ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-12  (läst 1532 gånger)

2002-05-05, 18:40
läst 1532 gånger

Utloggad Sonia Holz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
När man särskild läser igenom de  
amerikanska inläggen och ser att flera namn  
återkommer ofta, då blir man ledsen. Det är  
icke mening att dessa personer ska få all sin  
släktforskning gjord med hjälp av vänliga  
medmänniskor.  
Rötter ska vara en starthjälp och hjälp när  
man skör fast.
Den andra frågan är, att oftast få en del av  
våra sökande amerikaner uppgifter utan  
källangivelse.
Sonia

2002-05-05, 22:08
Svar #1

Essan Gradhman

Hej Sonia!
Inte tycker jag att dom är snyltare. De flesta av oss känner till hur svårt det kan vara att forska i ett annat land. Så missunna dom inte hjälpen härifrån. Är det seriösa forskare tror jag inte heller att dom bara nöjer sig med dessa namn- och årtalsuppgifter utan kommer säkert att ta den här hjälpen som en inkörsport till mer personhistoria.
När det gäller källuppgifter har jag tagit för givet att det alltid anges om det inte kommer från de vanliga kyrkböckerna.  
Mvh
Essan G

2002-05-06, 06:12
Svar #2

Anna Berg

Sonia! Var inte så missunsam. Den som hjälper till och ger namn, årtal etc, gör det frivilligt, och ingen känner sig tvungen.  
Den som frågar efter hjälp - hur många gånger som helst, är ingen snyltare utan har troligen själv inga möjligheter att hitta rätt.
Mvh, Anna

2002-05-06, 23:47
Svar #3

Utloggad Sonia Holz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Anna och Essan,
jag missunar inget ingen men jag vet av  
erfarenhet och genom mina intensiva  
kontatker med  
USA  att många har satt detta i system att  
samla  
in uppgifter gratis. En del av dessa mycket  
ofta  
förekommande man gör detta. Det tar inte ens  
fram  
de enklaste som man kan få fram i USA själv.  
Tycker ni att ni ska hjälpa andra  - ok - har  
inget emot - men var snäll och håll ett öga på  
dessa namn som förekommer allt för ofta.De  
är ej  
seriösa forskare utan samlare.
Mvh
Sonia

2002-05-07, 05:41
Svar #4

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

Hej Sonia.
 
En seriös forskare kollar alltid upp
orginalkällan. Jag har själv mycket glädje och
hjälp av amerikaner, i mitt fall släktingar som
hittat till min hemsida via Rötter och hört av
sig. Jag har gett mitt material och fått mycket
material från källor som jag inte hade hittat utan
denna hjälp. Men roligaste av allt så har jag ju
fått amerikaättlingarnas grenar framåt i tiden och
fått veta vart dessa amerikaemigranter tog vägen.
 
När det gäller Rötter så är det ju fritt fram att
fråga efter vad man önskar veta och som tidigare
påpekats här, helt frivilligt och det som
diskuteras och läggs ut i anbytarforum är ju öppet
att läsas och ta del av för alla som är nyfiken.
 
Tänk på alla antavlor som forskare bidragit med
när det gäller kändisars antavlor som många kanske
bara samlar på. Men vad är dessa samlingar värd
om man inte kollar orginalkällan?
 
Däremot ska man vara försiktig med att lämna ut
material vidare om man inte kollat upp dessa eller
åtminstone hänvisa till den som har lämnat ut dessa.
 
En tacksam amerikasyssling
 
Carin

2002-05-07, 09:05
Svar #5

Anna Berg

Sonia! Jag ger mig sjutton på att även du både glatt och positivt tar emot ALL gratisinformation som du kan få. Sedan går väl du som vi andra seriösa till källorna för kontroll-om det behövs.
 
Så jag tycker fortfarande att ditt inlägg var enbart missunsamt och onödigt.  
Fick en känsla av dags för lag och ordning....Det kändes inte alls trevligt.
 
Och själv har jag fått oerhört mycket gratishjälp via olika sidor i USA och helt skamslöst har jag tagit åt mig informationen: helt GRATIS!
Med jämna mellanrum ställer jag frågor med förhoppning att få svar -helt gratis! från glada, positiva amerikaner -som gärna vill dela med sig av sina egna kunskaper.
 
Våra liv är så korta: låt oss alla hjälpa varandra i det vi kan och vill!

2002-05-07, 21:40
Svar #6

Utloggad Sonia Holz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej alla,
jag utgår ifrån att ni som deltar i diskussionen  
är seriösa forskare och jag ber att inte ta till  
övertoner. Den som fick känslan dags för lag  
och  
ordning är nog på fel spår. Min önskan är att  
släktforskning ska anses vara seriös  arbete  
med  
ett stort kvalitativt värde.
Självklart har även jag bett om hjälp när jag  
har  
kört fast men här är skillnaden att jag alltid  
legitimera mig. Jag talar om att jag är medlem  
i  
Södertäljes Släktforskarförening (även i  
styrelsen), i G-gruppen (i styrelsen),  och  
stödmedlem i Förbundet. I vilka föreningar är  
ni  
medlem? I våra föreningar hittar har vi hjölp  
till självhjölp.
Personligen har jag aldrig bett om gratis  
hjälp.
Vi har hjälpt varandra.  
Man kan inte bygga en släktforskning som  
snyltarnar och hugskottforskare gör på gratis  
hjälp. Någon måste betala för detta. Vem är  
det  
tror ni?
Vill någon angrippa mig personligen, ber jag  
att  
kolla min (enl andra bedömmare) gedigen  
forskning.
Ni är alltid völkommna till Södertälje, mina  
kurser och hembesök.
Sonia

2002-05-07, 22:22
Svar #7

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag tycker tyvärr att Sonias synsätt andas elitism. Själv tycker jag att det är jätteroligt att så många människor är intresserade av att söka sina rötter. Att en del har tid, lust och ork att gå igenom originalmaterial är förstås en förutsättning för att forskningen ska utvecklas, men lika självklart finns det många som inte har denna möjlighet: förvärvsarbetande småbarnsföräldrar exempelvis. Att deras forskning kanske inskränker sig till att söka i tryckt litteratur eller på nätet är fullt begripligt, tiden räcker inte till allt. Men deras glädje över vad de finner är säkert minst lika stor som hos dem som bedriver grundforskning i källorna.  
 
Om vi i dag trycker till dem och kallar dem snyltare (otrevligt ord) kommer de kanske aldrig tillbaka till oss när de fått mer tid, när barnen blivit större eller när den värsta karriärstressen har dämpats och tiden också räcker till mer kvalificerad forskning.
 
Så låt oss se med respekt och glädje på alla som delar vårt intresse - oavsett ambitionsnivå!

2002-05-07, 22:27
Svar #8

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Sonia,
 
Frågan jag ställer mig när jag läser dina inlägg. Varför är du så rädd för att folk delar med sig? Det handlar inte direkt om försvarshemligheter.  
 
Anta att din hypotes verkligen stämmer. Det finns ett antal personer som inte vill/orkar/kan forska på egen hand.
 
Vill du inte dela med dig så accepterar jag det till fullo, men du bör också acceptera att andra vill dela med sig.
 
Jämför med ungdomsfotboll med alla människor som ställer upp idellt, föräldrar som skjussar osv. Men så finns det en del föräldrar som inte har möjlighet/ekonomi att hjälpa till. Inte hindrar någon deras barn från att spela i laget på grund av detta.

2002-05-07, 22:28
Svar #9

Essan Gradhman

Sonia!
Varför blanda in hur många föreningar man är med i,  i diskussionen? Vad gagnar det?  
I så fall kan jag också skryta med att jag är med i Sällskapet Släktforskarna i Sandviken, Sällskapet Släktforskarna i Fagersta, PLF, DIS, Genealogiska Föreningen, Släktforskarförbundet, Släktdata o s v. Jag har varit kursledare i många år på ABF, numera håller jag i Öppet Hus för släktforskare på biblioteket!
Blir jag en bättre människa i ditt tycke nu?
 
Du säger att någon måste betala för detta; Hur menar du? Om jag forskat fram ett resultat och delar med mig av detta. Okey det kanske kostat MIG en massa pengar, men vill jag ge bort det gratis är det väl upp till mig...eller ?    
 
Menar du kanske att ALLA som forskar ska betala för mikrokort och resor till landsarkiv? Då kan du vara säker på att släktforskning som hobby endast kommer att utövas av den mest penningstarka klassen.  
Allt arbete som vi lägger ner på att få ungdomar intresserade är i så fall bortkastat. Vill du kanske att släktforskningen som numera är en folkrörelse ska bli en exklusiv hobby för en elit?
 
Essan Gradhman

2002-05-07, 22:29
Svar #10

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Sonia!
Får jag fråga hur mycket du vill ha i ersättning för en fråga eller eventuell information, för att betala för eventuell porto utlägg tycker jag är helt okej, men var i övrigt går gränsen? Jag tar min forskning mycket seriöst, och jag har fått mycket hjälp från andra och försökt ge tillbaka med vad jag har. Jag betalar varje gång jag hyr via SVAR eller abonnerar på Genline. Och om jag kan hjälpa någon som forskar inom samma socken eller har samma anor så gör jag det om tiden räcker till. Detta är anbytarforum och om man vill ha gratis hjälp går man hit och frågar.  Vill man inte dela med sig gratis låter man bli. Det måste ändå få vara upp till var och en att bestämma.  
Med vänliga hälsningar Sari

2002-05-08, 00:21
Svar #11

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Denna diskussion dyker upp med jämna mellanrum och jag har lika svårt att förstå åsikter som Sonias varje gång. Jag har fått mycket hjälp av andra forskare på detta forum och har försökt att bidra med det jag själv har kunnat få fram. Vad jag inte har koll på är om jag i någon utsräckning har hjälpt just de forskare som har hjälpt mig, eller om de forskare som jag har hjälpt har betalat tillbaka, men detta är väl inte bara ointressant utan också en felaktig uppfattning om hur detta forum skall fungera.
 
Jag tror nog att de flesta forskare är myndiga nog att själva avgöra om de vill hjälpa någon annan och kan inte för mitt liv förstå hur man kan reagera som Sonia.
 
Jag betalar Genline, DDB, Arkion, Ancestry.com samt alla CD-skivor som dödboken och 1880 US census och om jag tänker fortsätta dela med mig i mån av tid och lust, oavsett åsikter i annan riktning.
 
Så det så!
 
Mvh - Mats Högberg

2002-05-08, 00:29
Svar #12

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Sökte efter Södertäljes Släktforskarförening på internet och fick upp detta inlägg under Efterlysningar på www.genealogi.umea.com där det verkar som om även Sonia ibland ber om hjälp. Motprestationen har jag inte lyckats hitta på samma forum.
 
[color=0000ff]Umeå  
En amerikanska vän har Hendrik Åström, född i Umeå den 12 april 1845, gift med Anna Amalia Sophia Ågren från Degerfors och utflyttad till USA mellan 1868-70. Kanske någon redan har honom. Jag är medlem i Södertäljes släktforskarförening och forskar mest i Tyskland och USA.  
 
Sonia Holz[/color]

2002-05-08, 06:18
Svar #13

Anna Berg

NEJ, Sonia! Jag vill inte delta i någon kurs eller annan verksamhet som Du ansvarar för eftersom jag känner att Du delar in oss i nyttiga och onyttiga. Du har en negativ attityd.
Att kalla oss, som regelbundet på olika sidor över hela världen, fråga efter uppgifter om försvunna släktingar, gamla anor, bygdehistorik etc, för snyltare -det är hur oförskämt som helst. Och inte begriper jag varför föreningstillhörighet ska behöva redovisas. DET säger ingenting om en persons kunnighet och hur seriös och/eller generös personen ifråga är.
Detta har Du själv precis redovisat.
Vi har frihet att välja medlemskap i de föreningar vi vill, även som släktforskare och vill vi ej vara medlem: ja det är också fritt val!
 
TACK till alla er andra som generöst och glatt delar med er av egna kunskaper och ger tips och råd vart man ska vända sig när man kört fast! Många av oss kanske ej orkar eller klarar av att vara så aktiva ute i samhället pga svåra handikap så vännerna via Anbytarforum är en gudagåva!

2002-05-08, 07:54
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Hej
En tanke far just genom huvet. Nånstans fanns ett land där folk var jämlika, men en del var mer jämlika än andra,så dom tala om för de andra vad dom skulle göra. Tycks som det finns lite över allt.
 
TACK för all hjälp jag fått på Anbytarforum av både kända och okända. Försöker i möjligaste mån hjälpa om jag har nåt relevant, även om Sonia kallar dom snyltare och samlare, och mitt forskande kanske kostat flera ggr mer än Sonias. För antar att hennes gedigna forskande betalats pekuniärt.
mvh
rune

2002-05-08, 12:19
Svar #15

Utloggad Gun Langkjaer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2016-10-26, 15:28
    • Visa profil
Vilket tjafs!
 
Låt dom som vill hjälpa till göra det! Jag vet själv hur det är när man fastnat någonstans. Det behövs så lite för att komma vidare, och om jag kan hjälpa någon på vägen så känns det bara bra! Nya ögon hittar också nytt! Det är ju roligt också!
 
Trevlig helg
 
Gun

2002-05-08, 19:33
Svar #16

Anne Strande

Hei.
 
Melder meg på debatten. 
 
Det svært viktig for oss ikke så helt flinke å få hjelp, noen ganger får vi mer hjelp enn vi ber om til og med. Takk for det. 
Selv har jeg gitt opp anelinjer, rett og slett fordi jeg ikke har kunnet nok til å komme videre. Da har det plutserlig dukket opp en engel over nettet som har hjulpet meg, både svenske, norske og amerikanske. 
Som regel stopper det opp fordi jeg ikke kan nok om slektsforskningen eller har anledning til å gå i de rette arkivene. De som hjelper meg videre lærer meg samtidig mer om slektsforskning.
 
Dette er en hobby, og vi må gjøre det på hvert vårt vis, ut fra de muligheter vi har.
 
hilsen Anne

2002-05-08, 19:40
Svar #17

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej på er alla släktforskare
 
Detta tjafsande som pågår. Hur många nybörjare tror ni att det skrämmer. Jo väldigt många. Är det inte det vi vill att vi skall bli flera släktforskare.
Min åsikt är att den som vill dela med sig av sitt material gör det gratis så är det upp till denne forskare. Jag har aldrig tagit betalt och kommer aldrig att göra detta. Fast jag är Smålänning.
 
Trevlig helg önskar
 
Elisabeth Leek Ordförande i Eksjöbygdens Släktforskarförening

2002-05-08, 20:15
Svar #18

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Något direkt tjafsande vet jag inte om det är. Frågan är väl att likna den debatt som förs på den politiska scenen angående Sverigedemokraternas framgångar. Skall deras åsikter tigas ihjäl eller mötas med argument.  
 
Här har vi valt att ta debatten istället för att tiga ihjäl åsikterna.
 
Vårsoliga hälsningar
 
Björn Bertilsson, totalt nybörjare på släktforskarfronten medlem i Skrivihop.nu och från meritlistan vill jag nämna att jag har sprungit Marathon.

2002-05-08, 20:42
Svar #19

Rune Edström (Rune)

Bravo Björn  
för din meritlista (som jag saknade i en del inlägg) å knorren i slutet.
rune

2002-05-08, 21:26
Svar #20

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Källangivelse?? Det är väl inte nödvändigt, det ska väl alla seriösa forskare kolla upp själva. Eller hur???

2002-05-08, 21:48
Svar #21

Inger Tysland

Hei Sonia,
Jeg er ingen snylter selv om jeg ber om hjelp på anbytarforum der jeg står fast. (Det er vel derfor det heter anbytarforum for at man skal kunne hjelpe hverandre litt??)
Min gamle tante drev med slektsforskning for å finne våre aner.Da hun døde fortsatte jeg hennes (vår) leting etter mine oldeforeldres aner i Sverige.
Etter til sammen 37 år, og et par innlegg på anbytarforum da jeg fikk PC, fikk jeg hjelp av noen snille mennesker i Sverige. Takket være disse har vi i dag funnet mine oldeforeldre og deres aner. Når du står bom fast er det flott å kunne spørre andre om litt hjelp, og det går som regel begge veier for de fleste.  
Mellerud museum fikk jeg oppgitt på anbytarforum, og vi gleder oss til å reise dit om noen uker.
Håper ikke det finnes så mange av ditt slag.

2002-05-08, 22:22
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kjell Johansson, visst ska alla seriösa forskare kolla all uppgifter de vill använda, som de hittar på detta forum och andra ställen på Nätet, men nog är det fasligt mycket tid att spara, om alla direkt anger var de hittat sina uppgifter, istället för att man ska behöva gissa sig till det.
 
Det tar inte så lång stund att ange att man hittat en uppgift i Gåsborn AI:3, s. 9, eller i Örnberg, del IX, s 78, men det sparar tid för den som vill kolla, att kunna gå direkt på källan. Och det tycker jag det slarvas alldeles för mycket med här.

2002-05-09, 00:01
Svar #23

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

Hej igen!
 
Jag fick ett mail från Shelly från Britich Columbia i Canada som visar sig vara 4-männning med mig, oj vad glad jag blev och vad glad hon blev för mitt svar, hon hade svårt att somna inatt. Jag har lagt ut mina far- och morföräldrars antavlor på min hemsida och detta är den 3:e släktingen jag fått kontakt med från andra sidan Atlanten två amerikaner och en Kanadensare, en med rötter i Småland (mormors sida) en i Dalarna (morfars sida) och nu en i Medelpad (farfars
sida)Jag har fått så mycket av dom och jag delar gärna med mig och jag hoppas verkligen att alla kollar och hör av sig om något är fel.
 
Mina meriter är framförallt positiv och uthållig dessutom har jag humor.
 
mvh Carin

2002-05-09, 00:45
Svar #24

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det finns en grupp människor som hur de än försöker att forska aldrig kommer att kunna bedriva egen källforskning. Jag tänker på den stora grupp som kallas för dyslektiker.
För en stor del av dessa är läsandet av tryckt text mycket svårt. De har bl.a. svårt att hålla ihop långa ord och få sammanhang i längre meningar. De tappar helt enkelt tråden innan de kommer till slutet på meningen.
Handskriven text är en omöjlighet för de flesta dyslektiker. Speciellt om stavningen inte följer det nuvarande talspråket...
Ska vi utesluta dessa personer från att intressera sig för släktforskning? Ska vi alltid begära att en seriös släktforskare ska vara källforskare? Ska vi fortsätta uppfinna hjulet varje gång någon sätter igång och forskar?
All forskning är sökande. Det är en resa som aldrig tar slut. Ingen kan nämligen göra anspråk på att ha kommit fram till slutstationen Sanningen. På resan har vi med oss diverse karaktärer: styrmän som säger sig veta åt vilket håll vi ska åka, roddare som gör grovjobbet, navigatörer, kaptener, kockar, matroser, skeppsråttor och fripassagerare. Alla behövs. Alla fyller sin uppgift.
I vår förening finns det några tanter som har lagt av med släktforskningen för länge sedan. De tycker att det är trevligt att komma och lyssna till föredragen. Ibland kokar de kaffe. Utan dem hade vi inte klarat av att sälja lotter och fika på våra egna lokala släktforskardagar. Behövs de?
Självklart! De är en del av vår släktforskarrörelse. Jag umgås hellre med dem, än med förbittrade besservissrar som inte kan förstå att släktforskning också är ett sätt att umgås!
Schas på er! Kryp tillbaks till er arkivhåla!

2002-05-09, 14:17
Svar #25

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

Hej Jojje!
 
Jag håller med dig om att alla inte kan gå eller måste gå till källmaterialet bara för att de fått ett material. Men för att jag för min del ska göra materialet till mitt så måste jag kolla upp källor och bekräfta att det stämmer och rätta det som ev. blivit fel på vägen, vilket mitt eget också kan ha blivit eftersom jag inte är fullkomlig och det är lätt att det blir fel i lästydningen, avskrivningen och inmatningen i programmet. Jag har massor med material som jag har fått från andra forskare och inte hunnit kolla upp men jag refererar då till den personen som gett mig
uppgifterna.  
 
Jag har själv en bror som är dyslektiker och han är tacksam för den antavla jag gjort åt honom, den hänger i alla fall på väggen när jag är där:-) men jag tror inte att han skulle ge sig in i kyrkoböckerna och börja forska och jag tror inte att han har behov av att kallas seriös släktforskare men jag tror att han är glad om syrrans forskning är seiöst.
 
mvh Carin

2002-05-09, 15:05
Svar #26

Åsa Johansson

Hej!
 Intressant i sammanhanget är att Sonia är på hugget i ämnet tre dagar på raken. Sen haglar det spännande motargument. Plötsligt känns det somom vi saknar någon. Ho-ho... vart tog  Sonia vägen?

2002-05-09, 16:04
Svar #27

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Hej alla släktforskarvänner!  
 
Från att tidigare ha varit en flitig besökare på denna sida har det blivit allt längre mellan mina besök här. Inte för att jag på något vis tröttnat på sidan, utan kanske mer för att andra intressen tagit vid.  
När jag nu ser på Forumet upptäcker jag en sak som jag inte tänkt på tidigare, och det är de s.k. dreven som uppstår när någon uttryckt en åsikt som avviker från gängse sätt att se på släktforskandet.  
Man behöver bara se på de senaste dagarnas debatt om ShF eller den eviga frågan om hjälpsamhet, där det vimlar av ivriga forskare som vill slå den avvikande i huvudet med argument.  
OK, jag har själv förvisso gått i polemik mot något som jag tyckt vara uppåt väggarna, men när någon redan hunnit ge ett svar, då borde det väl räcka? Varför skall man ställa in sig i ledet som tjugonde man för att puckla på den oliktänkande? Har vi släktforskare så lite generositet att vi inte kan tillåta även forskare med lite udda id?er att få göra sin stämma hörd?  
Vissa extrema åsikter kanske t.o.m. borde tigas ihjäl istället för att pucklas på som en squashboll?  
Att det tidvis infekterade debattklimatet utnyttjats av vissa spefåglar som dragit igång pseudodebatter med jämna mellanrum borde vara ett avskräckande exempel för oss alla!

2002-05-12, 13:56
Svar #28

Utloggad Sonia Holz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Alla och särskild Mats Högberg.
Jag är kvar men har lite tid just nu - wow  
vilken gensvar  man fick.
Mats och alla andra som har gett sig in i  
debatten vg ange vilken släktforskarförening  
ni  
är medlemmar i.
Jag återkommer till alla frågor någon gång  
denna  
månad.
Jar har ej förnekat att jag har bett om hjälp.  
Gratis hjälp har jag ej bett om!
Vad som gällde Henrik Åström var det att hitta  
hans levande släktningar i Umeå trakten.  
Samma  
fråga gick till den lokala släktforskarförening,  
som jag alltid, gör och vi fick napp därifrån.
Alla nybörjare bör ej börja med Rötter utan  
med  
medlemskap i en förening. Där får de  
handledning  
och kan inhämta kunskap. Rötter är fel väg.  
Sonia - ej elitist - har aldrig fått detta  
tilltal - kul.

2002-05-12, 14:47
Svar #29

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Sonia,
 
Jag förstår inte varför det är så viktigt att vara med i en förening? Vill man forska på egen hand betyder väl inte det att forskningen håller en lägre kvalit? eller är mindre berättigad.
 
Att man ej bör börja med Rötter är nog det mest absurda jag hört på länge. Tänk alla människor som inte har en förening på sin ort. Tänk på de människor som kanske har svårt att ta sig till föreningslokalen om det nu finns någon. Tänk på de som har familjer och kanske måste prioritera fotbollträningar med grabbarna istället för släktforskarföreningens möten. Tänk på de människor som har hörselproblem. Det fina med internet är att man kan få tillgång till information var man än befinner sig. Tänk! Försök sätta dig in i andra människors situation.  
 
En sista fråga, vill du bara provocera eller menar du verkligen allvar?
 
Björn Bertilsson, medlem i DIS men forskar helt på egen hand och kommer att fortsätta så.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna