ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskardagarna i Ronneby 2003  (läst 675 gånger)

2003-08-27, 23:08
läst 675 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Konstigt att det inte startat någon diskussion om detta (om jag har fel, så får jag väl höra det snart).
Helhetsintrycket från en vanlig deltagare var övervägande positivt.  Men det finns några saker som kan göras bättre till nästa gång (Östersund och Göteborg):
- Skyltning till platsen (reklam är alltid bra även om Ronneby Brunn som sådant var bra skyltat).
- Stora salen för föredragen var besvärande liten vid några tillfällen. In- och utpasserande fick trängas.
- Utställningslokalerna var väl trånga, speciellt DIS hade dåligt med utrymme och deras rummet hade lågt i tak med dålig ventilation och hög värme.

2003-08-28, 13:21
Svar #1

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag kan bidra med min egen lätt förvirrade erfarenhet. Jag antog nämligen helt felaktigt att den stora mängd människor som fanns i närheten av Ronneby Brunn var släktforskningsintresserade. Det visade sig istället vara en loppmarknad där säkert en och annan släktforskningsintressad gick omkring men några utställningar hittade jag inte där. När jag sedan förstrött gick och letade efter Släktforskardagarna tog det mig 25 minuter, och då hade jag till slut känt mig tvungen att fråga en person med släktforskningslogo på, var det hela egentligen gick av stapeln. Jag gick åt rätt håll efter det, men det kändes som att man behövde rätt god lokalkännedom för att upptäcka utställningslokalen på andra sidan en liten å, om man som jag åkte till själva hotelldelen av Ronneby Brunn.
 
Särskilt många rena tillfällighetsbesökare lär det inte ha varit som hittade dit.
 
I övrigt tyckte jag det var rätt trevligt med den rätt kompakta utställningslokalen, även om jag antar att det inte kunde bli särskilt många intresserade runt varje utställare. För egen del lyckades jag t ex klämma mig in till Krigsarkivets hörnutställning på andra försöket, vilket jag tror att jag borde vara nöjd med.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2003-08-28, 17:56
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Nej, några tillfällighetsbesökare lär man inte ha fått när man för ovanlighetens skull tog 20:- i parkeringsavgift. Vore intressant att få veta vart dessa intäkterna gick. Hade de arrangerade föreningarna möjligen så dålig budget att man var tvungen att tillgripa detta inkomstmedel. Någon högre kostnad för hyra av bord lär man inte haft, med så erbarmligt smala dito. Många mässor har jag varit på, men så smala utställningsbord har jag aldrig skådat.
 
Men nog med kritik. Arrangemangen fungerade bra, och det var en trevlig atmosfär. Och att alla aktiviteter var samlade inom samma område var ett klart plus. Och så var det ju en himla god mat. Synd bara att man aldrig hinner se mer av staden där släktforskardagarna är. Men Ronneby var vackert, så det kan ju bli en tur dit någon annan gång.

2003-08-29, 22:39
Svar #3

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Var det inte fler av Rötters många debattörer som var i Ronneby?
Det var ju sagt redan före konferensen att man inte skulle skylta på vägarna, det kan jag möjligtvis förstå. Men ingen skyltning på konferenshotellet eller vid utställningen. Väldigt anonymt. Man vill ju känna sig välkommen redan i porten så att säga. Och kunde det inte vara bra att värva fler lokala förmågor??
Hoppas att Östersund och senare Göteborg lär av detta och avsätter lite pengar.
Man skulle kanske kunna tänka sig en liten deltagaravgift för föredrag och eventuellt entré till utställningen!!??

2003-08-29, 23:28
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Då jag ännu inte haft möjlighet att deltaga i dessa släktforskardagar, finns det någon uppskattning av hur många människor som egentligen trängdes där  Brukar det vara mycket folk på dessa tillställningar?  
Finns det några huvuddrag av vad som ventilerades i föredragen på årets släktforskardagar.
Mycket av detta kommer väl i nästa nummer av Släkthistoriskt forum, men kan någon ge en förhandvisning s.a.s.
Skulle vara kul höra mer av era erfarenheter. Som sagt, har aldrig varit på dessa släktforskardagar.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-08-30, 00:50
Svar #5

Eva Cumner

Hej Sari!
 
Det var första gången jag själv var med på släktforskardagarna och jag hörde en siffra om ca 4-5000 personer som besökte utställningarna och de olika föredragen i Ronneby.  
 
Jag tyckte det kändes otroligt inspirerande att se de olika utställningarna och få chansen att träffa kontakter från hela landet. Tänk dig själv - en massa människor med samma intresse som du själv! Vad mera kan man begära?  
 
Vi hade bl a besökare från grannländerna Norge och Danmark, men även från Amerika.
 
Vår särskilda  2003-sida, ligger ännu ute på nätet där du kan se lite av det som hände. Arbete pågår med en Nu är det över-version.
 
Mvh, Eva Cumner, Blekinge Släktforskarförening

2003-08-30, 08:54
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Sari m.fl.! Med risk för att kritiseras för att slå på egen trumma, så finns sedan i måndags kväll på Nättidningen Rötter (ni vet där ni hamnar om ni trycker på den röda knappen uppe i vänstra hörnet  ) lite sammanfattningar i form av en länk till ett veckobrev av Ted Rosvall i Förbunds-Rötter och till en kolumn av mig om några intryck.
 
Men vad föredragen och diskussionerna vid fredagens konferenser och lördagens stämma i detalj handlade om framkommer ju inte där. Det kommer säkerligen i Släkthistoriskt Forum (manusstopp idag om jag minns rätt) och flera föreningar att skriva om i sina nästkommande nummer av medlemstidningarna, men det dröjer ju innan allt är tryckt och ute. Vi som skriver där måste ju få tid att sortera våra intryck och ge medlemmarna något för medlemsavgiften ...  Att referera så tar ju längre tid.
 
Jag vill tacka arrangörerna för en helg som var lika trevlig som de flesta släktforskardagar jag besökt, men instämmer i synpunkterna på den bristande skyltningen. Det var dock inte bättre skyltat utåt förra året ... :-). De som stod i vår monter var nöjda med kundtillströmningen och jag fick själv som vanligt köpt en del skrifter av olika slag.
 
Hälsningar,
Eva,  
Jönköpingsbygdens genealogiska förening

2003-08-30, 12:36
Svar #7

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej på er!
 
Tack för era svar. Var inne på sidan du länkade till Eva C. det var intressant att läsa bl.a. programmet för årets släktforskardagar. Får väl läsa en del annat i nummer av Släkthistoriskt forum. Sedan ska jag försöka att vara på plats något annat år för att uppleva detta själv.
 
Med vänliga hälsningar Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna