ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-09  (läst 1984 gånger)

2005-04-08, 15:02
läst 1984 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Niklas! Det är klart att du får tycka att det är att snylta o Per får tycka att det finns en forskare som ställer för många frågor (något som jag också reagerat känslomässigt på, i jämförelse med de fem frågor om dagen som en gång i tiden gällde, o naturligtvis den starka reaktion som blev när jag lite framfusigt och kanske tokigt försökte bringa ordning på Rekordsidorna! Men jag har tänkt att hellre fria än fälla! Varför sura över en sådan petitess. Irritationen ligger ju hos mig själv. Spelar det något roll om det är en eller flera som ställer dessa frågor? Det är ju ändå alltid upp till de som svarar om man vill det eller inte! Så varför reta sig på en sådan sak? Det lär dessutom inte hålla på för evigt!  
 
Tyvärr är det dessutom så allvarlig att flera (många?) blivit bortskrämda av den kritik som framförts, till synes helt i onödan, vare sig det berott på sändaren eller mottagaren!).
 
Ur det perspektivet är det inte särskilt bra att kalla frågare för snyltare (om de inte stjäl material och lägger ut i sitt eget namn, särskilt allvarligt om de tar betalt för det förstås!), när det finns många som inte vågar fråga och skräms bort från Anbytarforum, pga det och en del andra diskussioner som upplevs som mästrande vare sig de är det eller inte!
 
Man behöver väl inte träta om vem som har rätt eller fel. Eller mest rätt i en sådan fråga, för jag har ju inte nödvändigtvis mer rätt än er som möjligen har en annan uppfattning.  
 
Däremot vill jag gärna tro att vi kan enas om att vi vill att folk ska kunna våga ställa frågor här och medverka i diskussioner, utan känna sig rädda, illamående eller bli bortskrämda!!!
 
Vad man förväntar sig av Anbytarforum kan ju skilja sig betydligt.  
- Som jag ser det förut största möjliga frihet och artighet, så bidrar jag helst med sådant jag redan forskat fram.  
- Ibland kollar jag mina CD-skivor och databaser över andra forskningar jag samlat på mig.  
- Någon gång har jag forskat för någon annan, för att jag tyckt det varit roligt eller för att denne har hjälpt mig någon gång.
- Jag har även lagt ut mina anor uppdelade i sockendiskussionerna, vilket en del var kritiska till och de flesta som hört av sig varit positiva till. Idag finns ju uttrymme att lägga in hela sin antavla på Rötter, vilket har sina för- och nackdelar jämfört med hur jag gjorde.  
- Andra som lagt ut långa antavlor grundade på skralt kyrkoboksmaterial och gedigen domboksforskning som Olands härad med omnejd av Clevert med familj har varit till ovärderlig hjälp för Upplandsforskare med anknytning till trakten.
-----
 
-När det gäller snyltandet, så tycker jag faktiskt efter att ha bott den mesta av den lediga tiden på Uppsala arkiv o delvis andra arkiv också, att det känns helt rätt att först kolla av med er andra här om det är någon som vet föräldrar eller hela antavlor till den jag eller mina kursdeltagare söker i områden som inte tillhör vårt landsarkiv i Uppsala.  
- Det finns ju forskare som är mycket skickligare än någon annan på sin trakt o som har material, varför göra jobbet två gånger??? Det räcker ändå, så det blir över för de flesta forskare. Jag är inte klar på långa vägar efter 15 års forskningar. (Sen kan man förstås diskutera om det är bra eller dåligt med servering på silverfat! Inget går upp mot att forska själv i originalböckerna!!  )
- Självklart informerar jag i regel om hur man forskar på plats, beställer mikrokort, visar Genline o alla andra databaser som finns på arkivet innan jag eller de själva lägger in en fråga här! Sagt för ordningens skull. De flesta har inte kommit sig för att fråga här fast de kört fast eller skulle kunna vara behjälpta av det av bl a följande skäl:
- eftersom man är blyg för datorn,  
- tycker det är för krångligt,  
- rädd för att besvära,
- fråga i ett offentligt forum, osv.  
 
Men av de som frågat eller som jag har frågat åt så har de flesta fått en otroligt rik hjälp av människor som har utstrålat glädje och hjälpsamhet. Deltagarna har varit smått chockade över den hjälpsamhet, snabbhet och mängd som funnits i svaren!!!
 
Låt det få fortsätta på det viset!  
 
Nu är det bråttom till lärarfesten (som tyvärr firas i skuggan av nedskärningsspöket eller och galgen för några!) Dax att handla oliver o potatissallad!
 
Ha en trevlig fredagkväll meningsfränder och meningsmotståndare! Hoppas ni får glädjen att forska lite ikväll! Jag tar det imorgon istället!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-04-08, 18:36
Svar #1

Gun-Britt

Oj vilken fart det här tog!!! Synd bara att Per Thorsell inte vill ge sin uppfattning här i debatten. Skulle vara intressant att få en förklaring vad han egentligen menar. Tyvärr så kan kanske fel personer ta åt sig av hans formuleringar angående svartlistor som det nu är. Men hur ska man veta, vem han menar med sina vaga formuleringar?
 
Jag håller fullständigt med dem, som tycker att man ska svartlista folk ,som tar betalt och som sprider uppgifter ,som de stulit. Men det är inte dessa människor som Per Thorsell och Michael Lehman verkar ha på sina svarta listor? Eller har jag fel?  
 
Sen Jojje , tycker jag nog inte att Peter( anbytarvärd) ska stänga diskussionen. Ämnet tål nog att diskuteras. Varför inte? Man ska kunna stå för sina åsikter. Kanske ska man väga in Anbytarforums syfte här också? Och alla dina fina ord på F som du skrev imponerar i alla fall inte på mig!!! Bättre med saklig debatt. Och med saklig menar jag ,att var och en ska kunna stå för vad den skriver och också då kunna diskutera detta.
Och tack alla er, som sporrar mig, att fortsätta med släkt forskningen och att fråga mig fram. Särskilt tack till Anders Berg!
Mvh
Gun-Britt

2005-04-08, 18:49
Svar #2

Michaël Lehman (Philippos)

Jag vill bara påpeka, att jag inte har någon ?svart lista? över deltagare här i Anbytarforum. Jag har aldrig ens nämnt ordet i någon debatt här, åtminstone inte under de senaste åren. Att jag har åsikter och uppfattningar, som inte alltid överensstämmer med andra deltagares åsikter och uppfattningar, är en helt annan sak. Om jag kan (och har tid och möjlighet etc.), besvarar jag förfrågningar och efterlysningar även från dessa skribenter.

2005-04-08, 20:32
Svar #3

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Hej igen.
De inlägg jag kommenterar härrör sig från 26 Mars i år. Synnerligen aktuella datum således. Inte gamla på något sätt.
Jag valde från början att inte namnge personerna ifråga ,som skrivit inläggen, men eftersom folk frågade efter dem, så hänvisade jag dem att läsa de berörda inläggen själva, så att inga missförstånd skulle uppstå.
 
Och, Michael, det är inte du ,som har någon svart lista, där blev det fel, men det är du som  26 Mars kl 20.27 i Ordet är fritt under Ibland är livet lättare utan hamnkaptener anser ,att en person, som inte kan bemöda sig ,att slå upp för honom nya och okända ord i ordböcker inte kan kalla sig forskare ( inte ens släktforskare).
 
Vad är det för något som säger detta? Jag kanske väljer att fråga anbytarforum med alla duktiga släkforskare och får då ut så mycket mera, än av ett fåtal ord från en ordbok. Det är också en väg att få gedigen kunskap. Är detta fel? Jag forskar ju på ett annat sätt bara. Inget säger att det ena utesluter det andra.
Mvh
Gun-Britt

2005-04-08, 22:04
Svar #4

Michaël Lehman (Philippos)

Gun-Britt,
 
Den aktuella diskussionen rörde en diskussion, i vilken jag hade begagnat mig av ett ord, som inte är särdeles vanligt. Ordet hade därefter förklarats av bland andra Henrik Mos?n, som hade konsulterat Svenska Akademiens Ordlista över svenska språket. Jag ansåg det därmed vara onödigt, att också jag skulle gå in och förklara ordets betydelse. Ett antal debattörer försökte dock taga något slags retorisk poäng på, att jag använder ord, som inte alla känner till (men som man lätt kan slå upp i exempelvis SAOB), och man ville få det till, att jag använder språket som ett maktmedel, och medvetet vägrar att skriva ?begripligt? (vad som är begripligt är ju dessutom relativt), och på sina håll framfördes uppfattningen, att språket i Anbytarforum alltid skall anpassas efter och utslätas till den lägsta nivån.
 
I det perspektivet anser jag min av dig ovan anförda synpunkt vara relevant, och den står jag fast vid. En forskarares främsta egenskap är nyfikenhet och vetgirighet, och om man stöter på någonting, som man inte vet något om, så tager man reda på det. Om man i stället, som skedde i detta fall, kräver, att allt skall anpassas till lägsta möjliga kunskapsnivå (vilket inte leder till kunskapshöjning för någon), har man inte de egenskaper, som är nödvändiga för en forskare.
 
Vissa menar, att jag visar förakt för övriga debattörer i Anbytarforum genom att använda ?svåra ord?. Själv menar jag, att deltagarna i Anbytarforum är vuxna människor, och jag använder därför ett språk, som (förutom att det är det skriftspråk, som jag är vand att använda; jag sitter alltså inte med Burei fornsvenska grammatika och en ordbok över våra vanligaste främmande ord i svenska språket bredvid mig) man kan förvänta sig att vuxna människor förstår eller har förmågan att lära sig att förstå. Förakt vore det, om jag i stället använde ett språk på en treårings nivå.
 
I grunden handlade det alltså inte om en fråga om ordets betydelse, utan om att man kritiserade mitt ordval (och slutligen mitt språkbruk i största allmänhet) på grund av ordets ringa frekvens i nutida vardagsspråk.
 
Jag kan dock erkänna, att jag anser de språkfrågor, som inte kräver mer än ett mekaniskt anlitande av SAOB, vara ganska onödiga här i Anbytarforum, men det är min högst personliga ståndpunkt.

2005-04-08, 22:31
Svar #5

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Gun-Britt.
 
Vad jag menar står i det inlägg Du kritiserat och behöver ingen ytterligare förklaring. Alla de saker jag inte menar och de åsikter jag inte har, varken kan eller vill jag redogöra för här. Det är därför jag inte deltar vidare i debatten.
 
Per thorsell.

2005-04-09, 02:41
Svar #6

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej alla forskare! Jag är en snyltare. Det vet ni inte om, för jag snyltar på andras frågor. Det är mycket givande.
Någon frågar om faddrarna vid ett barndop. En av dem är den där knekten, som jag hade tappat bort. Jaså, det var dit han hade flyttat.
Någon frågar om NN. Det visar sig, att det finns två NN, och saken blir ordentligt utredd. Tack så mycket! Den ene var min anfader, och nu föll han på plats i en släkt, som jag redan kände väl till.
Någon frågar om en plats. Stavningen är lite konstig, men platsen känner jag väl till. Hoppsan! Här fick jag kontakt med Amerikasläkten, som vi tappade bort för 60 år sedan.
Nu undrar ni kanske varför jag inte frågar själv. Enkelt. Jag vet inte vad det är jag inte vet, och då är det så svårt att fråga om det.
Fråga på ni bara, så fortsätter jag att snylta. Tur att Anbytarforum finns!
MVH
Ingegärd

2005-04-09, 08:30
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej
Ja Michaël, jag anser fortfarande att du föraktar andra deltagare, när du anser att det är dom som ska ta rätt på vad du skriver. Du har ju i inlägg sagt att du inte vet vilka ordböcker som finns i olika bokhyllor och därför inte kan hålla dej till såna ord. Leta i SAOB. Tänk på att en del sitter med ett segt modem och inte har bredband, som arbetsgivaren betalar telefonkostnaden för.  
 
Så du har fodringar på andra vad dom ska göra. Det är inte frågan om att du ska delta i debatten på samma nivå som dom, så att dom begiper. Din nivå som tycks väsentligt högre?, och eftersom du är van att använda dej av den, så tycker du att du ska få använda den.
 
Har inte tanken föresvävat dej att det kanske är du som ska skaffa dig ytterligare lite bildning? Även om du tycker att den är tillfredställande.
Har du verkligen så dåligt självförtroende att du inte törs sänka dej den biten?  
Tänk om vi andra skulle skriva på vårt språk som vi är vana vid å inte på acceptabel svenska.  
 
Och varför ska andra förklara vad du skrivit? Här lär vi oss att primärkällor gäller.  
Varför ska vi klara oss med sekundärkällor, när primärkällan deltar i debatten?
 
Så nu och här får jag kanske en översättning av din mening när du skrev om pöbeln?
 
Ha en bra dag snyltare och alla andra
mvh
rune

2005-04-09, 10:20
Svar #8

Niklas Persson

Och varför ska andra förklara vad du skrivit? Här lär vi oss att primärkällor gäller. Varför ska vi klara oss med sekundärkällor, när primärkällan deltar i debatten?
 
Touch?! (om uttrycket tillåts..... )

2005-04-09, 10:45
Svar #9

Michaël Lehman (Philippos)

1. Ordets betydelse har redan klargjorts av Henrik Mos?n.
 
2. Jag menade precis vad jag skrev (se punkt 1).

2005-04-09, 14:53
Svar #10

Niklas Persson

Jaha! Det var för att ordets betydelse redan klargjorts av Henrik Mos?n som det skulle slås upp i ordboken..... Då förstår jag precis!  
 
Och eftersom jag har förmågan att lära mig att förstå har jag också förstått det är att använda ett språk på en treårings nivå om man undviker ord med ringa frekvens i nutida vardagsspråk. Självfallet kan man inte begära att Micha?l Lehmans språk ska utslätas till den lägsta nivån, att många läsare kräver att han skriver så de förstår är minst sagt oklokratiskt! Det är självfallet i deras eget intresse att lära sig förstå hans lärda inlägg som bidrar till deras bildning!
 
(Det omtalade ordet var oklokratisk. Grundformen oklokrati betyder enligt Henrik Mos?ns citat ur SAOB styrelseform vari makten vilar hos samhällets fattigaste o. minst upplysta medlemmar; pöbelvälde.)

2005-04-09, 15:02
Svar #11

Lotta Nordin (Lotta)

Nu har jag tänkt göra inlägg i den här debatten flera gånger, men den verkar ha en förmåga att flytta sig mellan rubrikerna, så vi får väl se om jag hinner lägga in det här innan debatten hoppat iväg igen.  
Först, Gun-Britt, om man vill kommentera några inlägg så är det väl enklare att göra det under den rubrik där dom finns, och inte i en annan, 2 ? år gammal, diskussion?
 
När det gäller ”snyltare” och nybörjare, jag undrar om inte information om vad Anbytarforum är till för antingen syns för dåligt eller missuppfattas (åtminstone av nybörjare). Jag har förstått det så att Anbytarforum är till för att man ska få hjälp om man har kört fast, att diskutera olika forskningsproblem och liknande. Som jag förstått det är inte forumet till för att man på enklast möjliga sätt ska få ihop sin släkt genom att bara be andra ta fram uppgifterna.
Visst, självklart är det så att det är upp till var och en att fråga om vad som helst och svara om man vill. Men som jag ser det, så är det väl snarare dom som svarar på alla dessa ”enkla” frågor som ofta ställer till det och indirekt uppmanar till ”snyltandet” eller ”släktsamlandet”. När en nybörjare upptäcker Anbytarforum och kanske får svar på en ”ingångsfråga” till släkten, är det då inte bättre att denna nybörjare då får råd hur hon/han ska gå vidare på egen hand än att hon/han bara fortsätter fråga och få svar i all oändlighet? Jag förstår att man som nybörjare vill ha så mycket så möjligt så fort som möjligt, jag har själv varit nybörjare. Men det absolut roligaste är att hitta uppgifterna själv i kyrkböcker, domböcker med flera olika källor.
 
Sen är det märkligt det här med alla som ”kört fast”. Dom flesta av dom har uppenbarligen aldrig ens tittat i en kyrkobok, varken original, mikrokort eller mikrofilm. Oftast har dom inte ens tagit reda på hur man kan hitta uppgifterna själv. Hur kan man då ha kört fast? Får dessa personer svar på en fråga där dom ”kört fast” så går dom genast vidare med svaret dom fått och frågar vidare och påstår sig ”kört fast” även där.  
 
Sen har jag en fråga jag undrat över väldigt länge, är släktforskare så väldigt lättskrämda? Det kommer ideligen upp i inlägg i diskussioner liknande den här, att det är så lätt att skrämma bort, avskräcka och förskräcka nybörjare och ibland även vana släktforskare.
Några exempel:
1) Micha?ls användande av en del ”svåra” ord kan skrämma bort en del. Hur då? Jag har aldrig i hela mitt liv blivit rädd när jag sett eller hört ett ord som jag inte förstått, alltså kan jag inte förstå hur ett sådant ord kan skrämma någon annan. Och om ordet är svårt eller inte, det beror ju på läsarens och inte skrivarens referensramar. Hur gör ni som retar er så på Micha?ls ordval när ni läser en bok eller tidning och ser ett ord ni inte förstår? Kontaktar ni författaren/journalisten och skäller ut honom/henne och ber om en ordförklaring?
 
2) Krav på källhänvisningar kan skrämmas. Samma fråga här: Hur då? Är det något vi släktforskare måste använda så är det väl källhänvisningar både för vår egen och andras skull, och då måste givetvis även nybörjare lära sig att det är viktigt. Det står dessutom på flera (många) ställen här i regler och kommentarer att man ska uppge källhänvisningar både i frågor och svar.
 
3) Att ifrågasätta någons uppgifter och slutsatser eller, ännu värre, motbevisa dessa är direkt förenat med fara att bli hotad och tillsagd att man samtidigt skrämmer iväg folk. Tro mig, jag har blivit hotad både via epost och på en hemsida.  Men inte blev jag särskilt rädd ändå..
 
En sista sak, varför dyker alla dessa mer eller mindre anonyma skribenter alltid upp i sådana här diskussioner? Och märkligt nog är det alltid dom som påpekar att Anbytarforum minsann är till för släktforskning och inget annat, trots att dom sällan eller aldrig deltar i just släktforskardiskussioner själva.  
 
Förresten, en sak till (bättre sent än aldrig ), en stoooor och fin vårbukett och en kram till Eva Dahlberg för kolumnen i Rötter 18 mars, den var mycket bra både vad gäller formuleringar och innehåll.  
 
Mvh//
Lotta

2005-04-09, 16:07
Svar #12

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
En fin vårbukett även till dig Lotta, för ditt välskrivna inlägg!

2005-04-09, 16:10
Svar #13

Bo Olsson

För det första när jag skriver att jag kört fast beror det på att jag har sökt i alla för mig kända källor. Alltså vill man ha tips om det kan finnas andra källor att leta i.
 
När det gäller svarsfrekvensen så är det så, enligt min personliga erfarenhet, att 9 av 10 frågor jag ställt är och förblir obesvarade.
 
När det sedan gäller Lottas 3:e påstående så är det givetvis utmärkt om någon motbevisar ett felaktigt påstående, men det är sällan att någon verkligen motbevisar något, utan man hävdar bara att något är fel utan att komma med källstyrkta bevis för felaktigheten. Här finns dock forskare som är lysande undantag och som på ett tydligt och pedagogiskt sätt förklarar varför ett påstående är felaktigt.

2005-04-09, 16:25
Svar #14

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Vem är snyltare och varför?
Vem kan fälla omdömet?
Vem kastar första stenen?
Varför inte kunna hjälpa varandra och särskilt de som inte är lika sakkunniga som en själv?
Jag hoppas att sedan jag själv började släktforska har försökt varit så ödmjuk, att jag har kunnat bjussa på mina sk kunskaper. Jag är förhoppningsvis sakkunnig inom mitt område, samt skriver vad jag vet om detta. I bland blir det mer om jag anser att kunskapen omfattar även detta. Jag har aldrig uppfattat någon som snyltare som ställt sina frågor. Däremot har jag alltid funnit det mer än positivt att forskare ställt frågor, och så långt det har varit möjligt, svarat på det som jag känner ha kunskap om. Fortsätt ställ frågor, både lokalt och generellt. Kan jag bidra med svar på ngt sätt, försöker jag göra det.
Jan-Christer

2005-04-09, 17:42
Svar #15

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Skönt att höra Jan-Christer, fler av din övertygning!(?)
 
Tack: M.V.H. Steve

2005-04-09, 18:16
Svar #16

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Lotta
Diskussionen var kanske 2 år gammal från början, men de senaste inläggen var inte två år gamla. De var sen i mars 2005!!!! Är det något fel att diskutera  dem här med hänvisning?
Sen tycker jag nog inte att man kan jämföra Anbytarforum med att läsa en bok. Det är två helt skilda saker. I alla fall för mig.
 
Återigen kommer besserwisserattityden fram här då. Visst kunde jag ha lagt diskussionen under en annan rubrik, men jag valde detta.
 
För övrigt så drar mig med facit i hand ur denna disskussion, som tenderar till att bli ganska infekterad. Innan det blir personpåhopp och den sakliga debatten helt uteblir.
Det vill i alla fall inte jag delta i.
Mvh
Gun-Britt

2005-04-09, 19:53
Svar #17

Lotta Nordin (Lotta)

Gun-Britt,
jag var inte den första som påpekade att det var en 2 ? år gammal diskussion. Inlägget före ditt den 7:e april var från november 2002. I det inlägget hänvisade du inte till någon annan specifik diskussion, du nämner ”diskussioner i andra forum”. Det jag menade var att om du hade skrivit i samma diskussion där de inlägg vars innehåll du ville kritisera fanns, hade det varit enklare för alla som läste att förstå vad det var du syftade på.
 
För övrigt tycker jag verkligen inte att jag använder någon besserwisser-ton i mitt inlägg ovan. Jag uttrycker mina åsikter, precis som du har uttryckt dina, och båda två har vi lika mycket rätt att ha åsikter, antingen det är olika åsikter eller samma. Att dra sig ur en diskussion man själv startat (eller startat om) bara för att en del inlägg inte stämmer överens med ens egna åsikter, det verkar också vara ett vanligt fenomen här i Anbytarforum. Skulle det dyka upp inlägg med personliga påhopp behöver man inte svara på dom, man kan fortsätta att diskutera sakfrågan om man vill.
 
Mvh//
Lotta

2005-04-09, 20:17
Svar #18

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Lotta,
jag får nog räknas till dem som ofta besvarar frågor och som alltså ställer till det och indirekt uppmanar till ”snyltandet” eller ”släktsamlandet”.  
 
Du anser att det du kallar 'enkla' frågor inte bör besvaras. Frågeställarna ska istället få en lektion i hur de kan finna svaren själva. Du vill ha ett Anbytarforum där endast erfarna forskare dryftar svåra problem.
 
Nu är ju detta ett öppet forum, det finns inget krav på att deltagarna ska vara det minsta kunniga i släktforskning. För att snabbt få ett Anbytarforum av det slag du önskar krävs att det görs tillgängligt endast för en elit - forskare vars kunskaper prövats och godkänts. Nästan lika snabbt kan det förmodligen uppnås även i sin nuvarande form, om vi följer din rekommendation och konsekvent ignorerar vad du ser som 'enkla' frågor. Anbytarvärden kan ju få i uppdrag att bedöma varje frågas svårighetsgrad och under de alltför 'enkla' lägga ett standardsvar som hänvisar till 'Så börjar du släktforska'.
 
Men innan så har skett tänker jag fortsätta att besvara frågor i den mån jag har möjlighet, tid och lust. En fråga som du (eller jag eller någon annan) tycker är enkel kan vara svår för den som ställer den. Mina svar innehåller inte sällan råd om hur man kan gå vidare med de uppgifter jag lämnar, men jag ser sannerligen ingen anledning att i något slags uppfostringssyfte undanhålla någon en uppgift.
Hälsar vänligen
Maud

2005-04-09, 20:39
Svar #19

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Jag är ingen släktforskare men jag håller på att forska en hel del vad gäller annan historia och då stöter jag ofta på namn som i det sammanhanget är av intresse och då har jag utnyttjat detta forum och många, många gånger har jag fått svar på mina frågor. Är jag då en snyltare? Inte har jag känt det så eftersom det så ofta har funnits villiga personer att hjälpa mig. Jag tycker att det är fantastiskt med alla som hjälper varandra och jag har med mina kunskaper själv kunnat hjälpa släktforskare på denna hemsida. Det kan ha gällt platser och händelser runt vissa personer.  
Det vore önskvärt att Anbytarvärden gick in här för en kommentar betr snyltning. Är det inte lite väl svenskt att inte låta vissa mindre kunniga personer i släktforskningssammanhang skall kunna få hjälp. Jag tycker det är härligt att kunna hjälpa men för många verkar det som om man hellre vill själpa.
TACK för att denna sida finns

2005-04-09, 21:00
Svar #20

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vem har sagt att man är en snyltare om man ställer frågor i Anbytarforum?
 
Jag har inte sett någon som har uttalat sig om snyltare som har menat något annat än rena kedjebrevsförfrågningar, där hela tjocka släkten efterfrågas sida upp och sida ned. Alltså forskning som inte verkar bedrivas någon annanstans än här i Anbytarforum.
 
Är det då fel att upplysa vederbörande om hur man forskar på riktigt - och själv? Är det att i uppfostringssyfte undanhålla någon en uppgift eller att ignorera frågor? Är det att göra Anbytarforum tillgängligt endast för en elit? Är det att stjälpa i stället för att hjälpa?
 
Som vanligt är det en god id? att läsa igenom en diskussion ordentligt innan man kommenterar den...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-04-09, 21:02
Svar #21

Bo Olsson

Vad menas med lite väl svenskt? Har du hittat någon ny unik gen eller nåt?

2005-04-09, 21:13
Svar #22

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Lotta, det är väl inte så mycket som att man skräms över svåra ord. Det ska bra mycket mer än sådant för att skrämma mig. Jösses. Inte slutar jag forska för sådana enkla saker. Inte heller om någon kallar mig outbildad. vilket faktiskt har hänt. Inte ens om någon skulle kalla mig snyltare eller något liknande.  
 
Däremot kan jag tycka att man kan diskutera på en något lättare nivå, så att de flesta förstår. Det finns ingen anledning att använda sig av ord som man ska vara tvungen att slå upp i SAOB. Det är min åsikt. Om man därmed anser att man sänker sig till en 3-årings nivå, så måste det innebära att vi som inte förstår har en 3-årings  
intellekt.  
 
Sen tror ju inte jag att alla som kört fast inte har försökt kontrollera kyrkböcker och annat. Där har vi det igen att man bara antar att det är så. Jag kan inte ens förstå varför man måste ha så många åsikter om folk som frågar saker och ting. Ge 17 i att svara bara om det är så att frågeställaren stör på något sätt. Det är ju så enkelt. Varför sitta och reta sig på olika typer av frågor?
 
Säger återigen, tack och lov att jag knappt ställt en enda fråga här. Jag söker mina svar på andra ställen, så slipper man dessa fördömande kommentarer. Också väldigt enkelt.
 
Naturligtvis får var och en ha sin åsikt, det får även jag, eller hur?
 
Rune, bry dig inte så mycket om Micha?ls ord. Han är bara en ung pöjk ännu. Han blir visare även han med åren. Precis som alla vi andra gamlingar .

2005-04-09, 21:19
Svar #23

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Herr Tollesson!
Citatet: Jag har inte sett någon som har uttalat sig om snyltare som har menat något annat än rena kedjebrevsförfrågningar, där hela tjocka släkten efterfrågas sida upp och sida ned.  - Vad menar du egentligen?  
Vart finns detta eller dessa exempel du nu för fram? ( sida upp och sida ned )????
Nog för att du gjort dig känd för att överdriva -men detta var väl helt onödigt.
 
Leve snyltarna! De håller detta forum levande som ideligen ställer frågor om släkt och släktforskning. Fortsätt håll Anbytarforum levande. Det behövs sannerligen.

2005-04-09, 21:35
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Fru/fröken Svensson!  
 
Citatet: Nog för att du gjort dig känd för att överdriva...
 
Vad menar du egentligen? Var finns detta eller dessa exempel?
 
Leve alla släktforskare! De håller detta forum levande genom att ideligen ställa och svara på frågor om släkt och släktforskning. Och de skriver inga personangrepp när man ser ett skribentnamn man inte tål...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-04-09, 22:02
Svar #25

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Lotta!
Jag drar mig inte ur disskussionen pga ,att andras åsikter inte stämmer överens med mina egna. Så naiv är jag inte, att jag hade räknat med något sådant. I så fall hade det ju inte blivit någon disskussion.
Och här har faktiskt varit många åsikter, som stämmer med mina egna också.
Skälen till att jag drar mig tillbaka har jag redan redovisat.
 
Om det är så, att det är olämpligt att kommentera inlägg i en påbörjad diskussion sedan två år tillbaka ( men med  de senaste inläggen 26 Mars i år!!!) , så borde man stänga den diskussionen.  
 
Så länge diskussionerna ligger kvar och är öppna ,trodde i alla fall jag, att det var helt OK ,att kommentera inlägg och då också med en tydlig hänvisning till dessa.
Mvh
Ha en bra kväll!
Gun-Britt

2005-04-09, 22:23
Svar #26

Eva Svensson fru/fröken

Herr Tollesson: varför svarade du ej på frågan?
 
Mitt svar på din fråga: det är bara att läsa dina inlägg i andra diskussioner och även i denna: ditt svar nu där du genast gör en tolkning.  
Jag tål visst dig, så Kram & puss på dig  !

2005-04-09, 22:35
Svar #27

Lotta Nordin (Lotta)

Maud,
jag har absolut inte sagt att jag vill ”ha ett Anbytarforum där endast erfarna forskare dryftar svåra problem”. Du har nog missuppfattat lite grann av vad jag menade. Jag menade som jag skrev: ”är inte forumet till för att man på enklast möjliga sätt ska få ihop sin släkt genom att bara be andra ta fram uppgifterna”. Med ”enkla” frågor menar jag just det som Jörgen kallar ”rena kedjebrevsförfrågningar”,  inte att jag klassificerar själva frågan och tycker den är för enkel för att platsa här. Det är sannerligen inte lätt att uttrycka sig så att det man skriver verkligen förstås som det man menar .  
Jag skrev inte heller att jag ”anser att frågorna inte bör besvaras”, jag skrev att det är upp till var och en att ställa vilka frågor som helst och upp till var och en vilka frågor man vill svara på.
 
Jag vore tacksam om jag själv får uttrycka vad jag anser och vad jag vill. Jag har, som sagt, inte sagt att jag vill att Anbytarforum ska vara en plats för elitforskare, jag har inte sagt att en fråga är för enkel för att ställa och alltså inte ska besvaras.  
Jag besvarar också frågor i den mån jag har möjlighet, tid och lust.
 
Annki,
jag skrev att ett exempel på att man (inte alltid den som frågade) påstår att nybörjare blir bortskrämda var att någon använder ”svåra” ord, och jag anser fortfarande att det är läsarens referensramar som avgör om ett ord är svårt att förstå eller inte.
Jag skrev inte ”att alla som kört fast inte har försökt kontrollera kyrkböcker och annat”. Jag skrev till och med att Anbytarforum är till bl a för dom som kört fast, och då menar jag dom som kört fast och inte dom som ”kört fast”.  
 
Mvh//
Lotta

2005-04-09, 23:06
Svar #28

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Och hur vet man vem som kört fast och kört fast?

2005-04-09, 23:19
Svar #29

Lotta Nordin (Lotta)

Annki,
läs hela tredje stycket i mitt inlägg 09 april 2005 kl. 15.02, så framgår det klart och tydligt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna