ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-01  (läst 1869 gånger)

2004-06-30, 22:00
läst 1869 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det är lite sorgligt att behöva starta denna diskussion, men det verkar tyvärr nödvändigt.
Det kan tyvärr tyckas som om jag redan vid 25 års ålder ansluter mig till de gamla gnällspikarnas skara, men det må så vara.
 
I vilket fall så har jag alltid varit av den åsikten, att om jag har kunnat svara på en fråga så har jag gjort det. Tidvis korthugget och koncist, men det har i alla fall varit något.
Tidvis (under vissa rubriker oftast) har jag lämnat negativa svar av typen något släktsamband kan ej styrkas av de samtida källorna eller källorna talar snarare för att det var så här eller rent av frågan går troligen inte att besvara med tillgängligt källmaterial. Dessutom har jag ibland ställt motfrågan vilket källmaterial stöder dina påståenden?
 
Dessa svar har, i synnerhet om frågan upprepats många gånger, eller om samma obevisade påstående gjorts gång på gång, ibland varit rakt på sak.
 
Tyvärr har jag upprepade gånger fått höra att mina åsikter och kunskaper inte är välkomna i diskussionerna, utan att jag förstör för personer som söker fakta, är nyfikna, etc, samt bemöts med kommentarer som i princip gått ut på rör inte mina anor. Detta i synnerhet om det varit fina anor det gällt. (Jag har faktiskt aldrig fått kritik för att jag rensat ut enstaka torpare ur släkttavlorna, däremot för att jag slängt ut kungar...)
 
I vilket fall som helst så funderar jag på om man verkligen skall lämna negativa svar i diskussioner, eller om man endast skall ge sådana svar som frågeställaren vill ha?
En logisk följdfråga är om man skall bry sig om att påpeka när någon sprider felaktiga uppgifter, eller låta felaktigheterna sprida sig?
 
Det förekommer dessutom titt som tätt personer som är förorättade över att ingen hjälper dem med att svara på deras frågor.
Hur skall dessa hanteras? Finns det någon slags plikt att svara på dessas frågor (och dessutom på ett sådant sätt att de inte blir missnöjda, det är ofta samma personer som vägrar att acceptera fel svar)?
 
Allt detta har jag tyvärr rika erfarenheter utav, och jag har dessutom både blivit kallad för arrogant, översittare som vill trycka ner all nyfikenhet och utsatt för en hel del personangrepp som tack.
 
Är det meningen att Anbytarforum skall fungera så här?

2004-06-30, 22:59
Svar #1

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
För min del är jag jättetacksam för att ni, som har mer kunskap och erfarenhet, än oss amatörer ställer upp och hjälper till. Hur skulle det ha gått utan er. Ni har ju ingen skyldighet att svara.

2004-06-30, 23:33
Svar #2

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Jag är ju inte inne SÅ mkt nu på Anbytarforum längre, som jag brukade vara förut.
 
Själv räknar jag mig som amatör/nybörjare, så jag är jätte glad och tacksam för de svar och/eller tips som jag får...
 
När jag hjälper ngn med de resurser som jag har (SDB 1950-1999, Arkion...), så försöker jag att gå till mig själv...
 
Jag vet hur glad jag blir, bara för en liten detalj, eller ett tips...
 
Personligen väntar jag mig inte att få färdigserverat, det roliga är ju att forska själv...
Så, då kan ett tips eller hjälp av ngn med tillgång till de källor (ngn av Stockholmskivorna, t.ex.), som jag inte har, vara till en hjälp, för att komma vidare.
 
Jag tycker man skall hjälpa varandra.
 
Som Ann-Britt är inne på, ingen har skyldighet att svara.
 
Jag har till exempel fått lite material av en moster till mig.
Även om jag vet att hon kollat i källorna (mikrokorten), så vill jag kolla själv också...
Dels för glädjen i det och dels för att man kan se fel också..
Och genom att kolla själv, har jag upptäckt det hon inte sett..
 
 
/Kina

2004-06-30, 23:37
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anders, du gör ett bra jobb, som försöker rensa i floran av felaktiga uppgifter, men det är sorgligt att du ska få så mycket skäll för detta.
 
Har man bara på fötterna, och det brukar du ha, så kan man ju hoppas att åtminstone några lyssnar och omprövar sitt ställningstagande till vissa anor och relationer.
 
Stå på dig, önskar Elisabeth, som minnsann också fått ovett i sina dar.

2004-07-01, 00:14
Svar #4

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Bäste Anders!
Tyvärr går det inte så, att alla skulle tycka om alla och detta ännu då på samma sätt. Tycker, att det är jättebra, att Du ger svar efter det Du hittar i källorna eller inte hittar i dem.  
 
Vi är olika. Ibland får våra ord liksom allt för mycket tyngd och ibland för litet. Det beror på, att vi är olika och betraktar saker och ting olika.  
 
Vad gäller specifikt Martini-diskussionen(, som jag följt med), så blev dina hypoteser överkörda.
Dina ord uppfattades som munkavle. Jag skulle tro, att Du inte gav något definitivt svar, men av någon anledning uppfattades det så. Kanske amatörer uppfattar orden annorlunda än en strikt metodiskt skolad. (Själv har jag väldigt ofta mött just det här!).
T.o.m. den hårdaste fakta kan man tolka olika. Men förekomsten/icke förekomsten av/i källor måste  beaktas. Kanske sättet att meddela detta koncist kan för några inte vetenskapligt skolade kännas kallt...  
Sedan har vi även olika värderingar. Dina är säkert inte sämre än någon annans - speciellt, när Du är villig att hjälpa!  
Du har all rätt att vara Du själv och skriva i enlighet med ditt väsen och värderingar (så länge det passar anbytarforumets ramar). Hjälp borde göra det och det förtjänar all respekt!
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-07-01, 05:35
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Anders,
Johan uttrycker så bra även det jag skulle vilja säga. Så jag nöjer med att hoppas att du fortsätter med att svara och diskutera vidare i Anbytarforum. Du behövs! Vi är många som uppskattar dina inlägg.
 
Ha en bra dag!/Anita

2004-07-01, 09:11
Svar #6

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Anders
 
Tycker att du ska fortsätta som hittills. Du, och några till, är saltet i denna anrättning.
 
Du undrar om du endast skall ge sådana svar som frågeställaren vill ha? Javisst, om du inte bryr dig om kvalit? ska du göra det. Men tänk först lite grann på oss andra som, liksom du,  uppskattar kvalit?, noggrannhet och källkritik.
 
Jan-Inge

2004-07-01, 09:23
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nej, jag kommer att fortsätta som hittills, även om jag blir något trött på alla irrelevanta angrepp till och från...
 
Jag tror också att det är viktigt med en fortlöpande diskussion om källkritik och vetenskaplighet. Jag tror även att vi då och då behöver fundera på vad som egentligen sker här på Anbytarforum.

2004-07-01, 09:33
Svar #8

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Anders, vilka sunda och kloka inlägg du har. Jag håller med dej fullständigt.
Janet

2004-07-01, 09:41
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag tycker också att Anders R gör och agerar helt rätt, men vi får ofta ta stryk om vi påpekar t.ex. felaktigheter i källorna man använder så flitigt. I en diskussion skrevs i våras (fritt citerat) att det nu var så tråkigt att slå upp i t.ex. Sveriges befolkning 1890 som hjälp åt andra för att det påtalades hur många felaktigheter som finns i materialet. Det var inte självklart att tolkningen skulle vara att det var synd för att materialet var dåligt.
 
Sedan ska man faktiskt inte behöva krydda sin skrivning med käcka utrop och smileys hela tiden för att hjälpa till en positiv tolkning av sina skrivna ord. Folk kan väl i stället sluta läsa in undermeningar i allting som saknar smiley eller hehe. Vi som släktforskar måste kunna få skriva kort eller torrt ibland. Man måste också få ge sådana råd som upplevs som pekpinnar.
 
Sedan instämmer jag till fullo i vikten av att granska och ifrågasätta källorna och förhindra felaktigheterna!
 
Hälsningar,
Eva

2004-07-01, 09:45
Svar #10

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej Anders!
Vad bra! Vi alla, Du med, lär oss från diskussionen, inte sant!?  
Jag instämmer även med Dig, att anbytarforumets skeenden borde ventileras då och då. För det mesta tror jag, att vi alla profiterar av diskussionerna här och får djupare insikt i genealogins väsen med dess vetenskapliga basis. Alla är vi inte pä samma ställe på vägen, men en fortlöpande diskussion om vetenskaplighet skulle hålla oss - hoppas jag - på vägen.
I väntan på inlägg från Dig
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-07-01, 09:59
Svar #11

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Anders,
 
Du gör helt rätt som svarar på frågor när du kan även om svaren är negativa på det sättet du beskriver.  Det behövs fler som gör det.
 
En kritisk synpunkt dock: I vissa diskussioner kan man dock ganska klart se att sådana negativa svar inte var riktigt vad frågeställaren ville ha och ofta följer en animerad diskussion som snabbt spårar ur (när jag senast igår tittade på Martini-diskussionen handlade den definitivt inte om  den ursprungliga frågan).  Medan det finns goda skäl att svara på frågor om man kan, tycker jag inte att det finns några sådana att gå in i en andra eller tredje rond när responsen blir som du beskrivit. Då är det bättre inte fortsätta diskussionen.
//Michael Lundholm

2004-07-01, 10:12
Svar #12

Essan Gradhman

Jag skriver under, helt och fullt, på Evas kloka inlägg!  
Jag, hör till dem som ideligen fått undermeningar inlästa i mina inlägg!  
Ett inlägg utan smileys tyds oftas negativt....
så....  

2004-07-01, 10:35
Svar #13

Tommy Andersson

Michael Lundholm tar upp en sak som stör mig rätt mycket, nämligen käbblet som dyker upp lite här och där i ämnestrådar (senast Martini-diskussionen).
Kan inte Peter K försöka städa ämnesdiskussioner?
Förslagsvis genom att skicka käbblet till en skräplåda eller Off Topic?
Det är tråkigt att behöva bläddra igenom flera sidor irrellevant trams när man i själva verket är intresserad av släktnamnet Martini.
 
Anders: Det är självklart så att du ska fortsätta som hittills, det vinner alla på.

2004-07-01, 10:55
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Visst, jag har gjort en del inlägg i onödan, även om jag står för vad jag gjort.
 
Visst är det en god id? att undvika efterdebatter när man väl etablerat sin ståndpunkt, men ibland förivrar man sig... Sedan tror jag nog att en hårdare uppstyrning av en del diskussioner vore bra, att helt enkelt gå in och ta bort onödiga inlägg.

2004-07-01, 11:20
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Städning är förstås önskvärt att det hanns med oftare; men jag ser ju ofta inte saker förrän det redan hunnit braka loss (och ofta även tillkommit inlägg som hör hemma där), vilket gör det tidskrävande att försöka t.ex flytta saker till ''.. -Dit flyttar jag förstås gärna hälften av Martinidebatten, fast då åker nog några relevanta inlägg med också; det är detta som är så besvärligt - skall saker flyttas måste det skrivas hänvisningar och kommentarer om vad jag gjort så ingen känner sig felaktigt censurerad osv osv..
 
Är mycket glad för inkomna inlägg under denna rubrik; jag tycker att det börjar bli lite väl mycket 'chat' över forumet* - allt skall som sagt inte behöva vara 'glatt' för att man skall slippa trista kommentarer, Eva skrev bra om detta tycker jag.
*)Det får räcka med 'Kantstött porslin' i den vägen..
 
Det finns några som är snabba att ansluta sig till detta att vi skulle vara en 'klubb' och till och med 'maffia' - inlägg i den andan lovar jag att jag kommer att vara hådare mot framöver, de skapar en oerhört trist bild av Anbytarforum - och passar det inte, så är det som sagt frivilligt att vara här.. Detta sista gäller väl framförallt de som verkar vara emot allt vad reglering och kontroll heter, och då jag kommer på folk med att uppträda under falska/påhittade namn så kommer de (i den mån det går) att låsas ute från forumet, och så får man höra av sig om man vill komma in igen..
 
 
Men nu tänker jag snart försöka ha 4 veckor riktigt ledigt, så det jag skriver kommer inte att bli så värst uppfyllt i juli åtminstone. (Men jag skall skriva lite mer generellt i såväl Rötter som under Redaktören meddelar om detta :-)

2004-07-01, 12:34
Svar #16

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Peter Karlsson jag har bara från början försökt ställa några frågor om mina förfäder Martini att det hela spårade ut är inte endast mitt fel. Jag tar på mig den del som jag redan bett om ursäkt för, men resten är relevant kritik.
 
Visst är det frivilligt att använda Rötter, men exemplet från Professorn i Wien under rubriken Ludwig Wittgenstein kanske  (?) kunde vara en förebild hur experter svarar amatörer, som endast vill finna de svar som bygger på fakta.
Jag har igen och igen frågat om fakta inte önskedrömmar för sådanna har jag inte! Det är därför det tänder till när man blir pådyvlad raka motsatsen och inte kan försvara sig mot sådana nedvärderande påståenden!
 
Jag kan dessutom inte beskyllas för att gå under falska eller påhittade namn, jag har hela tiden stått fram med det namn jag använder mig av och mina e-mails etc.
 
Hoppas Du får en skön semester, Peter!
 
M.V.H. Steve

2004-07-01, 12:39
Svar #17

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nej, det jag skrev här gäller ju generellt (rubriken är allomfattande och rör inte bara Martini & Co) - folk som använder påhittade namn finns, men det gällde förstås inte dig.

2004-07-01, 12:42
Svar #18

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Bra då var det avklarat!  
 
God Rejse, eller en slap af
 
M.V.H. Steve

2004-07-01, 12:58
Svar #19

Bo Olsson

Såna här problem är väl typiskt för ALLA diskussionsforum. Saker som hade diskuterats öga mot öga och inte gett upphov till några bråk eller missförstånd, kan på ett forum urarta helt och hållet. Skriftspråket är ju lite handikappat jämfört med ett samtal vid ett personligt möte.

2004-07-01, 13:01
Svar #20

Eivor Andersson (Ema)

En fråga till Eva Dahlberg:
 
Hur menar Du att man skall tolka ett påpekande att det är så många fel på CD:skivan CD:n sv. Befolkning 1890, att den inte går att använda som källa?
Skall man ta det som reklam för skivan eller som att det är lika bra att sätta sig på arkiven och titta i originalhandlingarna direkt och hoppa över skivan?
Sedan tycker jag faktiskt att det är upp till var och en (om man nu inte råkar ha en gravallvarlig läggning) att sätta ut en smiley om man så önskar.
 
Undrar hur många som är kvar här till hösten?
 
Eivor (utan smiley)

2004-07-01, 13:20
Svar #21

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Kära Eivor och alla andra  
M.V.H. Steve

2004-07-01, 13:22
Svar #22

Anna-Carin Betzén

Du gör rätt, Anders. Dina koncisa svar med konkreta råd eller hänvisningar borde vara guld värda för frågeställaren. Tack för att du är här på forumet!
 
Jag vill även ge en eloge till dig, Peter, för det arbete du lägger ner på att styra upp Anbytarforum, och för din diplomatiska ådra.

2004-07-01, 13:41
Svar #23

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Ja, Peter snart är det dags att städa undan hela kantlöst porslin debatten och det ser vi alla fram emot. Det blir en skön höst!

2004-07-01, 13:52
Svar #24

Eivor Andersson (Ema)

Ja, Jessica,
Då kan Du äntligen få gå med i Kyrkliga syföreningen.  
 Det har Du väl alltid önskat eller hur?
 
Som sagts tidigare: Det är inte utan att det finns en viss provokation på sina ställen.
 
EA

2004-07-01, 14:11
Svar #25

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Vilka vi alla, Jessica? Tala för dig själv, du.
 
Ska det spåra ur här också nu?

2004-07-01, 14:16
Svar #26

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Eivor, jag menar att man för det allra mesta ska hoppa över skivan, sedan behöver man inte åka till arkiven utan det går bra att låna mikrokort. Det är alldeles för många som gör uppslag i den utan att vara medvetna om de fel som finns (namn, föräldrar och födelseförsamlingar). Om man använder den med den brasklappen så är det upp till var och en. Sedan har en del aldrig hittat några fel i den, på sina släktingar, medan jag och andra utan att bemöda oss hittar mängder med fel.
 
Om Anbytarforum har överlevt så många år så lär det överleva några år till - men det kräver god vilja från alla sidor. Denna typ av diskussion dyker upp lite då och då.
 
 
Just det - frivilligt att sätta ut smileys - men om det saknas behöver det inte vara gravallvarligt. Vi kan väl få lov att skriva seriösa inlägg också? En smiley i ett inlägg från en som i övrigt öser galla är väl inte speciellt positiv?  
 
Man måste vara öppen för mer än sitt eget sätt att läsa saker på ett forum. Allt är inte personligt menat. Om man ifrågasätter folk som saknar källor eller bara har andrahandsuppgifter utan att bemöda sig med att söka förstahandskällor så innebär det att man kritiserar deras s.k. forskning, inte deras person.
 
Hälsningar,
Eva

2004-07-01, 14:56
Svar #27

Anne-Marie Dufva

Självklart ska man kunna ge även negativa svar på frågor - jag skulle själv inte vilja forska vidare på fel spår! Jag har släktforskat i cirka fem år och anser mig vara ganska mycket nybörjare fortfarande. Mycket hjälp har jag fått av kunniga och vänliga forskare (både positivt och negativt), via anbytarforum och mail, många har en otroligt stor kunskap och bredd i sin forskning! De få gånger jag inte fått svar på en fråga, antar jag att ingen haft just det svaret...
 
Vill passa på att tacka alla som delar med sig av sina uppgifter på olika sätt och önska en fortsatt skön sommar! Och givetvis även till Peter Karlsson, som sköter forumet så bra!
 
M v h Anne-Marie

2004-07-01, 15:02
Svar #28

Eivor Andersson (Ema)

Eva, Om vi talar om att ta åt sig, så märkte jag att Du tog åt Dig när jag en gång sa Klubben för inbördes beundran.
Det var faktiskt inte Dig jag menade när Du sedan antydde att någon trodde att Du slog på trumman för Dig själv.
Så fel kan det bli ibland.
 
Jag brukar faktiskt inte ösa galla över människor, som kan föra en diskussion utan att vara överlägsna och behöver framhäva sina meriter hela tiden.
En människa som är duktig, behöver inte tala om det. Det märker man ändå.
Det var en liten passus rill Anders Ryberg. Jag vet att Du är väldigt duktig släktforskare, det är attityden jag inte gillar.
Så lämnar jag denna rubriken. Den ger för mycket adrenalin.
 
Eivor

2004-07-01, 15:33
Svar #29

Peter Funke (Aningen)

Jag brukar inte lägga mig i sådana här infekterade debatter, men jag har några funderingar som jag gärna vill släppa ut. Observera att det är allmänna iaktagelser och inget som rör just den debatt vi befinner oss i just nu!
 
Det är ganska unikt med de forskarkategorier som kommer varandra till mötes här, det är allt ifrån yrkesforskare till sådana som i princip började forska igår, och de kontaktytorna måste man ju vara rädd om och vårda!
 
Även synen på forskningen skiljer sig kanske åt, ibland får man intrycket att vissa ser genealogin som en exakt vetenskap, medan vissa slarvrar utan större betänkligheter plockar åt sig godbitar som passar i den egna forskningen. Även dessa motsatser måste rymmas här - det säger sig själv att det då och då uppstår störningar med dessa polariseringar!
 
I vissa fall där människor blivit sårade kan det ha berott på tonen i svaret från någon snarare än innehållet i det. Akademiskt skolade människor verkar ibland rutinmässigt se sig som en  opponent vid en examen! Den som likt Fridolin pratar med oss bönder på bönders sätt men med lärda män på latin kanske inte skulle riva upp sådana känslostormar som uppträder här då och då? Uppnår man något genom att ge ett tjuvnyp till den som inte uppnår ens krav på stringens?  Kan man inte spara de riktigt hårda puckarna till Elitserien? Jag bara undrar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna