ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-03  (läst 1919 gånger)

2003-09-27, 13:22
läst 1919 gånger

Eivor Andersson (Ema)

Christina,
 
Du tyckte ju att diskussionen hade spårat ur, när vi började skriva om ögonfärg m.m.-Det hade ju inte med kusingiften att göra egentligen.
Eftersom Du drog in hundavel (av någon anledning) så tycker jag att det är ännu längre från ämnet.
Det får mig att tänka på kvinnor och män som avelskaniner.
 
Malin - Ditt inlägg var väldigt gulligt, tycker jag.
 
Mvh Eivor

2003-09-27, 14:11
Svar #1

Christina Holmér-Gunnerfält

Eivor,
För att rätta till det hela var det Micael Granströms inlägg 24 sept. 10:46 som först nämnde hundavel och jag hakade tyvärr på den delen. Alltså det var inte jag som ursprungligen drog in hundavel i det hela och har försökt rätta till det, men det verkar inte gå på något sätt, så jag får väl fortsätta leva med det.
MVH/Christina

2003-09-27, 14:17
Svar #2

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen Christina,
 
Jag läste inte de gamla inläggen, så jag får väl be om ursäkt.
Man är ju inte  sämre än att man kan erkänna om man har fel.
Vänl. hälsn. Eivor

2003-09-27, 15:59
Svar #3

Madde Raftö

En liten tanke angående kusingifte. Om två enäggstvillingar träffar ett annat par enägstvillingar och gifter sig, så är det ganska gulligt. Dessa två familjer får barn, som socialt är kusiner och får då gifta sig enligt lag, men genetiskt är de helsyskon. Om de då gifter sig som kusiner och skaffar barn, är det då inavel av högsta graden, eller inte?

2003-09-27, 17:47
Svar #4

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Rimligen måste det väl vara det.

2003-09-27, 19:48
Svar #5

Christina Holmér-Gunnerfält

Eivor helt OK vi är nog många som inte läsar alla inlägg utan går in i debatten där den är för tillfället. Kan inte göra gubben med leendet.
 
Till Madde, angående ditt inlägg så dubblas alla anlag genetiskt goda som dåliga. Tänkvärt inlägg.
MVH/Christina

2003-09-27, 20:26
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vi får också komma ihåg att det ofta är så att det är bra att ha någon enstaka gen som bidrar till något, till exempel till ökad aktivitet, men att det inte är bra att ha 10... Lagom är som alltid bäst. Mycket få egenskaper beror på någon enstaka gen, men oftast av en kombination av tio eller hundra olika gener som var och en finns i ett antal varianter.  
 
Enstaka giften mellan förhållandevis nära släktingar ger inte så särskilt stor ökning av risken för någon oönskad egenskap, men om man systematiskt i många generationer tillämpar kusingiften så ökar risken kraftigt för att någon mindre bra egenskap skall accentueras. Detta kan i vissa fall vara allvarligt. Det finns till exempel vissa genkombinationer som bidrar till ökad cancerrisk.
 
Sedan är det en annan sak att man ju kan förutse att vissa egenskaper nog blir rätt uttalade om två föräldrar med samma egenskaper skaffar barn. Två fräkniga personer får sannolikt väldigt fräkniga barn, oavsett om de är släkt eller ej.
 
Anders

2003-10-31, 02:39
Svar #7

Inloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 03:08
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Se också NE-artikeln Incesttabut - ett universellt mänskligt kulturdrag som berör kusingiften och som jag lagt in på:  
Anbytarforum: Övriga ämnen: Sex: Incest.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-11-04, 19:49
Svar #8

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Jag tycker att Juhanni R S Syskonalainen borde skriva sina idiotiska inlägg i eget namn, istället för att anspela på andras.
 
För övrigt är jag inte släkt med Ingmar Stenmark, men med Gustav I och Gunde Svan...

2003-11-05, 10:31
Svar #9

Magdalena Larsson

Anders Ryberg,
Vilka Habsburgare blev mentalt otillräkneliha p g a kusingiften (ditt inlägg fredag den 26 sept 2003 kl. 09.28)?  
 
Är det f ö inte sanningen att säga väldigt svårt att avgöra vad som är genetiskt och socialt betingat vad gäller psykisk stabilitet, där olika skolor har olika uppfattningar. Genetiska förklaringsmodeller brukar väl helt förkastas om man inte dessutom ser till den psykosociala situationen? Ta det kejserliga vansinnet bland caesarerna i Rom t ex. Caligula lär ha varit sinnessjuk. Men så förekom det mord inom hans familj under barndomen - vem skulle må bra under sådana omständigheter, och ha sinnet i behåll? Även om somliga lär vara mer disponibla för vansinne brukar det idag anses att gener i sig inte räcker för att det ska utlösas. Med eller utan inavel.
 
Vad gäller Habsburgarna har jag vidare inte förr hört något om någon ärftlig näsa, men det kanske finns. Däremot har jag ett vagt minne av att man talar om en dominant gen för utskjutande underläpp.

2003-11-05, 14:31
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Siste Habsburgaren på Spaniens tron var intellektuellt handikappad, till all sannolikhet beroende på inavel. (Detta är i alla fall den förhärskande åsikten bland historiker.)
 
En del människor har svårt att acceptera den medicinska vetenskapens fynd om ärftliga komponenter i olika psykiska tillstånd. För att ta ett väldigt enkelt exempel så beror till exempel Downs syndrom ENBART på genetiska defekter... En del sociologer brukar förvisso förkasta allt vad genetiska modeller heter, men å andra sidan finns det medicinare som förkastar allt vad sociologi heter...
 
Det finns en grupp psykiska tillstånd som så gott som alltid utlöses om en viss genkombination föreligger, men de flesta genkombinationer påverkar bara sannolikheten för att något skall inträffa. (Märk väl att det rör sig så gott som alltid om kombinationer av olika genvarianter, inte enstaka gener.) Utlösande kan vara mycket triviala händelser, som en förkylning i barndomen, eller att det bara råkar bli så att genkombinationen slår igenom.
 
Anders

2003-11-05, 15:14
Svar #11

Magdalena Larsson

Hej!
Vilka psykiska tillstånd?
 
Informationen på Riksförbundet FUB:s officiella hemsida talar emot vad du skriver om Downs syndrom. Visst, Downs syndrom orsakas av kromosomfel, men det utlöses inte p g a ärfligt betingade genetiska defekter, utan den enda orsak man kunnat fastställa är moderns höga ålder.
 
http://www.fub.se/fub/fakta/downssyndrom.htm
 
Jag reserverar mig mot ditt påstående att medicinare förkastar sociologiska förklaringar, däremot menar dessa att det inte är deras bord. Därför studerar de bara biologiska faktorer. Man har kritiserat läkarvetenskapen därför, den anstränger sig inte för att ge en heltäckande bild av en människa (holister främst, antireduktionism och annat som jag bara har hört talas om).
 
Dessutom känner jag en person mycket väl som är otvetydigt mer än intelligent och har gjort en fin karriär därför, och som faktiskt är rejält inavlad om man ser släktträdet längre tillbaks sammantaget(han är inte känd, och skulle nog ta illa upp om jag nämnde honom i det här sammanhanget, men jag svär att det är sant).
 
Jag vet att det spekulerats omkring genetiska skäl till DAMP, Asbergers syndrom, och liknande psykosociala disfunktioner, men vad jag vet har det inte kunnat fastställas några sådana. Finns det vetenskapliga bevis skulle jag vara tacksam att bli underrättad om detta.  
 
Det finns dock forskning om genetiskt betingad dyslexi som tydligen belägger förekomst av en sådan - fast jag är tveksam tills jag studerat rapporten.
 
MVH
Magdalena

2003-11-05, 16:26
Svar #12

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag är medlem i FUB, har jobbat med personer med Downs. Jag är fullt medveten om att det är ett kromosomfel som ger det. Poängen jag ville få fram var dock att det finns tillstånd med entydiga biologiska orsaker. Jag uttryckte mig något oklart.
Jag har stött på läkare/forskare i psykiatri som helt förkastar sociologin...
Att du känner en person som är intelligent trots inavel är inget konstigt, som jag har skrivit så ger gener sannolikhet att få olika egenskaper. Jag har även påpekat att risken med inavel är att man får fler anlag som tillsammans är olämpliga.
Vad det gäller DAMP och Aspberger så pågår det ju en livlig debatt melan sociologer och medicinare. Många medicinare anser sig ha funnit biologiska komponenter i detta tillstånd. Ett annat exempel är premenstruell dysfori. Det finns många undersökningar som tyder på samband mellan olika tillstånd och genkombinationer, men då det rör sig om multigenetiska orsaker.
Vad som dock är klart är att till exempel olika virus, alkohol under graviditet och liknande kan orsaka olika tillstånd. Vad som väl också bör ses som okontroversiellt är att skillnaden i genuppsättning mellan män och kvinnor orsakar psykosociala skillnader.
Dock så tror jag inte att anbytarforum är rätt ställe för en debatt arv/miljö.
 
Anders

2003-11-05, 16:54
Svar #13

Magdalena Larsson

Hej Anders,
Du har rätt: detta är inte platsen för en sådan här diskussion, men jag skulle bara vilja pumpa dig på mer information om du har lust.
 
Jag förstod dig som så första inlägget, att vissa kvinnor var mer disponibla att orsaka kromosomförändringen som ger Downs, som en kompletterande förklaring till hög ålder?
 
Är det serotoninhaltens betydelse du tänker på ang dysfori och DAMP, som väl åtminstone delvis torde vara genetiskt betingad?
 
MVH
Magdalena

2003-11-05, 17:09
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Anledningen till att jag valde premenstruel dysfori som exempel är att jag har en doktorsavhandling om detta tillstånd i min bokhylla där författaren har studerat hur olika varianter av receptorer för könshormoner påverkar.
Vad det gäller DAMP så känner jag en som forskar på genetiken bakom, men kan inte hennes forskning exakt.
 
Anders

2003-11-05, 18:13
Svar #15

Bo Olsson

När jag läste genitik för drygt 20 år sedan fick vi lära oss att 5% av de som har Downs syndrom har det på grund av en ärftlig genetisk defekt, kallat translokation. Det innebär att en av föräldrarna (oftast modern, men inte alltid) inte har kromosmpar 15 och 21 utan de har en enkel 15 och en enkel 21 samt en sammansmält 15/21 kromosom. Barnet med Downs syndrom får då en uppsättning av kromosomer som består av ett par av en 15 och en translokerad 15/21 samt ett normalt 21 kromosompar. Det finns sex olika kombinationer som resultat av att en förälder är translokationsbärare. Tre av dom är letala, de övriga tre är Downs syndromvarianten, translokationsbärare samt normala 15 och 21 kromosompar. Nu är det som sagt länge sedan jag läste genitik, så dom här uppgifterna kanske har visat sig inte stämma längre.
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2003-11-05, 18:37
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jo, jag tror uppgifterna kan stämma fortfarande, man upptäckte vad Downs orsakades av genom att studera kromosomer i mikroskop.

2003-11-05, 19:09
Svar #17

Magdalena Larsson

Det finns tydligen sociologiska studier som talar för att DAMP är ärftligt (hävdar en spec.lärare)
 
Bo, vad intressant! Är det någon som vet vad som skapar denna translokation?
 
Carlos II av Spannien benämns f ö utvecklingsstörd... så det är väl inte helt off topic fastän han inte hade Downs syndrom? Han lär ha haft ett ben som var kortare än det andra, och jag tycker mig minnas att det anlaget även fanns bland den sista tsarfamiljen Romanov. Om det nu är fråga om ett anlag, det kan väl finnas andra orsaker.

2003-11-05, 21:34
Svar #18

Magdalena Larsson

Anders, så att du inte missförstår mig: På FUB:s hemsida uttrycker de sig väldigt försiktigt med kan röra sig om ärftlig belastning vid translokationtrisomi (hette det väl), när jag upplevde det som om du satte ärftligheten som förutsättning. Jag tolkade FUB som om det inte gjorts några medicinska studier som entydigt styrker detta (kanske fel av mig?).

2003-12-30, 13:11
Svar #19

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej
har en fråga:
om 2 stycken gifter sig och kvinnans farfar är bror till mannens farfar... vad för släktskap har de då? Står helt stilla i min skalle idag... är de a-kusiner eller?
 
mvh Nina

2003-12-30, 13:34
Svar #20

Peter Karlsson (Peterk)

Tremänningar kallar jag det.. (gemensam ana i tredje led bakåt)

2003-12-30, 14:27
Svar #21

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Man kan också kalla dem sysslingar, samma sak som tremänning.

2003-12-30, 14:29
Svar #22

Anita Hieturi

Syssling är ett annat ord för samma sak. Det används åtminstone i Uppsala-trakten.

2003-12-30, 14:38
Svar #23

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Ordet syssling har nog använts i ganska stora delar av Sverige, min släkt (i södra Storstockholm) föredrar det ordet, i Värmland är det dock tremänning som gäller, och i Finland säger mina släktingar småkusin.
 
Jag föredrar tremänning eftersom det är en del av en enhetlig terminologi, tremänning, fyrmänning, femmänning, sexmänning, sjumänning, åttamänning, etc...

2003-12-30, 15:46
Svar #24

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Under en annan rubrik Anbytarforum: Språk, ord och namn: Övriga språkfrågor: Sysslingar och bryllingar framgår att det Nina menar är a-kusin och att det är detsamma som syssling/tremänning/nästkusin/småkusin.
 
Hälsningar,
Eva

2003-12-30, 16:21
Svar #25

Bo Johansson

Tjaba
Själv använder jag ett annat system. Jag tror amerikanarna använder det eller vad jag har fått det ifrån. Först har man syskon sedan kommer första kusiner sedan andra kusiner osv. ( andra kusiner är det ni kallar sysslingar ) Mvh Bosse i Va?stena

2004-01-02, 11:53
Svar #26

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

I engelska språket talar de om second cousins, third cousins, eight cousins et cetera.
 
Jag kan t. ex. säga att Magnus Uggla is my fourteenth cousin once removed och att Gunnar Hedlund was my fourth cousin four times removed, om jag minns släktskapen rätt. Once removed innebär att det är en generation mellan mig och den som Uggla befinner sig i samma generation som (räknat efter vår gemensamme anfader/anmoder), i det här fallet min far.

2004-01-02, 16:34
Svar #27

Jan Ek (Janek)

En länk till ett diagram för det amerikanska systemet.

2004-01-02, 17:55
Svar #28

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Under den diskussion jag länkar till ovan finns länkar till flera amerikanska system (se 30 juli 2003), det finns tydligen varianter -varför ska något vara enkelt  ?
 
Hälsningar,
Eva

2004-01-03, 01:11
Svar #29

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Håller med Johan R:son Sjöberg i inlägg ovan.
Kusin, tremänning, fyrmänning etc beskriver tydligt generationsbilden. Att blanda in första kusin, andra kusin etc blir rörigare tycker jag. Begreppet tremänning osv finns i svenska språket och används inte bara i Värmland utan också i norra Sverige.
Pyssling, syssling, brylling, och sedan ?? Nej, fram för tremänning i stället.
mvh /Robban

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna