ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskarförening  (läst 419 gånger)

2001-02-17, 15:52
läst 419 gånger

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Här är ett inlägg i en fråga som jag tidigare skrivit om.
Undertecknad bor i Köping (längst in vid Mälarens början) och har saknat en förening för oss i trakten. Jag vet inte varför det inte finns en förening för släktforskare här. Efter att ha träffat en och annan och också skrivit, ringt och mailat med flera har jag konstaterat att det nog finns en önskan, eller behov beroende på hur man ser på en förening. Hur gör man då för att få fart på frågan?
Hur ska frågan aktualiseras, marknadsföras och startas? Stadgar, medlemsavgifter, registreringar etc.
Hur hittar man intresserade släktforskare?
 
Jag och en forskare som heter Börje satte oss ned och funderade och diskuterade hur man skulle kunna göra. Vi kom så småningom fram till att vi skulle bjuda in några få intresserade till en träff för att på så sätt se om det var någon id? att fortsätta planeringen eller diskussionen.
Sagt och gjort. Vi träffades ca 10-12 personer som alla är intresserade av släktforskning och för att göra en lång historia kort, så ska vi åter igen träffas för att stämma av några frågor som vi berörde och försöka gå vidare i planeringen.
 
Att jag skriver om det i Rötter beror naturligtvis på att jag vill marknadsföra våra planer på en i KAK-regionen (Köping-Arboga-Kungsörs kommune). Vi ser gärna att så många som möjligt vad det lider och vår planering kommit längre hör av sig, gärna i det här forumet om man är nyfiken och intresserad av att komma med i en eventuell förening.
Vi kommer troligen inte sätta någon förening i sjön under våren eller sommaren utan det kanske till att börja med blir en eller flera informationsträffar under sensommaren/hösten. Vi vår se. På återhörande!
MVH

2001-02-18, 11:53
Svar #1

Utloggad Stefan Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2019-11-14, 18:26
    • Visa profil
Till Jan Hultberg.
 
Jätte bra insiativ att starta en släktforskarförening eller en grupp i KAK regionen.Har själv funderat på att gå med i Västerås men det känns lite långt att åka.Jag och min sambo skulle verkligen välkomna en förening i vår region som kunde träffas och diskutera , även om vi inte har så många anor från KAK regionen.
Hoppas ert arbete går framåt och att ni hör av er via Rötter om ni drar igång någonting.
 
Hälsningar Stefan o Anette i Arboga.

2001-03-17, 19:55
Svar #2

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Här följer en kort redovising av hur läget är beträffande släktforskarförening i KAK-regionen.
Vi har träffats igen, samma grupp som förra gången och diskuterat hur vi går vidare. Vi har också inhämtat information m.m. från förbundet samt från andra föreningar där vi redan är medlemmar i. Vi kommer nu att försöka hitta en lokal i Köping. Några i arbetsgruppen kommer att träffa representant för kommunen och vi kommer alla att hålla öron och ögon öppna för att se om det finns någon lokal som kan vara lämplig för föreningen.
Vi fortsätter planeringen och diskussionen om hur vi ska presentera vår id? för allmänheten och för intresserade.  
Sannolikt kommer vi i september, under någon dag presentera våra tankar under en lördag. Om våra planer går i lås så kommer någon att hålla föredrag kring släktforskning och vi kommer att presentera material kring forskningen.  
Vi ser fram emot det och alla jobbar vidare med hög intensitet framåt för att vi i den här regionen ska få en egen förening.
 
På återhörande

2001-08-25, 21:47
Svar #3

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Släkt- och historieforskarna i KAK (Köping, Arboga, Kungsör) registreras nu i dagarna.  
Det känns bra att ha kommit så långt att föreningen nu bildas, då återstår bara resten av arbetet med att komma till det vi vill. Träffa andra som bor i regionen som delar intresset med släkt- och historieforskning.
Planeringen inför hösten är bland annat att någon söndag i oktober ha en informationsdag/tillfälle på Biblioteket i Köping. Då berätta om varför vi tagit detta steg och vad vi vill göra av det hela. Vi tänkte ha några personer som berättar om och kring dessa områden samt presentera olika resultat kring forskningar. Vi kommer att använda papper och penna, men också datorer för att presentera detta.
Jakten på lokal fortsätter och här är svårigheten att vi inte har någon ekonomi för att till exempel betala hyresavgift. Vi ger oss inte, utan letar vidare.
 
För er som är intresserade av vad som sker i oktober; läs lokaltidningarna och Rötter. Annonsering kommer också att förekomma i samband med evenemanget.
 
// Mvh Jan Hultberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna