ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spelet ANTAVLAN  (läst 1611 gånger)

2005-08-25, 19:06
läst 1611 gånger

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Fick idag ett utskick från genline om ett sällskapsspel kallat ANTAVLAN.
 
Det står dock inget om hur spelet går till och vad det går ut på.  
Skulle vara intressant o veta.
 

2005-08-25, 20:13
Svar #1

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Elgenstierna, supplementet. När börjar försäljningen av de båda supplementbanden till Elgenstiernas utgåva av adelns ättartavlor?

2005-08-25, 21:24
Svar #2

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Linus
Vad bra att vi kan spela om Antavlan på Genline.
I mångt och mkt har jag uppfattat Genlinjen vara ett spel för oss som inte redan från början har kunskapen om vart An-tavlan hamnar när vi söker våra anor i forskningen, TACK för tipset, jag skall absolut införskaffa spelet. DÅ har jag kanske möjligheten att nå längre bak i tiden, än var jag befinner mig i dag?
Jan-Christer

2005-08-25, 21:47
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Bengt!
Elgenstiernasupplementen torde bäst efterfrågas under Källor: Tryckta skrifter: Elgenstierna supplementband..

2005-08-25, 21:51
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Linus o alla andra
De tar betalt för ngt ganska trivialt och inte forskarmässigt??!
Kronor många och varför? Har de slutat vara seriösa??
CITERING från Genline
 
Nyheter
2005-08-24
Årets julklapp!
genline ger sig nu in i spelbranschen och lagom till julhandeln ger vi ut spelet ANTAVLAN som självklart är årets julklapp i släktforskarvärlden.
Du har nu möjlighet att spara pengar genom att förhandsbeställa ditt exemplar av ANTAVLAN. Om du beställer spelet innan 31 oktober betalar du endast 299 kr plus frakt 140 kr. Vi skickar sedan spelet till dig i början av december. Du kan även välja att själv hämta spelet hos oss på genline eller hos någon av våra samarbetspartners runt om i Sverige och på så sätt slippa fraktkostnaden. Exakt vilka platser det blir kommer att meddelas här på genlines hemsida inom kort.
Ordinarie pris för ANTAVLAN kommer att vara 399 kr plus frakt 140 kr så du sparar många sköna slantar på att vara ute i god tid med julklappsinköpen i år!
slut på citat
 
Jag skulle se det mer som årets DUMHET samt årets icke habrasak!!
Finns det forskning i bakgrunden, håller vi väl oss till detta och inte ngt annat??
Dra tillbaka, förtroendet är redan mer än borta pga  detta. Spel är spel och kan hållas internt och behövs inte inom forskarvärlden, där håller vi oss till faktum så långt det är möjligt.
Jan-Christer

2005-08-25, 22:12
Svar #5

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Genline är ett vinstdrivande företag. Har någon glömt bort det? Det är väl ganska så givet att ett sällskapsspel med släktforskartema lämpar sig ganska bra att marknadsföra på en plats där tusentals släktforskare redan finns?  
 
Jag är övertygad om att det kommer att komma mera släktforskarrelaterat material där. En del oumbärligt, en del ganska så kurios inriktining.  
 
Inte blir väl deras digitaliserade kyrkböcker sämre för det?
 
Bernt Bergkvist

2005-08-25, 22:36
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Om ett sällskapsspel kan bidra till att väcka intresse för släktforskning hos andra än de redan frälsta, eller kanske förklara för resten av familjen varför pappa eller mamma sitter halva nätterna med näsan i skärmen, så är det väl en god sak???
 
Och som redan sagts så är Genline ett företag som ska tjäna pengar, inte en statlig arkivinstitution. För övrigt är det att sälja kepsar, kaffemuggar etc ett viktigt tillskott till ekonomin också för muséer, operahus och liknande seriösa institutioner som inte är affärsdrivande. Ingen menar väl på allvar att dessa blir mindre värda då?
 
På generell basis tycker jag att sådan tilläggsverksamhet är helt acceptabel, om den inte skymmer huvudverksamheten, och om den håller en hög kvalitet. Om Nationalmuséet i Oslo säljer en t-shirt med Munchs Skrik på bör den inte försvinna i första tvätten. För Genlines skull hoppas jag därför att spelet är väldigt kul och spännande!

2005-08-25, 23:44
Svar #7

Ingrid Wikberg (Inkan)

Vore väl en bra id? att använda sig av dessa gamla klassiker.....
 
I USA kan man se både Thoreau, Emerson och Alcott på T-shirt samt till detta även korta texter ur deras produktion. Det tycker jag är trevligt och roligare än logos, reklamtexter som jag inte vill vara pelare åt.
 
Jag skulle gärna ha t ex Bellman, Vivallius eller  Strindberg på bröstet (hm) och några fina rader av dem eller en vacker bild av Roslin.
 
Tallyho, Inkan

2005-08-27, 16:44
Svar #8

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Jag har nu fått svar på min egen fråga, då Genline uppdaterat sin hemsida:
 
ANTAVLAN
 
Ett roligt och spännande familjespel med lite strategitänkande
 
Varje spelare är en släktforskare och er uppgift är att identifiera så många personer som möjligt i de 10 släktled som finns på spelplanen. Ni konkurrerar med varandra om begränsade resurser och med en växande osäkerhet när deadline går ut. Det finns möjlighet att både åka snålskjuts på medtävlarnas framgångar som att utnyttja deras oanvända resurser och till och med sätta käppar i hjulet för varandra. Den som totalt sett varit mest framgångsrik när året är till ända har vunnit.
 
2-4 spelare
Från 10 år
Speltid ca 30 minuter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna