ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svårighetsgrad på frågor  (läst 572 gånger)

2003-11-01, 23:17
läst 572 gånger

Karin Svensson

Som ny på anbytarforum har jag läst en del under rubriken ORDET ÄR FRITT,det sägs mycket där som verkar vara bra precis som i övriga forumet,men det som jag häpnar över är att vissa försöker att tala om vilka frågor som får ställas och inte ställas.Det handlar om frågor som anses vara allt för lätta,att man skall bedriva sin forskning själv och att bara använda forumet när man kört fast.Det debateras också om hur mycket hjälp man skall ge,ställer man en fråga så vill man ju naturligtvis ha hjälp med svaret och troligtvis så är det väl ingen som får en fullständig släktutredning pressenterad här på forumet,och skulle det så vara kan man ju istället se det som en möjlighet att kanske kunna gå på djupet med vissa frågor eller kunna komma vidare på andra grenar.Att släktforska via internet är ju utomordentligt bra eftersom att det ger många fler changsen att hitta sina rötter och att det inte längre är lika tidskrävande som när jag började för 25 årsedan,utveklingen går frammåt ävenpå detta plan, tack och lov.Tyvärr så är vissa diskussioner här på forumet av den karaktär att många nybörjare och andra inta vill eller törs ställa sina enkla frågor här,är det det som är meningen med ett anbytarforum att det bara är dom som skall ha kört fast som skall tordas fråga,då är det ju inte det forum som rubriken talar för.Och vem avgör frågans svårhetsgrad?Karin

2003-11-02, 03:12
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Karin,
 
Visst får du ställa frågor på anbytarforum, det är ju det den är till för. Det är bara det att lämnar man något här så vill man ju ha lite respons och så att säga lite tillbaka. Släktforskare ett mycket välvilligt släkte som gärna delar med sig av sin forskning och då finns det tyvärr de som utnyttjar detta genom att bara fråga och fråga och inte verkar göra något arbete själva utan utnyttjar andras välvilja.  
Visst finns det griniga människor hos oss också, men de är som tur är mycket sällsynta. Tyvärr breder en del ut sig kanske lite för mycket här på forumet.
 
Jag lovar att du får ställa vilken fråga du vill. Jag ska försöka svara om jag kan. Får du inget svar, så är det nog så att ingen har något bra svar på din fråga.

2003-11-02, 19:00
Svar #2

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Karin!
 
Jag vill fylla på Jans svar med egna tankar.
Ibland dyker det upp frågan:  
Söker information om N N. född 1880 i Y-stad.  
 
Då undrar man varför mottagaren vill veta det. I stället för att skicka frågan tillbaka låter man kanske bli att svara.
Mitt råd är att i stället ge en kort information om varför du vill veta det och vilka uppgifter du redan har.  
Skriv i stället:  
Min farfars far hette N N och uppges vara född 1880 i Y-stad. Han gifte sig 1905 med N N och dog i Stockholm 1940. Söker uppgift om föräldrar mm.
 
Frågan få gärna vara enkel men en kort redogörele för vad du har och vad du vill veta gör att många fler blir intresserade av att svara.  
 
Hälsningar
Stig Geber

2003-11-03, 08:46
Svar #3

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Karin
 
Låt mig ansluta mig till Jan och Stig ovan.
 
Det är ju bara du som kan avgöra om du kört fast. Vad som är lätt för någon annan kan vara ett jättestort problem för dig.
 
Om något är lätt eller ej beror ofta på vilka ingångsuppgifter du har och din möjlighet att kontrollera dem i källor, som inte är tillgängliga på internet eller på mikrofiche.
Fortsätt att fråga!
 
Jag har mina anor i Bohuslän och i trakterna kring Borås.
 
Mvh
Jan-Inge

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna