ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-22  (läst 2334 gånger)

2004-02-19, 02:27
läst 2334 gånger

beritnightingale

Ann,
Din gissning får mig också att t?nka på vals;
motvalls eller bakmeis (jamska) som är en sorts  
gammaldans i valstakt.
Mvh. Berit

2004-02-19, 09:29
Svar #1

Tobias Danielsson

Eivor,
Fortsätt simma du, för:
Bara den som simmar mot strömmen kommer till källorna

2004-02-19, 09:41
Svar #2

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Släktforskning är ju som bekant en mycket förnämlig hobby. Filateli och myntsamlande är ju också trevliga hobbies. Nedanstående dialog utspelade sig på för många år sedan på en 50-års-mottagning hos en läroverksadjunkt:
 
-Jag har varit numismatiker i många år.
-Jaså, men finns det inga salvor eller liniment  
 som hjälper?

2004-02-19, 21:19
Svar #3

Sofie Johansson

Tobias!
Tack för ditt inlägg eller ordspråk.  
Bara den som simmar mot strömmen kommer till källorna  
Fantastiskt härligt tycker jag!
 
mvh.Sofie

2004-02-20, 12:58
Svar #4

Ellert Peterson

Limerickskrivandet har glädjande nog gjort sitt intåg här på Släktforskningshumor. Detta kommer mig osökt att tänka på den limerick som jag läste någonstans för länge sedan. (Personer som är speciellt känsliga för kiss- och bajshumor bör - i eget intresse - sluta läsa här.)
 
Limerickkonstruktören har på ett genialt sätt begagnat sig av imperfekt konjunktiv-formen av det verb, som utgör en synonym för släppa väder (på ett stillsamt och försynt sätt).
 
Två systrar i Washington D.C.
blev störda av grannarnas WC.
Det ginge väl an,
de sa till varann,
om folk uteslutande fese.
 
Men vad har nu detta med släktforskning att göra, undrar någon. Jo, men det är väl helt uppenbart att damerna satt vid sin dator och sökte sina svenska rötter via Genline och Arkion och därvid blev synnerligen irriterade över grannens kraftfulla naturljud.

2004-02-20, 14:16
Svar #5

Ingvar Sahlin

Ett nytt grundämne att tillfoga Mendeljevs grundämnestabell....
 
Grundämne 115
--------------------
 
NAMN: Kvinna
 
FÖRKORTNING: K
 
UPPTÄCKARE: Adam
 
ATOMVIKT: Acceptabel upp till 60 kg men vissa isotoper är kända för att väga mellan 40 och 250 kg.
 
FÖREKOMST: Förekommer ymnigt i hela världen
 
FYSISKA EGENSKAPER: Börjar koka för ingenting och fryser utan orsak.
 
TERMISK KÄNSLIGHET: Skör, särskilt i de inre organen.
 
MÖJLIGHET TILL UTVIDGNING: Tilltar med stigande ålder. Upphör vid tryck mot känsliga punkter.
 
MOLEKYLSTRUKTUR: Perfekt vid 90/60/90.
Förekommer i USA i den växande formen 60/90/120 och i de nordiska länderna i den platta formen 50/50/50.
 
KEMISKA EGENSKAPER: Förenar sig gärna med guld, silver, platina och andra ädla metaller.
Suger upp stora mängder dyrbara substanser.
Kan explodera plötsligt och utan förvarning.
Ej vätskelöslig men uppvisar en stegrad aktivitet vid indränkning i alkohol.
Reaktionsmönstret varierar efter tidpunkt på dygnet.  
Stor fallenhet för växlingar i humör och svartsjuka.
 
VANLIGT ANVÄNDNINGSOMRÅDE: Mycket dekorativ, framförallt i sportbilar.
Stark rengöringsförmåga.
Effektiv hjälp till vila och avslappning.
 
TEST: Växlar till grön färg om hon placeras bredvid ett exemplar av bättre kvalitet.
 
VARNINGSTEXT: Mycket farlig om hon sätts i händerna på sådana som inte är experter.
Det är olagligt att inneha mer än ett exemplar men det är möjligt att förfoga över flera på olika platser under förutsättning att exemplaren inte kommer i kontakt med varandra.
(explosionsrisk)
 
VARNING: Några forskare i Sydamerika har upptäckt ett sätt att framställa dem på konstgjord väg. De presenteras vanligen under märkena TRAVELO eller DRAG QUEEN. Använd endast originalprodukten.

2004-02-20, 15:15
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

...Trevlig fredagskväll med Grabbarna...
 

2004-02-20, 15:50
Svar #7

Rune Edström (Rune)


2004-06-05, 01:59
Svar #8

Sten Persson

Ja du, Peter Funke.2004,02,18. De där med humor är inte så lätt för alla att förstå, men under rubriken
släktforskningshumor är det väl tillåtet med inlägg som får alla att dra på smilbandet.Eller för att citera en okänd källa  Kan man inte skämta om det så kan man ej heller ta det på allvar. Lättsamma inlägg under denna rubrik skall uppmuntras och inte ifrågasättas.
Anbytarvärden uppmanas att inte lägga ned denna sida. Humorn är viktigare än alvaret.

2004-06-05, 06:13
Svar #9

Peter Funke (Aningen)

Hej Sten! Jag tror att de flesta instämmer med dig och mig om att man måste få ta ut svängarna ibland med en släktforskningshistoria eller lite sommartrivialiteter. Den som enbart intresserar sig för den seriösa sidan hittar ju massor av sådan information under övriga rubriker...
 
Eftersom det aktuella inlägget har några månader på nacken föreslår jag att vi förklarar det som preskriberat och inväntar lugnt nästa goda historia. Trevlig sommar!

2004-06-05, 09:32
Svar #10

Ingrid Wikberg

Hej Sten!  Jag håller med att humorn är minst lika viktig som ALLVARET.....;-) och ALVARET på Öland är en fantastisk natur som också är betydelsefull.
Tänkte försöka få till en knorr här...men det var svårt..lika svårt som jag har med situation och cituation -som jag försätter mig i då och nu.

2004-06-05, 11:34
Svar #11

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Cituation? Citation, kanske?
 
Ordet jag satte inom citationstecken nu har jag aldrig sett förr. Men nog har jag hört många uttala de tecknens namn som situationstecken.
 
Den här stavningen visade väl hur det hänger ihop. Tydligen inte nödvändigtvis en sammanblandning av citat och situationer, utan snarast en missuppfattning av ordets böjning. Men när man citerar någon gör man alltså inte ett cituat, utan att citat. Citera, citat, citationstecken.
 
En humoristisk knorr för att lätta upp stämningen kommer förstås också... vill ju inte bara låta som en sådan där... ja vad heter det...
 
 - Du rättar allting, du vet alltid bäst, du är en sådan där jädra messerschmitt!!
 - Besserwisser heter det...
 
 - Och sista ordet ska du ALLTID ha, ALLTID kan du komma med någon korrigering, det har du hållit på med i alla elva år vi känt varann...
 - Tolv år är det...
 
Önskar alla en trevlig helg!

2004-06-05, 12:13
Svar #12

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
På en amerikansk webplats fann jag detta under rubriken Genealogy jokes/Släktforskningshumor. Som all riktig humor rymmer den en hel del sanning och visdom:
 
Every family tree needs pruning.
 
Eller, för oss som föredrar ärans och hjältarnas språk:
 
Varje släktträd behöver beskäras.

2004-06-05, 12:42
Svar #13

Ingrid Wikberg

Det är inte lätt att stavfa rätt..... Ibland räcker inte mina stavar till. ( hu?)
Förlåt, nu började det bli ordlek istället.
 
Skämt åsido: Undrar hur det kommer sig att man envist stavar en del ord fel -trots att man lärt sig den rätta stavningen?  
Det märkligaste är när jag stavar fel, låter det vara så, trots att jag anar att nu blev det fel... Så kollar jag i ordboken efteråt: ja si jag hade stavat fel -precis som jag från början anade -men tyvärr lät det vara så.

2004-06-05, 22:12
Svar #14

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil
Jag hittade en familj med två söner, den ene döpt till Elon, den andre till Elof. Gissa faderns yrke.
Elektriker naturligtvis.

2004-06-05, 22:24
Svar #15

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Det var förstås ett par sladdbarn .

2004-06-05, 22:41
Svar #16

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
En bekantings far hette Uno och han var den förstfödde och mer syskon blev det inte. Bekantingens mor hette Elva och var syskon nummer elva och blev den sista i den långa syskonraden. Unos och Elvas son, min bekant, borde hete Tolvius eller Dusinus, men heter Björn.

2004-06-06, 00:08
Svar #17

Ann-Cathrin Gustafsson

Som hade lätt att få kontakt.......

2004-06-06, 05:45
Svar #18

Rune Edström (Rune)


2004-07-18, 19:08
Svar #19

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Vad jag har skrattat! Carl Fredrik Hanzon har förlängt mitt liv ENORMT. Jag läste hans inlägg (18.7.2004) kl. 17.58 under rubriken Wallenberg. Tack, Carl Fredrik!
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-07-19, 08:44
Svar #20

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Mormor har berättat för mig om en familj med ca 12 barn. den 12:e hette Karl men kallades Karl den 12:e
May the Force be with you.

2004-07-19, 10:42
Svar #21

Micael Granström (Micgra)

Erik, Gustav Vasas son var ute på en romantisk promenad med sin trolovade, Karin Månsdotter. Han viskar ömt i hennes öra Karin min enda Hon svarar lika ömt Erik min fjortonde...

2004-07-19, 11:39
Svar #22

Ingrid Wikberg

Den här då:
Förre Centerledaren och tillika statsministern Torbjörn Fälldin ( känd för mindre bra engelska kunskaper)var på besök i USA, besökte FN och sedan gäst på ett kvällsparty.  
Lite glad i hatten blev han och dansade förtjust med en vacker dame och viskade ömt i hennes öra: I love you!  
Damen som var lika i hatten viskade tillbaka: I love you too.  
Detta tände Torbjörn: Oh, I love you three
 

2004-07-19, 13:18
Svar #23

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Blixtrar den ene så Oskar den andre.

2004-07-19, 19:10
Svar #24

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)


2004-07-20, 10:50
Svar #25

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Ett äldre par hade flyttat från Kungl Hufvudstaden och bosatt sig i landsorten, troligtvis mot kvinnans önskan. Detta föranledde följande kommentar från hustrun:
- Det säger jag dig, Pelle, att när en av oss dör så flyttar jag hem till Stockholm.
 
Glad sommar önskar
Jan-Inge

2004-07-21, 09:18
Svar #26

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jan-Inges historia påminner mig om en sann historia om en äldre gubbe häromkring (det var på 50-talet) som ansåg sig nästan odödlig. Han påminde andra som ville höra att när Alfred och Kalle dör, så är det bara jag kvar.... Att han skulle dö först, kunde han inte föreställa sig! Men han dog först....så kan det gå!
 
Anita

2004-07-22, 09:28
Svar #27

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Saxat ur Oscarshamns-Posten 1881
 
”Amerikansk humor. Från Amerika berättas
att en man derstädes befröwade sig lifwet
af, som han i ett efterlemnadt bref upp-
gaf, följande skäl: \Jag gifte mig med en
enka som hade en vuxen dotter. Min
fader besökte oss ofta, förälskade sig i
min stjufdotter och äktade henne. Så
blef då min fader min måg och min
stjufdotter min mor. Någon tid efteråt
skänkte mig min fru en son; han war
naturligtvis min fars swåger och min
morbror. Min fars hustru; d.w.s. min
stjufdotter fick äfwen en son; han blef
naturligtvis min bror och samtidigt
min dotterson. Min fru war min mormor,
då hon ju war moder till min mor.
Jag var således min hustrus man och
samtidigt min hustrus dotterson d.w.s.
jag war - o gräsligt - min egen morfar.”
 
Britt Maria

2004-07-22, 18:55
Svar #28

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Hej Britt-Maria, vilken soppa. Kan förstå, att det blev lite väl mycket för denna arme man.

2004-07-22, 20:44
Svar #29

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Povel Ramel har gjort en visa på precis detta tema (som ju är en s.k. vandringshistoria), betitlad just Jag är morfar till mig själv. Jag har själv hört honom framföra den när han besökte Linköping under sin  senaste turn? (för två eller tre år sedan), kallad  Musik från förra årtusendet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna