ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-08  (läst 1734 gånger)

2002-05-12, 15:27
läst 1734 gånger

Nina M. Nordby

Hmmmmmmm, hvorfor finner man ikke slike diskusjoner i det norske brukerforumet eller andre steder for den sakens skyld?? Blir det noe tid til overs for å slektsforske?? :-)

2002-05-12, 15:54
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Nina
Vet du inte att dina nabor svenskarna ska vara värst alla gånger.  
mvh
rune

2002-05-12, 18:56
Svar #2

Nina M. Nordby

Nå har jeg lest om både snyltere,samlere og eliteforskere, kan det være slik at vi kanskje har brukt for alle? Tenk om snylterne og samlerne ikke fantes, hva skulle vi da gjøre her på Anbytarforum? Bare krangle? Neeeeejjjj .....
 
Av og til tilhører jeg selv eliten, noen ganger snylter jeg og t.o.m. samler på meg gamle slektninger jeg ikke ante fantes!! Ikke bare døde, men også levende! Kult! Gleden ved å hjelpe kan være større en gleden ved å få! Synes vi som er så heldig å kunne manøvrere oss rundt på nettet gladlig kan dele av vår kunnskap dersom det behager oss, selvsagt prøver vi å huske på kildehengivelse. Selv tror jeg .....ehhh... f.eks. at jeg selv kan mer enn gjennomsnittet om innvandring/emigrasjon, mens andre her på Røtter er dyktige innefor helt andre områder. Flere ganger pr. uke kan jeg oppleve å få mail fra snyltere/samlere jeg har hjulpet, og hva er vel bedre enn å høre at noen kanskje har funnet tilbake til sin slekt? At nå kan min mor endelig dø i fred ...... Målet med å forske kan ligge i den nære fortid ikke nødvendigvis langt bak i gamle aner. Kanskje noen har levd på en gammel familieløgn som ikke viser seg å være sann? 
 
Så vil jeg avslutte med to tåredryppende og sanne snylterhistorier fra virkeligheten.
Faktisk hadde ikke noen av disse med Røtter å gjøre, men siden jeg plukket opp den ene meldingen i min gjestebok blir det egentlig det samme. Begge disse personene søkte sine røtter her i Strömstadtraktene. Ingen av disse var særlig driftige når det kom til data, men nok til at de nå var ute på nettet. Begge hadde beste- eller oldeforeldre som i sin tid utvandret i slutten av 1800-tallet. Etter uker med søk ble disse personene etterhvert så utålmodige at de brått tok turen til Strömstad, hver på sin tid av sommeren. Den ene fra Minnesota og den andre fra San Frans. Tenk dere følelesen av å komme til stedet deres forfedre en gang fotlot, stedet de hadde hørt om som barn, historien de gamle brevene fortalte om,eller et besøk de gamles grav? 
 
Den ene personen hadde levd på en gammel familieløgn. Alle de gamle var nå døde og etterkommerne var hellig overbevist om at deres bestemor i 1903 ble sendt fra Strömstad til Ellis Island fordi hennes foreldre skulle ha omkommet i en tragisk togulykke her hjemme. Fakta var at hennes mor d?de i cancer, mens hennes far hadde forlatt moren til fordel for en annen dame som han så fikk 10 barn med. Fra før hadde han like mange. Så det hun fant her overgikk hennes villeste fantasier. Hvordan skal en Amerikaner ha mulighet for å finne ut noe slikt? 
 
Disse personene møtte slekt her som de aldri hadde møtt før, og dette bare ved Å SNYLTE!!!! Selvsagt hadde jeg som eliteforsker forsikret meg om at de virkelig var i slekt.......ellers måtte jeg ha lidd for evig!
 
Selv har jeg fått bilder, brev og besitter en del gode historier om livet som emigrant. Og alle brevene jeg har kopi av, noen fra 1890-tallet. Rene gullgruven de for en historiker? Noen tips om hva jeg skal gjøre med dem?
 
Håper ingen tar seg nær av mitt innlegg, men se heller på det med et glimt i øyet. Det er mangfoldet som skaper heltheten!

2002-05-13, 12:17
Svar #3

Stefan Andersson

Hej!
 
Jag är troligen en snyltare. Jag har ställt frågor här och använt de svar jag fått för att komma vidare i min släktutredning. Av Dennis Karlsson på Tjörn fick jag ett tips på en kvinna i grannförsamlingen som kunde vara den jag sökte och detta hjälpte mig mycket. Av Ingegerd Ivarsson i Stora Höga fick jag hjälp att reda ut ett faderskap som var lite förvillat, och inte nog med det, jag fick tillgång till hela den utredning Ingegerd gjort som berörde stora delar av min släkt. En oerhört uppskattad hjälpsamhet!
Jag hoppas att jag skall kunna vara andra lika gröna som jag behjälplig när jag kan.
Hoppas att alla kan vara lika vänliga mot mindre erfarna, det uppskattas mer än ni tror!
 
DIS och Tjörns Släktforskare, det var visst viktig information för att få skriva här?
 
mvh,
Stefan

2002-05-15, 21:49
Svar #4

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Sonia,
Har varit borta några dagar och missade att Du ställt en direkt fråga till mig, nämligen vilken släktforskarförening jag är medlem i. Även om jag inte förstår sammanhanget mellan Din fråga och ämnet snyltare så har jag som regel att försöka svara på direkta frågor.
 
Svaret är enkelt; Ingen alls eftersom det i den stad jag bor inte finns någon förening som passar med min forskning. Hoppas att jag har rätt att forska ändå!
 
Mvh - Mats Högberg

2002-05-16, 12:41
Svar #5

Märit Norgren

Hej alla!
Släktforskare är mycket givmilda och snälla (det är i alla fall min erfarenhet), därför blir jag så ledsen när jag skummar igenom inläggen ovan!
Jag hjälper gärna till om jag kan och tar också gärna hjälp själv när jag kör fast. Jag har aldrig tänkt på mig själv som snyltare eller de som bett mig om hjälp, att de skulle vara snyltare. Jag försöker ange källor när jag lämnar uppgifter, men det är inte alltid jag har någon källhänvisning, eftersom jag själv i min forskning tagit till hjälp, och kanske inte har hunnit eller anser det nödvändigt att kontrollera uppgifterna jag har fått.  
Det är väl upp till envar att bestämma ifall de vill kolla upp de uppgifter de fått hjälp med eller om de vill lämna uppgiftslämnaren som källhänvisning!
I många fall när man kört fast, får man förnämlig hjälp här på Rötter, av snälla forskare som gärna delger sig av sitt material. På så sätt kan man fortsätta sin forskning, vare sig man kollar upp uppgifterna eller ej!
Det var mina tankar... och jag tror fortfarande att de flesta släktforskare vill alla väl och gärna hjälper varandra!
/Märit

2002-05-17, 08:33
Svar #6

Linda Sandström

Som en relativt nykläckt släktforskare och student med tidsbrist har jag i min forskning fått stor hjälp av många vänliga själar, mycket via Rötter. Det är en hjälp som jag gärna tar emot med en förhoppning om att så småningom kunna bidra med någonting tillbaka. Så är det med den saken.
/Linda

2002-05-17, 08:48
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej
Emotser med stort intresse Sonias svar om varför man ska börja med medlemsskap i en förening om man inte kan, på ett eller annat sätt, besöka den. Och kanske inte ens har nån släkt i den som ligger närmast, bara 10-15 mil bort. Alla bor ju inte centralt.
mvh
rune

2002-05-17, 09:28
Svar #8

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Kan inte hålla mig borta, med skratt läser jag igenom insändare efter insändare, avkoppling.  
Vad vore ett forum utan debatter?
 
Jag är en samlare, jag samlar på mina rötter.
 
SAOL skriver följande förklaring till ordet samlare
-instinkt
-intresse
-kultur
-mani
-objekt
-värde
 
Vidare skriver de om ordet forsk|a -ade forskar|e
-assistent
-begåvning
-bragd
-by
-docent
-examen
-grupp
-iver
-karriär
-lag
Den skilnaden jag ser är nog enbart den ev.utbildningen.
 
Ordet snylta betyder kort och gott att leva på andra, och om jag tror rätt handlar det då om att äta andras mat eller att bo i deras hem utan att betala för sig.  
Det står alltså inte ett ord om att det skulle innebära att man tar andras information (tjuv), som dessutom är utlagd på Internet just för att andra ska få ta del av informationen.
 
Rötter är en utmärkt start för att väcka intresse.
Hittar man en eller flera upplysningar, väcker det sökaren i sig, (i alla fall mig) så att man går vidare.
Jag har använt Rötter i några månader nu, men det är först nu sista veckorna som jag blivit medlem här och var.
 
Berith Hemmingberg
Medlemsföreningar: Ja

2002-05-24, 10:11
Svar #9

Utloggad Sonia Holz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej alla  
som har deltagit i diskussionen. Kan ej svara  
på  
alla enskilda inlägg.
Många släktforskare med stor erfarenhet  
kommer  
att vidhålla, som jag gjorde, att det är bäst för  
nybörjare, dyslektiker (är själv det) att starta  
med medlemskap i en släktforkarförening  
även om  
man bor långt borta. Man kan nå de flesta per  
E-
Post och telefon. De har den lokala  
erfarenheten  
och kontakter till andra föreningar. Här får  
man  
bäst och snabbast hjälp.
Att dela med sig, givmildhet och snällhet är  
utomordentligt bra men glöm ej,  
källangivelsen är  
viktigare. Ditt material som du ger vidare,  
särskild om du har fått det från en annan  
forskare, måste kunna beläggas.  De kan och  
kommer antagligen att publiceras av någon  
annan,  
och felaktigheter vandra vidare.  
De senaste månader har jag hållit på med att  
rätta till uppgifter som personer i andra länder  
hade fått ifrån personer i Sverige. Ingen  
källangivelse, felaktige namn (felaktig  
stavning  
av order och personnamn) , ibland även  
påhittade  
släktutredningar.  
En del amerikanska släktforskarföreningar  
erbjuder publiceringshjälp åt medlemmar  
resp  
blivande medlemmar.Vid granskningen av de  
inlämnade materialet såg man, att något var  
fel  
och bad om min hjälp.
Detta är bara en droppe i havet.
Jag vill avslutningsvis (mitt sista inhopp i  
debatten) säga, att naturligtvis föreskriver jag  
ingen hur mycket man vill hjälpa, göra och  
dela  
med sig men glöm ej - ange källan och bli  
medlem  
i en släktforskarförening. Du kan vara till stor  
hjälp där - en hjälp som kommer att  
uppskattas.
Tack för denna gång och ha en solig sommar.
Sonia

2002-05-25, 13:07
Svar #10

Åsa Johansson

...eller ska vi avsluta med att påminna om var vi befinner oss: på anbytarforum. Så oavsett föreningar vi byter väl vidare då...
/Åsa

2002-11-24, 01:10
Svar #11

Myra Larsson

Var nu i veckan på biblioteket här i stan (Katrineholm). Har nyligen tagit mod till mig att lära mig läsa microkort. Fick en runt vallning utav en van släktforskare, som vänligt talade om det jag behövde veta. Jag frågade om jag var tvungen att boka tid i forskarsalen, nej det brukar man inte behöva. Då kan jag alltså gå in sen och titta på microkort? Javisst sa mannen. Vi pratade om medlemsskap mm. jag sa att jag gärna ville bli medlem i den lokala föreningen KFV (För Katrineholm, Flen och Vingåker). Priset; 100 kronor, liten summa, men jag tyckte att jag kunde vänta till nästa år, ja det spelar ingen roll, jag skickar inbetalningskort, sa mannen som du betalar i februari (2003). (Jag är annars medlem i DIS och Sveriges släktforskar förbund).Dagen efter detta gick jag och min sambo ner till biblioteket för att läsa microkort, därinne satt endast EN kvinna, typ 50+, vi satt en stund, då hon sa att vill ni ta denna läsaren efter mig, den är bättre att läsa på (modernare) ok, gärna sa jag vänligt. Ja är du medlem, va, sa jag? Ja du måste vara medlem för att titta i just den här apparaten! Konstigt, tänkte jag, detta är ju bibliotekets grejer, en del tillhör ju visserligen medlemmarna, men det var ju bara jag och sambon där, det var innan stängnings dags. Lånade den iallafall, såg att det stod en liten lapp på den om att den tillhörde medlemmarna, men att det längre ned stod; för medlemmarna I FÖRSTA HAND!Denna sura kvinna, förstörde min dag, är det verkligen så att man MÅSTE vara medlem för att få forska i forskarsalen, på biblioteket? Jag är ingen snyltare, jag är en vänlig, trevlig och väluppfostrad tjej, som blir mkt. arg på människor som tror de är förmer!

2002-11-24, 05:38
Svar #12

Rune Edström (Rune)

Hej Myra
Verkar som du kom när kvinnan hade en dålig dag.
Hoppas det gick bra med läsandet och lycka till med letandet.
mvh
rune

2005-04-07, 20:46
Svar #13

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Hej
Jag tycker inte man ska kategorisera människor i snyltare eller icke här på anbytarforum. Som nybliven forskare suger man åt sig allt man kan och kanske inte alltid fattar var gränserna går, som ni erfarna släktforskare drar! Och hur ska man veta det i början! Man blir så glad över allt man får reda på om ens anfäder och vill bara veta mera.
Så viktigt är att använda en hövlig ton och inte per disskussioner i andra forum uppmana till att använda svartlistor på folk som kanske har frågat för mycket enligt oskrivna normer som man får reda på efteråt. Det är inte så kul att läsa om sådant, och det tar udden av hela iden.

2005-04-08, 06:46
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
 svartlistor på folk???
 
Tillåt mig fråga, var förekommer sådant? Av vem eller vilka?
 
Det är bara att bortse ifrån och fråga vidare!!!  
 
Däremot så finns det gott om tips i Rötter om hur man finner släkten genom egen forskning, om man inte får svar eller nyfikenheten blir för stor på hur det egentligen ser ut!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-04-08, 09:17
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det finns en grupp jag kan tänka mig att svartlista, nämligen personer som säljer eller vitt sprider andras resultat utan att ange källan. Men där tror jag vi alla är överens...
 
I övrigt så brukar jag väl svara på trevliga frågor. Men det är klart, i längden så brukar svaren mest bestå av forskningstips, hur man kan hitta mer själv. Dock, i de brunna socknar jag har rekonstruktioner för svarar jag alltid om vad rekonstruktionerna har att säga.

2005-04-08, 09:25
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det är ju givetvis frivilligt om man vill svara överhuvudtaget. Lust (och källdeklaration) framförallt!  
Tolerans är viktig mot frågeställarna och även svararna. Men inte för rena stölder eller kopieringar av andras material som sprids, eller hemska tanke säljs, utan någon som helst källhänvisning.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-04-08, 10:23
Svar #17

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Hej Anders och Stefan.
Läs gärna Per Thorsells och Michael Lehmans inlägg 26 Mars under rubriken Ordet är fritt med underrubrik  Ibland är livet lättare utan hamnkaptener.
Där får man bla veta ,att man inte kan titulera sig forskare om man inte kan slå upp ett svårt ord i en ordbok( så då kanske vi kan stänga den funktionen med förklarande ord här på anbytarforum). Jag törs i alla fall inte fråga om några svåra ord här!!!!  Med risk för att bli förklarad som  dum.
 
Och frågar man för många gånger, så räknar Per Thorsell dem! 356 ggr hade han räknat att en person hade frågat, vilket han sen ändrade till 354. Och då hamnar man på svarta listan.
Per Thorsell tycker att han blivit utnyttjad av att svara så mycket. Jag trodde att man svarade om man ville och då med glädje. Annars gav man sjutton i det!!!Då tröttnar frågaren till slut och det hela självdör. Såna här skriverier skadar bara Anbytarforum, tycker jag.
Här finns så många duktiga släktforskare och man lär sig så mycket. Jag har bara kännt till anbytarforum sen Dec-04 och har varmt rekommenderat det, men ska jag våga göra detta till mina vänner utan att varna dem för att fråga för dumt! Och för mycket? Det som kanske är självklart för er, som är vana är inte så lätt för oss nya släktforskare. Och vårt intresse är ofta glödande! Döda inte det med svartlistor!!! Om ni tänker ha svartlistor ,så behåll det för er själva i så fall!
Mvh
Gun-Britt

2005-04-08, 11:12
Svar #18

annki.roos

Hej Gun-Britt, fråga på du bara. Svåra ord och det du undrar över. Jag har själv ifrågasatt dessa ord som ingen begriper, och blivit bemött med både ros och ris . Men tycker en del att jag är en obildad ickeforskare för att jag ifrågasätter något, ja då får de väl tycka det då. Jag vet själv att jag är långt ifrån dum. Så låt inget sådant hindra dig från att fråga.
 
 Man är absolut (enligt min mening) dummare om man inte frågar, för hur ska man då få veta och lära sig? Det finns så många som låtsas förstå för att inte verka just dumma. Att sen en del vägrar förklara sina otroligt knepiga ord, ja det tycker jag tyder på ännu mera dumhet än den har som vågar fråga.
 
Jag har sett, precis som du, att en del som kan väldigt mycket har en väldigt mästrande ton. Istället för att hjälpa börjar de med att dra ner hela din fråga till noll och ingenting. Men det är ju här som överallt annars, alla är inte pedagoger. Det finns så otroligt många här på AF som svarar med glädje och hjälpsamhet. De får överväga att andra inte klarar det.  
 
Det här med svartlistor kan det nog inte vara många som deltar i. Det är väl ändå så att vill man inte svara, så låter man bli. Precis som du också skriver. Det finns ingen anledning att lista någon. Ta du och strunta i dem som du känner nervärderar dig, och låt de som hjälper dig framstå som exempel istället.  
MVH
Annki

2005-04-08, 11:35
Svar #19

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag är benägen att haalla med Anki.roos även om jag varit utsatt tidigare för spott och spe etc.
de verkar ha lugnat ner sig naagot saa att man vaagar fraaga fraagor som betraktas som dumma. Men Gun-Britt det är bra att Du ocksaa reagerar när det blir för mycket, det skulle fler göra av oss vanliga amatörer göra.
 
M.V.H. Steve

2005-04-08, 11:38
Svar #20

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Gun-Britt (och alla andra)!
Vad tycker du är rätt?  
Ett fritt frågande och svarande eller motsatsen?
Jag förutsätter med anledning av vad du redan skrivit att du helt stödjer tanken på det fria ordet, låt då ingen annan hindra dig, eller någon annan, från att fråga eller tycka och tänka som du vill.  
 
Gäller det diskussioner får man ju finna sig i att det finns andra som har andra åsikter, men det är ju en annan sak!
 
Om det är någon eller några som skriver något dumt i dina ögon, besvara dem eller förklara hur du känner det (vilket du ju nu gjort med dina exempel!), så får de reda på det och kan förklara sig och hur de tänkt och kännt. Oftast är det inte alls så att man uppfattat det likadant och lika känsligt. Om personen ändrar sig, eller får förståelse för sin sak har du lyckats, om inte så strunta i denna/dessa. Gå vidare, utan att bry dig om det! Det är Redaktören, Förbundet och Anbytarvärdens ord som väger tyngst. Andra synpunkter är oftast värda att beakta, men inte alltid.
Om någon tycker du ska slå upp svåra ord är det upp till dig (och oss andra). Du kan låta bli, fråga vad det betyder eller tala om vad du tycker om att någon använder sådana ord.
Låt inte kritiker skrämma dig eller andra.
Stå på Dig, annars gör någon annan det!  
 
Fram för fritt forum, fritt från fobier, för frågor för förstående, förståndiga förslagställare, för flertalet finurliga forskare!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-04-08, 12:06
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Gun-Britt!
Den grupp jag svartlistar omfattar just nu noll personer som är aktiva på forumet.  
Men om jag kom på någon med att ta betalt för att delge andra det jag hade meddelat gratis, och detta utan att ange mig som källa, ja då skulle jag vägra besvara fler frågor för denne och troligen varna andra.
 
Likadant så skulle jag, om jag upptäckte att någon tagit stora mängder uppgifter jag tillhandahållit, och spridit dem till andra utan att ange mig som källa reagera. (Detta har jag råkat ut för.)
 
Men du kan vara helt trygg över att detta inte är något jag anklagar nybörjare för.
 
Att jag efter ett tag övergår till forskningstips beror också på tidsbrist, det går mycket snabbare att berätta för andra hur de skall göra än att göra det själv.  
Dessutom tror jag att de flesta klarar sig alldeles utmärkt om man bara tipsar om var de skall leta.

2005-04-08, 12:19
Svar #22

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Jag avstår från replik. Man bör inte yttra sig här. Min svarta lista omfattar fortfarande ett namn och den hålls fortfarande hemlig i mitt minne.
 
Per Thorsell.
.

2005-04-08, 13:10
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Rätt dumt med dessa kvarliggande äldre debatter.. (denna var 2? år gammal) -Det finns säkerligen flera, mer aktuella debatter i ämnet.  
 
Gör inget åt det då tiden inte medger, men skriv inte i onödan om allt som verkar 'fritt'.

2005-04-08, 13:23
Svar #24

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Fy faro för fundamentalistiskt fackidiotiskt finlir förskrivet färska fläckfria frågvisa förstagångs-forskare falskt framhållna för fega förrädande fuskare!

2005-04-08, 13:24
Svar #25

Utloggad Kjell Moberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 14:17
    • Visa profil
Hej har läst era inlägg , har själv forskat en några år,  
jag tillhör de som inte har  
det skrivande ordets perfekta framställning
men det hindrar mig inte från att hjälpa till med de uppgifter  
som jag har tillgång till, å det är bara roligt,  
jag får många privata mail o jag sitter ofta för att hjälpa  
de som behöver hjälp, ofta då nybörjare som kanske inte vågar ställa  
för många frågor på AF.
Det är tråkigt att det ska behöva vara så.
Har själv blivit kallad han som lever på andra
det sved,den diskussionen blev borttagen men den sitter någonstans  
i bakhuvudet.
Det får vara ett slut på detta att om man inte kan formulera  
sig på ett riktigt sätt så ska man inte få någon hjälp,
förvisso vill en del nya forskare ha mer o mer men vem vill inte det !
Anbytarforum är en jättebra inkörsport för alla Nybörjare även de med mer erfarenhet.
Tyvärr har det varit för liten tolerans !!
Till slut alla nybörjare, stå på er var inte rädd för att fråga.
Även besserwisser har varit nybörjare.
mvh Kjell Moberg

2005-04-08, 13:27
Svar #26

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Om du, Peter, nu ska radera inlägg som innehåller en smula humor och raljerar med vissa diskussioner, så är det att föredra att du stänger hela diskussionen och raderar allt!

2005-04-08, 13:46
Svar #27

Niklas Persson

Det är fritt att fråga hur mycket man vill och fritt välja om man ska svara. Men det är uppenbarligen inte fritt att tycka det är att snylta när forskare (Inga namn!) frågar om hundratals personer på forumet och låter andra leta fram uppgifterna om alla förfäderna? Inte är det nån nybörjare som håller på så! Man behöver som sagt inte svara, men får man inte ens lov ha en åsikt om den forskningen utan att bli utskälld av dem som har åsikten att man inte får ha den åsikten?
 
Alla åsikter är fria, men vissa åsikter är friare än andra och allra friast är den rätta åsikten!

2005-04-08, 14:02
Svar #28

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jojje!
-Det är svårt att veta om du är du eftersom du normalt skriver med användarkonto.. -Ta med dina inloggningsuppgifter även till jobbet så slipper man fundera på om det är du, eller någon som behagar skämta med oss aprilo.
 
Över huvud taget längtar jag efter obligatoriska användarkonton (utan att säga hur det löses enklast, för det får ju inte krocka med Rötters vänner/kräva betalning) - vill man vara här så har man ett användarkonto, står för vem man är och är med; egentligen ett rimligt krav, och som så ofta nämnts helt normalt på de flesta håll.. På så vis kan man också framträda seriöst utan att skylta med sin e-post på nätet, något som många nog skulle vilja.
 
Nu kom detta under en konstig rubrik (och har absolut ingen koppling till Jojjes inlägg) - men även den bäste kan ju få fela lite..

2005-04-08, 15:00
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Gun-Britt, jag hoppas att du fortsätter att använda Anbytarforum, och ställer frågor, och även rekommenderar Anbytarforum för andra. Jag är ju en av dem som hjälpt till med dina frågor om Fastrup, och gjort det med glädje. Jag kan försäkra att du inte gått över någon gräns till att snylta här, och jag tror inte heller att Eva Dahlberg, och herrar Thorsell och Lehman hade dig i åtanke.
 
Tyvärr är dock din reaktion precis den jag fruktade av Evas kolumn, och den följande diskussionen under Hamnkaptener... Det är nya användare och nya forskare som känner sig ovälkomna, trots att det inte är ni som var målet för kolumnen, utan ett litet fåtal som sätter i system att samla uppgifter och i värsta fall säljer dem vidare eller på annat sätt tar åt sig äran av dem. Det framgick inte tillräckligt klart av kolumnen tyvärr.
 
Hoppas du kommer vidare på Fastrupspåret!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna