ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Starta en data/slaktforskar skola/kurser i USA, vad tror ni?  (läst 1082 gånger)

2006-11-05, 13:57
läst 1082 gånger

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil


 
 
 
Hej!
 
Jag skulle vilja höra era asikter om min idé och jag ar aven oppen for tips,forslag och nya infallsvinklar.
Kritik och värderande granskning av min idé ar av stort varde for mig for att kunna gora detta sa bra som mojligt.  
 
Jag funderar pa att starta upp en data/slaktforskar skola/kurser i Palm Beach Gardens(Palm Beach County)eller i närmaste omgivning har i sydostra Florida.
 
Detta ar nagra av de kurser jag har tankt mig att erbjuda:
 
Grundkurs i datoranvandning
Grundkurs i Internetanvandande
Grundkurs i slaktforskning i Sverige (aven lite om Danmark och Norge)
Grundkurs i svenska for slaktforskare med svenska/skandinaviska anor.
Kurs i olika slaktforsknings program pa engelska)Ellis Island+andra emigrations sajter,information om Genline,Ancestry.com och aven om de svenska/utlandska CD-skivorna som finns tillgangliga. mm.
   
Grundkurs for personer med dyslexi
Grundkurs i engelska  
Skriv- och konversationskurs i engelska.(skriva brev pa engelska,tyda text etc.)
Grundkurs i svenska for slaktforskare eller familjer med svenskfodda familjemedlemmar etc.
 
Grundkurs i MS Office.
Grundkurs i Quick Books Pro.
Grundkurs i andra dataprogram(forslag?)
 
Aven fortsattningskurser i alla dessa amnen om intresse finns.
 
Prenumeration pa Genline
Prenumeration pa Ancestry.com
(Bada ar otroligt dyra!)
 
Nagot annat ni kan komma pa?
 
 
De CD-skivor jag tankt kopa in:
 
Emigranten Populär 2006, 395 kr
Emibas, 695 kr
41 Handskrifter 1339-1926, 250 kr
Klara, 225 kr
Sveriges befolkning 1890, 595 kr
Sveriges befolkning 1900, 640 kr
Sveriges befolkning 1970, 595 kr
Sveriges befolkning 1980, 595 kr
Sveriges dödbok 1947-2003, 595 kr
Swedish Census 1890 (English version), 595 kr.
Ordbok för släktforskare, 230 kr
Begravda i Stockholm,445 kr
Your Swedish Roots, 345 kr
CD KGF Databas 2004(CD KGF:s databas 2007), 350 kr
(OTROLIGT DYRT!!!)
 
Andra viktiga CD-skivor eller annat material(tex. amerikanska CD-skivor som bara gar att kopa i USA)?
Skulle garna vilja CD-skivor om Canada ocksa mm.
 
Ska forsoka fa fatt i en lokal (datasal) jag kan anvanda eller vilken lokal som helst med tillgang till bredband.
Ska fraga dataforetag om de skulle vilja donera datautrustning.
Ska kolla om det finns nagra stipendier eller kapital(funds)att soka for att starta upp detta.
Donationer fran foretag och privatpersoner(det bor manga rika har)ar ocksa ett alternativ.
 
Alla seriosa forslag ar hjartligt valkomna!
E-maila mig garna!
 
Mvh,
Mrs. Anne-Lee Wilson
Palm Beach Gardens,FL  USA
mrs.wilson@adelphia.net
 
 



2006-11-05, 16:01
Svar #1

Utloggad jan-erik johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-12-31, 17:30
    • Visa profil
Vad skulle Mrs Wilsons kurs kosta att anmala sig till ? 500 - 1000  dollars?  SVINDYR - prisvärd?

2006-11-05, 17:14
Svar #2

Utloggad Georg Lundblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2020-01-14, 20:18
    • Visa profil
Hej Anne-Lee!
 
Jag tror det är en utmärkt id?, men begränsa utbudet. Starta inte för många kurser samtidigt. Välj ut de som kan vara av största nytta för amerikanska släktforskare. Det lär finnas 30 miljoner amerikaner med svenskt ursprung, som är intresserade av att hitta sina rötter. Kanske också kurser via Internet kan var användbara. Ancestry har ju sådana kurser i olika ämnen emellanåt.
Lycka till!
Vänliga hälsningar
Georg Lundblad

2006-11-05, 17:45
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Anne-Lee,
 
En tung post kostnadsmässigt måste vara att hyra in lärare till alla kurser. För du tänker väl inte hålla i allt själv? Har du kvalifikationerna i så fall? Jag vill inte vara negativ, men vad jag sett så har du mest ställt relativt enkla frågor själv på olika svenska fora.

2006-11-05, 20:49
Svar #4

Utloggad Elsie Ekstrom Martin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-03-28, 00:33
    • Visa profil
Hej Anne,  
Några saker som jag tycker skulle ge dig framgång i din entrepreneurskap är att:  
1) göra en affisch om vad som är möjligt i din skola,  
2) göra en stor annons om klassen som skulle börja; till exempel, nybörgarskursen, och  
3) till sist bli uppmärksam hur det har gott fram. På det sätt kan du fortsätta med andra möjligheter.  
Det bästa önskas av  
Elsie Ekstrom Martin

2006-11-06, 06:34
Svar #5

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej till er alla som svarat!
 
Jag har last era inlagg och tackar for raden och tipsen ni givit.
Jag tackar aven for den uppmuntran och support jag fatt fran vissa.
Jag har inget stort sjalvfortroende och detta projekt ar en stor sak for mig som jag vill genomfora och kanna mig stolt over.
 
Jan-Erik Johansson,
Inte vill jag att det ska vara dyrt for folk att ga mina kurser eller slaktforska,det ska vara roligt,intressant,givande OCH prisvart!
CD-skivorna och prenumerationerna har jag ju anvandning for sjalv.
Forhoppningsvis kan jag finna sponsorer(bibliotek hjalper ofta till om man vill starta slaktforskarkurser mm.)for att fa ned kostnaderna.
 
Georg Lundblad,
Tack for raden!
Jag startar forst i liten skala och ser hur det gar.
 
Elsie Ekstrom Martin,
Tack for de utmarkta tipsen!
Visst har jag mycket att tanka pa innan jag kan sarta detta men jag har iallafall en drom och nagot att strava efter!
 
 
Anders Berg, vad menar du med Jag vill inte vara negativ,men vad jag sett så har du mest ställt relativt enkla frågor själv på olika svenska fora.? Fora? Vad menar du egentligen???  
Jag har stor erfarenhet av att jobba med barn/ungdomar/vuxna har aven jobbat som vikarierande larare i bla. svenska,svenska med grammatik/litteratur,svenska som andrasprak,engelska,spanska och datakunskap mfl. amnen.
Jag har flera datautbildningar,universitetsutbildning i spanska mm. men tyvarr Anders,ingen lararutbildning.
Antar att du inte tycker jag ar tillrackligt kvalificerad?
Min svenska kan bli lite knagglig nar jag ar trott(och just nu sjuk)och jag pratar inte mycket svenska langre,har inte gjort det sedan ar 2000.
Ar inte heller van vid det lilla tangentbordet pa min laptop som jag inte har haft sa lange.  
Tanker inte trotta ut mig mer angaende ditt inlagg och halla pa att forsvara mig hela tiden.
 
Tyvarr har jag akt pa en rejal forkylning,hoppas bara att det inte ar influensan...
 
Kommer ni pa nagra mer CD-skivor som kan vara av nytta eller nagot annat viktigt,vanligen skriv ett inlagg har eller maila mig privat!
 
Jag tackar sa mycket for era lyckonskningar, det betyder mycket for mig och varmer mig inombords! *KRAM*
 
Vänliga hälsningar,
 
Anne-Lee Wilson

2006-11-06, 10:08
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Anne-Lee, jag kanske har missförstått vilken inriktning och tyngdpunkt som dina kurser ska ha. Jag trodde det gällde främst släktforskning, men det kanske är språk och datakunskap i första hand. När det gällde kvalifikationer tänkte jag då förstås på just släktforskning och allt vad det inbegriper utöver att slå upp på CD-skivor och navigera på Genline. Det gäller kunskap i metoder och källkritik, kunskap i svensk historia, förmåga att läsa gammal skrift osv osv. Dina elever kommer att ha många frågor utöver det rena anletandet. Du nämner själv fortsättningskurser och att tyda text.
 
Affärsid?n tycker jag är jättebra, och med rätt tyngdpunkt, assistans och engagemang så har det stora förutsättningar att bli en succ?!  Du måste förstås undersöka marknaden för att se hur stort intresset kan vara, och vilka konkurrenter du har. Det kan nog finnas en del kurser som är helt Internetbaserade, nu när så mycket kan göras den vägen. Visserligen är underlaget stort i USA med många svenskättlingar, men de är utspridda över ett stort område, och i just ditt område kanske det inte finns så många. Men det har du kanske redan kollat upp!
 
Med vänliga hälsningar
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna