ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-20  (läst 2611 gånger)

2002-03-14, 11:33
läst 2611 gånger

Kent Olausson

Är det någon som känner till om det någonstans på nätet finns en samling med foton på Svenska Kyrkor.
Jag har för avsikt att lägga in foton på mina anors födelse församlingars kyrkor. Foton på kyrkor i närområdet kan man ju ordna själv men de som ligger i andra delar av landet är ju värre.
Kent Olausson

2002-03-14, 12:18
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

På den ganska nyligen introducerade Kulturmiljöbild hos Riksantikvarieämbetet så finns möjligheten att plocka fram bilder (i första hand svartvita) på våra kyrkor, sorterade läns- och kommunvis.
Adressen dit: http://www.raa.se/kmb/
Vet man bara vilken kommun/socken man är ute efter så går det rätt bra att finna en del där.. Har man inte bredbandsanslutning så gör man nog klokt i att först söka fram dom som 'text' och inte som 'tumnagelbilder'.
 
Sedan finns förstås en del på Svenska Kyrkans sida (http://www.svenskakyrkan.se/sokforsamling/) där de församlingar som har egen hemsida -endast ett fåtal dock- har bild på kyrkan.
 
Kanske någon vet om det finns en mer heltäckande bildsamling av alla kyrkor.. -det skulle vara mycket värdefullt.

2002-03-14, 13:38
Svar #2

Kent Olausson

Hej Peter
Tack för tipsen Svenska kyrkan hadde jag tittat på men det är ju som du säger bara ett fåtal församlingar som har egen hemsida och en del av dessa saknar också bild på kyrkan!!
Kulturmiljöbild var en ny bekantskap där fanns mycket såg jag. Men när jag gjorde några stickprov och sökte på kyrkor i vissa komuner så var det tyvärr tomt där också.
Tänk om det gick att kompletera Socken Sök med bilder på Socknens kyrkor.

2002-03-14, 15:46
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Jo, det är väl inte någon komplett samling det hos RAÄ heller.. -kul id? om vi kunde ha en bild på varje sockens kyrka; men det rör sig ju om några stycken i hela landet.. Sedan finns det väl upphovsrätt till alla bilder, så det är inte fritt fram hur som helst antar jag..

2002-03-14, 15:57
Svar #4

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Det finns en stor bok som innehåller bild på i stort sett alla kyrkor i landet men jag minns inte vad den heter.

2002-03-14, 18:18
Svar #5

A-C Andersson

Hej!
 
Boken heter Våra kyrkor utgiven av Klarkullens Förlag AB ISBN 91-971561-0-8. Bokens sidantal är734 stycken.

2002-03-14, 18:55
Svar #6

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Kent!
Jag samlar på vykort av Sveriges kyrkor, och har gjort så sedan min far fick id?n en regnig sommar på sextiotalet, då jag och mina systrar inget hade att göra. Har fått ihop en del, men långt ifrån alla. Flest har jag i Växjö, Linköping och Västerås stift. Kanske har jag bild på den/de kyrka/kyrkor du söker. I så fall kan jag scanna av och skicka till dig.

2002-03-14, 19:13
Svar #7

Eva Leksell

Gotlands 92 kyrkor från medeltiden finns på nätet. (Jag lägger in detta under Länktips också.)
www.stavar.i.se/churches/kyrklist.html

2002-03-14, 19:36
Svar #8

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Hej Kerstin och ni andra. Det finns en förträfflig förening som heter Samlarföreningen Kyrkvännerna som visserligen inte har en bildförteckning på alla Sveriges Kyrkor, men det finns förteckning på samtliga Sveriges Kyrkobyggnader. Dessutom anordnar medlemmarna både bytescirklar och bytesträffar. Adressen till ordföranden är Anders Nordlöw, Blockstensg 33, 603 86 Norrköping och till sekreteraren Tore Eriksson, Villav 12, 612 41 Finspång. Någon av dessa herrar kan säkert hjälpa er med vilken kyrka som söks.  
Mvh Per S

2002-03-14, 22:33
Svar #9

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Per!
Vad intressant, hade ingen aning om att denna sammanslutning existerade. Skall genast ta och skriva till dem, låter som om det är ett gäng likasinnade samlare. Tack för tips och adresser
 
Mvh
Kerstin

2004-03-30, 14:22
Svar #10

Annsofi Sterner

Hittade ett par som  år 1777 gifte sig i Skeppsta kyrka. I vilken socken finns kyrkan? Är det Skeppsta bruks kyrka i Södermanland?

2004-03-30, 23:09
Svar #11

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Kan det vara Skepperstad kyrka i Sävsjö kommun i Småland? Skeppsta bruk ligger ju i Gåsinge församling. Finns det något kapell vid bruket?

2004-11-08, 18:51
Svar #12

Bernt Johansson

Hej Kyrkvänner !
 
Jag har ärvt ett större antal vykort från en av era f.d. medlemmar. Det rör sig om ca. 2200 st. exteriörer och en hel del interiörer av Sveriges kyrkor. En hel del vykort, mestadels i svartvitt, av danska kyrkor finns också. Om någon skulle vara intresserad kan Ni väl maila till mig: johansson.bernt@spray.se eller ringa: 073-560 88 08.
 
Med vänliga hälsningar
Bernt

2004-11-09, 11:25
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Detta påminner mig om en gammal historia om en man som blev besatt av att fotografera kyrkor o drog till slut land och rike kring med sin familj all ledig tid tills familjen ledsnade på att följa med och sedan ledsnade på att han var borta så mycket.
 
Då sa hustrun att han fick välja mellan kyrkofotograferandet och henne.
 
Han valde efter viss tvekan kyrkofotograferandet.
 
Efter en tid kom han till en psykiatiker och berättade sin historia.
 
Vid nästa tillfälle så hade psykiatikern förberett sig och frågade om mannen visste att det fanns ett verk som beskriv alla Sveriges kyrkor, även med bilder! Varefter mannen bröt ihop och gav upp sin hobby. För att sedan försonas med hustrun och familjen.
 
Troligen en skröna, men det har förstås berättats för mig som om den vore sann.....
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-11-09, 19:21
Svar #14

Egon Bosved

Hej Stefan!
 
Det torde vara tveksamt om ditt inlägg medför någon bättring för oss som intresserar oss för bilder på kyrkor.
 
Gamla kyrkor och den gamla almanackan är ofta det enda som får många av oss släktsforskare att inse samband med gångna släktled.  
 
För övrigt finns det en bok Våra kyrkor som berättar det mesta om de flesta av våra gamla kyrkor. Arkitektoniskt intressant. Att besöka släktens gamla kyrkor, med dopfunt etc, kan vara en givande resa med bil i sommarlandskapet. Ingenting att gyckla över.
 
mvh Egon

2004-11-10, 00:32
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Egon!
Nu tror jag du möjligen misstolkade det hela lite. Det dråpliga i historien var väl att mannen ägnade sin tid åt att (besatt) samla på något som redan fanns och som han inte kände till. Dessutom skadar det kanske inte för oss alla att rent allmänt reflektera över de levande anhörigas behov också, tänkte jag!  (Fast det kanske inte är så underligt att tjejen blir svartsjuk, när man börjar fara runt och vara borta för att kolla på andra snygga spiror?)  
 
Allvarligt talat som släkt- och hembygdsforskare så är det ju intressant att studera sina anors kyrkor både för information till sin forskning och för ta foton. Särskilt stämningslägena och de inre bilderna som kommer upp i ens fantasi när man besöker en sådan kyrka är oftast mycket givande.
Även vykortssamlande har ju givetvis sitt värde och sin charm för såväl forskare som rena samlare.
 
Det finns ju för övrigt också serien Svenska kyrkor. Men den är väl inte komplett? Eller är det en ny upplaga som inte är klar?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-11-10, 08:15
Svar #16

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Sveriges kyrkor som utges av Riksantikvarieämbetet har sedan 1912 utkommit med 226 volymer och behandlat ungefär 700 kyrkor. Utgivningstakten har varierat under åren, liksom ambitionsnivån. Några landskap är färdiga, som Blekinge, men där är de nyare (från 1800-talet) beskrivna ytterst kortfattat.  
Med den ambitionsnivå rörande detaljer och den långsamma takt, självfallet förklarat med osäkra ekonomiska resurser, som präglat de senaste 20 årens utgivning så kan man knappast räkna med att alla kyrkor i Sverige blir behandlade förrän vid 200-årsjubil?et 2112...

2004-11-10, 08:35
Svar #17

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Länk till Sveriges kyrkor  http://www.raa.se/sverigeskyrkor/index.asp  
 
Stefans historia belyser på ett bra sätt, om än lite tillspetsat, att man alltid bör undersöka vad som redan är gjort och finns publicerat INNAN man drar igång ett stort projekt. Kanske finner man då i tid att projektet kan modifieras eller skrinläggas om arbetet redan utförts på ett vederhäftigt sätt.

2004-11-10, 19:14
Svar #18

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Dessvärre är det så att Sveriges Kyrkor är den långsiktiga verksamhet som drabbats hårdast av nedskärningarna på Riksantikvarieämbetet. SvK:s utgivning av kyrkmonografier är numera i praktiken avslutad. Det återstår endast en fast anställd medarbetare. Carl-Johans gissning om 2112 som slutår ter sig därför i dagsläget som närmast besinningslös optimism.

2004-11-11, 10:22
Svar #19

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Jag har läst i tidningen om detta, och blev ganska upprörd! Riksantikvarien tyckte visst att Svenska Kyrkan själv skall ta sitt ansvar för den typ av verksamhet som Sveriges kyrkor bedriver (eller bedrivit). Att bygga en sådan verksamhet på nytt, utan den samlade kompetens som finns inom Sveriges kyrkors redaktion verkar svårt för att inte säga omöjligt - om nu intresse skulle finnas inom t. ex. Svenska kyrkans forskningsråd. Jag är dock rädd för att detta ligger lågt på deras prioriteringsordning. De har fullt upp med kyrkostatistiken.
Även den pågående publiceringen av landskapsrapporter inom Sockenkyrkoprojektet verkar ha avbrutits, åtminstone tillfälligt.

2005-01-19, 19:42
Svar #20

Utloggad Fredric Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:27
    • Visa profil
    • www.fam-nilsson.eu/blog
Åsbo Släkt och Folklivsforskare har just startat upp ett projekt där målsättningen är att införskaffa information och bilder om Sveriges alla kyrkor enligt Svenska kyrkan.
Alla är välkommna att hjälpa till.
Uppgifter om präster och klockare kommer att presenteras i samband med respektiva kyrka.
Man har börjat med Skåne och dess ca.550 kyrkor.
För mer information http://www.aasbo-gen.com

2005-01-19, 20:59
Svar #21

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Jag har läst sidan, och kollat in projektbeskrivningen. Men vad vill man egentligen? Bearbeta inhämtat material om alla Sveriges kyrkor enligt svenska kyrkan, vilket också innebär tex. svenska sjömanskyrkor i andra länder. Bearbeta?? Bilder kan jag förstå, men information? Hur noggranna beskrivningar skall det handla om?
Alla Sveriges kyrkor - det är mer än 3500 stycken!
Och - det finns inte ett ord om källhänvisningar, bara om att alla som lämnar in material och får materialet godkändt för hemsidan, kommer att vara publicerade med namn enligt copyright lagen.
Förutom att det heter upphovsrättslagen, så är detta en så självklar upplysning att det vore mer intressant att veta mer om hur man ser på källor.  
Vore det inte bättre att försöka greppa om ett mindre område och kunna göra det bättre, och på så sätt värna om kvaliteten?

2005-01-19, 22:24
Svar #22

Utloggad Fredric Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:27
    • Visa profil
    • www.fam-nilsson.eu/blog
Det är väl inte så självklart att copyright lagen (upphovsrättslagen) följs på alla sidor på internet. Det är för föreningens skull som detta påtalas så att inga tveksamheter föreligger.
Du får nog utveckla vad du menar med källor.
Alla som lämnar in material kommer att omnämnas och om det gäller tidigare publicerat material i vilken form som helst så får bidragslämnaren intyga att han/hon har tilåtelse till detta och källan kommer att noteras vid presentationen.
Sedan vad som gäller storleken på projektet, så byggdes inte Rom på en dag, utan vi ser detta som ett långsiktigt projekt som förmodligen tar många år att slutföra, om det någonsin blir helt färdigt.
Danskarna har lyckats att sammanställa nästan alla sina ca. 2500 kyrkor, så varför skall inte vi lyckas.
Det första delmålet är Skåne, sedan får vi se.
Vad gäller de noggranna beskrivningarna så ju mer material vi får om respektive kyrka, desto bättre.
Som jag ser det så kan detta register i princip aldrig bli komplett, utan hela tiden fyllas på med mer material.
 
Sen undrar jag om du kom längre än projektbeskrivningen, det vil säga, in i själva databasen.

2005-01-20, 13:43
Svar #23

Ingrid Wikberg

Jämtlands läns kyrkor och kapell finns redan samlade och utgivna genom Jämtlands läns Museums och länsarkivarie Birgitta Cedenhag. Boken heter Våra Kyrkor (1998) och ingår som en del i serien Upptäck Jämtland/Härjedalen.
 
Och jag tror att alla präster, kyrkoherdar, predikanter även finns samlade och redovisade i någon form. Jag har i alla fall för bra länge sedan tagit del av alla präster i Bergs socken (Z) på flera ställen. De finns alltså i tryckta sammanställningar - av vem, vilka har jag tyvärr ej uppgift tillhanda just nu. Men det finns!
 
Det finns kanske fler länsmuseer som skrivit om sina kyrkor och gett ut i bokform.
 
Så kanske det vore bättre att först göra en genomgång av allt som redan finns och göra en genomgång av det som är forskat om och utgivet?  Kan tänka mig att det finns en hel del seriös forskning redan gjord - med alla 'säkra' källor redovisade! Jag menar det finns ju en hel del myter och föreställningar om kyrkor som ej stämmer så det gäller ju att vara nogsam om vad man tänker ge ut i bokform. ( bokserie?)

2005-01-20, 14:09
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det verkar vara lite Wikipedia över det. Vem som helst ska kunna bidra med uppgifter och bilder om kyrkorna, och det talas mycket om copyrightlagen, men ingenting (vad jag såg) om källor och kvalitetssäkring. Vem faktagranskar de inlämnade uppgifterna? Att lämna ett bidrag såg mer omständligt ut än det är i Wikipedia.
 
Måste dock säga att ni är otroligt ambitiösa i Åsboföreningen! Starta ett rikstäckande projekt så där av en liten lokalförening. Har ni några samarbetspartner inom andra föreningar eller med förbundet eller med Svenska Kyrkan?  
 
Er hemsida är också fantastiskt ambitiös, om än i mitt tycke lite i plottrigaste laget.

2005-01-20, 14:30
Svar #25

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag inser nu att jag fått mail om detta projekt precis före nyår, och att det nog var något jag tänkt skriva en blänkare om. Men det var mycket på en gång en tid, så det har ännu inte skett.
(Dock har jag inte tappat bort det helt och hållet :-)

2005-01-20, 16:21
Svar #26

Utloggad Fredric Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:27
    • Visa profil
    • www.fam-nilsson.eu/blog
Tanken bakom projektet är att samla information på ett ställe om Sveriges kyrkor på ett lättåtkomligt sätt.
Någon tanke på att ge ut det här i bokform finns inte, möjligt vis på digital media om projektet når hamn.
Någon samarbetspartner finns inte,än så länge,  utan vi hoppas på friviliga runt om i landet bidrager med material.
Med tanke på projektets utformning är det svårt att kvalitetssäkra uppgifterna som lämnas in.
Meningen med projektet är att främst samla in faktauppgifter och bilder på Sveriges Kyrkor såsom byggnadsår, geografisk placering och om möjligt präster och klockare. Något uppslagsverk kommer det aldrig att bli som man skall lita blint på utan man skall kunna se hur kyrkan ser ut och var den ligger och möjligen få veta lite om den.

2005-01-20, 17:06
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Men om jag rapportera att Odenshelga kyrka är byggd 862, kommer någon att kolla upp detta?
Minimum är väl att man ser till att varje uppgift som läggs in förses med någon slags referens.
Om man publicerar sig offentligt på detta sätt så bör man faktiskt se till att uppgifterna är korrekta i möjligaste mån, och inte gömma sig bakom formuleringar som aldrig att bli som man skall lita blint på. Man samlar inte in faktauppgifter om man inte kontrollerar, man samlar in alla möjliga slags uppgifter, grundade såväl som ogrundade.
Om projektet är så utformat att uppgifterna ej går att kvalitetssäkra är det felutformat så vitt jag kan bedöma. Projektet bör då omformas så att kvalitetssäkring blir möjlig.
Man tar trots allt ett ansvar om man riskerar att bidra till spridning av fel...

2005-01-20, 18:20
Svar #28

Utloggad Fredric Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:27
    • Visa profil
    • www.fam-nilsson.eu/blog
Odenshelga kyrka hadde defenitivt kollats upp då den inte finns med i de register som vi har samlat på oss om Sveriges Kyrkor och att det skulle ha tagit bara 1 år att bygga en kyrka på den tiden låter märkligt, så det hade kollats upp.
Ordet kvalitetssäkring klingar konstigt i mina släktforskaröron, då jag från första stund i princip lärt mig att lita inte på några som helst uppgifter förrän du sett dem. Visst skall man se till att de uppgifter man publicerar är så långt det går är riktiga, men inte alltid så lätt.
För att ta ett exempel, inte för att hänga ut någon, men bara för att det liknar vårt projekt.
Emigrantforum här på Rötter, inte ett ord om kvalitetssäkring där inte, nej där litar man på folks uppgifter och inga som helst kommentarer om detta.
Den minsta referensen som till var uppgift kommer att vara bidragsgivarens namn, och om denna rapporterar ytterligare referenser kommer dessa också att stå med.

2005-01-20, 18:22
Svar #29

Utloggad Fredric Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:27
    • Visa profil
    • www.fam-nilsson.eu/blog
Som en förtydligande till föregående inlägg.
----------------------
Ordet kvalitetssäkring klingar konstigt i mina släktforskaröron, då jag från första stund i princip lärt mig att lita inte på några som helst uppgifter förrän du sett originalen.
--------------------------------
Skall det vara.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna