ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-06  (läst 1959 gånger)

2004-08-23, 15:43
läst 1959 gånger

Dan Johansson

Hej.
Jag funderar att ha släktforskning som projektarbete nu under mitt sista gymnasieår.  
 
Hur mycket hinner man forska fram under 6,7 månader? Tillräckligt för att göra ett projektarbete hoppas jag? Vill ju komma iallafall en bit bakåt i tiden.
 
Hur lär man sig släktforska snabbast möjliga väg? Jag tänkte presentera mina resultat och själva arbetet på en hemsida på Internet.
 
Kom gärna med tips, ni som har lite mer erfarenhet av släktforskning. Sen vet jag att min morfar också har släktforskat och han har troligtivs en massa pärmar. Det är väl en fördel? Hehe.

2004-08-23, 18:28
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Dan, på första sidan av Rötter finns en länk som heter Nybörjare, där kan man ju alltid börja. Sedan finns mängder av databaser bl.a. Genline kyrkböcker online, det kostar naturligtvis att abonnera på den sidan men då kan du sitta hemma eller på skolan vid datorn och kolla i kyrkböckerna. Folkräkningen anno 1900 och 1890 är också bra innan man har kommit så pass långt bak att man kan titta efter sina förfäder i kyrkböckerna. Det finns mycket mer att söka i men just för tillfället hinner jag inte skriva mer. Här på anbytarforum för övrigt finns det alltid hjälpsamma människor så hit kan du absolut vända dig. Kom bara ihåg att placera ditt inlägg under rätt rubrik.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2004-08-23, 21:57
Svar #2

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej Dan!
Om jag var du - som jag brukar säja - skulle jag koncentrera mig på max fem generationer till att börja med. Jag antar att du vill ha uppgifter på både morfars och farfars... Om du begränsar dig så är det lättare att fokusera och du får en mer komplett antavla etc. Hinner du mer så är det bara bonus. Ett tips från mig!
 
För att publicera på nätet behöver du ett släktforkarprogram i datorn som kan göra html-dokument - antar att det flesta program gör det idag. Själv använder jag Min Släkt som jag tycker är bra och lättjobbat. Du kan kolla på hur min sida ser ut om du vill.  
http://medlem.spray.se/gunnell/
 
Lycka till! /Gunnell

2004-08-23, 22:56
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Kan tillägga att det också finns en del bra läroböcker, bl a Släktforska -Steg för steg av Per Clementsson och någon mer.
Har du någon uppfattning om dina anor kommer från samma område som du bor i? (Var bor du?)
Om du lägger ner lite tid så bör du, om du har tillgång till rätt handlingar, kunna ta 4-5 generationer på ett halvår.

2004-08-23, 23:36
Svar #4

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Dan. Hjälper gärna till om jag kan. Många har hjälpt mig här och även lärt mig det viktigaste, att vara källkritisk. Skriv ned vilka källor du använt så du kan gå tillbaka och kolla vid behov. Ta även Folkbokföringen på din Skattemyndighet till hjälp när du letar. De har varit mycket hjälpsamma mot mig. Lever personerna nu eller är avlidna för inte så länge sedan, får du kolla noga vad som gäller när man vill publisera sin forskning på nätet. Tala gärna om vilka orter du behöver forska i.
Lycka till.
AnnBritt

2004-08-24, 12:31
Svar #5

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Jag vill råda dig, att inte göra en utav de mest vanliga felen i början av släktforskning: att inte systematiskt göra om allting anteckningar och även, varifrån man fått sina uppgifter. Om källkritik, som Du säkert kunde skriva mycket om, finns det en hel del diskussioner även här på forumet.
Genealogi är inte heller bara anelinjer utan mycket mera och mycket väsentligare - berättelser ur det förflutna om våra (källkritiskt bestyrkta) anfäder och -mödrar, som omtalas i källorna. Så tycker jag och kanske Du kommer även till någon slags tanke om detta.
 
Nu vill jag inte alltför mycket guida dina tankar utan önskar lycka till!
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-08-24, 12:50
Svar #6

Dan Johansson

Tack för alla tips allihop!
 
MVH
Dan

2004-08-24, 15:22
Svar #7

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Hej Dan!
 
Jag tycker din id? är bra och fullt genomförbar.
 
Jag skulle börja med att skaffa ett program för dator. Jag använder Disgen, men det finns flera. Då blir det lätt att göra såväl hemsida som proffsiga utskrifter.
 
En id? kan vara att koncentrera sig på någon eller några personer. Att bara samla generationer med grundläggande data för född, vigsel, tycker jag kan bli långtråkigt.
 
Det som gör släktforskningen spännande är då man faktiskt lär känna sina anor. Hurdana var de? Vilka problem och glädjeämnen hade de? Riktigt kul tycker jag det är att hitta och identifiera gamla foton.
 
Ett vanligt råd till nybörjare är just att intervjua äldre släktingar - sådana uppgifter är ovärderliga. Anteckningar från sådana intervjuer snyggt sammanställda tillsammans med ett litet släktträd är väl inget dumt mål?
 
Lycka till!
Anders

2004-08-24, 15:34
Svar #8

Dan Johansson

En fråga, hur ska en intervju se ut, finns det några exempel? Så att man inte bara sitter och pratar en massa runtomkring utan verkligen får ut svar som man verkligen vill ha.
 
Exempel om jag ska intervjua min farmor, vad jag ska fråga?

2004-08-24, 15:49
Svar #9

Ingrid Wikberg (Inkan)

Hej Dan, fråga om hur det var när de var barn,  skolan, ungomsåren etc. Om hur de hade det i hemmet, vilka högtider de firade inom familjen.
När de började jobba och hur hon träffade din farfrar; OCH fråga henne om hennes far- och morföräldrar: där får du en massa information. Samt fråga efter gamla kort-inte bara på människor utan även på miljö och hus. Det kan ju vara trevligt att ha kort och jämföra: idag och för hundra år sedan, som du kan illustrera ditt skolarbete med.  
Och som sagt jag tror det är bra att du bestämmer dig för några generationer som föreslagits av andra: det sväller så lätt ut annars.  
Detta kan ju bli din början på din släktforskning som du kommer att ha glädje av för all framtid. Det kommer ju även bieffekter: historia, lokal historia, bygdehistoria etc
Lycka till!

2004-08-24, 15:52
Svar #10

Fredrik Sandman

Hej Dan!
 
 Bra id?, jag släktforskade som specialarbete mitt sista år i gymnasiet för 15år sedan. Jag kan ju säga att jag inte kom särskilt långt tillbaka i tiden så att säga, men vi gick en studiecirkel på ABF och tillbringade mycket tid på SCB i Stockholm.  
 
 Mitt resultat var kanske magert men jag har för mig att den faktiska tiden som var nedlagt på arbetet värderades högt.  
Jag fick det ju godkänt!
 
 Mitt tips är att fråga om allt!!! Vad de minns om gamla släktingar, vad de själva gjorde som barn och ungdomar på fritiden. Hur det var i skolan, speciella personer som fanns på orten där de bodde osv. Saker som kan ge personer och platser mer liv än bara ett födelsedatum.  
 
 Lycka till

2004-08-24, 17:21
Svar #11

Utloggad Tommy Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-08-24, 20:45
    • Visa profil
Hej Dan!
Har varit mentor de 3 sista åren för gymnasieelever som haft släktforskning som projektarbete. Dessa har hunnit att få fram mellan 5 och 7 generationer, detta beroende på hur mycket arbete man velat lägga ner. De jag varit mentor för har lagt ner 1-2 kvällar per vecka (ca 16-19) på biblioteket samt några heldagar på landsarkiv och Kyrkhult.
Hälsningar
Tommy Lilja

2004-08-24, 19:08
Svar #12

Utloggad Ingrid Månsson Lagergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 12:29
    • Visa profil
Dan
Bengt Sändh gav 1988 ut en bok som heter Fråga dem som vet. Visserligen var det ju ett tag sedan boken kom, men jag tror du ska kunna hitta något bra i den. Kolla på ditt närmaste bibliotek om de kan fixa fram den till dig. Dessutom bör de kunna hjälpa dig med vettig litteratur kring släktforskningen. Förresten, har du inte något bibliotek i gymnasieskolan där du går? I så fall kan de säkert lotsa dig en bit på väg, åtminstone vad gäller litteraturvalet.
Ingrid

2004-08-24, 19:48
Svar #13

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Dan, om din farmor inte har någet emot det så kan ju en bandspelare vara bra. Sedan finns säkert en mängd böcker att låna på biblioteket angående släktforskning. Boken som Anders Ryberg nämner är mycket bra när man ska söka i kyrkoböckerna första gången. Undrar om du inte ska koncentrera dig på din farmors anor till en börja med, då får du ju med dig mycket på en gång. Sedan kanske hon tycker att det är spännande.  
Just det här med gamla fotografier som Ingrid nämner är ju så oerhört värdefullt att få ett ansikte, en plats m.m. på människor man forskar i.  
Jag nämnde ju Genline för dig tidigare, där alla socknar inte är färdig scannade, men kolla på deras hemsida så får du se om socknar som är relevanta för dig är det. Microkort(kyrkoböcker) finns annars att hyra på SVAR mot en kostnad. Biblioteken brukar ha microkortsläsare som man kan låna. Själv föredrar jag Genline men det är nog inte alla som gör det. Jag har själv inte tid att sitta på biblioteket. Hur det skiljer på priserna är jag inte heller säker på.
Att ha ett släktforskningsprogram redan från början är en väldigt smart id?, själv gjorde jag misstaget att inte ha det från början och du ska veta vilket merarbete det blev. I dom flesta programmen kan du för övrigt lägga till bilder av anorna. Använder även jag gratisprogrammet Min Släkt. Funkar hur bra som helst.  
 
Hör gärna av dig igen om jag var allt för otydlig.
 
MvH Sari

2004-08-24, 20:20
Svar #14

Dan Johansson

Jag kom precis på att min morfar har släktforskat och har förhoppningsvis ett antal pärmar. Ännu en fördel.

2004-08-24, 22:19
Svar #15

Dan Johansson

Ännu en fråga, vilket abonnemang hos Genline är att föredra? Blir det billigare att använda Genline? Jag har inte så värst mycket pengar faktiskt.
 
Sen är Genline lika bra som att låna microkort? Och syns det lika bra på datorskärmen?

2004-08-25, 03:29
Svar #16

Utloggad Mia Grubb

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-07-16, 17:32
    • Visa profil
Hej Dan
Det framgår inte av dina inlägg var Du bor men är det i  närheten av Stockholm finns ju Riksarkivet i  Arninge (Täby) som har microkort över alla Sveriges kyrkböcker, dessutom utan kostnad. Riksarkivets hemsida
Mvh Mia

2004-08-25, 06:55
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Dan Johansson,
Komplettering till Mia Grubbs meddelande om var Du bor;Undersök om Ditt närmaste bibliotek har prenumererat på Genline. Då kan Du boka tid och forska där - gratis .  
Ser att Du nämner att Din morfar släktforskat. Intressant! Men glöm inte att kontrollera hans fynd mot källorna innan Du publicerar dem. Äldre forskning är ibland gjord med sämre tillgång till källor och källkritik.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-08-25, 10:50
Svar #18

Dan Johansson

Jag bor i Boda Glasbruk, Småland (Emmaboda kommun) för er som undrade. Här är ett litet bibliotek, tvivlar på att de prenumerar på Genline, men kanske i Kalmar? Dock har jag bott mestadels i Trelleborg. Min farmor är från Österlen, min farfar från Kråkshult i Småland såvitt jag vet. Min morfar har bott i Blomstermåla och hans mor kommer ifrån Porvoo (Borgå, Finland). Min mormor vet jag bara att hon kanske kommer ifrån Eslöv.

2004-08-25, 12:34
Svar #19

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Dan,
 
Jag vet att biblioteket Nybro har Genline på sin dator och så biblioteket Kalmar förståss.

2004-08-25, 13:05
Svar #20

Dan Johansson

Jag kollade på www.genline.se och även Emmaboda skulle ha. Är det helt gratis verkligen? Låter för bra

2004-08-25, 15:40
Svar #21

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Hej Dan.
Lite material om Skåne finns på:
http://www.ddss.nu/
Material om Finland på:
http://www.genealogia.fi/indexr.htm
/Arne

2004-08-25, 16:16
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Dan,
Om det skulle bli besvärligt med Genline vill jag tipsa Dig om att Emmaboda bildningscentrum har tre mikrofilmsläsare för hemlån! Kolla om det kan vara något för Dig; Att kunna forska hemma ger en helt annan frihet ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-08-27, 21:54
Svar #23

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Hej Dan!
Som rektor vid en gymnasieskola blir jag extra glad att du väljer detta ämne för ditt projektarbete! Problemlösning och analys är ju verkligen det man ägnar sig åt när man släktforskar. Du har redan fått mängder av bra tips. Många CD-utgivningar finns att tillgå  
(bl a Sveriges befolkning 1970, som har varit ovärdeligt för mig). Arkion finns på nätet samt på CD.
Kostnader är svårt att undvika när man blir biten av denna hobby. Ditt projektarbete kommer säker att ge dig ytterligare glädje och tidsåtgång efter att du tagit studenten.
Släktforskning är värre än spelberoende men mycket mer givande!
Lycka till!
Birgitta Björnberg

2004-09-05, 15:26
Svar #24

Dan Johansson

Vad ska man sätta som mål med arbetet? Rubrik osv.?
Det står så här:
 
Med arbetsprocess menas att eleven skall välja ett kunskapsområde, avgränsa det, formulera ett problem eller ställa en fråga.
 
Hur ska det avgränsas? :S

2004-09-05, 16:16
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Tja, ett förslag till målformulering:
Att utreda de närmsta generationerna av mina förfäder i så hög grad det är möjligt. Rubrik: De närmsta generationerna av mina anor.
På detta sätt låser du dig inte för exakt hör många generationer du skall utreda.

2004-09-05, 16:36
Svar #26

Dan Johansson


2004-09-06, 11:12
Svar #27

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag tycker nog du skall försöka hitta ett mer avgränsat mål. Det är skönt att nå dit och känna sig färdig... ;-) Att du sen förhoppningsvis blir biten och väljer att fortsätta efter skolprojektet är en annan sak.
 
Vet du något om släkten redan nu? Någon gammal gåta du vill lösa? Vad hände med morfars mors lillebror som åkte till Amerika? Eller en utredning om den tiden då min farfars morföräldrar lämnade generationers jordbrukande för att bli hantverkare i staden?
 
Eller kanske finns det ett gammalt föremål i släkten? En silversked med initaler där du kan ta reda på vilka som ägt skeden och historien om dem? Jag har själv hittat en såsslev tillverkad 1862 med OPS och JPS ingraverat - det skulle lätt räcka till ett projektarbete att berätta om den - och ändå ha kvar möjligheten att breda ut sig så mycket man vill och orkar.
 
Säkert finns det fler tips om sätt att skapa ett arbete med definierat mål. Jag tycker också om detta med att formulera ett problem eller ställa en fråga. Det gör arbetet mycket mer spännande och lockande - ökar drivkraften.
 
Vänliga hälsningar Anders

2004-09-06, 16:39
Svar #28

Dan Johansson

Projektarbetet ska vara på minst 100 timmar. Iallafall ska det se ut att vara gjort på 100 timmar :P
 
Jag vet inte mycket alls om min släkt. Faktiskt. Inte de äldre generationerna vill säga. Vet knappt hur min farmor hade det när hon var ung. Har hört mer och mer nu på sista tiden dock.

2004-09-06, 16:41
Svar #29

Dan Johansson

Ska tilläggas att förslag till mitt projektarbete ska vara inlämnat imorgon. Jippi!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna