ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sökfunktionen  (läst 669 gånger)

2006-04-04, 16:49
läst 669 gånger

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Funktionen Sök inlägg brukar jag använda för att se inlägg som gjorts efter min senaste sökning. Ibland tar en sökning så lång tid att jag vill göra om den senare. Jag har då kryssat i glöm denna sökning innan jag avbryter, i tron att jag då hamnar i samma läge som innan jag påbörjade den misslyckade sökningen. Ändå får jag bara upp sådan inlägg som gjorts efter den avbrutna sökningen, och missar därför alla inlägg som tillkommit mellan min föregående och min avbruta sökning. Hur ska jag göra för att åstadkomma det jag vill uppnå? (om nu någon kan följa min tankes irrvägar)
Hälsningar Gunlög Ström

2006-04-04, 18:05
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Kryssa i innan du gör den första sökningen, skulle kag tro!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-04-05, 15:55
Svar #2

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Tack för synpunkten, men när jag gör den första, så vet jag ju inte att nästa ska bli misslyckad. Menar du att man alltid bör kryssa i Glöm denna sökning?
Hälsningar Gunlög Ström

2006-04-06, 03:56
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Nej, det kan man ju inte veta förstås, men jag ville bara förtydliga att för att funktionen ska fungera så måste man kryssa i innan.  
 
Det är ju så det är tänkt, att man ibland kollar lite snabbt, men sedan om man vill kan gå tillbaka o läsa allt noggrannt.  
 
Jag har oxå råkat dubbelsöka några få gånger, precis som du. Men då finns ju möjligheten att söka på Nytt senaste vecka ELLER att ställa in hur många dygn tillbaka man vill söka. Är man inne ofta som jag, så brukar det räcka med 1-3 dygn bakåt för att inte missa något.
 
Dessutom kan man ju, som Röttervän, prenumerera på alla inlägg, som Jörgen Tolleson skrivit, men det låter onödigt och jobbigt för mig och de flesta vanliga användare, eftersom det väl kräver ett mycket aktivt rensande av e-postkontot.  
 
Man kan ju också prenumerera på vissa diskussioner som är en särskilt angelägna för en själv.
 
Liksom att välja att få alla svar till sin e-postadress som kommer i de diskussioner man deltagit i, vilket jag har valt! Då missar man i alla fall inte svaren, så länge sidan inte arkiveras på grund av många inlägg.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna