI beredda att låta saxen gå om ni finge hålla i den? Jag kan också SPY på vissa inlägg som förekommer här men jag står gladeligen ut med tio glyttiga, ovidkommande, kommenterande, syrliga, och allmänt onödiga inlägg på det att jag vet att det elfte var relevant, vänligt och konstruktivt och hjälpte en enskild frågeställare kan komma vidare.  
 
Voltaire, ni vet: Jag må hata din åsikt men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka den.
 
Ulf och Erik, var tror ni vi hamnar annars?  
 
***
C)Så över till de kränkningar du talar om, Ulf Sawert:  
Jag har läst diskussionen om XIV och den tycks vara stängd så jag kan inte svara dig där, utan det får bli här:  
Jag tror du bör lära dig att SÅLLA såväl i fråga om information som i andras bemötanden. Ta inte konstruktiv kritik för oförskämdheter. Börja med att helt enkelt ignorera de personer som inte kan låta dig ha dina teorier utan att bli ironiska, och bemött dig med spydiga kommentarer.  
 
Oavsett om din forskning är seriös eller ej så hör sådana kommenatar inte hemma här. Folks personliga åsikter om föremålet för din forskning är ovidkommande - försök betrakta dem som det, även om de gör dig förbannad.
MEN vad viktigare är: Det är många som tar dig på allvar och ger dig tips och råd för att du skall komma till konkreta resultat i din forskning, oavsett om de kommer att bekräfta dina teorier om Karl-Johan eller inte. Fortsätt din diskussion med dem och tillskriv inte dem sådana epitet som de inte förtjänar. Jag antar att det är SANNINGEN du vill åt oavsett hur den ser ut. Var då öppen för konstruktiva råd och känn dig inte negativt ifrågasatt av samtliga, bara för att det finns harpyor som vill göra sig lustiga på din bekostnad. Det är inte föremålet för din forskning, dvs Karl XIV JOhan, som ifrågasätts utan HUR du bedriver forskningen, samt hur du ämnar genomföra ditt vidare säkande.
 
***
Det blev inget kort inlägg, utan återigen: Mycket ord. Jag är ledsen för det, men än en gång: Det är viktiga saker som är i beaktande här. Jag vill liksom Håkan att det ska blåsa varmare vindar här. Och dessa måste även blåsa från de förtroendevaldas håll. Än så länge har ingen mer än Yvonne yttrat sig från den källa som tycks utgöra hela diskussionens ursprung.

2005-11-30, 14:34
Svar #5

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jag tror att det kan vara dax att stilla oss samt tänka på och samlas runt en av den i mitt tycke store poeten i Sverige. Hans ord får mig att tänka på hur debatterna här på AF kanske hamnar lite vid sidan om. Först skall jag väl säga att du Rune måste vara kvar i debatternas forum. Din kunskap och insikt tillför det som kanske saknas annars. Du saknas mig som Astrid Lindgren skrev. Innan jag forsätter leta efter alla saknade dokument i Karlskrona, tänkte jag delge er de rader som jag uppfattar som finast och mest belysande i Nils Ferlins poesi:
 
 I livets villervalla
vi gå på skilda håll.
Vi mötas och vi spela
vår roll -
 Vi dölja våra tankar,
Vi dölja våra sår
och vårt hjärta som bankar
och slår -
 Vi haka våra skyltar
var morgon på vår grind
och prata om väder
och vind -
 I livets villervalla
så nära vi gå
men så fjärran från varandra
ändå.
 
Av Nils Ferlin  
 
Jan-Christer som fortsätter forskar på Ostkanten

2005-11-30, 16:10
Svar #6

Peter Funke (Aningen)

Lyrik kan man ju aldrig få för mycket av! Den här strofen ur Träden av Karin Boye får bli min punkt i den här debatten.
 
Fast vi väl är födda
 av samma anor,
ser vi ingen skymt av vår
gemensamhets stund.
Alltför många äventyr
skilde oss sedan,  
alltför ovetbar
är vår enkla grund.

2005-11-30, 16:16
Svar #7

Göran Johansson

Ett fint slutord av Jan-Christer och Nils Ferlin som de flesta av oss troligen hyllar.
 
Göran Johansson på Sydkanten

2005-11-30, 16:17
Svar #8

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Som Mia här ovan antar, så har anbytarvärden mandat att fatta sina egna beslut om vem som ska varnas, stängas av eller raderas. Tips om överträdelser kan hon få från alla (läsare, debattörer, anställda eller ledamöter i styrelsen eller olika råd).
 
Jag har funnits här på AF sedan första dagen, och jag har följt och läst de flesta diskussionerna under ”Ordet är fritt” samt många andra avdelningar. Speciellt har jag följt alla trådar som på något sätt berör förbundsangelägenheter.
Det finns, och har funnits i alla år ett försvarligt antal debattörer som bara genom sitt namn drar ögonen åt sig, såväl på negativa som positiva grunder, det kan ingen förneka! Rune kan utan överdrift räknas in i båda dessa kategorier.
 
Det finns, ska vi kalla dem ”forskargäng”, som alltid rycker ut när det gäller att försvara källkritisk forskning, det finns kompisgäng som alltid håller om varandra när det blåser snålt, det finns individualister som är beredda att byta sin mormor mot en kamel om de bara får rätt i sak, det finns grupper som läser gamla handlingar som fan läser bibeln, det finns vanliga forskare och nybörjare som tycker att alla de ovannämnda är nördar, de finns de som inte går att plocka in i något fack, eller som tillhör dem alla och sen finns jag och alla ni andra. Alla lika värdefulla, men ska vi kunna samsas här på AF och fortsätta att utveckla denna unika resurs, så gör vi det enklast genom att följa de okonstlade reglerna, genom att vara artig och vänlig.
 
Går man utanför ramarna ska man varnas, tar man ingen notis om detta så ska man stängas av. Varken jag eller någon av er andra vet hur många som får varningar liknande Runes, vad vi alla (inkl Rune) vet är att den var väl berättigad, vad man reagerar emot är däremot hur just denna varning var formulerad. Jag har föreslagit att man ska författa ett standardbrev som alltid skickas ut i sådana här fall, då slipper man skriva i affekt och påverkas av den tillfälliga sinnesstämningen.
 
Torbjörn Näs
förvisso 1:e vice ordförande i ”förbundet” men i detta inlägg endast privatpersonen och den flitiga användare av världens bästa och unika Anbytarforum.

2005-11-30, 16:46
Svar #9

Göran Johansson

En vaken och språkligt begåvad skåning har mailat till mig och påtalat svårigheter med att förstå syftningen i inlägget kl. 16:16.
 
I första hand åsyftas slutordet men nästan lika mycket såväl Jan-Christer (som jag uppfattar som en rekoderlig och hjälpsam f.d. smålänning) som Nils Ferlin samt slutligen förstås också Rune Edström med sin glada humor.

2005-11-30, 17:25
Svar #10

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Lysande Jan-Christer poesi är något som alltid hjälper,i stället för att peka på dina dåliga sidor,så har jag en dikt som jag gjort Apr-98,som  så som tydligen av speglar dina goda sidor enligt flera här, till Rune.  de första två verserna från min dikt ...
 
I det tysta
 
Den goda gärningen utan ord  
Tillhör det vackraste på vår jord
att göra något i det tysta  
det gäller att inte om det knysta.
 
det tjänande stegen du gick  
gjorde att många hjälpen fick  
Med humor fanns du ofta till hands
att hitta rätt i forskningen och komma nånstans.
 
....
 
Det finns alltid två sidor på ett mynt ,på ena sidan har du fått en varning.
men på andra sidan har du fått uppskattning av folk som fått hjälp ect,  
det är du som väljer om du vill vara kvar.  
Mvh Marc

2005-11-30, 18:40
Svar #11

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Torbjörn, tack för att du kommenterade ämnet.
Men du kan inte skriva att du endast skriver som privatperson; du är ju fötroendevald och tillhör den ledning som är ytterst ansvarig för detta forum.
En kärnfråga har varit förbundsstyrelsens bristande förmåga att kommunicera. Det är väl ett steg framåt att du ändå skriver, men om du inte talar för förbundet, vem gör då det? Är det så att Ted ÄR förbundet, som en del hävdat? Är det möjligen det som är problemets kärna?
Du skriver att du inte har en aning om hur många fler än Rune som varnats. Men är det verkligen så illa; kan du inte fråga anbytarvärden eller Ted?
 
Det är för mig rätt tydligt att denna diskussion inte eg handlar om Rune, utan att det som får många av oss att reagera är att det tycks som att den högsta ledningen saknar insikt om sitt ansvar och om behovet av tydlig kommunikation.
mvh/Dag

2005-11-30, 18:55
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Klockren beskrivning av 6 års Anbytarforum, Torbjörn!  
 
Ett standardbrev för varningar är nog en bra id?. Sedan hur ofta den kommer till användning saknar väl egentligen allmänt intresse?
 
Instämmer i Dags och mångas önskan om bättre kommunikation mellan förbund och användare av Rötter. Jag tror inte att man kan hålla alltför hårt på doktrinen att allt ska gå genom medlemsföreningarna. Det är trots allt dessa föreningars medlemmar som också är användarna av Rötter, och det är alla sorters släktforskare (precis som Torbjörn beskriver!). Fortsätt skriv i Anbytarforum, Ted och alla andra förtroendevalda!

2005-11-30, 21:57
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har för min del inget problem med att förtroendevalda håller isär sina olika roller. Jag sitter själv i styrelsen för ett par föreningar, men, som det framgår av min profil, på Anbytarforum skriver jag som privatperson. En förtroendevald skriver som privatperson så länge den inte antingen meddelar vad som har beslutats eller fått delegation att uttala sig i ett ärende. I Förbundsstyrelsen är det väl Ted som är den som sköter, och skall sköta de snabba kommentarerna å Förbundets vägnar vid behov.
 
I övrigt så hoppas jag på bättre kommunikationskanaler, och även bättre tonläge. Det finns uttalanden både uppifrån och nerifrån som kunnat formuleras bättre. Jag kan förstå att man som förtroendevald blir less om man kritiseras vad man än säger. Samtidigt så måste man försöka söka vägar så att direktkomminikation kan ske på ett konstruktivt sätt.
 
Vad det gäller Torbjörns beskrivning så har jag har jag en känsla av i vilken av grupperna jag oftast hamnar, även om jag väl inte har frekventerat forumet mer än 6 år, forumet fyller faktiskt 7 snart...

2005-11-30, 23:05
Svar #14

Gunder Grünning (Gunderg)

Jag tror inte att ett standarbrev för varning är det bästa. Det skulle då likna ett gult kort utan motivering. Vad jag förstår så kan man varnas av olika skäl och jag är säker på att den varnade personen vill veta VARFÖR han/hon blir varnad.
 
Gunder

2005-11-30, 23:18
Svar #15

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Dag, Andersar och alla andra
Jo jag vet att jag tillhör de ytterst ansvariga för förbundet och därmed även detta forum, jag gör det tillsammans med ett antal andra mycket viljestarka personer. Eftersom vi inte har möjlighet att efterfråga var och ens åsikt i specifika frågar varje gång det flammar upp någonting på AF valde jag att skriva mitt inlägg utifrån mitt eget sätt att se på saken.
 
Jag ser det inte heller som någon belastning att jag inte vet hur många som varnas, det som är intressant och viktigt för mig är att raderingar, varningar och avstängningar utfärdas när det är nödvändigt, och där har jag fullt förtroende för Yvonne och hennes bedömningar.  
 
Ryberg och Berg efterlyster ”bättre” kommunikation från alla håll, och det tror jag är något som alla skriver under på, för som det nu har varit så kan en del inte låta bli att ironisera över förbundet, dess anställda eller dess ledning, andra ställer berättigade frågor och förtjänar svar men blir då kanske drabbade av tystnad pga. att vi inte heller är mer än människor, de flesta med heltidsjobb, hus, familj, barn, djur och andra intressen utanför släktforskningen, allt tar sin tid och de flesta av oss sover (gott) 6-8 timmar/dygn. Så ibland finns helt enkelt inte så mycket energi att lägga på att gå i svaromål i frågor där varje stavelse dissekeras i minsta beståndsdel och vrids och vänds för att om möjligt hitta något att anmärka på.
 
Det finns som bekant inga osänkbara skepp, det finns inga ofelbara styrelser eller anställda, alla gör vi våra snedsteg och alla förtjänar vi att ges möjlighet att rätta till dem. Ibland går det för fort, ibland för sakta, ibland är vi för otydliga och ibland övertydliga gränsande till fåniga. Men för det mesta brukar det mynna ut i någonting som är bra för HELA rörelsen, det är iaf vad jag jobbar för i min vision av ett starkt förbund, vi är många ute där, glöm inte det, de som hörs och ses här på AF är en liten liten del av den stora massan, och bara för att 10 st kräver en sak, och 10 andra en annan sak så innebär inte det att allt annat är fel. På samma gång kommer det 10 privata mail där ytterligare andra kräver att vi ska bannlysa herr petig och fru kletig eller stänga ner hela ordet är fritt.
 
Ledningen har många frågor av stor vikt på sitt bord just nu, frågor som kräver mycket energi och arbetstid, då görs prioriteringar som kanske inte passar varje kotte, men förhoppningsvis tillfredsställer det den stora massan av engagerade släktforskare i slutändan.
 
Gunder,
om man i ett brev hänvisar till ordningsreglerna och vilken diskussion det gäller så har man motiverat sig, och i 99 fall av 100 är den varnade fullt på det klara med vad han gjort sig skyldig till. Framför allt ser jag fördelen med att slippa skriva något i affekt som skapar irritation som i detta fall.

2005-12-01, 02:10
Svar #16

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen! Nej Mia, jag försöker inte att stjäla scenen för personlig uppmärksamhet - jag har fått så det räcker och blir över av den varan redan! Jag tyckte bara att denna debatt som ju handlar om hur vi skall bete oss mot varandra (och anbytarvärlden och förbundet)är viktig. Yvonne har aviserat hårdare tag, och jag tycker faktiskt att det är rätt av henne...trots att jag själv har blivit varnad! Alltför länge har människor vant sig med att kunna ironisera över folk utan varningar. Nu kanske att folk skärper sig, och det är bra!
 
Jag nämde adelssidan. Se hur få skrivna inlägg det finns i många stora Adelssläkter! Se t. ex. Greveätterna: De la Gardie och Douglas, de har en 3-4 inlägg var! Startade inte denna sait 1998? Tycker ni att detta verkar normalt? Vore inte en 5-6 inlägg PER DYGN! mera rimligt? (Jämför med Bure-ätten!). Vad beror detta på? Det måste ju finnas tusenden av dessa släkters ättlingar men de kommer inte in här och delar med sig av sina kunskaper, varför?  
 
Tyckte om tonen i ditt inlägg Mia! Det är ju så jag vill att inläggen skall vara...som ditt! Du är också den förste här som medgivit att jag fått spydiga kommentarer under min tid härinne - ingen annan har medgett detta!! Tack för det!
 
Jag kan erkänna att även jag har delat ut tjuvnyp men så har jag också först blivit provocerad 100-gånger om!
 
Vi kanske syns framöver ändå...jag skall nu ta en välbehövlig paus och vila mig med lite läsning. Ta en paus du också Rune...och kom tillbaks sedan!
 
Vänligen: Ulf.

2005-12-01, 02:47
Svar #17

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Peter Funke: Jag är så tacksam till Gud, att Han givit mig förmåga att tänka själv (den fria tanken och viljan). Det spelar ingen roll om personerna är: Professorer eller Docenter, eller Historielärare, om jag inte får saker att stämma med det sunda förnuftet så reagerar jag! Så har det varit tidigare och så tänker jag fortsätta framöver! Med sunt bondfönuft kan man komma långt, var så säker.
 
Vänligen: Ulf.

2005-12-01, 03:25
Svar #18

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det är väl tämligen naturligt att adelsätterna, som har dokumenterats under flera sekler, inte omfattas av särdeles mycket frågetecken. Undrar man något om en adlig koppling har man ett stort antal uttömmande tryckta källor att tillgå på närmaste större bibliotek. Frågeställningar att ta upp här på Anbytarforum uppstår först när de källorna brister. Och därav följer den diskussionsfrekvens vi har under adel.

2005-12-01, 09:22
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Bara ett snabbt tillägg. Med I Förbundsstyrelsen är det väl Ted som är den som sköter, och skall sköta de snabba kommentarerna å Förbundets vägnar vid behov. menar jag att Ted skall göra dessa snabba kommentarer när han ser behov, med hans uppdrag följer ett förtroende att avgöra när behov föreligger mellan styrelsemöten, och sedan ta upp frågan med styrelsen på nästa möte eller, vid behov, per capsulum.

2005-12-01, 10:57
Svar #20

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Torbjörn, tack för att du svarar. Du lcykas göra det både snabbt och välformulerat.
Visst kan du skriva som privatperson/forskare här på forumet, men när det kommer konkreta frågor om hur förbundsledningen styr forumet, så blir det märkligt att du som tillhör högsta ledningen konstaterar att du inte har en aning om ex hur många som varnas av a-värden.
Om det är 1 eller 100 som varnats måste väl vara viktigt att veta, liksom hur det går till när varningar utfärdas och vem som är förbundet i detta fall.
Vi är alla mänskliga och ingen förväntar sig att förbundsstyrelsens ledamöter ska vara felfria personer, men det är viktigt att organisationens strukturella arbetsformer är tydliga och att det alltid råder öppenhet.
Alla styrelser har alltid en massa viktiga frågor på sitt bord; det kan inte vara en anledning till att man inte kommunicerar med medlemmarn. Tvärtom: styrelsen och de anställda skulle få det lugnare om kommunikationen var bättre!
 
Ett standardiserat brev för vänliga varningar är en bra id?, men inte så angeläget om det bara är en handfull personer som ska få brevet, så frågan om antalet har relevans.
mvh/Dag

2005-12-01, 16:16
Svar #21

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Som sagt, det viktigaste för mig är att personer som förtjänar det, blir raderade, varnade och/eller avstängda. Antalet är för mig och de flesta andra ointressant, så länge det inte är extremt många!  Skulle så bli fallet är jag säker på att detta rapporteras från anbytarvärden till ledningen.
Men är ”alla” nu måna om att skapa en bättre atmosfär så ska väl ingen överhuvudtaget behöva drabbas av raderade inlägg eller varningar.
 
Nu ska jag ägna kvällen åt hockey och få dagens adrenalinpåslag, hoppas på en bra match och att Mora IK kan sätta lite käppar i hjulen för serieledarna.
 
Ha det gott allihop
/Torbjörn

2005-12-01, 16:33
Svar #22

Peter Funke (Aningen)

Hej Ulf!
 
Ja med det sunda förnuftet är det ju så lyckligt beskaffat att vi alla tycker oss ha det, trots att det heter att vanligt sunt förnuft inte är så vanligt...  
 
För min del är just den här tråden ett avslutat kapitel, så ytterligare svaromål kommer det inte att bli här. Jag vill bara avsluta med att önska dig lycka till med din forskning, när Du nu står inför den välförtjänta vila som Du nämnde under Runstenar den 28 november!
 
Vänligen
Peter

2005-12-01, 21:51
Svar #23

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Anders: Tror du att detta är hela sanningen till varför så få adelsättlingar kommer in här? Finns det inte mycket skrivet om Bure-ätten också, både på nätet och annars? Menar du att det inte finns mer att forska i också inom adelssläkterna... att de skulle vara kompletta! Tror du inte att unga människor i de olika adelssläkterna har många frågor och undringar om sin släkt? Varför kommer de inte in här? Fundera på detta!
 
En stor del av inlägget är borttaget, eftersom det inte hör hemma i vare sig diskussionen som sådan, som på Anbytarforum. Mvh Yvonne Carlsson, Anbytarvärd
 
Ha det gott allihop och trevlig Jul!

2005-12-01, 22:15
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Visst finns det mycket skrivet om Bureätten - men det är väl kvaliteten på åtskilliga av dessa skriverier som gör att diskussionens vågor går höga...
 
Och visst ska man tänka själv. Man ska t.ex. inte tro på allt man läser... J
 
Men vad har nu detta att göra med ämnet för den här diskussionen...?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-12-02, 06:16
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Först vill jag tacka Torbjörn Näs för hans inlägg och dessutom säga grattis till Moras vinst över HV 71!
 
Som sagt om alla försöker att inte skriva alltför sårande eller rent av kränkande inlägg, så borde åtgärderna från Anbytarvärden och redaktören inte behöva bli så många och omfattande och även dessa bör visa stor hänsyn om de ser sig nödgade att ingripa!
 
När det gäller rubrikens formulering Tack och adjö, så fick jag igår ett personligen ett sådant meddelande där hustrun just sa tack och adjö till släktforskarkursen inför sista tillfället, eftersom hennes make, som också deltog, hastigt avlidit!  
 
Det är mycket sorgligt och ger också ett annat perspektiv på livet, bland annat denna debatt ter sig då lite onödig. Varför kan det inte fungera utan dessa tråkigheter? Livet är ju väldigt kort och skört i någon mening. Låt oss använda det mer positivt!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-01-08, 08:26
Svar #26

Rune Edström (Rune)

Summa sumarum eller cirkeln sluts
 
Om man jämför med datasammanhang så var det nog nånstans på vikingatiden som jag börja leta släkten. Min första fråga kom i Rötter som jag hittat innan  Anbytarforum  ens var påtänkt. Minns jag inte fel, även om det är så långt tillbaka som ca 10 år, var det nåt Dosprogram som skulle användas då, i datorn. Sen på vikingatiden kom Anbytarforum, som sen dess tillkomst har varit den sida som kommer opp när jag går ut på Internet. Rötters förstasidan har nog bara besökts, när det varit skrivit om något som hänt där, på AF.
 
Kring medeltiden byttes styrelsen och ordf i förbundet ut, efter viss turbulens med start av NOG.NU där dom missnöjda över den gamla, fick komma till tals. Något dom inte tyckte sig få på Anbytarforum. Skulle vara roligt veta om dom som blev bönhörd med det nya, är lika nöjda och belåtna med det som är och händer i nutid
 
Om man jämför med ett företag så har AF varit diversifierat, med många olika saker på sina sidor. Men ska gå över till att mer och mer ägna sig åt kärnverksamheten, liksom företagen. Nu har även Ordet är fritt gått genom reningsbadet. Dock verkar inte ens nån promille av samma information som är på företagen, finnas på Släktforskarförbundets agenda.
Starten skedde med stängning av Kanstött porslin. En stängning som jag inte ifrågasätter deras rätt att göra, men som skedde under all kritik, ingen som helst förvarning, om att i morron eller om X antal dagar stängs denna avdelning.  
 
Steve Palmkvist sökte uppgifter om Dussin-Kalle men det fanns inga som någon annan visste om. Som teatermänniska ville han vara som Edward Persson med ”allt ljus på mej”, så det blev ”släktforskarmaffian” som motarbetade honom, när dom inte leta fram önskade uppgifter. Peter var för snäll och lät honom hållas. Efter 4-5 tillmälen med maffia skulle han ha blivit satt i karantän ett tag. Han deltog även i KP. Jag gjorde väl nån kommentar som inte föll i god jord hos honom, å mitt försvarstal la jag under KP, så får väl i viss mån känna mej lite skyldig.
Jörgen bidrog med en svårsmält soppa, men det absolut övervägande skälet att det stängdes var att det höll på vara populärare och mer inlägg där än på frågor och svar. Det var ju ypperligt bra svepskäl för att visa handlingskraft, och tillmötesgå ”renlevnadsmänniskorna”, som inte klarade kringsnacket.
 
Har läst om dom som tycker sig vara ”fina” adelsmän med anor till hedenhös, som till sin förtvivlan fått se sina anor försvinna i ett ogenomträngligt töcken borta i medeltiden, trots alla fina släktutredningar, om den inte försvinner redan på 1800-talet eller ännu senare. Dion Månesköld i Danmark  med sin släkt i Jörgens Båhuslen. S Lorentzen med den adeliga Paussläkten i Norge. Icke att förglömma den mycket ”höga adliga” Baronen och Friherren Bertelsen i Danmark, som skicka den unkna lukten från Danmark, över Sundet, så fler än Lotta Nordin börja nog på må illa. Sista årenas följetong med närmast oändliga delrepriseringar, om Buresläkten (som även jag ska tillhöra, enl vad andra vet ”säkert”)  i olika tappningar.
 
Kaj Janzon hade fått till en STOR å GLAD gubbe . Trodde i min enfald att tangentborden var lika till alla datorer, men jag är inte så få till en sån på mitt.  
Så har en lika väl bevisad hypotes som hans motpart Ole Gilje brukar ha. Vid någon av sina djupdykningar på lite djupare vatten än vanligt hitta han en pergamentsrulle, nere i bottenslammet, som inte hade någon nummer som dom andra, med beskrivning av svartkonst. Nåt som han hållit för sej själv. Och nu fick användning av.
Oj vad jag är avundsjuk på att han fick till en sån och jag får klara mej med den här .
 
Enl mina ögon har det stora flertalet som deltog för låt säga 5 år sen slutat delta på AF. När man undrade fick man till svar ”det har blivit så otrevligt på AF”. Men jag tänkte ska vara kvar om inte annat så för att ”retas” lite grann. Men nu lämnar nog den ”sista råttan” det sjunkande skeppet.  
 
När nyordningen på AF började, utan nämnvärd information, som det vanliga axiomet, med ny design och förändring av färger och layout, stilstorlek å hela köret, kände jag mej ändå mer obekväm än förut.  
På mej verkar det nästan som den nuvarande redaktörn inte bryr sej om vad användarna tycker, utan bara tar hänsyn till sitt eget tycke och smak. Med bifall av styrelsen, som backar upp honom, och skyller ifrån sig på andra, som haft hand om det. Trots att det är samma styrelse som skött det löpande arbetet förut också. Har dom helt plötsligt fått en Lidnersk knäpp, som gör dom mer skickade numer. Kan väl inte vara så enkelt att dom som var förut inte gick med på alla tokigheter som kom uppifrån.
Porträttfynd detta verkligt bra projekt håller på att förstöras av redaktörns stora tro på sitt eget vetande, vad som är relevant beträffande korten och sökning av dubletter. Nåt han inte verkar göra själv.
 
I ett inlägg under Porträttfynd på fredag hade Jan-Christer Strahlert  en mycket god förklaring vad som gäller nu, för inlägg av bilder.  
Undras om ni inte återkallar alla korten som ni skickat in senaste ? året. Tänk vilken förbättring av den stressiga arbetsmiljön för redaktörn. Då kanske han får tid att läsa det han är redaktör för och svara på inlägg i AF.
 
Jag har trott att myndigheterna ska tala om för folket vad som är lovligt, från myndighetens synpunkt, med ett beslut. Nåt som ska gå överklaga. Men så verkar det inte vara mellan förbundet och   DI. Där verkar det som förbundet inte tror sig om att vara nog underdånig, och stänga nog många områden på AF innan beslut, ungefär som när gamla tiders patron kom åkande och undersåtarna stod med mössan under armen och bugade djupt.Trots att jag inte sett nåt som skulle motivera ett sånt ställningstagande. Dessutom ha 3 olika åldersgränser en på  70, 100 å på 110 år. Men kanske inte så underligt med en ordförande  som inte reagerar på att bli kallad kujon.
 
Det brukar talas om bocken till trädgårdsmästare, men undrar om det inte blivit för många som sköter AF, som inte har den minsta hum eller kunskap om tidningsmakeri och dess läsare.  
 
Även om dom gamla prenumeranterna ger upp, så blir nog inte statistiken över gjorda inlägg sämre, vilket väl är det enda kriterium som räknas. Det blir ju nya deltagare som hittat hit och frågar om sin farfarsfar och morfarsfar
 
Så för mej blir AF i fortsättning bara ett bokmärke bland dom övriga och det blir nån annan förstasida. För precis som dom andra trogna prenumeranterna som slutat blir det bara sporadiska lösnummerköp i fortsättningen, även för mej.
 
TACK för att DU tog dej tid att läsa mitt bokslut, som dock saknar noter, som vanligtvis brukar finnas.
rune

2006-01-08, 12:05
Svar #27

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Rune!!  
Du är suverän. Jag ger dig stående ovationer.
Bamsekram till dig och tack för alla din uppfriskande inlägg genom åren..
 
Hälsninar
Iréne

2006-01-08, 14:23
Svar #28

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Rune!
Instämmer helt och fullt med Ir?ne.  
Du har alltid slagit huvudet på spiken, och nu gjorde du det igen. Hoppas du återkommer till Anbytarforum.  
Hälsningar
Monica

2006-01-08, 16:04
Svar #29

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Rune
Du får inte lämna oss nu.
Vi behöver Dig, din kunskap och  
alltid så säkra kommentarer.
Forskning är viktig men den nära
och sociala kontakten är många ggr  
viktigare. Utan kontakt ingen framströmning.
Som jag ser det; Vi följer inte strömmen,
vi leder den.
Utan källdata inga indata.
Kom igen, bokslut gör man när orderboken är  
tom och slut.
Hoppas höra mer från Dig och det norra Sverige
som vissa människor kallar det karga Norrland,
men som jag känner väl så bra genom mina barns morsanor.
Jan-Christer

2006-01-08, 17:49
Svar #30

Göran Johansson

Inte ska Du lägga av Rune!
 
För egen del klampar jag på som en elefant i Anbytarforums porslinsfabrik. Ett och annat blir väl kantstött, men det får man ta. Själv får man också en del skrapsår, men det får man också ta.
 
Kom igen nu - tänk på den sociala delen. Den är mycket viktig.
 
Hälsningar
Göran

2006-01-08, 18:32
Svar #31

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Allt gott, Rune!
 
Kram Anita

2006-01-08, 19:04
Svar #32

Ingrid Wikberg (Inkan)

Rune! För dig finns alltid en öppen dörr  
 
 
mvh
Inkan

2006-01-08, 23:23
Svar #33

mona johansson (Maris)

Rune! Blev överlycklig av att se att du var med igen, men den lyckan blev kort. Håller med dom andra, VI VILL HA DEJ KVAR! DU BEHÖVS I DETTA FORUM!Du behövs här på alla plan, snälla Rune låt ingen få dej att göra detta bokslut.
Kram Mona

2006-01-09, 07:50
Svar #34

E. Bagge


2006-01-09, 09:39
Svar #35

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Lamm får tacka Bagge

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna