ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkt och Hävds nedläggning och GF:s framtid  (läst 2505 gånger)

2003-11-09, 06:46
läst 2505 gånger

Rune Edström (Rune)

Hej
Slutet gott, allting gott??
Kanske om man ser det från GFs sida. Dom verkar ha en väldans bra ordförande efter det sätt som dom synes vilja verka. Fast det verkar ju ha medfört kräftgång i antalet medlemmar. Men det är kanske det som styrelsen arbetar för??  Eller??
 
Tror ju ganska säkert att SoH hade varit så fortsätta i nuvarande skick, efter bidrag från Vetenskapsrådet. Men sånt var ju inte aktuellt.  
Är ju så dum så jag tror inte att tidskriften blir attraktivare om den blir mer populärvetenskaplig. Vilket verkar vara målet, och det får helga medlen.
 
Någon sammanslagning av förbundets årsbok och SoH hoppas jag inte kommer till stånd.
mvh
rune

2003-11-09, 10:35
Svar #1

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Anna. Ian använde troligen inte mina ord. Han uttryckte sin uppfattning med längre och bättre förklaringar. Det jag tror att han menade var att om det ställs för höga vetenskapliga krav på artiklarna i Släkt och Hävd, så utestänger man många skribenter. Men framförallt tror han att det blir för få som är intresserade av tidsskriften. Som jag uppfattar det är Ian Hamilton rädd att om Släkt och Hävd skulle få stöd från Vetenskapsrådet, så skulle den bli en tidskrift för ett fåtal avancerade släktforskare, som det stora flertalet släktforskare inte skulle ha någon glädje av.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2003-11-09, 11:07
Svar #2

Utloggad Anna Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Leif!
Så bra att du förklarade resonemanget, för som oinvigd får man lätt fel uppfattning om vad som sägs och om personerna som säger det. Av vad jag har läst av dig tidigare brukar du uttrycka dig i stil med det senaste inlägget, och vara mindre subjektiv. Du har alltid gett ett trovärdigt intryck och jag tror att ditt ord väger tungt; för mig gör det det. Ian Hamilton vill alltså ha en mer popularistisk inriktning?

2003-11-09, 11:41
Svar #3

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Jag skulle vilja bemöta dr Wallerstedts inlägg på ett par punkter.
Han förutspår föreningens avsomnande i och med höstmötet. Som närvarande vid denna sammankomst gör jag en helt annan tolkning: SoH utkommer med 4 nummer under år 2004- förslaget om sammananslagning med Årsboken blir föremål för ytterligare beredning inom styrelsen efter att man gått ut med en enkät för att utröna medlemmarnas åsikt i frågan.
Nästa års höstmöte får därefter fatta beslut i frågan.
Wallerstedt påstår att SoH genomgick en försämring under 90-talet. Andra har gjort gällande att detta mörka årtionde för SoH:s del bestod av obskyra artiklar.
Vad är det för trams? Tar man fram ett nr av SoH från denna tid finner man en mängd intressanta uppsatser, bl a en mycket matnyttig förteckning över till Brasilien utvandrade svenskar.
Det skulle vara intressant om Wallerstedt och andra kunde ge några konkreta exempel på det undermåliga (?) innehållet i tidskriften under detta tydligen så dystra decennium.

2003-11-09, 11:52
Svar #4

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det som hände på mötet var ju att inget beslut alls fattades eftersom styrelsen dragit tillbaka sitt förslag och aviserat sin avsikt att utreda frågan ytterligare för att komma tillbaka om ett år med ett förslag. Ett yrkande om att denna utredning inte skulle ta upp samgående med ngn annan publikation röstades ned med acklamation. Medlemsmötet uttryckte därför egentligen någon uppfattning i sakfrågan.  
 
Jag håller dock med Leif i hans tolkning om innebörden av vad Ian Hamilton sa. I ett vidare perspektiv verkar det handla om följande: Jag ser det som en motsättning mellan styrelsen som vill lägga ett mer strikt GF-perspektiv på SoH och därför vill öka värdet för släktforskare att vara med i GF samt andra (inklusive mig) som fokuserar på SoH som en kanal för publicering av genealogi på en metodologiskt hög nivå.De med det förra perspektivet verkar mena att en mer enligt deras uppfattning mer lättillgänglig SoH med mer nybörjarvänligt matrial är att föredra. Det senare perspektivet innebär att dagens SoH tillmäts ett stort värde för andra än GF:s medlemskår genom att den fungerat som en norm för kvalitet.
 
Med sviktande ekonomi och medlemsantal är det kanske inte konstigt om det första perspektivet dominerar inom GF. Dessutom, för oss som vill bevara SoH i nuvarande form blir det mer eller mindre omöjligt att göra det inom ramen för nuvarande GF eftersom SoH kommer i konflikt med vanliga föreningsaktiviteter och arkivet. Jag tror att många som ville bevara SoH kommit till en liknande slutsats och det (förutom att styrelsen drog tillbaka sitt förslag) gjorde att det inte kom till några voteringsstrider tex i fyllnadsvalet till styrelsen.
 
Jag tror också att Leif tyvärr rätt i sin bedömning att SoH försvinner i nuvarande skepnad oavsett vad medlemsmötet beslutar om ett år; inte minst för att Jonas avgår. Därför är det väl dags att avsluta den här debatten och starta en ny om hur en SoH2 skall komma till stånd.
//Michael Lundholm

2003-11-09, 12:09
Svar #5

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Man skall inte såga av den gren som man sitter på, lyder ett mkt tankvärt ordspråk. Jag håller helt med Sven Wallerstedt i hans inlägg ovan. Vad skall GF i fortsättningen erbjuda de medlemmar som bor utanför Stockholmsregionen? Som jag ser det så är SoH ett av kitten i föreningen. Tas kittet bort, vad återstår? Det blir svårt att bygga upp det som har raserats. Trovärdigheten får sig en knäck. Att försöka vända kappan efter vinden och lägga in popularistiskt innehåll liknar mer att vara en  dagssländeinriktning. Förändras SoH från den seriösa utformning och innehåll den har haft under Jonas redaktörskap, riskerar den att bli ett avslutat kapitel i mediavärlden.
Jan-Christer

2003-11-09, 12:13
Svar #6

Michaël Lehman (Philippos)

En intressant detalj i sammanhanget är, att Hamilton och Löfström tidigare har ondgjort sig över, att Jonas Kuschner (och inte styrelsen) utsåg ett redaktionsråd till sin hjälp, medan Hamilton nu menar, att näste redaktör skall få utse ett redaktionsråd. Frågans verkliga bakomliggande orsaker lyser igenom med full kraft.

2003-11-09, 14:16
Svar #7

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag menar att Michael Lundholm väl sammanfattar situationen för oss som vill bevara SoH i nuvarande form när han fortsätter: blir det mer eller mindre omöjligt att göra det inom ramen för nuvarande GF. Det är även min slutsats efter att jag fått tid att grundligt reflektera över vad som sades på gårdagens höstmöte.
 
Det SoH som av vissa förmenas utkomma med fyra nummer under nästa år kan mycket väl tänkas innehålla vetenskapligt värdefulla bidrag, bl a av Stig Östenson, hämtade från den av Jonas Kuschner insamlade bidragshögen.
 
Men som Jorge Lintrup ovan påpekat ska man inte fastna i det förgångna, och till det förgångna hör nu även SoH som flaggskepp för genealogi på en metodologiskt hög nivå i Sverige.
 
Men Michael, apropå framtiden: SoH2 är väl inget vidare bra arbetsnamn med tanke på vad som hänt på sista tiden?

2003-11-09, 16:27
Svar #8

Ian Hamilton GF

Till Anna Jansson: Jag finns här, klicka på mitt namn så kommer e-adressen fram. Jag förklarar gärna själv vad jag menar, men här i diskussionsgruppen skulle jag nog upprepa mig för mycket i så fall:-)
 
Kanske är det dags att ändra namn på den här debatten (gärna GF:s framtid) eftersom det inte längre finns något förslag om att ändra Släkt och Hävd på det sätt som (enligt min mening felaktigt) av några uppfattats som en nedläggning. Frågan bereds grundligt, sedan beslutar styrelsen om ett nytt förslag läggs fram och vad det ska innehålla.  
 
Det är lite meningslöst i det läget att spekulera i vad medlemmarna egentligen vill, det ska vi ta reda på. Ordentligt. Inte bara en enkät, frågorna måste följas upp och bortfallet bearbetas.
 
Sven Wallerstedt tycker att han redan vet att medlemstrenden svängde på grund av kvalitetshöjningen av SoH. Jaha. Så alla andra faktorer verkade i motsatt riktning eller var betydelselösa? Hemsidan? Nya register? Tokbilliga CD-skivor?  
 
Jag väntar nog på undersökningsresultaten innan jag drar slutsatser.
 
Jag har aldrig pläderat för en popularistisk (vad nu det kan betyda) SoH. Jag vill ha en kvalificerad, gedigen, vetenskapligt ambitiös tidskrift och jag vill inte avstå från merparten av de artiklar som kommit in de sista åren. Men jag vill inte att någon finansiär ska kunna hindra bra och väldokumenterade artiklar att komma in i SoH bara för att de behandlar en obemärkt bondesläkt och inte har ambitionen att behandla den som exempel på något generellt, eller bekräftelse på någon teori. Släktforskare intresserar sig nämligen oftast just för det enskilda, otypiska.  
 
Felet med redaktionsrådet var inte personerna som ingår i det eller att redaktören valt ut dem utan att han inte gjorde klart för styrelsen att det ingick i en strategi och vad termen redaktionsråd *i detta sammanhang* skulle betyda (en grupp som skulle utse redaktör och upphandla förlags- och distributionstjänsten).
 
Vill några starta eget med gruppen kring Lehman, Lundström, Janzon m fl så önskar jag all framgång. Det är justare än att försöka ta över och omforma Släkt och Hävd till ett helt annat slags publikation (för att citera Olle Lindström, Vetenskapsrådet).

2003-11-09, 17:36
Svar #9

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag hade överhuvudtaget inte tänkt göra något mer inlägg i den här debatten, men då Ian Hamilton nämner mitt namn i sitt senaste inlägg, så gör jag ett (1) till.
 
Genom att åter citera en handläggare vid Vetenskapsrådet som inte ens är knuten till det relevanta ämnesrådet, försöker Hamilton ge intrycket av att någon har försökt ta över SoH och göra om den till något annat. Jadå, det var precis det som var anledningen till att jag gav mig in i den här debatten. Jag trodde mig ha upptäckt att någon faktiskt försökte ta över SoH och göra om den till någonting annat, nämligen till del av en årsbok med opreciserat innehåll, omfång etc. Det var väl detta övertagningsförsök som var startpunkten för denna debatt om jag inte minns fel? Debatten i sin tur ledde till att GF-styrelsen tvingades att genom ett extramöte 5/11 dra tillbaka förslaget. Annars hade det kommit upp till omröstning på höstmötet och då hade vi inte sett några inlägg här som utlovade fyra SoH-nummer nästa år.
 
Frågan om SoH:s 'nedläggning', eller 'sammanslagning' om det föredras, betraktar jag efter årsmötet som en föreningsintern fråga och fast knuten till frågan om GF:s framtid. Jag anser därför att jag inte längre har något relevant att tillföra en offentlig diskussion om saken. Men den som vill ha ytterligare besked av mig om något som sammanhänger med detta får gärna skicka e-brev.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2003-11-09, 18:31
Svar #10

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Kaj,
 
När ngt nytt skall sjösättas kommer det säkert inte att heta SoH2.
 
Michael
//Michael Lundholm

2003-11-09, 18:45
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Att inte fastna i det förgångna betyder inte att man redan nu VET vad framtiden har i sitt sköte. Kaj Janzon, som citerar mig, måste antingen vara synsk eller äga en kristallkrona, eftersom han redan vet hur framtiden ser ut för S&H!
Själv föredrar jag att se tiden an och se hur framtiden artar sig. Jag tror nämligen, till skillnad mot majoriteten av de som har yttrat sig i denna diskussion, att de som ansvarar för utgivningen av S&H i framtiden verkligen känner ett ansvar för en fortsatt kvalitet. Dessutom tolkar jag denna diskussion som att denna majoritet som yttrat sig egentligen inte vill ha någon förändring alls. Inte ens i synen på hur folk ska tituleras, eller hur man ska betrakta folk med eller utan formella akademiska examina.
Så låt oss ha lite framtidstro och inte bara svartmåla alla alternativa lösningar på uppkomna problem. Låt oss tro att förbundet är förmöget att ge ut en årsbok av hög kvalitet, som är tillgänglig för gemene man (det finns ingen motsättning mellan kvalitet och tillgänglighet) och låt oss tro att framtiden bär på en rik flora av publikationer som täcker alla nivåer inom genealogin.

2003-11-09, 20:09
Svar #12

Sven Wallerstedt Billdal

Bäste Nils Hård af Segerstad (och Ian Hamilton)!
 
Tack för Dina synpunkter, Nils, på mitt inlägg från i natt, som var ett spontant uttryck för den förlustkänsla jag drabbades av när jag läste om beslutet beträffande SoH och hur man ser på dess framtid.
 
Du är uppenbarligen missnöjd med min värdering av SoH under –90-talet. Låt mig då först poängtera att jag under detta decennium hade fyra uppsatser i SoH, vilket av den noggranne förstås kan tolkas som att jag kritiserar mig själv. Det överlåter jag åt andra, men en del av den kritik som jag kan tänkas utsättas för beror på att jag ej fått korrektur, vilket lett till en del helt onödiga felaktigheter. Det gäller t.ex. släkttavlan i min uppsats om von Rothstein  (SoH 1994, nr 2, s 93), som med litet fantasi ändå går att förstå (en bild skall dock förenkla, inte försvåra!). Det gäller även släkttavlan i min uppsats (tillsammans med Alan Dufberg) om borgmästaren Jacob Erlandsson Paulin (SoH 1993, nr 1, s 268), som kräver mer än fantasi för att inte misstolkas. I min uppsats (tillsammans med Alan Dufberg) om handelsmannen Jacob Paulin (SoH, nr 2, 1996, s 96) kallas Jacob Paulins svärmor Mariken Olofsdotter Sahlgren (fel), när hennes rätta namn är Mariken Persdotter Sahlgren (vilket korrekt anges på följande sida, men det är inte lätt för läsaren att veta vad som är rätt). Allt detta och mycket mer är helt onödiga följder av en bristfällig kommunikation mellan redaktion och författare. Man skall inte behöva leta efter rättelser i följande nummer! I den sistnämnda uppsatsen har för övrigt redaktionen också valt att i texten byta ut ”o” mellan far och mor (till ett barn) till ett ”o h h”, vilket för det mesta förstås är korrekt. Vad gäller Jacob Paulin (son till 1.9. Sven) var dennes föräldrar dock ej gifta, vilket jag skulle kunnat korrigera genom ett bibehållet ”o”, om jag fått något korrektur. För mig har det varit lätt att tro att även andra artiklar hanterats på samma sätt, men jag kan ha fel. Att kvaliteten på en uppsats sjunker ju fler fel den innehåller kan Du väl ändå hålla med om!
 
När jag anger att kvaliteten försämrats under –90-talet beror detta på att jag inte uppfattat lika frekventa (onödiga) felaktigheter i årgångarna från tidigare decennier, men jag kan förstås ha fel. Man kan förstås också undra över varför antalet bidrag sjunkit under –90-talet (se inlägget från Östenson den 5/11 15.28!). Med tanke på att det nu enligt Kuschner finns mycket material som väntar (och att han lyckats uppbringa många uppsatser till de senaste numren), och med tanke på att den utmärkta Släktforskarnas årsbok också haft gott om bra artiklar, finns det väl all anledning att fundera över varför inflödet av tänkbart material till SoH tycks ha varit begränsat under –90-talet. För att travestera uttrycket ”folk röstar med fötterna” kanske man kan säga att ”författarna röstar med pennan”. Att en tidskrifts kvalitet också hänger samman med hur många bra artiklar man producerar kan Du väl också hålla med om!
 
Med skärpa vill jag också framföra att jag aldrig någonsin påstått att tidskriften haft ett undermåligt innehåll! För den som inte läst vad jag skrivit kan Din apostrofering av mig i Din sista mening ge andra intryck av att jag skulle ha uttryckt detta. Här krävs en ursäkt!
 
Min kritik måste också hanteras på ett positivt sett. Jag är mycket väl medveten om att alla kan göra fel (det gör jag själv med, förstås), och det måste man ha överseende med när det gäller ideellt arbete. Jag är mycket väl medveten om att det inte bara är redaktionerna som arbetat ideellt; jag har i mitt första inlägg i denna debatt den 26/10 11.36 poängterat att det även finns andra inom t.ex. GF som lagt och lägger ner ett stort och obetalt arbete med en massa engagemang. Men, när nu GF lyckades hitta en redaktör med Kuschners kvaliteter, innefattande även ett kvalificerat redaktionsråd, borde man värnat om den kvalitetshöjning som detta inneburit. I det arbete som Kuschner lagt ner har också ingått en direkt kommunikation med författarna, vilket jag själv blivit varse när det gällt vissa oklarheter i min uppsats om Söderhielm m.fl. (SoH 2001, nr 2-3, s 161-173), vilka därmed kunde korrigeras i tid. Denna typ av kommunikation är av mycket stort värde (och anses inom det naturvetenskapliga område där jag arbetar som helt oumbärlig). Det var förlusten av denna förhöjda kvalitet som jag så djupt beklagade i mitt nattliga inlägg.
 
Vad så gäller GF:s mörka årtionde kan vi väl alla vara överens om att de vikande medlemssiffror som presenterats i Östensons inlägg verkligen är en dyster läsning, och att det först nu (kanske trots allt den nu avgångne SoH-redaktörens förtjänst?) kommit en vändning. Jag kan hålla med Ian Hamilton om att jag förstås inte vet vad som orsakat trendbrottet, och det lär vi väl aldrig få veta så här i efterhand. Att det nu dock finns skäl att uppmärksamma  att ett antal medlemmar i detta forum aviserat sitt utträde kan jag ej bortse ifrån. Själv tänker jag dock stanna kvar, och har i mitt första inlägg också betonat att jag haft glädje av GF i andra sammanhang. Mot ovanstående bakgrund kanske mina uttalanden i mitt nattliga inlägg kommer i en ljusare dager.
 
Hj. Hlsn!
 
Sven Wallerstedt

2003-11-09, 20:31
Svar #13

Sven Wallerstedt Billdal

Rättelse till ovanstående inlägg: Betr. Jacob Paulin (son till 1.9. Sven) tappade jag bort ordet hustrun. Det var alltså hans hustrus (och inte hans) föräldrar som ej var gifta. Ursäkta!

2003-11-10, 08:38
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det lär väl inte bli lättare att få medlemmar/prenumeranter som ger tillräcklig ekonomi, om det nu blir en alternativ tidskrift i SoH:s nuvarande stil.
Det föreligger väl en risk för att många lämnar GF o att den nya tidskriften får ännu färre prenumeranter, eftersom inte alla i GF lär börja prenumerera på denna!
Men det kanske blir tvärtom? GF kommer nu att finna en redaktör som gör ett minst lika bra jobb, samt ger ut tidskriften i tid 3 ggr om året, eller en gång om året eller tillsammans med Släktforskarnas Årsbok. SoH2 kanske får en mer än tillräcklig skara prenumeranter.
Men går det verkligen inte att lösa på annat sätt? Är det omöjligt att Jonas o redaktionrådet fortsätter att ge ut tidskriften, (med vissa förseningar)? Och att de får möjlighet att söka pengar som de tror sig ha möjlighet till, utan att förändra innehållet?
Om dessa två utvecklingar står emot varandra -  
Vad anser då majoriteten av GF:s medlemmar?
Jag har svårt att förstå att de flesta kanske önska något annat än en fortsättning på det som varit, men det är väl redan försent.....
Det ska bli intressant, men sannolikt mindre lyckat, att följa utvecklingen!
Lycka till!!!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-11-10, 08:45
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jo, Jorge det är klart att vi ska vara positiva! Men att ha en årsbok istället för två skrifter är för mig för mig halv glädje, jämfört med dubbel glädje!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-11-10, 15:45
Svar #16

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Du skulle kunna bli en bra krämare, Stefan! Två delat med två är ett, vilket skulle innebära enkel glädje, inte halv. Det är bara delad glädje som fördubblas och blir dubbel! Fast enkel glädje kan ju kanske förstås kännas som halv... Men då blir ju glädjen desdo större när den blir dubbel igen!!!

2006-10-19, 10:08
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Som framgår av ovanstående diskussion förekom fram t o m 10/11 2003 en livlig debatt om bl a framtiden för tidskriften Släkt och Hävd. Min egen inställning var då, och är fortfarande, att utgivandet av flera genealogiska tidskrifter är att föredra framför en enda. Förutom  den åsikten har jag försökt att tydliggöra situationen för oss i landsorten (Sverige utanför Stockholm); Hur mycket en tidskrift betyder, och hur lite centrala evenemang betyder för vårt enskilda medlemsskap i olika förbund.
Har genom att i december 2004 i forumet öppna diskussionen Släkt och Hävd försökt medverka till att information ges om den i mitt tycke viktiga frågan - När kommer Släkt och Hävd ut? Det är väl ingen överdrift att påstå, att det är tyst om Släkt och Hävd idag. Går man till GF:s hemsida möter denna information: Senaste nytt om Släkt och Hävd.
Är det bara jag som är intresserad av vad som händer? Eller har jag missat något?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-10-19, 11:53
Svar #18

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det är nog många som liksom vi undrar!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-10-19, 21:55
Svar #19

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Och undra kan man göra över SGT - Svensk Genealogisk Tidskrift, som utlovats till julen 2005. Har Svenska Genealogiska Samfundet (SGS), som bildades som ett resultat av missnöjet med GF:s brister, också drabbats av sömnsjukan?

2006-10-19, 23:05
Svar #20

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Svaret på den fråga, Jojje, är väl i någon mening ja eftersom vi inte lyckats leverera. Det har dels visat sig enormt svårt att driva föreningen i den nätverksform som var tänkt, dels betydligt mer ansträngande att få ihop såväl pengar som ett tryckbart matrial till SGT. Jag tror inte man skall ge upp projektet än men jag börjar misstänka att släktforskarsverige inte klarar av splittring på den här punkten. En kvalificerad tidskrift är så resurskrävande att det nog behövs omfattande samarbete.
//Michael Lundholm

2006-10-19, 23:43
Svar #21

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Slutsats, alltså: Den debatt som bröt ut pga GF:s och SSF:s planer att slå ihop Släkt & Hävd och årsboken har alltså kommit på skam. Det är bra att veta! Jag tror att det verkligen är på tiden att ta tag i den frågan igen, för som det ser ut just nu så är årsboken den enda skrift av någon dignitet som orkar komma ut.
Och sedan måste man ju fråga sig: Var utmarschen ut ur GF så smart egentligen? Nu står man där med två halvmessyrer utan resurser. Jag är övertygad om att de som en gång splittrats, kan återförenas. Kanske en smula klokare och inte lika hårdnackat negativa i sina omdömen om varandra.

2006-10-20, 07:52
Svar #22

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Vad gäller din kommentar bristen av släktforskarpublikationer av dignitet kan jag bara hålla med. Som framgår av besked som distribuerats på den sk ordförandelistan har frågan om kvalitet i släktforskningen och publicering av släktforskningsresultat, varav detta med kvalificerade tidskrifter är en del, diskuterats på senaste förbundsstyrelsemötet.
 
Min personliga uppfattning är att problemet är allvarligare än att det bara finns årsboken kvar som kvalificerad genealogisk publikation; SoH kommer ej ut mer, SGT har inte börjat komma ut, PHT tar inte in genealogiskt material längre. Den vardagsforskning vi alla ägnar åt oss och som kanske är det mest intressanta för oss, nämligen antavleforskning, saknar dessutom en naturlig publikation. Rötters avdelning med antavlor förnyas inte, Svenska antavlor är nedlagd.
 
Visserligen läggs det ut mer än någonsin på enskilda hemsidor, men jag efterfrågar mer av systematiserad redovisning av avgränsade släktforskningsproblem (tex Min farmors anor i fem generationer) snarare än att man öppnar upp sin digitala anteckningsbok för allmänheten. Privata hemsidaor kan vara svåra att hitta och det är inte säkerställt att de kommer att finnas kvar och därmed forskning vara tillgänglig om några deceniier så som en tidskrift tillgänglig på ett (möjligen digitalt) bibliotek skulle vara. Med åtföljande granskningproblem.  
 
 
Till sist om utmarschen ur GF. Om det nu var en utmarsch ur GF. Det var i vart fall ingen inmarsch i SGS mätt i antal medlemmar. Personligen är jag åter medlem i GF.
//Michael Lundholm

2006-10-20, 08:19
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Michael,
Du skriver SoH kommer ej ut mer; Har Du närmare information om detta, eller var det ett konstaterande att den inte kommer ut mer just nu?
Förra året dröjde jag med inbetalningen till GF, men fortsatte min långa svit av medlemsskap efter mycken tveksamhet. Utan utgivning av SoH är jag, som jag tidigare nämnt, inte intresserad av att vara medlem ....
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-10-20, 09:05
Svar #24

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det var ett konstaterande att SoH inte kommer ut just nu.
//Michael Lundholm

2006-10-20, 09:44
Svar #25

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Den viktigaste av anledningarna till att du blev nominerad av valberedningen var att vi trodde att du just skulle driva frågan om publicering av genealogiska arbeten. Jag hoppas att det ger frukt!
Jag har tidigare i detta forum bl.a. tagit upp frågan om att nedläggningen av Svenska Antavlor borde föranleda återuppväckningen av tidskriften Släkten.... Men åter igen, kanska dagens situation borde ge anledning att göra slag i saken och verkligen slå ihop årsboken och Släkt & Hävd. Därutöver behöver man nog väcka en och annan slumrande släktforskare, som hellre läser andras publicerade arbeten än skriver någon själv!
Kanske man också i förbundet borde tillsätta en kommitté som tar tag i denna fråga?! Så pass hög prioritet borde den rimligtvis ha!

2006-10-20, 09:56
Svar #26

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Vid det senaste styrelsemötet tog jag just upp frågan om att försöka gjuta nytt liv i skriftserien Släkten.... Det behövs en plattform eller ett forum för ambitiösa släktutredningar, inte bara sådana i stamtavleform, utan också antavlor, gårdsgenealogier och annat. Nedläggningen av Svenska Antavlor berodde bl.a. på bristen på material, men också på att själva formen ansågs ha överlevt sig själv. Förhoppningen var att antavlepresentationerna skulle kunna fortsätta på Rötter, kanske i en egen avdelning med avancerade sök- och kommentarmöjligheter, ? la Anbytarforum. Samtidigt skulle man kunna lägga in de hittills i skriftserien publicerade antavlorna på Rötter och få dem sök- och diskuterbara. Frågan återkommer sannolikt på nästa styrelsemöte.
 
 
Mvh
TED

2006-10-20, 10:11
Svar #27

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jojje, som sagt ovan är frågan nu väckt i förbundsstyrelsen. Vi hade en mycket positiv diskussion på vårt första möte och kommer som Ted skriver att återkomma till den på nästa möte. Min förhoppning är att då att styrelsen kommer att ha konkreta förslag att ta ställning till.
//Michael Lundholm

2006-10-20, 11:24
Svar #28

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
När Svenska antavlor lades ner sades att den skulle ersättas med något annat. Prenumeranterna skulle alltså inte bara förlora den förmån som Svenska antavlor var. Jag har inte märkt att någonting kommit istället. Eller har jag missat något?

2006-10-20, 13:55
Svar #29

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Förra året fick prenumeranterna Roland Classons Släktjakten om jag inte minns fel, och årets förmån kommer att levereras med nästa nummer av ShF till prenumeranterna.

2006-10-20, 17:16
Svar #30

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
2005 års bonus var alltså den innehållsrika artikelsamlingen Släktjakten av Roland Classon, journalist på Helsingborgs Dagblad.
 
För 2006 heter extranumret Kyrkobokföringshistorik av Björn Fyrlund och Nils Marielius - en mycket nyttig och detaljerad redovisning av den svenska folkbokföringen med tyngdpunkt på 1900-talet. Här får vi lära oss allt om personavier och blanketter, attester och aviseringar, hur utomäktenskaplig barn skulle noteras under olika tider, äktenskapsskillnader, namnändringar, obefintlighetsböcker, lösblad och mycket, mycket annat. Ett utmärkt hjälpmedel när 1900-talsböckerna nu så smått börjar bli tillgängliga på respektive mikrokort och digitala bilder.
Kyrkobokföringshistorik är planerad att sändas ut till alla prenumeranter tillsammans med Släkthistoriskt Forum 5/2006. Den kommer också att finnas i förbundets bokhandel framöver.
 
Ted Rosvall

2006-10-20, 23:56
Svar #31

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Det låter spännande med en plattform eller ett forum för ambitiösa släktutredningar, inte bara sådana i stamtavleform, utan också antavlor, gårdsgenealogier och annat, som Ted Rosvall nämner ovan.
 
Hoppas det blir av, och att ni kan hitta en lyckad strategi att få in lämpliga manus.  
 
För egen del tycker jag att det finns större anledning att satsa på bonusar med genealogiska resultat som presenteras än bonusar av annat slag. Det känns inte som att just publicering av släktforskningsresultat är direkt högprioriterat hos förbundet nu för tiden. Med Årsboken som undantaget som bekräftar regeln.
 
Ovanstående sagt utan att förringa vikten av förbundets utgivningsverksamhet av diverse CD-skivor och databaser, och för den delen en och annan kuriosa-bonus.
 
Henrik Mos?n
Henrik Mosén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna