ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenska Kyrkor  (läst 1911 gånger)

2005-01-20, 18:54
läst 1911 gånger

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Bra ide? det här med kyrkorna. Skulle man nu inte få en källhänvisning på någon information så får man väl leta själv. Man får ju ett uppslag att leta efter och det är väl bra. Myter föresten, det är väl spännande också. Jag har t ex hört om Lillhärdals kyrka i Härjedalen. Där sägs att en gammal polis ligger begravd precis utanför ingången. Detta ska ha skett på hans egna begäran då han var en otrevlig människa och ångrade sig innan han dog. Han ansåg att han inte var värd mer än att alla skulle trampa på honom när de klev in i kyrkan. Om detta är sant eller uppdiktat vet jag inte. Men något ligger det säkert bakom historien, och det är spännande. Vill jag nu veta mer om detta, ja då får jag ju ta reda på fakta.
 
Föresten, hur många gånger har inte historiska händelser fått ändrats, trots att det funnits källhänvisning, då andra fakta dykt upp? Man kan ju aldrig vara helt säker på sådant som hänt långt före våran tid.  
Annki

2005-01-20, 19:29
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ja, myter är intressanta, men även en myt skall ha en källhänvisning i en databas... Och dessutom så bör det framgå att det rör sig om obekräftade uppgifter.
 
Självklart leder historisk forskning till att vår uppfattning om historiska händelser ändras (vad som en gång hände är dock konstant...), men utan källhänvisningar har man inte möjlighet att ta reda på vad en uppgift bygger på, och man har inte möjlighet att enkelt kolla upp den och värdera den. Grundregeln är att man skall kunna underbygga en uppgift och att andra skall kunna granska den...

2005-01-20, 19:42
Svar #2

Ingrid Wikberg

Tack Anders, nu tog du orden ur min mun....Jag kunde ej ha svarat bättre själv.

2005-01-20, 19:59
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Fredric, det kanske har gått dig förbi att släktforskarförbundet har ställt samman en kvalitetsutredning, med tankar och id?er kring kvalitet i släktforskningen. Tanken var/är att utredningen skulle fram i föreningarna, men er förening kanske har lagt den åt sidan?
Kvalitet i släktforskningen handlar bl. a. om källhänvisningar, metod och annat. Eller tycker du att källhänvisningar är onödiga? Eller tar de bara upp plats, som en del debattörer på Anbytarforum tycks mena?

2005-01-20, 20:33
Svar #4

Utloggad Fredric Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:27
    • Visa profil
    • www.fam-nilsson.eu/blog
Carl-Johan, jag har överhuvud inte sagt att källhänvisningar är onödiga.
Källhänvisningen ökar trovärdigheten på en uppgift då man kan kontrollera källan själv.
Men en källhänvisning kan vara såväl ett dokument, microfish, en sida på internet, en person m.m., även om en del av dessa är mer eller mindre trovärdiga, så är det dock en källhänvisning.
Så om jag tolkar denna diskussionen rätt, så skulle en del här inte tro mycket i ett uppslagsverk där källhänvisning saknas.

2005-01-20, 21:09
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kvaliteten i ett uppslagsverk säkras (eller ska säkras) genom den vetenskapliga redaktionen. Större artiklar brukar väl också ha litteraturreferenser.
 
Hur som helst, jag tycker inte att projektet är en dålig id?. Men varför inte kräva att de som lämnar bidrag anger någon källa eller referens? Ni har ett omfattande formulär att fylla i och där kunde man enkelt lägga till ett fält just för det. Blotta förekomsten av ett fält för källor och litteratur kommer göra att många fyller i det. Det gör ert jobb enklare i kontrollarbetet, och värdet av databasen ökar.

2005-01-20, 21:16
Svar #6

Utloggad Fredric Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:27
    • Visa profil
    • www.fam-nilsson.eu/blog
Vi skall ta det i beaktning, Anders.

2005-01-20, 21:30
Svar #7

Barbro Andrll

Hej Anders.
Tack för Din synpunkt med ett fält för källhänvisning och litteratur.
Till texten för flera av de redan inlagda kyrkorna är det tillskrivet var man har hämtat sin text, men naturligtvis är det att föredra om ett obligatoriskt fält finns för en sådan hänvisning.
Vi tar tacksamt emot sådan konstruktiv kritik som för vårt projekt framåt.
mvh
Barbro Andr?ll

2005-01-20, 22:09
Svar #8

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Ja men det var ju det jag skrev. Om jag vill veta mer om den här myten så får jag gå vidare. Men å andra sidan, hade jag aldrig fått mig den berättat så hade jag inte haft en aning om den. Självklart är det viktigt med källhänvisning, har inte sagt annat. sa bara att även den kan visa sig fel. Jag har också källhänvisning i min forskning.Är jag det minsta osäker så skriver jag det.
Annki
Och hej på din Inkan.

2005-01-20, 23:05
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag använde visst ordet kvalitetssäkra förut, just denna term tycker jag egentligen inte om, då den inte sällan betyder alltid göra fel på exakt samma sätt. Men nu verkar vi alla vara överens om att ett källfält skulle göra susen.
 
Vad som i övrigt krävs är lite rimlighetskoll INNAN en uppgift blir offentlig på hemsidan, det borde gå att fixa att uppgifter inte blir synliga utåt innan de kontrollerats?

2005-01-20, 23:36
Svar #10

Utloggad Fredric Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:27
    • Visa profil
    • www.fam-nilsson.eu/blog
Uppgifterna går inte direkt ut, utan bearbetas för hand innan publicering.
Kan dock ta lite tid innan källhänvisningen syns överallt i redovisningen.

2005-01-21, 06:57
Svar #11

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Godmorgon,
 
Förlåt att jag frågar, men finns inte dessa uppgifter redan om man söker under Svenska Kyrkan?
Där kan man hitta alla församlingar och oftast finns det en direktlänk till kyrkorna där man kan läsa fakta om kyrkan och bygden.
 
Jag menar det är ju synd att uppfinna hjulet två gånger...pengar i föreningen som man skulle kunna satsa på annat.
 
Med vänlig hälsning,
Helena i Södertälje

2005-01-21, 07:27
Svar #12

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nu börja jag tycka det låter riktigt bra, det glädjer mig att ha fel i fall som detta.  Tror inte att Svenska Kyrkan på sina sidor systematiskt beskriver sina byggnader, åtminstone de jag kollat på gör det inte. Däremot har RAÄ lagt ut en hel del kort på gaml kyrkor.

2005-01-21, 07:52
Svar #13

Michaël Lehman (Philippos)

Riksantikvarieämbetet har även i  Byggnadsregistret och i  Kulturmiljövårdens bebyggelseregister omfattande information om rikets kyrkor.

2005-01-21, 07:59
Svar #14

Utloggad Fredric Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:27
    • Visa profil
    • www.fam-nilsson.eu/blog
Hej Helena.
Det kan vara lite si och så med uppgifterna på Svenska Kyrkans hemsida.
Det är ingen samlad bild över kyrkorna som presenteras där, bara församlingsvis enligt nya systemet där mängder av församlingar är sammanslagna.
Om jag till exempel vill veta lite om Östra Vemmerlövs kyrka på österlen måste jag veta att den tillhör Stiby församling, och för att konstatera att när jag väl hittat rätt församling finnd det inga uppgifter om kyrkan på deras hemsida :-(

2005-01-21, 09:20
Svar #15

Utloggad Fredric Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:27
    • Visa profil
    • www.fam-nilsson.eu/blog
Hej Micha?l.
Byggnadsregistret är en källa vi använt oss av för att få fram kyrkorna.
Men däremot Kulturmiljövårdens bebyggelseregister har vi inte sett innan, vilket ju i och för sig inte är så konstigt då kyrkorna i detta register blev sökbara efter att vårt projekt blev sjösatt.

2005-01-21, 16:59
Svar #16

Ingrid Wikberg

Ett tips; Varför  inte skriva direkt till alla församlingar och be dem redovisa alla kyrkor och kapell som finns inom församlingens gränser samt även fråga efter redan gjorda sammanställningar och utgiven litteratur?
Även länsmuseerna i landet bör kunna ge mycket god information om vad de gett ut i tryckt form. Troligen är det fler än Jämtlands läns museum som gjort inventering och uppdaterat. Och nog finns alla präster samlade i kronologiskt ordning i de flesta församlingar idag.
Även landets hembygdsföreningar (och lokala släktföreningar) har bergis samlade uppgifter även om sin kyrkohistoria.
Jag tror ju att det skulle underlätta en hel del samt att ni då även fick tillgång till källor.
 
Fast hjulet kan man väl uppfinna flera gånger om -om man vill.....inget ont i det.
 
hejja Anki!

2005-01-21, 17:44
Svar #17

Utloggad Fredric Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:27
    • Visa profil
    • www.fam-nilsson.eu/blog
Hej Inrid.
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara dett för dig, men det handlar inte riktigt om att uppfinna hjulet en gång till, utan snarare att samla ihopa alla hjul så att man kan sätta dem på en bil så man kan köra.
Vi är mycket väl medvetna om att många kyrkor (de flesta?) är dokumenterade i någon form av media.
Det vi försöker (hoppas vi) samla alla på EN plats.
Grundtanken med detta projekt var från början att bara samla in bilder på kyrkorna så att man i sitt släktforskningsmaterial kunde referera till en kyrka som ens släkting var t.ex. född i.
Men eftersom arbetet fortled byggdes projektet ut och blev större.
Eftersom vi är en, och jag citerar från en tidigare post liten lokalförening, så tyckte vi iden med att få folk till att hjälpa oss med insamlingen via formuläret på vår hemsida var en smidig lösning.
Vi hoppas naturligt vis, och jag citerar igen, Även landets hembygdsföreningar (och lokala släktföreningar) har bergis samlade uppgifter även om sin kyrkohistoria. .
Det är just detta vi hoppas och tror på.
Vår tanke är att släppa ett län då föregående län är klart till ca, 80% eller uppgifterna börjar sina så att vår lilla lokalförening hinner med.
Jag tror ochså att länsmuseerna i landet kan ge mycket god information om vad de gett ut i tryckt form, men det skulle bli fruktansvärt dyrt att köpa alla dessa böcker för vår lilla förening.

2005-01-21, 18:11
Svar #18

Ingrid Wikberg

Hej Fredric, eftersom det är kulturarbete ni planerar så kanske ni kan begära extra från kommunen och söka EU-bidrag! ( som ju snedfördelas mest till våra bönder påstås det i TV) Så kanske litteratur kan införskaffas....  
Jag tänkte bl a på källanvisningarna som ju finns i dessa tryckta publikationer och som ju underlättar en hel del ( kloka kameler går direkt till källorna )  
 
Lycka till!

2005-01-21, 18:23
Svar #19

Utloggad Fredric Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:27
    • Visa profil
    • www.fam-nilsson.eu/blog
En god tanke Ingrid, verkligen god.

2005-01-21, 18:50
Svar #20

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Jag tycker också att tanken är god. Många nybörjare frågar efter sådana här sammanställningar, för man vill se bilder av kyrkan där farfars mormors föräldrar gifte sig.  Ordet herdaminne har inte nämnts i sammanställningen när man talat om att göra prästlistor. Det finns sammanställningar av dessa på Rötter.
De flesta av böckerna som lär finnas kring klockare finns under ämnet Yrken:Klockare/Organister på Rötters Litteratur-Sök. Mycket sådant kan förstås hittas i sockenböcker.
När det gäller litteraturen om kyrkor så är den rik, men svåröverskådlig. Länsbiblioteken har samlingar av kyrkobeskrivningar, men bara inom sina egna län eller stift.
Samlingsverk stifts- eller länsvis finns i Uppsala län, Södermanland, Gotland, Dalsland, Örebro län, Jämtlands län. Dessa böcker har ofta givits ut av länsmus?et eller länsstyrelsen.
I Uppsala stift och landskapet Södermanland finns samtliga kyrkor beskrivna i enhetligt utförda småskrifter. Sådana serier finns också i Linköpings stift, Skara stift och landskapet Värmland, i varierande grad av fullbordan.
För andra delar av landet så är kyrkobeskrivningarna utgivna av församlingar och hembygdsföreningar och kan således vara av mycket skiftande kvalitet.

2005-01-22, 11:27
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

Om man söker på Sveriges kyrkor på Libris får man 335 träffar. Det verkar således inte saknas litteratur i ämnet. En av de senaste är den idoge Sture Norbergs sammanställning som innehåller ett register över 2.740 svenska kyrkor. Jag har inte sett den här sammanställningen över kyrkorna själv, bara hans avskrifter av äldre ångermanländska källor som skattelängder och domböcker, och de är mycket noggrant och källkritiskt återgivna.
 
Det finns således hur mycket tryckt material som helst att ösa ur till det här registret om någon orkar mata in allt.

2005-01-22, 18:52
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har ej hunnit lusläsa hela den här diskussionen, men vill nämna att jag av en tillfällighet nyligen upptäckte ett liknande projekt. Möjligen kan detta vara av intresse. Jämför här.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna