ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spam  (läst 3406 gånger)

2004-02-02, 23:57
läst 3406 gånger

Monica Andersson

Hej!
 
Jag råkade kana in på forumet här genom statistiken från besökarna på min antivirussida ;o)
Jag skulle bara vilja bara förklara några synpunkter om sidan som ni tagit upp här i forumet.
 
Aktive X: En viktig upplysning (enligt mitt tycke) är vilka nya virus som florerar för tillfället. Jag använder en tabell från F-Secure på startsidan som visar de senaste virusen.
Valet av F-Secures tabell är för att den är på svenska. Min målsättning är att länka så mycket som möjligt till svenska, vilket tyvärr är svårt. För att kunna se denna tabell krävs att Aktive X är aktiverat i webbläsaren. Den som har Aktive X avaktiverat missar ju denna informationen, men jag hoppas att sidan skall ge något ändå.  
 
När det gäller menyn så har jag en alternativmeny för den som inte får fram den. Den ordinarie menyn fungerar inte om man inte har javascript eller active skripting aktiverat. För min del handlar det om en sida som skall vara lätt att navigera i och samtidigt se hyfsad ut. Personligen gillar jag den med javascript, det är enbart estetiska synpunkter, att man kanske slipper scroll osv.
 
EULA: En svår fråga när det gäller ett världsomspännande www, inte minst för våra jurister.
Vi är ju inte bara i Sverige längre. Åtminstone undertecknad brukar kolla klockan för att se om nerladdningsplatsen ligger i en tidszon där befolkningen fortfarande sover för att det skall gå snabbare...Laddar någon hem skräp så spelar det väl ingen roll vad svensk lagstiftning säger, det är redan för sent.
EULA eller inte, det är en fråga om att försöka utläsa vad programmakaren står för, vilka avsikter han har och vara himla försiktig!!
 
Till sist. Spybot och Ad-aware botar inte på något sätt spam, men förhindrar annat skräp.
 
Mvh
/Monica
 
Monicas antivirussida:
http://www.ma-design.net/virus/anti.html

2006-03-03, 09:59
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har haft väldigt tur med att få bara ca ett spam per dag, men nu väller det in skit-mail, om jag får kalla det så.
 
Jag vet inte om det här är den senaste diskussionen om ämnet och då nämns något program som heter K9. Är det som gäller så här två år efteråt också eller finns det något annat?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-03-03, 10:35
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att tro att ett program kan avgöra vad som är spam är som att tro att det finns ett 'system' som gör att man kan gå med vinst på roulette! Sedan må programmet heta K9, X9 eller 007... J
 
Spam som slinker förbi programmet måste sorteras bort manuellt ur inkorgen; och de brev som programmet sorterat bort som spam måste kontrolleras, så att inget riktigt brev har åkt med. Därmed måste man gå igenom all post likaväl - så vad är då poängen med ett antispamprogram?
 
Nej, det finns bara en sak som gäller om man vill slippa spam: Publicera inte din epostadress i klartext på nätet och lämna inte ut den på osäkra ställen (när det t.ex. krävs epostadress för att registrera sig på en sida; använd då i stället en särskild adress som går till en epostlåda där ev. spam inte blandas med riktig post).
 
Du har din adress i klartext i din profil, Ann-Mari, och den har därför snappats upp av spammarnas sökrobotar. Och därmed är du dessvärre fast i skiten.
 
Det finns därför bara ett råd: Byt adress - och 'koda' den sedan när du publicerar den. Du behöver alltså inte hålla den hemlig; skriv den bara så att roboten inte uppfattar den som en epostadress, d.v.s ersätt @ med något annat.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-03-03, 11:38
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för tipset Jörgen! Jag måste göra något åt detta, som det nu är så behöver jag bara öppna outlook express, så kommer en sex sju stycken mail åt gången. Jag har redan raderat ca 30 st, som kommit idag.
 
Det kan inte vara så att min adress har blivit extra åtkomlig när jag gick in på White pages.com och switchboard.com? Jag ser att på den ena noteras vilka familjenamn jag sökt på i den amerikanska telefonkatalogen.
Ann-Mari Bäckman

2006-03-03, 16:33
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Att byta ut @ mot diverse andra ord, såsom snabel-a mm blir mer och mer verkningslöst. De flesta duktiga spamrobotar vet numera vad snabel-a är för något. Det enda riktigt säkra (än så länge) är att scanna in sin e-postadress och lägga ut bilden i fråga. En annan variant är att lägga till extra bokstäver och ange att dessa ska tas bort. Exempelvis minxyzmail@telia.com (ta bort xyz när du skickar mail). Annars så verkar just Telias spam-spärr funka hyfsat bra. Det kommer inte så mycket skräp numer.

2006-03-03, 16:45
Svar #5

Eivor Andersson (Ema)

Varje gång jag får ett spam eller något jag inte vill ha , så lägger jag det i borttaget, markerar mailet utan att öppna det och går in på regler för meddelande och spärrar avsändare. Sedan raderar jag mailet.
Det är ganska effektivt efter ett tag och nu är det ovanligt att jag får spam.
Min ena e-mailadress finns ändå på Googles genom en annans hemsida på Telia och den försvinner inte trots påstötningar från mig.
Ganska irriterande faktiskt.
På min andra får jag aldrig några spam.
Hälsningar Eivor

2006-03-03, 18:17
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns skojare som säljer epostadresser man samlar in genom att kräva att användarna registrerar sig. Om de sidor du nämner, Ann-Mari, är sådana vet jag inte. Men det skulle ju i så fall kunna förklara ökningen av antalet spam efter besök där.
 
En spamrobot gör det den är programmerad att göra. Och är den inte programmerad att leta efter det du skriver i stället för @, så hittar den inte din adress. Följaktligen får jag inga spam.
 
Att publicera epostadressen som en bild bör man inte göra - om man vill att alla besökare på sidan ska kunna se den. Läsprogram som används av synskadade och blinda kan nämligen inte läsa vad som står i en bild.
 
Att spärra avsändarna är bara onödigt besvär, eftersom de adresserna är hämtade på samma sätt som mottagarna, om de inte är fejkade. Dessutom byts avsändarna hela tiden.
 
Telias m.fl. spamspärrar är ett otyg, eftersom man riskerar att riktig post försvinner. Och har kunderna ingen möjlighet att välja bort den spamspärren, så är det dessutom kriminellt och bör polisanmälas. Brottsrubricering: Dataintrång!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-03-03, 18:21
Svar #7

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Att tro att ett program kan avgöra vad som är spam är som att tro att det finns ett 'system' som gör att man kan gå med vinst på roulette! Sedan må programmet heta K9, X9 eller 007...  
 
Ja, då går jag med vinst  
 
K9 kan vara en aning  bökigt att ställa in om man inte är van vid emailprogram, och det förutsätter att man sköter filtret ordentligt, men när man väl lärt upp det fungerar det bra. På jobbet har jag under de senaste 2000 emailen fått klassa om två till spam och ett hamnade i spamkorgen fastän det inte skulle varit där. Väsentligen behöver jag inte bry mig om eländet längre, trots att min emailadress är kort, lättgissad och har flutit runt på nätet sedan 1995...

2006-03-03, 18:48
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
...ett hamnade i spamkorgen fastän det inte skulle varit där.
 
Och hur hittade du det - utan att gå igenom alla bortsorterade spam, d.v.s. göra om programmets arbete en gång till?
 
Jag föredrar att se till så att jag inte får några spam. Då behöver jag inte satsa något på sorteringshasarden... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-03-03, 20:12
Svar #9

Lennart Persson (Lelle)

Jag kan rekommendera en Mail-tvätt som tar bort skräpet redan på servern, så att man aldrig behöver få in Spam i inkorgen.
Fungerar så att den listar vad som finns att hämta och att man markerar vad som skall tas bort och vad man vill hämta hem.  
Programmet minns också vilka som markerats som Vän eller Fiende. Startar det ordinarie mailprogrammet automatiskt efter tvätten
Jag har använt den i fem år och tar varje dag bort 5-15 Spam-mail på det sättet.
Helt gratis att ladda hem och använda från:
http://www.download.com/MailWasher/3000-2382-10192298.html?part=dl-MailWash&subj=uo&tag=button
Mer att läsa om Mailwasher på deras hemsida : http://www.mailwasher.net/
MVH / Lelle

2006-03-03, 21:31
Svar #10

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jörgen, jo, någon gång i veckan brukar jag ögna igenom spam-mappen och titta på avsändare och ämnesrad - det tar någon minut eftersom jag inte behöver öppna dem. Det brukar synas att det är spam lång väg, t ex fel!st@vade or.d i ämnet, avsändare enbart förnamn (Linda, Joe osv), eller Re: eller Fw: i ämnet utan att jag känner igen resten av ämnet, osv.
 
Någon enstaka gång blir jag naturligtvis tveksam och får lov att läsa hela texten, men på det hela taget samlar sig skräpet på ett ställe som inte är rakt under nosen på mig, och jag kan så gott som fullständigt koppla av det...
 
Det är förstås bättre att precis som du säker hålla sin emailadress så hemlig som det går. Det har jag lyckats med hemma, men på jobbet vill jag inte byta den jag har.

2006-03-03, 22:29
Svar #11

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Jag har K9 och har varit mycket nöjd med det. Så bytte jag operatör och därmed emailadress. På 8 månader har jag inte haft ett enda spam. De senaste 3 dagarna har jag plötsligt 5-6 spam per dag. Då upptäcker jag att K9 inte fungerar längre. Jag för över de nya spamen till min spammapp. Där stannar de nu och går inte vidare till K9. Förmodligen är det någon inställning jag borde gjort som jag missat. Någon som vet?
Mvh Keth
Glad pensionär

2006-03-03, 22:56
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag ser att alla spam är skickade  till bredbandskunder. Det står t ex till Annie@bredbandsbolaget,Arvid@bredbandsbolaget osv. De verkar ha snappat upp adresserna från bredbandsbolaget.
 
Jag ska kontakta dem om detta och även höra mig för om ett spamfilter, som de håller på att installera.
Ann-Mari Bäckman

2006-03-04, 00:15
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har använt K9 i ett par år nu, och är mycket nöjd. Får i princip aldrig något spam synligt, och när jag någon gång snabbt ögnar igenom spammappen så är det ytterst sällan något behöver öppnas för att kollas.
 
Eftersom jag har en egen domän med hemsida är det svårt att hålla adressen helt hemlig. Även om man inte lägger ut den i klartext, så kommer det post till adresser som är lätta att gissa sig till. En domän bör ha en info-adress och en webmaster-adress t ex. Med K9 gör det inget, de får gärna skicka sin spam, för jag ser det inte.  Jag väljer alltså att ha adressen lätt klickbar på hemsidan, eftersom det underlättar för besökaren.

2006-03-04, 07:51
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Keth,
 
När du byter operatör och får eposten från ett nytt ställe måste du konfigurera ditt epostkonto i läsaren så att den hämtar posten genom K9. Se på deras hemsida hur man gör. Klipper in den relevanta texten:
 
Configuring your email program to talk to K9
 
The basic steps here are to change your email program POP3 account(s) to talk to the K9 proxy server. You'll be changing the POP3 server port number from the default (usually 110) to instead use K9's port of 9999. You'll change the POP3 server address to be 127.0.0.1 and then you'll need to change the user name to be OriginalPop3Server/OriginalPort/OriginalUserName. See below for the details.
 
    * Open your email program.
    * Run K9.
    * On running K9 for the first time, if you are using Microsoft Outlook or Outlook Express K9 will offer to configure your email settings for you. If you choose to do this you don't need to read any further in this section.
    * In your email program make a note of the POP3 server port number for the same account (usually 110). Change this to 9999. In Outlook Express you'll find this information by selecting Tools | Accounts.... Select the email account from the Mail tab and click Properties. Select the Advanced tab and change the port number in the Incoming mail (POP3) box to 9999. Here's a screenshot.
    * In your email program make a note of the POP3 server address for the account you will be using. Change this to 127.0.0.1.
    * The user name should be changed to incorporate the original values from the above two steps into one character string. Here's an example:
 
      Suppose your original user name value was robin and the original POP3 server was pop.west.cox.net and the original POP3 port number was 110. The new user name entry would now look like pop.west.cox.net/110/robin.
 
      If your user name happens to contain the character / you can use a different character but (a) make sure you use the same character to separate the different parts and (b) change the delimiter character in the Configuration tab in K9 to match the character you chose, then hit Apply.
 
      Here's a screenshot from Outlook Express showing the above settings.  

2006-03-04, 11:03
Svar #15

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Tack snälla Anders för hjälpen. Nu tror jag att det skall fungera. Annars återkommer jag. Härligt att man kan få hjälp så snabbt på det här forumet.
Mvh Keth
Glad pensionär

2006-03-04, 15:45
Svar #16

Birgitta Ohlsson

Jag har inte haft några större problem med spam förut men igår började det plötsligt rasa in spammail, samtliga med utländska namn som avsändare. Idag har det varit likadant. Jag är inte en person som registrerar mig på en massa sidor och det enda ställe jag lagt ut min adress på är här på anbytarforum. För ett par år sedan hände samma sak fast då var det en massa virussmittade mail som började drösa in i kopiösa mängder. Kanske dags att byta mailadress igen då?
 
Birgitta

2006-03-04, 17:13
Svar #17

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Perfekt! Alla spam hamnar nu där de skall. Än en gång tack Anders.
Keth
Glad pensionär

2006-03-04, 18:56
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Birgitta! Är du också ansluten till Bredbandsbolaget?
 
Till att börja med kommer jag att göra som Eivor. I andra hand vänta på det spamfilter, som komma skall. I tredje hand får jag väl prova K9.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-03-04, 19:46
Svar #19

Birgitta Ohlsson

Ann-Mari
 
Ja det är jag men det har jag varit i snart 2 år utan att få speciellt många spammail. När jag plötsligt fick alla virussmittade mail var jag ansluten till Telia så jag vet inte om det kan ha något med vilken bredbandsuppkoppling man har?
 
Birgitta

2006-03-04, 20:28
Svar #20

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Vad hjälper det att fixa och ladda ner hjälp när det tar flera dygn att ladda hem hjälpen(Gudrun är orsaken), endel av får stå ut ytterligare i ett par år innan man får telelinjen lagad.
JätteKul  
elisabet

2006-03-05, 01:35
Svar #21

Utloggad Bodil Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-05-28, 09:01
    • Visa profil
Suck!
Jag har inte haft spam förrän cirka förrän ca 2-3 veckor sedan. Ungefär samtidigt fick min pappa spam. Vi har inte samma internet-leverantör. Vi är båda ute på internet i släktforskningssyfte, båda har visat sin mail-adress här på Anbytarforum, i och med antingen efterlysning eller svar på sammaledes. (Min pappa är mycket sparsam med att visa sin mail-adress för övrigt)
 
Hur skyddas våra E-mail-adresser på denna sida??? Svara snälla!
 
/Bodil

2006-03-05, 10:31
Svar #22

Gabriel Frisk

Bodil,
för snart ett år sedan diskuterades saken ingående, börja läsa här:
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/268/70921.html?1115457126
 
Det handlar alltså om hur man kan manipulera sin e-postadress så, att människan kan tyda den men inte spamrobotarna.
 
För övrigt så gäller fortfarande:
1) Se till att adressen inte hamnar i fel händer
2) Använd K9, det är fortfarande det bästa anti-spamprogrammet på marknaden.
 
Mvh
Gabriel

2006-03-05, 11:21
Svar #23

Utloggad Bodil Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-05-28, 09:01
    • Visa profil
Tack Gabriel för lästipset och svaret. Ska kolla upp K9.  
Jag har förresten sedan igår provat Eivors tips från 3 mars här ovan, och det tycks ha effekt. Har inte fått något spam sedan kl 17 igår (wow!)
 
Mvh Bodil

2006-03-05, 11:36
Svar #24

Birgitta Ohlsson

Jag har inte heller fått några spammail idag, konstigt eftersom jag inte gjort något alls åt det?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-03-05, 16:54
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har fått två skräppost idag mot över 50 igår. Jag har då gått in och spärrat avsändarna. Får hoppas att det håller i sig ett tag. Det är möjligt att det är som Birgitta säger att det skulle ha slutat även utan åtgärder.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-03-05, 20:21
Svar #26

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Använder man hotmail, så sorteras mejlen, dels direkt av hotmailtjänsten och dels kan man välja att sortera bort vissa adresser i fortsättningen som ändå har lyckats slinka igenom.  
 
Det får anses fungera bra, särskilt med tanke på att jag alltid sätter ut min e-postadress i alla sammanhang, även om man måste ögna igenom skräppostmappen, för att fånga upp de sällsynta mejl som kommer som man verkligen vill ha.
 
En fördel med hotmail är ju oxå att jag når min e-post i vilken dator som helst i hela världen.
Men det ska väl outlook råda bot på nu.
 
Jag har bytt till Bredbandsbolaget i tisdags den 1 mars och då kopplade vi bort en krånglande routern o kör bara genom modemet. Sedan dess kommer det däremot ständigt upp virusvarningar på anti-virusprogrammet Kaspersky från samma virus, som slås tillbaka.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-01-14, 07:04
Svar #27

Carl Szabad (Carl)

Anbytarforum utsattes i går eftermiddag strax före fem för en spam-attack, då ett 50-tal diskussioner tillfördes inlägg som var att betrakta som spam. Det innebär att det var någon dator som automatiskt skickade ut meningslösa bokstavskombinationer kombinerade med länkadresser.
 
Anna-Lena Hultman och ovantecknad började rensa, men det tog en stund, och när vi var klara kom nästa attack, en timme senare. Då fanns inget annat val än att tillfälligt stänga forumet. Vid kontroll av var inläggen kom ifrån visade det sig att IP-adresserna var olika för varje inlägg, så det gick inte att den vägen stoppa dem heller.
 
Det är naturligtvis ingen som tror att någon i Anbytarforums ordinarie läsarkrets är skyldig till detta, men det är den som drabbas. Eventuellt måste vi tillfälligtvis stoppa möjligheten till inlägg i forumet igen för att stänga av de berörda diskussionerna, men vi hoppas läsarna har förståelse för detta.

2007-01-14, 08:17
Svar #28

Christian Andersson

God morgon Carl.
 
Det är väl inga större problem, Carl? Den nya plattformen är väl i drift om några dagar eller så?
 
Du skriver:
 
Det är naturligtvis ingen som tror att någon i Anbytarforums ordinarie läsarkrets är skyldig till detta, men det är den som drabbas.
 
Hur kan du vara säker på att det inte finns en enda människa som hyser sådana misstankar? Det är nämlgen vad ingen betyder. Menar du kanske inte någon i förbundsledningen när du skriver ingen? I så fall borde du nog skrivit så i stället.
 
Jag undrar lite över varför du skrev det här förtydligandet över huvud taget? Är det någon som ens har antytt att det skulle förhålla sig så att den skyldige finns i Anbytarforums ordinarie läsekrets.
 
Hur ofta ska man ha varit inne och läst på Anbytarforum för att tillhöra gruppen ordinarie läsarkrets?
 
 
Med vänlig hälsning Christian

2007-01-14, 08:31
Svar #29

Carl Szabad (Carl)

När en ny plattform kommer kan jag inte svara på eftersom det inte ligger på mitt bord.
 
Anledningen till att jag skrev förtydligandet (utan citationstecken) är att det kommit åtskilliga mejl till mig från personer som kräver att den som lagt in spam ska stängas av. Alla som läser och skriver i forumet är inte webbredaktörer, utan man får försöka anpassa informationen till datamognaden hos de som är mindre vana användare. Om det sedan retar upp den som redan är insatt i webbens alla mysterier får vi väl ta det då.
 
Med ingen menade jag i första hand vi som administrerar forumet, dvs Anna-Lena Hultman och jag. Jag tror knappast någon i förbundsledningen tror det heller.
 
En dator som är placerad i Kina och automatiskt spottar ur sig spam betraktar jag inte som Anbytarforums ordinarie läsekrets, för att ta ett exempel.

2007-01-14, 08:57
Svar #30

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag hoppas att de som är negativt inställda till obligatoriska användarkonton (oavsett om det kommer kosta pengar eller ej) blir mer positivt inställda nu när det återigen uppmärksammas att spam är ett problem.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-01-14, 09:18
Svar #31

Christian Andersson

Tack för ditt svar Carl.
 
Då hoppas jag att Anbytarforum överlever tills den nya plattformen är sjösatt.
 
Mvh Christian

2007-01-16, 21:06
Svar #32

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Och med anledning av kvällens spamattack kan man väl räkna med att AF stängs nu! :-(
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-01-16, 21:17
Svar #33

Lasse Andersson

Hej!
Så var det dax igen för en massa rent ut sagt,jävla spam och som förstör för oss! Finns det ingen möjlighet att polisanmäla händelsen?
Jag lämnar ingen e-postadress!
 
Hälsningar Lasse Andersson

2007-01-16, 23:20
Svar #34

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
hej Lasse
Det är nog svårt men det blir bättre när vi får konton allehopa?
Jan-Christer

2007-01-17, 00:30
Svar #35

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Är det bara en tillfällighet att så mycket spam dyker upp just nu?
Kan inte låta bli att undra.
 
Ann Little

2007-01-17, 08:06
Svar #36

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Framförallt sedan några månader tillbaka så har de flesta forum fått känna på en rejäl ökning av spamattacker...
Det är framförallt den snabba utvecklingen av effektiva och avancerade program, s.k spambots, som har bidragit till detta.
Tyvärr så ökar användandet och intensiteten av dessa spambots mer eller mindre lavinartat och en hel del forum får nu antingen känna sig besegrade och helt lägga av eller så får de lägga om taktik rejält.
 
Själv driver jag flera forum och har på senare tiden fått mobilisera rejält för att stoppa spambots.
 
Användarkonton förhindrar endast spambots om användarna är manuellt aktiverade av en moderator/admin!
Men normalt sett så vill man låta just medlemsregistreringen/aktiveringen ske per automatik för att slippa denna administration och då använder forumen olika inbygda säkerhetsåtgärder (i form av bildigenkänning, koder, motfrågor, osv) vid medlemsregistreringen/aktiveringen. MEN nuförtiden så tar sig tyvärr dessa spambots igenom alla dessa spärrar tämligen enkelt och när de väl fått ett användarkonto så öser de in sina inlägg med spam ändå!
 
Själv har jag i nuläget fått gå över till manuell medlemsadministration/aktivering på de flesta av mina forum i avvaktan på att de olika forumprogrammen hinner ikapp spambotarnas utveckling...
 
Dessvärre brukar man erfara andra tråkigheter då man tillfälligt lyckats stoppa spammare på sitt forum, då organiserade spammare och dess likar  ofta hämnas genom att utsätta forumet för DDoS (Distributed Denial of Service) attacker istället!  
 
Forum och gästböcker har blivit attraktiva mål för spam då de flesta nuförtiden har effektiva filter mot spam i sin epost och spammare är ett ihärdigt och uppfinningsrikt släkte tyvärr...
 
Men det är bara fortsätta att kämpa mot spam! Tyvärr så kostar spambekämpningen mycket resurser och pengar...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna