ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-17  (läst 1468 gånger)

2003-02-28, 12:03
läst 1468 gånger

Essan Gradhman

Nu är det dags att SVAR, Riksarkivet och Landsarkiven vaknar och inser att det är på 2000-talet vi lever!
 
Varför har inte SVAR vaknat och upptäckt digitaliseringen i tid? Undrar hur många kunder dom har mistat till Genline?  
 
Varför förstår inte Landsarkiven och Riksarkivet vikten av registrering?  
 
I dagens samhälle vill forskaren som inte bor på arkiv-orten kunna gå in i ett register och beställa kopior av det önskade materialet, antingen per telefon eller Internet. Men ytterst få register är upptecknade där. Finns dom så är de alldeles för krångliga, antar jag, för idag försökte jag få en förteckning på vilka bouppteckningar som fanns på ett släktnamn, men det var omöjligt!  
 
Jag skulle ange fullständiga födelsedata och dödsdata samt exakt namn för att kunna få besked.  Hur skulle jag t ex få besked om en kvinna (änka)född Hilfeling, gift Gradman, omgift Kühle men kallas ibland fru Gradman ??? Nu var det inte det jag var ute efter idag, utan för att få bättre koll på den släkt jag utreder. Jag har några personer som, så att säga, ”hänger i luften”, och som jag inte vet ”var dom hör hemma”. Jag svarade att det var huvudsaken att få reda på vilka bouppteckningar som fanns på släktnamnet. Vill du vi ska släktforska åt dig fick jag till svar!?!? Så ingen hjälp där inte!
 
Istället för att Landsarkivet direkt kunde söka i ett bouppteckningsregister och upplysa vilka med det namnet som fanns i deras upptagningsområde. Jag skulle ha beställt alla bouppteckningarna!  
 
Tidigare fanns också en del bouppteckningsregister på nätet, men dom har blivit borttagna, tydligen för att föreningen ifråga ska tjäna pengar på de CD-skivor som säljs. Men vem vill betala flera hundra bara för att få reda på ifall bouppteckning för EN enda person finns med? Inte jag i alla fall!  
 
Släktforskning ska inte enbart vara en hobby för de mest välsituerade! Men det verkar som vi är på väg tillbaks till den tiden, då släktforskning endast kunde bedrivas av rikt folk. Likaså ska väl ändå arkiven försöka hjälpa – inte motarbeta forskningen!?!
Essan G

2003-05-14, 22:40
Svar #1

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil

2003-05-14, 23:04
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil

2003-05-15, 07:05
Svar #3

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Jo då, det var länge sedan jag lyckades nå SVAR på nätet.

2003-05-15, 08:47
Svar #4

Måns Persson


2003-05-15, 09:38
Svar #5

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:38
    • Visa profil

2003-05-15, 09:39
Svar #6

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil

2003-05-15, 11:14
Svar #7

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Skumt. Min dator rasslar till, listen som visar att uppkoppling sker blir full till 99%, men sen händer inget mer??

2003-05-15, 11:33
Svar #8

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:38
    • Visa profil
Sten-Sture
Vad är det för list du talar om? Är det den vita raden där adressen skrivs in så händer inget alls med den i min dator. Använder du Explorer eller någon annan webläsare?

2003-05-15, 11:38
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 17:36
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Någon datanisse på SVAR har fått en verklig snilleblixt: Låt oss kräva att alla våra besökare accepterar 'cookies'!
 
Resultat: Den som har läsaren inställd på att automatiskt blockera cookies kommer inte in på SVAR:s sidor. Man får inte ens någon information om varför man inte kommer in - det kommer bara upp en sida med följande kryptiska meddelande:
 
Winder error '800a000d'  
 
Type mismatch  
 
/winder.asp, line 21På SVAR lever man uppenbarligen i sin egen lilla värld där man inte har en aaaning om att det finns skäl att inte acceptera cookies. Kanske vet man inte ens att det går att blockera cookies? För alla som vet vad det finns för spioneriskit på nätet (Doubleclick m.m.) är det emellertid en självklarhet att ha standardinställningen att läsaren blockerar cookies.
 
Om utgivaren av någon sida menar att man behöver använda cookies, så får man naturligtvis upplysa om att läsarens inställningar måste ändras vid besöket på den sidan - man ska ju inte behöva gissa sig till det! Och man måste naturligtvis också ha ett mycket gott skäl för att krångla till det för sina besökare på det viset! Vilket är SVAR:s skäl? Tycker man att Genline har för få kunder?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-05-15, 11:42
Svar #10

Peter Karlsson (Peterk)

Listen är väl 'Statusfältet' längst ned - den kan slås på/av via Visa - Statusfält (IE). Dock vet jag att fältet där inte alltid indikerar hämtning, utan det kan komma fram ändå.
-Men att SVAR inte vill för alla..?

2003-05-15, 12:19
Svar #11

Jan Wallander

Hej!
Jag tror att man måste acceptera cookies för att kunna lägga beställningar via nätet.
Men visst borde SVAR, i så fall, meddela den saken. Lämpligen via förträffliga RÖTTER.
Mvh
Jan W

2003-05-15, 12:35
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 17:36
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Lämpligen meddelar man det på mismatch-sidan som besökarna får upp när man försöker att komma in utan cookies...
 
Observera att det inte går att komma in på SVAR:s sidor över huvud taget - det handlar alltså inte bara om beställningar!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-05-15, 12:38
Svar #13

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Nej, även om jag ändrar (under Verktyg>Internet-alternativ>Sekretess) så att alla cookies accepteras så kommer jag inte in på SVAR. I stället visas följande för mig obegripliga text:
> Tr1.1fer-Encoding: chunked HTTP/1.1 200 OK Server: Microsoft-IIS/5.0 Date: Thu, 15 May 2003 10:18:06 GMT ~~~~~~~~~~~~~~: ~~~~~ Content-Type: text/html; Charset=UTF-8 Cache-control: private 1FAE.
Jag misstänker att problemet i stället har att göra med antivirusskyddet och/eller brandväggen. Men då jag relativt ofta är utsatt för intrångs-försök vill jag inte gärna, ens temporärt, avaktivera dessa. Frågan är då vad som skiljer SVARs sajt från (nästan) alla andra?

2003-05-15, 12:58
Svar #14

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag kommer in, med brandvägg (och antivirusskydd, men det sistnämnda borde väl inte vara ett problem?) - använder Norton/Symantec-paketet, jag accepterar cookies (rensar ibland).  
 
Vad jag däremot hade problem med ett tag var när jag hade anti-pop-up aktiverad (för att slippa alla eländiga reklamrutor som kommer upp när man läser en del tidningar på nätet). Då kom jag bara in på första sidan hos SVAR, men alla NAD och liknande fönster hos SVAR jag valde hände det aldrig något med - det verkade som de frös (det tog en stund att klura ut vad felet var :-) ).
 
Likaså har jag ibland haft problem att komma in på sidan när jag haft ett felmeddelande och sedan inte rensat cachen/temp-filerna (även om datorn ska söka nytt varje gång).
 
Felkoden Lars beskriver känner jag däremot inte alls igen.
 
Hälsningar,
Eva

2003-05-15, 13:05
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 17:36
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Åtminstone sedan årsskiftet (det var då ungefär som jag upptäckte det) har det varit så att varje gång jag har försökta att komma in på SVAR:s sidor utan cookies, så har jag fått upp mismatch-sidan. När jag har slagit på cookies, så har jag kommit in. Så har det varit utan ett endaste undantag, senast när jag testade inför mitt inlägg ovan kl. 11.38. Och mismatch-texten är inte ett felmeddelande i min läsare, det är en HTML-sida.
 
Detta skiljer SVAR (inklusive Digitala Forskarsalen) från resten av arkivverket - RA, landsarkiven, krigsarkivet, NAD och Arkion - hos alla kan man komma in utan problem, även utan cookies. Men tidigare var det inga problem hos SVAR heller, så detta är ett relativt nytt påfund.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-05-15, 13:10
Svar #16

Karin A Björkholm (Karin)

Även jag kommer in på SVAR utan några som helst problem.Använder Bredbandsbolagets + Säkerhetsföretaget Normans brandvägg och antivirusprogram.
 
Vänligen  
Karin Björkholm

2003-05-15, 14:02
Svar #17

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Apropå det Eva nämner om att datorn skall 'söka nyare sidor varje gång' så har ju många problem med denna uppdatering.. (Ex.vis går man till senaste dygn så ser den likadan ut som 10 timmar tidigare.)
 
Det verkar gälla för IE6 framförallt och kan lösas med att man under Verktyg/internetalternativ/inställningar för tillfälliga internetfiler istället för Kontrollera automatiskt markerar alternativet Varje gång sidan besöks - detta har förstås främst att göra med att få uppdaterade sidor direkt; men förmodligen kan detta (om det spökar) lösa en del andra mystiska fel också..

2003-05-15, 17:48
Svar #18

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Beklämmande med sådan verklighetsförankring hos SVAR att man lagt upp sin sida som anges ovan. Jag jobbar själv på frilansbasis med att göra hemsidor, och intressant nog har jag själv hittills aldrig ägt en helt ny dator. Så jag har aldrig belamrat någon sida jag designat med system som utesluter den ena eller den andra webanvändaren från att ens få upp sidan i sin dator.
 
Sedan ett av de många tillfällen då min för tillfället nyaste dator hade gått sönder är en av de gamla 386:or jag egentligen hade sparat mest av nostalgiska skäl möjlig att koppla upp sig med. Den har Windows 3.11, och surfar med Internet Explorer 3.03. Jag hittade t o m en mailklient som gick att använda, något Eudora Light version 3.1.6 eller något sådant.
 
Varje websida jag själv har gjort går att få upp på den där 386:an, och som webdesigner kan man givetvis ha monumentalt olika uppfattningar. Jag tycker dock att nätet bör vara tillgängligt för alla som kan skaka fram en dator och en nätanslutning, inte bara för alla som har cash eller kreditvärdighet att kunna köpa nyaste nya en gång, och kanske en gång till ett år senare, och nästa år, och nästa år... Vi är många som inte har den möjligheten!
 
Hur skulle det se ut om det fungerade med bilar som datorbranschen vill att det ska göra med datorer, och som många nätutvecklare spelar dem i händerna med att sträva vidare mot?
 
Såg en rolig sketch om det i något TV-program härom året där någon skulle bila från Malmö till Stockholm och liknade det vid användande av ett program i en dator. Han vred om startnyckeln och sade att nu får vi vänta på att den startar och efter någon minut röt motorn till liv. Och gång på gång råkade bilen krascha när han var nästan framme och i sin illustration av datoranvändadet innebar det alltid att han fick starta om från Malmö igen.
 
Men det han inte tänkte på var min tanke i denna stund, nödvändigheten av att hålla sig med nyaste nya om man vill hänga med. Vart skulle det föra bilismen om man optimerade för de priviligierade som har råd att skaffa fabriksnytt hela tiden?
 
Tror du att du ska kunna ta dig från Stockholm till Göteborg med en bil som är fyra år gammal??? Den har ju inte rätt version av kamaxeln och accepterar inte cookies i färddatorn, den går inte att köra på den här vägen...
 
Har du köpt en bil som är 13 år gammal och trodde du skulle hitta drivmedel till den? Du var mig en optimist, du får nog lättare att hitta någon som går och knuffar på åt dig... det var helt andra operativsystem på den tiden, sådant var länge sedan man slutade med...

 
Detta blev en lite mer allmänt hållen betraktelse, men som sagt: Det SVAR gjort med sin hemsida är inte särskilt klipskt. En hemsida som deras måste man kunna komma in på, utan att det ställs krav på vad man har för inställningar i sin dator för att ens få upp sidan. Det är inte proffsig webdesign att lägga upp en sida så. Särskilt när man inte ens har någon sida som informerar om att cookies måste vara aktiverat. Jisses!
 
Själv har jag än så länge inte tjänat några stora summor på min webdesign, men jag betraktar mig i alla fall som rejält professionell eftersom jag ser på den sida jag ska ta fram och hur jag vill ha den med alla nätanvändares bästa för ögonen, inte enbart till vad jag råkar kunna göra för jättehäftiga och flashiga grejer på sidan, utan att bry mig så mycket om ifall det kräver insticksprogram och speciella inställningar i besökarens dator.

2003-05-15, 18:51
Svar #19

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 17:36
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag kan bara instämma - vilket kanske inte förvånar någon... J
 
Och för att leva som jag lär är Båhusarkivet (www.skagerrak.net/bahusarkivet.html) ren HTML, nedknackad för hand i Anteckningar, utan hysteriskt blinkande och snurrande text och annat tingel-tangel som tar en evighet att ladda ned. (Så fick jag sagt det också... J)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-05-15, 19:12
Svar #20

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Stig, med list menar jag fältet nere på sista raden i Internet Explorer. Den visar vilken adress man håller på att gå till och hur inläsningen fortlöper (det blir en blå remsa som växer åt höger vart efter inladdning sker)

2003-05-15, 19:20
Svar #21

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Jag har provat att tillåta cookies och tillåta annonser i min brandvägg (Norton Internet security).
 
Jag kommer inte in!! Inget visas av SVAR, inga felmeddelanden.

2003-05-15, 19:34
Svar #22

Lotta Nordin (Lotta)

Med IE 5.0 kommer jag in på www.svar.ra.se men inte med Netscape 4.7, då blir det som Sten-Sture skriver, det bara står och ser ut att ladda men inget händer.
 
För övrigt instämmer jag helt och fullt med det Anders Pemer skriver.
 
Fick för ett antal månader sedan ett ebrev från en man som gjort en hemsida och han bad mig länka till den. När jag kontrollerade länken så fungerade inte menyerna i Netscape, vilket jag påpekade för honom. Svaret jag fick var att han visst kände till problemet med Netscape och någon annan meny kommer dock inte ännu eftersom antalet användare av IE stadigt ökar. Det blir ju bara massor av merjobb för så lite. Hade det varit en betalsajt hade jag väl fått tänka om.  
*hmmm* Tror ni jag länkade till hans sida? Nej! :-)
 
Mvh//
Lotta

2003-05-16, 00:01
Svar #23

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:40
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Att SVAR uppträder oprofessionellt och försöker hindra eventuellt intresserade att komma in på deras sajt är bara att beklaga.
 
För den som ändå vill titta in där utan att öppna sin dator för onödiga cookies finns det ändå möjligheter: De länkar som  Båhusarkivet erbjuder fungerar perfekt!

2003-05-16, 08:59
Svar #24

s

Nu har jag avinstallerat NIC (Norton Internet Security) och installerat ZoneAlarm och då funkar det igen att komma in på SVAR och Forskarsalen.
 
I NIC hade som jag skrev ovan provat att tillåta allt men tydligen fanns det något kvar som stoppade SVAR och Dig Forskarsalen.

2003-05-16, 10:23
Svar #25

Stefan Lejon

Om ni ska beställa kort, gå in på adressen
www.nad.ra.se istället. Då sparar ni ett moment
dessutom.

2003-05-16, 12:27
Svar #26

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil

2003-05-16, 22:26
Svar #27

Alf Helin

Hej!
 
Ännu en gång har jag lyckats beställa en produkt från Svar utan att ange mitt riktiga personnummer!
 
Anledningen till att jag inte lämnar ut mitt personnummer på nätet är helt enkelt att jag inte tycker det är säkert. Mitt personnummer är en värdehandling och inget man slänger ur sig hur som helst.
 
Förra gången jag handlade skrev jag i e-post att jag fejkat mitt personnummer men att jag ville handla ändå. Jodå efter några dagar kom det jag beställt. Nu idag skrev jag det personnummer som finns i beskrivningen på köpsidan (123456-7890).
 
Maskinen svalde det så antagligen får jag min CD om några dagar.
 
Sånt är livet men jag förstår absolut inte VARFÖR man skall behöva ange sitt personnummer när man handlar?
 
Med vänlig hälsning
 
alf helin

2003-05-17, 00:07
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 17:36
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Orsaken till att SVAR vill ha alla kunders personnummer är tydligen att man ser oss som presumtiva svindlare. Man beviljar en kredit när vi får betala i efterskott mot faktura, säger man.
 
Men minsta bokklubb kan ge denna kredit utan personnummer. Detsamma gäller Arkion och Krigsarkivet i samma arkivverk som SVAR - de frågar inte efter personnummer vid internetbeställningar.
 
Först är det svårt att komma in på SVAR:s sidor, och sedan behandlas man som en skurk om man trots allt lyckas att komma in. SVAR kanske har missuppfattat sin roll - kanske tror man att man är arkivvärldens Systembolag, med uppgift att sälja så lite som möjligt för att minska missbruket av mikrokort. För släktforskning är ju utan tvekan mycket beroendeframkallande...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-05-17, 09:17
Svar #29

Stefan Lejon

Vad ska vi gnälla om nästa vecka?  
Några bra förslag?
Kanske kan vi kräka över alla präster som skrev
så fult och oläsligt. De brydde sig inte ett  
skvatt om alla oss stackars släktforskare. Fy!!!
 
Eller kanske att det inte stannar någon buss
precis utanför ingången till Landsarkivet i Lund.
Nonchalant så att det skriker om det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna