ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sociala Historian bakom Namnen,  (läst 583 gånger)

2004-02-04, 21:09
läst 583 gånger

Mikael.Andersson

Jag visste inte riktigt vart jag skulle posta detta, det är bara jag som är lite nyfiken. Visste inte vad jag skulle kalla diskussionen heller, men jag tror nog titeln e rätt träffande.
 
Jag har haft en tanke hela tiden då jag forskat att jag senare skall försöka göra en Krönika över det hela, ja Krönika kanske är fel ord, men visa lite mer om hur familjerna var, hur de bodde, vad de ägde, vad de gjorde och allt sådant. Jag vet att jag kan göra det redan nu relativt lätt med min moders sida, men den är inte den som jag intresserar mig mest om, utan det är min pappas sida.
 
Dom är, av vad jag hittat hittils, Bergsmän hela bunten ända från 1700-talet (där jag är nu) och jag har fått en låda med gamla köpehandlingar från 1900-talets början, och det visar rätt klart att min Farfar blir det, ägde väldigt många ägor, här säljs det egendomar lite överallt, lägenheter i ena byn, hyreshus i andra, och en villa där. SÅ de verkar ha det rätt välbeställt, har även fått bouppteckning från farfars far, och även där verkar det vara rätt bra ställt.
 
Jag vet inte riktigt vad en bergsman är, men det verkar i alla fall vara inkomstrikt  
 
Men nu svävar jag ut, att göra en krönika eller dylikt är inte aktuellt än på länge, släktforskningen är det jag sysslar med, men det är ju alltid rolgit att veta vad man faktiskt kan få fram, så där frågar jag er som har forskat mer än mig och vet om detta.
 
När man kollar i husförhör brukar det ju stå vart de bor, kan man på något sätt ta reda på vart det ligger idag, eller vart det låg eller något liknande ? Jag har lyckats lokalisera flera gårdar tack vare Sveriges Bebyggelse och jag skall antagligen upp dit i sommar och hälsa på släkten som bor kvar, och då skall jag dokumentera lite med digitalkameran, bland annat våra gruvhåll på våra ägor där uppe (Pappa överlät dem till sin bror har jag för mig), och mycket annat.
 
Vidare, kan man gå i några rullor som finns för att försöka få en bild hur de hade de ställt. Sverige har ju alltid varit skatternas paradis, Gustav Vasa gjorde ju så att varje individ skattesättes, så det borde väll finnas skatteuppgifter om varje invånare så man kan få en bild av vad de hade att röra sig med.

2004-02-04, 23:18
Svar #1

Essan Gradhman

Mikael!
Det enklaste är väl att du börjar läsa mantalslängder, där ser du vad personerna skattat för!  
Ur sockenstämmoprotokoll kan du också få reda på en del. Hembygdsböcker kan ge en del, för hembygdsföreningarna brukar ofta framhålla sina bergsmän. För vad jag förstår vill du väva en historia kring dina anor.  
Själv har jag sökt i bouppteckningar, mantalslängder, sockenstämmoprotokoll, hembygdsböcker, historieböcker m m .  NAD är också intressant, Där fick jag tips på 360 personliga brev som skrivits av släkten. Tyvärr går det inte att räkna upp alla möjligheter som finns, kanske skulle du läsa den nya boken Släktforska vidare. Där måste det väl finnas massor av tips!
Hälsar
Essan G

2004-02-05, 08:39
Svar #2

Mikael.Andersson

Vad är Nad ?
Och tack för tippsen

2004-02-05, 08:57
Svar #3

Michaël Lehman (Philippos)

NAD står för  Nationell Arkivdatabas.

2004-02-05, 12:24
Svar #4

Utloggad Erland Lonaeus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2018-10-13, 22:15
    • Visa profil
    • www.lonaeus.se/genealogi/genpage.htm
Lantmäteriets utmärkta site erbjuder ju tillgång till historiska kartor på olika detaljnivåer.
http://www.lantmateriet.se/

2004-02-05, 18:41
Svar #5

Mikael.Andersson

Oh, tusen tack Erland ! Detta gillar jag skarpt !
 
Och jag har inte forskat på det ni nämner mantalslängder, sockenstämmoprotokoll vart står dem att finna, skall man prata med kommunen, riksarkivet eller vad ? Jag sökte på Svar och hittade inget.

2004-02-05, 18:47
Svar #6

Michaël Lehman (Philippos)

Mantalslängder och sockenstämmoprotokoll förvaras i landsarkiven.

2004-02-05, 23:01
Svar #7

Essan Gradhman

Mikael!
Mantalslängder och sockenstämmoprotokoll försvaras mycket riktigt, för det mesta, i landsarkiven, men...många mantalslängder är även mikrofilmade. Titta i SVAR?s Allmänna pärm.
Sockenstämmoprotokoll kan även finnas hos hembygdsföreningar, alla har inte lämnat ifrån sig dessa. Det har jag själv råkat ut för.  
Obs! Glöm nu inte att det finns massor att låna från SVAR, det är inte bara kyrkoarkiv som gäller!
Lycka till!
Essan G

2004-02-06, 15:58
Svar #8

Mikael.Andersson

Jag har kollat i det allmänna arkivet på svar.ra.se men jag hittar inga mantalslängder alls.. Det är något jag gör fel.. Men det skall nog lösa sig.

2004-02-06, 17:11
Svar #9

Essan Gradhman

Mikael!
Jag är ledsen men jag kan inte tipsa hur du ska klicka, för själv har jag alla SVAR-pärmarna.  Om du inte kommer underfund med hur du ska klicka, så gå till biblioteket och titta i Allänna pärmen under M.
Hälsningar
Essan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna