ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-27  (läst 2741 gånger)

2006-05-24, 17:53
läst 2741 gånger

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Gustaf
Redan 2006-02-12 öppnade jag här och skrev mitt första inlägg i den här disskusionen. Varför skriver du så här;
Och kritik ger ingen positiv effekt om den inte kommer i rätt tid. Dvs tidigt i planeringsprocessen.
Jag har och har i det här fallet haft kritik så fort jag visste varåt det brakade. Jag var då och som oftast även nu ute i rätt tid. Det var så fort vi officiellt visste ngt, som det gick att skriva nkt samt framföra synpunkter. Innan dess kunde väl inte vi vanliga medlemmar skriva ngt om dessa saker, eller hur?
Jan-Christer

2006-05-24, 19:49
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Visst var det planerat i Stockholms centrum från början, det är det som är det mest skamliga av allt! Man hade nämligen en id? att man skulle hålla till i Norra Latin, eller City Conference Centre Stockholm, ägt av ingen mindre än FOLKETS HUS (!), men det var så oanständigt dyrt att det inte kunde komma på fråga.
Det är nästan tragikomiskt! Folkets Hus, ett ställe dit folket inte har råd att gå! Man blir spysjuk...
 
(Den som behöver bevis för vem som äger City Conference Centre Stockholm, kan få det här: http://www.stoccc.se/index.aspx?pageID=730 )

2006-05-24, 20:10
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det kanske kan tilläggas att det är arbetarrörelsen som äger AB Folkets Hus i Stockholm. Dit hör bl.a. fackföreningarna i LO, socialdemokratiska arbetarpartiet (SAP), PRO, kooperationen, ABF, HSB, Fonus, Unga Örnar, Folksam, Verdandi, m.m.

2006-05-24, 21:01
Svar #3

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Det är inte första gången som Jojje ägnar sig åt politisk propaganda mot socialdemokraterna.
Jag hade en dispyt med honom för ett antal år sedan då han anklagade statsminister Per Albin Hansson för att vara ansvarig för baltutlämningen, då vi hade samlingsregering och flera partier var ansvariga.
Anbytarvärden bör snarast sätta stopp för Jojjes mullvadsverksamhet.
 
Mvh Åke

2006-05-24, 21:47
Svar #4

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag har säkert haft konflikter med Jojje.
Vad gäller beslutet om balterna är det lite lurigt citat från Bra böckers lexikon 1983:
Beslutet om att de soldater och officerare som ingått i den tyska arm?n skulle utlämas till de allierade hade fattats av samlingsregeringen direkt efter krigslutet. Då man emllertid befarade att de baltiska medborgarna som deltagit i stiderna emot Sovjetunionen skulle betraktas som landsförädare, sedan deras land införlivats med Sovjet, väckte utlämningen starka protester. Trots passivt motstånd och flera självmord genomfördes beslutet av den nu rent socialdemokratiska regeringen i januari 1946. Trots protester även från framträdande medlemmar i regeringspartiet.
 
Alla som satt i besluten då hade ju ett i vart fall moraliskt ansvar ifrågan.
Emellertid tycker jag precis som Åke att man inte skall angripa socialdemokratin här.
Kanske Jojje tar upp detta för det är ju visst valår.  
 
Om man vill läsa en tanke kring folkets Hus läs fd. statsrådet Thage G Petersons bok:
Olof Palme som jag minns honom.
Men nu har vi helt tappat riktningen på debatten.
Björn

2006-05-24, 21:48
Svar #5

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Att tala om vem som äger Folkets hus, är det politisk propaganda?
 
Sen kan man ju undra vad det har med dessa dagar at göra.

2006-05-24, 22:13
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Åke,
Det skulle naturligtvis vara intressant om du kunde tala om när detta påstående skulle ha uttalats och i vilket sammanhang. Om det är gjort här i Anbytarforum bör det i så fall finnas arkiverat.
Mina inlägg här ovan klarlägger bara fakta. Slutsatserna kan sedan var och en dra själva.
Min egen slutsats är att det här handlar om en dubbelmoral. Man säger sig företräda de svaga och fattiga i samhället, medan man samtidigt utestänger folkliga rörelser från att använda folkets hus (en gång betalat av arbetarna i Stockholm), för att i stället driva en superkommersiell verksamhet som inte ens är värt ett svenskt namn.

2006-05-24, 22:18
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu har väl den här diskussion kommit in på helt fel spår? Och nog var det Åke som la om växeln; vad har baltutlämningen med saken att göra...?
 
Jojje har ju bara upplyst om
? vad som planerades från början;
? varför det inte gick att genomföra;
? vem som äger den folkliga inrättning som var för dyr att hyra.
 
Den som har så ömma valrörelsetår att detta känns som politisk propaganda bör kanske ta på stålhätteskorna...
 
F.ö. visste jag inte att också Anbytarforum hörde till den socialdemokratiska 'familjen', och alla som skriver här har partibok. Så måste det emellertid vara om det är mullvadsverksamhet att framföra denna propaganda mot socialdemokraterna här... J
 
Kan vi lämna stickspåret nu?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-24, 22:42
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Två korta frågor:
 
 Är det 40 kr/kalenderdag eller kan jag vara där under två dagr (exempelvis lördag em och söndag fm) för ett inträde
 
Om hela kalaset öppnar på lördag klockan 10.00, är det då invigning utomhus, eftersom den är 09.30?  Eller är det bara för inbjudna

2006-05-24, 22:47
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Invigningen är måhända en förfest inför Jubileumsföreställningen med sup?? I så fall kan det ju inte vara någon entr?avgift till invigningen - då skulle ju de närvarande tvingas att själva bidra till subventionen av sin egen sup?... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-24, 23:29
Svar #10

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
En av Mats Ahlgrens frågor kan jag svara på. Det kostar 40 kr per kalenderdag. Jag frågade Janne Kjellberg i ett mail i samma veva som Jan-Christer startade den här debatten.
 
Mvh
Ingegerd

2006-05-25, 00:10
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Tack Ingegerd
 
Bra med klarläggande så jag vet vad som gäller.  
 
Synd att det inte står så i filen för besökare, där står faktiskt något som kan tolkas på annat sätt
 
(samtidigt funderar jag på vad de som är under 7 år och kommer ensamma ska betala)

2006-05-25, 00:19
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
De sistnämnda bör få låna telefonen och ringa hem - gratis - för att tala om var deras närmaste anor kan hämta dem... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-25, 06:53
Svar #13

Rune Edström

Hej
Det är väl länge sen folkrörelsen ord om solidaritet gäller i verkligheten, det är bara  ord för middagstalet. Liksom inom all annan koperativ verksamhet är det länge sen dom bättre bemedlade hjälpte dom sämre ställda. Det gäller såväl arbetarnas som böndernas föreningar.
Numer gäller min egen storhet och vinsten det här kvartalet även här, som hos alla storföretag på börsen.
 
Och som ni vet är det en hel del som blivit mer jämlika än andra, som anser sig behöva mer av den befintliga kakan. Övriga läggs ner som inte bär sina egna kostnader.
 
Sen att släktforskarna skulle ha möjlighet att påverka före beslut är kvalificerat struntprat, med en orkesterledare som inte vill delta i dialogen med dom dansande från scenen, utan gömmer sig bakom sitt instrument. Och ska vara den enda som får uttala sig. Så länge det inte förekommer någon som helst information om vad som väntar framåt, fattas ju beslutet i ett slutet rum med några deltagare. Det är bara att rätta och packa sig efter.
 
Detta i den sanna representativa demokratins anda.
Något dom som har förtroendet att sitta i toppen anser det enda rätta. Hur i all sin dar skulle det se ut om det vore som i Schweiz där folket får säga sitt. Titta bara hur fel svenskarna  röstade om Euron. Förståsigpåarna kunde inte begripa att folket inte visste sitt eget bästa, något dom gjorde.
 
Alla projekt som släktforskarförbundet initierat är bra och behjärtansvärda, men skulle det inte vara bra att i förväg bestämma en summa som inte utan nytt beslut får överskridas, för att inte ekonomin ska haverera. Även om det går så långt att projektet inte kan göras klart. Och inte som i politiken inkassera dom framtida vinsterna, innan dom kommit in i bokföringen. Men det är kanske sånt som kallas kreativ bokföring?
 
F ö om nu det inte fanns plats under Storken för årets stämma, varför inte lägga den på vischan utanför själva Stockholm? Antar att Stor-Stockholm är stort så det kan benämnas att den är i Stockholm även om det inte är mitt i stan.
Ha en bra dag
rune

2006-05-25, 18:03
Svar #14

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hallå god vänner
 
uppenbarligen finns de många som älskar att hata.
Och inte bryr sig om fakta.
Jag vädjar till dig att undvika struntprat
eller ovidkommande inblandning av politiska
förtecken.
Alla beslut som har lett fram till jubileumsarr i
Stockholm fvb har tagits i god demokratisk ordning
 
Just nu bör du fråga dig vad du kan göra för att
Släktforskardagarna ska bli en succ?. Det målet
når vi lättare om vi anstränger oss för att upptäcka det positiva.  
Försök. Du ska se att det går.
 
Beträffande entr?n så gäller detta
- varje monter får ett visst antal frikort
  med förmåner
- varje utställare får ett fritt antal biljetter
  att dela ut. Dessa kostar först när de är inlösta och då bara 20 kronor
- alla med DN-kort får in för 20 kronor
- för en pensionär kostar det 9 kronor att åka
kollektivt i Stockholm - enda kravet är att  
byte av färdmedel ska ske inom en timme.
- buss till Nacka Strand från Slussen tar 10 min
- båt från Nybroplan tar 15 minuter
- Nacka Strand-dagarna kommer att bli en stor  
upplevelse för alla som är där. Jag lovar.
Jag har gjort många extra resor för att granska
lokaler, omgivning, kommunikationer och är minst
sagt entusiastisk. Det blir en kulturupplevelse
för oss alla.
 
vänliga hälsningar Gustaf

2006-05-25, 22:32
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Innan man kan säga att någon inte bryr sig om fakta, så måste det ju finnas några fakta att inte bry sig om...
 
Och de enda fakta vi har fått hittills från officiellt förbundshåll är Teds klarläggande en gång för alla. Och summerar man det, så är det enda besked som lämnas ang. entr?avgiftens användning att den ska gå till att subventionera sup?n.
 
Vad beträffar ett visst antal frikort med förmåner till varje monter samt utställarnas fria antal biljetter (som kostar först när de är inlösta, vilket naturligtvis är ytterst generöst av arrangören...), så hänvisar jag till en utställares (tillika medarrangörs) inlägg ovan (den 21/5 kl. 21.48).
 
F.ö. får Gustafs senaste inlägg mig ooosökt att tänka på Melkers replik till de inte alltför entusiastiska barnen när de för första gången anlände till Saltkråkan och Snickaregården med läckande tak:
 
Det här är fantastiskt! Varför jublar ni inte! J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-26, 07:49
Svar #16

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Med risken att verka avhängd.
Var det 20:-/dag totalt 40:-.
Eller 40:- totalt?
 
Bra att veta när man planerar familjeaktiviteter i Stockholm.
 
Björn

2006-05-26, 09:15
Svar #17

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Det kostar 40:- per dag enligt Janne Kjellbergs svar på ett mail, som jag skickade tidigare i år. Barnpriset frågade jag inte om, men det borde rimligen vara 20:- per dag.
 
Hoppas man får en biljett vid inträdet, som man kan visa upp för att få komma in igen, om man går ut på Augustendalstorget för att leta upp ett matställe vid lunchtid.

2006-05-26, 09:44
Svar #18

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Farväl
nu arbetar jag vidare med att se till att Släkt.-
'forskardagarna blir en succ?.  
Så får andra ägna sig åt motsatsen
hälsning Gustaf

2006-05-26, 09:50
Svar #19

Utloggad Dorothy Strand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-06-12, 23:24
    • Visa profil
Och har du DN-kort så kostar det 20 kr per dag för vuxen enligt ovan.
 
 Funderar på om det gäller familjen, som får rabatt eller bara en person på kortet .
 
Önskar sedan veta vad det kostar att åka kommunalt för de få släktforskare som inte är penionärer :-) , finns den uppgiften med på något material?

2006-05-26, 12:06
Svar #20

Sven Aivert (Svena)

Priset på Biljetter i Kollektivtrafiken i Stockholm finns på  
 
http://www.sl.se/
 
Sven Aivert

2006-05-26, 14:47
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu arbetar jag vidare med att se till att Släktforskardagarna blir en succ?. Så får andra ägna sig åt motsatsen.
 
Hör sådan vulgärdemagogi hemma i en seriös debatt?  
 
Jag har inte sett någon som har kritiserat programmet inne på mässan. Kritiken och frågorna har gällt inträdesavgiften:
 
? Varför är det för första gången inträdesavgift på Släktforskardagarna, t.o.m. för barn som vill lära sig att släktforska?
? Vad ska pengarna användas till?
? Hur är denna avgift förenlig med Släktforskarförbundets krav på avgiftsfri forskning på arkiv och bibliotek?
 
På detta har vi fått ett klarläggande en gång för alla från förbundsordföranden (som faktiskt en gång JO-anmälde Riksarkivet för att man tog ut en avgift för bordsbokning i SVAR:s forskarsal...). Skalar man av allt rundsnack om god valuta för pengarna, så återstår bara beskedet att det var nödvändigt med en ringa inträdesavgift (120 kr per dag för en familj med två vuxna och två barn) för att kunna subventionera sup?n med 200 kr per gäst vid Jubileumsföreställningen.  
 
Vi har också sett hur en utställare/medarrangör upplever de förmåner man får från Förbundet.
 
Slutligen har vi upplysts om hur mycket det kostar att resa kollektivt i Stockholm, med eller utan DN-kort (som naturligtvis hela svenska folket är försett med...). Vad nu det har med mässans inträdesavgift att göra...?
 
Nog må det väl vara tillåtet att inte jubla över dessa besked - utan att stämplas som sabotör? Gustafs inledningsvis citerade ord påminner inte så lite om Lenin/Bush: Den som inte är med oss är emot oss!
 
Återstår så att se hur Sveriges Släktforskarförbund med bibehållen trovärdighet ska kunna fortsätta att argumetera emot även ringa avgifter för forskning på arkiv och bibliotek, när motparten hävdar att avgifterna är nödvändiga och att släktforskarna får god valuta för pengarna - och hänvisar till Förbundets egna avgifter...
 
PS!
 
Jag glömde ju totalt bort att förbundstyrelsen har beslutat att besökarna också ska få något extra för inträdesavgiften: Ett specialnummer av Släkthistoriskt Forum. Vilket betyder att den som besöker mässan båda dagarna och dessutom redan prenumererar på ShF verkligen får något extra... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-26, 16:08
Svar #22

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag håller med de som tolkar Ted Rosvalls inlägg i debatten som att inträdesavgiften huvudsakligen orsakas av att man ska subventionera en middag. Jag för min del tycker att det låter ytterst märkligt. Varför ska man ha en middag som man inte har råd med? Varför inte anpassa sig efter de tillgångar man har till förfogande?  
 
Är de potentiella vinsterna med en middag för ett relativt fåtal så stora att man tycker de rättfärdigar att man tar ut en avgift från ett flertal. Dessutom kan man väl föreställa sig att många som ska på middagen inte kommer att betala något inträde.
 
Alla beslut är tagna i vederbörlig ordning sägs det ovan. Hur ofta är inte tvivelaktiga beslut det?
 
För egen del så spelar inte 40 kr i inträde den minsta roll ekonomiskt, och det lär det inte göra för många av de som rent teoretiskt skulle kommit till mässan om den varit gratis, men man kan fråga sig om de 150-200 kronor som middagen förefaller subventioneras med, inte också är något som man kunde betalt utan större besvär, om man nu vill gå på middag.
 
Förhoppningsvis är detta första och sista gången som man tar ut en avgift för att subventionera en middag.  
 
Arbetar man med utgångspunkten att det ska vara gratis att besöka arkiv, som flera kommenterat ovan, så ska man naturligtvis inte heller ta ut avgifter för ett sådant arrangemang som Släktforskardagarna.
 
Mvh, Henrik Mos?n
Henrik Mosén

2006-05-26, 16:12
Svar #23

Håkan Bergstrom

Ja kösch i jösse namn, nu är undergången nära!

2006-05-26, 16:55
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En liten korrigering:
 
Stycket som börjar med Slutligen har vi... i mitt förra inlägg ska naturligftvis lyda:
 
Slutligen har vi upplysts om att det är rabatt på inträdesavgiften för alla med DN-kort (som naturligtvis hela svenska folket är försett med...) samt hur mycket det kostar att resa kollektivt i Stockholm (vad nu det har med mässans inträdesavgift att göra...?).
 
Rätt ska vara rätt!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-26, 17:18
Svar #25

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Läser Ted's förklaring till inträde och där står det helt klart att det är mer än den så omtalade middagen som utgör orsaken till inträde.
 
I klarläggandet står det att förbundet inte har råd med det beräknade underskottet på ca en halv miljon, utan att inträde måste tas ut. Detta inträde prutades senare ner till 40 kr, med en beräknad besöksvolym på 10 000 deltagare. Alla betalar inte fullt pris men ett överslag, där 80 % betalar fullt och resten 20 kr ger ca 360 tusen i inträde. Av detta går 60 - 80 tusen till att subventionera de som får glädjen att umgås under trevliga former.  
 
Resterande 280 till 300 tusen går till något annat som inte redovisas i det uttalande, som redaktören sturskt säger är ett klarläggande en gång för alla.
 
Vi vet också att beslutet är fattat i rätt ordning, och det bestrider jag på intet sätt, men jag tycker att redovisningen av de ekonomiska underlaget inte stämmer, alternativt inte visar allt.
 
Jag hävdar att de som nu tycker att kritisk granskning av underlagen är det samma som att vara kritisk till arrangemanget, måste missa något i logiken, det finns väl all anledning att hålla ordning på ekonomin även för ett bra arrangemang. Annars lär det inte bli fler.

2006-05-26, 20:06
Svar #26

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Naturligtvis håller jag med om att det måste finnas fler hål som ska fyllas än middagshålet, men det är det som förefaller vara förklaringen enligt Ted Rosvalls klarläggande.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2006-05-26, 21:15
Svar #27

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Mats Ahlgren
Underskottet för Förbundet i 2005 år balansräkning var inte en halv miljon, som du skriver, utan 1.776.064:- . Dvs drygt tre ggr större. Var underskottet kan landa i dag, vet nog bara Förbundsstyrelsen och dess revisorer. Det finns nog många svarta hål som kan behöva täppas med selmor. Det är nog inte bara en bankettmiddag, som deltagarna kan betala  fullt ut, om de får mat. I Ronneby var det inte så. Där blev halva bordet som jag satt vid utan köttet, utan en rimlig förklaring. Hoppas att de har mera kött i Nacka.
Jan-Christer

2006-05-27, 00:12
Svar #28

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
I Ronneby var det inte bara kött som fattades. Där fattades bord, stolar, tallrikar, knivar, gafflar, glas..... så vi var cirka 20 personer som fick jaga fram egna bord och stolar, duka borden och hämta drickat inne i köket. Bland oss fanns även de särskilt inbjudna gästerna från vårt grannland Danmark... det var verkligen inte bra.
 
Men kött hämtade vi själva i köket.
 
För att återkomma till årets dagar. Någon föreslog att det förläggas ute på vishan men det är just det man gjort. De enda som kan tycka annat är de som bor mitt i centrala Sthlm eller söder om stan. Men det är ju inte hela världen. Jag tror faktiskt det kan vara en upplevelse för inresta att ta en båt till mässan å på köpet få se Sthlm by the sea. Stockholm är faktiskt oerhört vackert (om det inte regnar) sett från vattnet.
 
Vad gäller det olycksaliga inträdet så håller jag med om att det Ted skrev KAN tolkas som om inträdet ska subventionera middagen men jag är rätt säker på att det egentligen inte är så. Det är mycket som inte går ihop beträffande utgifter och intäkter och man kan se det på två sätt. 1. Alla arrangemang tillsammans gör ETT stort hål i kassan som måste, på ett eller annat sätt, fyllas. Alltså subventioneras inte någon särskild aktivitet mer än någon annan. Eller så kan man, om man vill vara gnällig tolka det på sätt nr 2. Varje enskilt arrangemang som inte bär sig självt, skapar ett hål varmed mässan totalt kommer att skapa MÅNGA hål, som skall fyllas med  dedicerade intäkter.
 
För mig är det mest logiskt att se det som  sätt nr 1. Jag skulle därför vilja föreslå att vi helt enkelt tolkar inträdet som att HELA arrangemanget kostar pengar och att man också måste dra in pengar för att underskottet inte ska bli för stort TOTALT sett. Middag eller inte middag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna