ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-24  (läst 3224 gånger)

2006-05-22, 00:46
läst 3224 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Man tar sig för pannan när man läser Lenas beskrivning av Förbundets regler för mässan!
 
Här ska minsann inte en endaste liten föreningsmedlem smita från entr?avgiften genom att hjälpa till i sin förenings (för dyra pengar hyrda) monter utan tillstånd från höga vederbörande. Nej, endast ett godkänt antal kommer undan skattskrivningen - om man inte är av Förbundet 'legitimerad' som funktionär...
 
Varför inte anlita Thomas Bodström för vakthållningen? Det tipset bjuder jag på alldeles gratis... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-22, 02:33
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Upp till bevis då, Mats, 2008 är ledigt för den som vill! Visa att Stockholm är som alla andra och kan arrangera släktforskardagarna ideellt och billigt, precis som oss andra ute i spenaten!
Utan att veta vilka avtal som gäller, gissar jag att man gjort upp om ett paket med Nacka Forum, och att man snällt måste anpassa sig till deras regler. I detta regleras hur många som får gå in gratis, vad som ingår i sortimentet för mässan, vad som ska kosta, om man ska få pinka gratis eller inte, och allt däromkring. Vanligt är att man ger någon entrepenör rätten till att servera mat och fika - ett monopol som i allmänhet får priserna att raka i höjden eftersom det saknas konkurrens.
Fast jag kan ha helt fel...
Å andra sidan har jag hört talas om planer på båtresor som spruckit för att man tagit astronomiska priser för båtabonnemang, att man fått leta runt hela Storstockholm för att hitta en prisvärd restaurang till stämmomiddagen, och att man måst leta sig ut till en helt annan del av Storstockholm för att överhuvudtaget hitta en lokal som förbundet hade råd att hyra! Bort försvann alla tankar på att visa Släktforskarsverige de nya fina lokalerna i Sundbyberg, och att kunna utnyttja dem under helgens begivelser. Nu blir det Sumpan på fredan, och Nacka i helgen, och Stockholm..?! Ja, det är liksom platsen man åker igenom till och från.
Och när vi ändå håller på och reflekterar över Stockholms priser och kostnader, ställer jag mig frågan varför det är nödvändigt att överhuvudtaget ha förbundssätet där?! Skulle förbundet flytta ut till en mindre ort, skulle lokalhyrorna gå ner med flera hundra procent, och lönerna skulle i alla fall minska med minst 30-40 procent (om inte mer). Och inte skulle förbundet bli mindre riksomfattande för det!
Ett nytt säte i någon förtvinad liten ort i Berslagen skulle sitta bra, där finns det gott om tomma bruk där man kan anordna jättelika mässor nästan gratis. Det är mitt alldeles kostnadsfria förslag!

2006-05-22, 06:34
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
...skulle lokalhyrorna gå ner med flera hundra procent
 
??  
 
Hur gick det att arrangera släktforskardagar vid Medborgarplatsen i centrala Stockholm helt utan inträdesavgift för bara ett tiotal år sedan? Ett sätt att dra ned kostnader är också att göra evenemanget mindre ambitiöst. Då hade man säkert kunnat hålla det i Sumpan i egna lokaler.  
 
Tyvärr tror jag placeringen ute i Nacka, i kombination med inträdet, kan göra det hela till ett fiasko vad gäller antalet besökare. Nacka ligger inte precis på allfarvägarna. I Nacka sover man, eller så idkar man friluftsliv. Andra attraktioner saknas. Fråga efter vägen till Factory i Nacka på Centralstationen, så blir det nog många frågande blickar. Nacka är väldigt anonymt för alla som inte bor där. Det vet jag som bott ungefär halva mitt liv inom kommunen!

2006-05-22, 08:02
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att lokalhyrorna skulle gå ned med flera hundra procent låter som en mycket bra affär - då lär man få betalt... J
 
Redan om de går ned med 100 % är det bra - då är det nämligen gratis...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-22, 09:46
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jörgen har helt rätt, för en gångs skull...
Hyror kan naturligtvis gå UPP flera hundra procent - som i Stockholm, men knappast ner med mer än hundra procent. Jag kan bara skylla på den sena timmen då jag skrev det.
Men ni fattar vad jag menar...

2006-05-22, 13:21
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jojje
 
Utdrag ur en förbundsfunktionärs programförklaring: Jag vill också verka för att förbundet bibehåller det organisatoriska initiativet, och därmed undviker att luta sig tillbaka och låta släktforskarträdet växa åt vilket håll som helst.  Tycker du att det lyckats  när du ser vad som händer. Det är ju inte Stockholmarna som ställt till det enligt vad Lena säger, det är inte heller så att de ideellt arbetande Stockholmarna sagt nej till att arbeta, utan det verkar ligga ett problem på ett annat ställe.
 
Att skylla det som man anser som tokiga styrelsebeslut på de som bor på en ort är inte bara felaktigt, utan det känns som ett slag under bältet.  
 
Att sedan flytta förbundssätet någon annan stans, har du motionerat om det? Jag ser inget hinder, speciellt som det bara är på vissa måndagskvällar som det är möjligt för förvärvsarbetande med normal arbetstid att besöka stället. Jag ser fram mot tomma salar i ett förtvinande brukssamhälle, där det även finns gott om IT-kunniga som kan hålla ordning på bångstyriga skribenter. Varför är inte detta redan gjort?

2006-05-22, 13:42
Svar #6

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jojje, är du inte alltför missunnsam mot förbundets personal, om du menar att lönerna skulle gå ner med 30-40 % om man flyttade ut kansliet till en mindre ort?  
 
I Angeläget 2/06 finner jag på sidan 8 att personalstyrkan under 2005 uppgick till 9,6 helårsarbetare. Enligt not 5 till årsredovisningen uppgick lönekostnaden till 2.915.743 kr. Det ger en genomsnittlig månadslön på 25.312 kr inkl. semesterersättning. En sänkning med 30 % skulle ge en genomsnittlig månadslön på 17.718 kr. Inte ens den lägst avlönade av förbundets personal, som jag tror är välutbildad var och en för sin uppgift, ska väl behöva hålla tillgodo med en så låg lön! Varken i Storstockholm eller i landsorten!

2006-05-22, 14:35
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ja, du Ingegerd, du vet inte mycket du...
Jag har faktiskt en lön på ganska precis det du nämner, och jag har inte någon exeptionellt låg lön i en kommun som Mora!
De allra flesta arbetare ute i landsbygden får nöja sig med så mycket (litet)! Sjukvårdsbiträden och städpersonal får bruttolöner på cirka 15.000:-
V.G. öppna ögonen!

2006-05-22, 15:06
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om med IT-kunniga som kan hålla ordning på bångstyriga skribenter avses anbytarvärd och Rötter-redaktör, så behöver dessa inte sitta i vare sig Stockholm eller ett förtvinande brukssamhälle, utan kan naturligtvis sköta sin uppgift från vilken plats som helst. Internet har (tro?t eller ej) nått utanför inte bara Stockholms tullar, utan faktiskt hela Stockholmsregionen...
 
Jag skulle t.o.m. kunna tänka mig att det finns IT-kunniga i Bergslagen som skulle kunna bemanna en forskarsal... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-22, 15:17
Svar #9

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Som utflyttad stockholmare (jag är faktiskt uppväxt i ditt Västerort, Mats), kan jag bara konstatera att Stockholm tyvärr förvandlats till ett ställe där allting värderas i kronor och ören, där bostädernas priser nått astronomiska höjder, och där man måste utkvittera flera tusen kronor högre löner för att klara hyran. Vem man ska skylla på vet jag inte, men nog måste du medge att stockholmarna har blivit fartblinda!
Ni ser det inte själva, men som utflyttad reagerar man över stockholmspriserna och den mentalitet som förhärskar, bl.a. manifesterat i den ofattbara mängd stadsjeepar som rullar omkring i stockholmstrafiken. (Och som f.ö. också visar sig i det faktum att man inte - ens i det närbelägna Gnesta - vet hur mycket folk tjänar ute i landet*. Ingegerds uträkning ovan är dessutom fel, eftersom flera av personalen har haft lönebidrag...)
Självklart rår inte stockholmarna över styrelsebeslutet att förlägga släktforskardagarna i Stockholm, och förmodligen är de flesta släktforskarna i huvudstaden alldeles vanliga fattiga svenskar. Men denna diskussion började med att en del förfärade sig över priserna, och de (priserna alltså) är väl något som förbundsstyrelsen inte kan göra någonting åt. Dessa rår Stockholm för, kollektivt!
Det finns dock något gott med allting. De erfarenheter som förbundet nu får vad gäller arrangemanget av stämman, kanske kan få dem att förstå vilka problem arrangörsföreningarna har mött tidigare. Vi i Dalarna fick en del egendomliga krav från förbundet, som ju vanligtvis är ansvariga för en del av de årligt återkommande arrangemangen. En utvärdering av släktforskardagarna kanske också borde vara på sin plats. Kanhända har vi nått taket för vad som är möjligt att arrangera - köerna efter att få arrangera släktforskardagarna är ju numera helt borta!
 
----------------
*När jag flyttade från Stockholm för 26 år sedan fanns inga löne- och prisskillnader mellan huvudstaden och landsbygden. De har kommit under de senaste två decennierna.

2006-05-22, 15:40
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jojje
Tänker inte argumentera runt inträdet mer just nu, väntar på vad som kommer upp på Förbundsnytt.
 
Men som inflyttad Stockholmare uppvuxen i Falun (så jag kanske är mer dalkarl än vad du är :-) ) och i Småland så tror jag att jag kan bedöma de ideellt arbetande stockholmarna minst lika bra som du kan. Och inte är det vi som höjer priserna, det gör alla de som glatt reser hit med buss och betalar för allt.

2006-05-22, 15:53
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Bra skrivet, Ted Rosvall. Det är alltid bättre att lätta på förlåten och spela med öppna kort. Då slipper man spekulera i vad som är sant och osant.

2006-05-22, 16:05
Svar #12

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Rubriken är omdöpt till enbart: Släktforskardagarna 2006
 
Löner:
Eftersom endast totalbeloppet för lönekostnaderna framgår av årsredogörelsen och de individuella lönerna påverkas av sysselsättningsgrad, sjukskrivningar, övertid och mycket annat, går det inte att dra några slutsatser om vilken genomsnittslönen är. Därför är en diskussion om genomsnittslön meningslös och platsar även av andra anledningar inte här på Anbytarforum, där vi som bekant ska diskutera släktforskning. Fortsatta inlägg av löne-karaktär kommer därför att plockas bort.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2006-05-22, 16:13
Svar #13

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ted
Tack för din skrivning på första sidan. Tyvärr talar du inte om varför det inte gick att slippa trängselavgifter. Det talas om mässa och mässor brukar vara avgiftsbelagda, med vissa fribiljetter etc. Jag anser inte att forskardagarna är någon mässa! Det är stämma och samling för forskare, inte en plats för tingel-tangel och inträde typ Älvsjömässan. Inte ens ungdomen kommer undan. Det ger dåliga signaler när förbundet förespråkar fri forskning! Jag förmodar att du och styrelsen visste i god tid att det kunde bli släktforskardagar i Sth. Har ni tänkt på fonduppbyggnad sedan sist (Medborgarplatsen, när jag själv deltog aktivt på Novilla, Skansen). En fondering hade löst en del ekonomiska saker. Ett annat sätt kunde ju ha varit i och med att det är kulturvecka i Sth, sökt efter sponsorer inom näringslivet för ekonomiska bidrag. Sådant brukar vara vanligt, och där brukar det finnas pengar att söka. Sedan har vi alla dessa fonder, som ev kunde ha bidragit med fondpengar. Det hade nog funnits många som gärna hade velat haft sitt namn med som sponsor för en så kulturell sak i Stockholm denna vecka. Hade det sedan varit en mera central plats hade det säkert varit lättare att få spotanbesökare. Nu är jag mest rädd att endast de mest hängivna kommer som principmässigt tycker att Nacka ligger närgårds och att två selmor är nada att betala.
PS Varför finns det inte med ngn budgetplan för 2005 i Angeläget 02/06? Hade varit lättare att jämföra då? DS
Jan-Christer

2006-05-22, 16:22
Svar #14

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Yvonne anbytarvärd
Tack för att du byter namn på rubriken, när jag satte den var det närmast principen-avgift som jag tänkte på. Under resans lopp har tydligen fler saker kommit upp. Nu stämmer innehållet bättre mot rubriken.
Jan-Christer

2006-05-22, 16:59
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om man skalar bort allt kringsnack i Teds klarläggande, så återstår följande rader om sådant som kostar pengar och därmed eventuellt kan behöva tillskott från entr?avgiften:
 
Dessa kraftiga subventioner [av monterhyran; JT:s anm.] innebär, att intäkterna - vinsten - från monterverksamheten, sedan lokalhyra, monterbyggandet och alla kringkostnader avräknats, kommer att bli ytterst begränsad.Monterverksamheten går alltså inte med förlust.
 
Föreläsningsserien under Släktforskardagarna håller sig inom budget. Många föreläsare ställer upp gratis, eller till mycket modesta arvoden. Genom att flertalet är bosatta i närområdet blir inte heller rese- och övernattningskostnaderna särskilt betungande för förbundet.Också föreläsningarna klarar sig alltså utan entr?avgifterna.
 
Särskilt svårt har det varit att till en rimlig kostnad arrangera den Jubileumsföreställning med sup?, som skall äga rum på lördagskvällen. Ett mycket stort antal presumtiva lokaler och arrangörer har fått avfärdas p.g.a. de våldsamma kostnaderna. Det alternativ vi till sist har fastnat för, och som har alla möjligheter att bli ett lyckat arrangemang, är det i särklass mest ekonomiska för ett evenemang av den här storleksordningen - men ävenså kommer det att bli nödvändigt för förbundet att subventionera varje kuvert med i storleksordningen 200 kr. Var skall förbundet ta pengarna till denna extra kostnad på mellan 60.000 kr och 80.000 kr. Inte från förbundsföreningarna, och inte från monterverksamheten, som knappast ger något överskott. Återstår intäkterna från inträdesavgiften.Och därmed var frågan om orsaken till entr?avgiften besvarad - om det kommer mellan 1.500 och 2.000 besökare till mässan, i stället för målsättningen 10.000...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-22, 17:15
Svar #16

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Ted
 
Det skulle vara bra om Du skrev ett litet inlägg här när Du besvarar/förklarar frågor.
Jag själv är lite dålig på att läsa 1:a sidan.
Varför skall man sponsra en sup? med 200:- ?
Är det inte rimligt att de som vill deltaga i denna betalar fullt pris?

2006-05-22, 20:13
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Då får vi väl hoppas att 1500-2000 hittar ut till Nacka, så gästerna på Jubileumsföreställning med sup? inte behöver betala för mycket..  
 
Skönt att inträdesavgiften går till viktiga saker.

2006-05-22, 23:47
Svar #18

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
En sak jag ser fram emot i den verksamhetsplan som kommer att presenteras i augusti är hur man skall åtgärda de organisatoriska problem som lite försiktigt omtalas i verksamhetsplanen för 2006. Där framgår nämligen att Förbundet, tack vare att Släktforskardagarna ska hållas i Stockholm, är säkra på att kunna ha en rik och mångfacetterad verksamhet. Jag inser att det inte är lätt att vända skutan snabbt så att problemet avhjälps, men jag hoppas att det finns planer för att under 2007 öka möjligheten att kunna bedriva en rik och mångfacetterad verksamhet oavsett var Släktforskardagarna hålls, och att rent allmänt minska den slagsida mot Stockholm som man just nu brottas med.

2006-05-23, 19:30
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Läser på förstasidan:  Frågan om inträdesavgift på Släktforskardagarna har engagerat ett fåtal och som ett resultat av detta så har vi fått en lång redogörelse (bra sådan) av det uppfattade sakläget från styrelsens horisont.
 
Undrar vad som hänt om det varit ett flertal som engagerat sig. Mycket text hade det blivit

2006-05-23, 20:02
Svar #20

Utloggad Sven Wallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

2006-05-23, 20:21
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Tack för ditt välformulerade och tankeväckande bidrag till diskussionen, Sven.... J
 
Jag utgår ifrån att den av Mats citerade texten på förstasidan är författad av redaktören. I så fall är det väl hans sedvanliga pik åt gnällspikarna, d.v.s. dem som dristar sig att framföra en åsikt om saker och ting...
 
Måhända hade frågan engagerat fler om det på varje ställe där man upplyser om att det för första gången är entr?avgift på Släktforskardagarna, hade skrivit att pengarna går till att med 200 kr per person subventionera de stackars svältande gästerna på Jubileumsföreställningen med sup?... Det är som sagt det enda exempel på vad pengarna ska användas till som Ted ger i sitt klarläggande en gång för alla...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-23, 23:55
Svar #22

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Nu är ju jag av den åsikten (även om jag har tidigare) varit part i målet.
Anser att det är väl inte fel att delgaterna får biligare mat. Dock kan man ifrågasätta om verkligen man bör ta avgifter subventionera matpriser.  
 
Vad värre är (hoppas jag har fel) att släktforskardagarna återigen tycks kollidera med ett stort idrottsevenemang. Det verkar inte bra att lägga dessa dagar samtidigt.
Naturligtvis kommer de inbitna forskarna i alla fall, för flera av dem bryr sig inte om idrott lika mycket som släktforskning eller....
 
Men ev. nya besökare är kanske hellre benägna att se på idrott antingen på plats eller i TV.
Björn

2006-05-24, 01:54
Svar #23

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Är det Hammarby-Ö[color=0000ff]I[/color]S du menar? J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-24, 08:11
Svar #24

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Kanske hade jag fel, hoppas verkligen det.
Det har ju hänt några gånger man verkar lagt släktforskardagarna. Antingen samtidigt med finkampen eller friidrotts VM.
 
Men är det endast match mellan Hammarby-ÖIS så skall vi väl klara saken?
Tollesson förresten varför är du aldrig ombud på stämman så vi alla får höra din stämma live.
Björn

2006-05-24, 09:25
Svar #25

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hallå alla
den demokratiska beslutsgången har följts också ifråga om släktforskardagarna.
Det innebär för mig att alla lojalt ställer upp för
att skapa framgång i Nacka Strand. För släkt-
forskningen, för kulturen och för oss själva.
Ingen kan få allt som man själv vill - det är ingen bra definition på demokrati.
Och kritik ger ingen positiv effekt om den  
inte kommer i rätt tid. Dvs tidigt i planerings-
processen eller efter genomfört projekt.
Då har man dessutom nytta av den fina
efterklokheten.
hälsningar Gustaf
som föreslår att alla satsar på en succ?

2006-05-24, 09:29
Svar #26

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Nu verkar vi komma ifrån ämnet. Jag tycker det är tåkigt att man döpt om Släktforskardagarna till Mässa, samtidigt som det genom inträdesavgift antar detta fenomen. Vill jag åka på mässa är det i regel inträde. Går jag på släktforskardagar med inträde, ger det mkt dåliga signaler från ett förbund som förespråkar fri forskning. Tänk om RA skulle börja ta betalt i bla Arninge. Vad skulle förbundet och Ted säga då. Betala för hjälpmedel i form av CD-skivor mm, är ok tycker jag. När man inför avgift och kalla det för mässa, då har dagarnas anseende sjunkit rejält. Jörgen skriver att troligtvis går inträdet till att bekosta delegaternas bankettmat. Går de på bankett kan de väl betala maten själva? Det är väl inte mer än rätt. Har man råd att ha bankettklädsel, har man väl råd med det andra också. Jag tror att det blir Nacka Factory som tar inträdesslanten. Hade det funnits fond för dagarnas kostnader, samt fler och gererösa sponsorer, hade vi nog inte behövt skriva i detta ämne.
Jan-Christer

2006-05-24, 09:45
Svar #27

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Gustaf
Vi visste inte att de skulle bli inträde eller flytt av lokal från centrala Sth. Från början var det tänkt vid Drottninggatan i centrala stan. Allt enligt Teds veckobrev. Då hade det varit möjligt med många spontanbesökare. Hur hittar man till Nacka? Någon ha sagt; tag båten. Då är det väl lika bra att ge det på båten. Bil är inte att tänka på. Tar man ut inträde av ungdomar, vad skall de tro när de kan gå in på arkiv gratis. Ungdomar i dag vill nog inte betala mässpriser, vill nog se vad som finns först. Du nämner demokratisk ordning. Jag tror att när förbundet valde Nacka Factory, var det bara att följa deras regler inklusive inträde och priser därefter.  
Anser du att jag är kritisk, som har öppnat detta om trängselavgifter , så är jag det! Jag kommer samtidigt och säger att med fonduppbyggnad sedan starten samt generösa sponsorer och central plats, hade det varit mkt bättre.
Jan-Christer

2006-05-24, 12:43
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Gustaf skriver: Och kritik ger ingen positiv effekt om den inte kommer i rätt tid. Dvs tidigt i planeringsprocessen eller efter genomfört projekt. Då har man dessutom nytta av den fina efterklokheten.
 
Det får mig ooosökt att tänka på USA, där det anses opatriotiskt (vilket verkar vara ungefär detsamma som antisovjetiskt på sin tid...) att kritisera presidenten under pågående krig... (Inga jämförelser i övrigt! J)
 
Får jag fråga när under planeringsprocessen medlemmarna blev informerade, d.v.s. när hade de möjlighet att nyttja den fina förklokheten?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-24, 17:44
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Björn
 
Du behöver nog inte vara så rädd för konkurrensen, det är bara avslutningsdagarna på Friidrotts EM. De går ju i Göteborg och där är inträdet mellan 295 och 1295 kr.
Mats
 
TV - vadå TV, kan det påverka?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna