ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskardagarna 2006  (läst 1289 gånger)

2006-05-27, 00:23
läst 1289 gånger

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Rabatt på inträdesavgiften för alla med DN-kort?
Är detta sant ?????
Det här börjar likna, jag vet inte vad.
 
Jag är fortfarande inne på att om man vill äta middag så skall man betala fullt pris, varför skall vi andra sponsra detta ???

2006-05-27, 09:53
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jan-Christer
Jag läser ut Ted's klarläggande, en gång för alla, att det beräknade underskottet på Släktforskardagarna beräknades till en halv miljon (underskottet 2005 är en annan sak) om inte åtgärder, såsom inträde, vidtages.
 
Hur och varför detta underskott skulle ha uppstått framgår inte, men att det är oacceptabelt håller jag fullständigt med om. Sedan följer en uppräkning av kostnadsslag som, när jag läser på nytt, framställs hålla sig inom budget men det framgår inte vad budgeten är.
 
Den famösa middagen nämns, som underskottsdrivande, men den är inte hela orsaken till inträdet, bara en liten del.
 
Vi får kanske en redovisning efter dagarna , så vi får veta var och vart intäkterna gick.

2006-05-27, 10:10
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Kan någon förklara för en okunnig landsortsbo vad ett DN-kort är för något.

2006-05-27, 11:15
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Jag tycker inte att 40:- i inträde är så mycket att bråka om - om det inte är en principfråga att det skall vara gratis.
 
Om verksamheten behöver et tillskott, kan jag också förstå att det är nödvändigt.
 
Men man kan föra fram det på ett snyggare sätt än att det skall verka som en middagssubvention.
Skrev man rent ut t.ex. Tyvärr är vi i år tvugna att ta ut en inträdesavgift på grund av högre kostnader o.s.v. så hade säkert ingen reagerat.
 
Annars provocerar man de som gärna vill ha ett ord med i laget.
 
Hälsningar Eivor (som också reagerar ibland)

2006-05-27, 18:39
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag tror att det är viktigt att man inte stirrar sig blind på stämmomiddagen och tro att det skulle vara någon förmån att vara med där. Det är det inte. Man kan definitivt ha mycket trevligare för samma kostnad ute på en restaurang eller en vanlig krog.
Stämmomiddagen är en officiell tillställning med vissa viktiga funktioner. Där får pristagarna sina örnbergspris, arkivpris, samt förtjänstpriser, och där får inbjudna gäster (ofta pristagarna och utländska digniteter) tillfälle att säga något fint om svensk släktforskning.
Maten är ofta kass, kall och felproportionerad, och de två glas vin man erbjuds är ofta plockat ur reahyllan på systemet. Dessutom blir man ideligen avbruten i sitt eventuella samspråk med bordsgrannarna, eftersom talen ibland kan bli alldeles för många.
Själva prisceremonin har varit en lite löjlig tillställning de senaste åren, eftersom man inte begränsat antalet fotografer som ska flockas framför pristagaren, och som alltid skymmer sikten för alla under hela ceremonin. Där trängs nämligen inte bara de officiella fotograferna, från tidningar och förbundet, utan också högvis med glada gubbar med digitalkameror som tror att kameran ger dem rätt att ställa sig i vägen för publiken.
Den höga åldern hos middagsgästerna resulterar alltid i att middagen är slut vid nio-halv tio, så något tjofaderittan är det inte tal om...
I allmänhet betalas middagen av delegaternas egna föreningar, annars tror jag stämmomiddagen skulle få rätt mycket färre gäster.
Hur mycket middagen kostar...? Jo, bortåt 400:- är det vanliga.

2006-05-27, 19:44
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om maten är kass, kall och felproportionerad, så kan man väl kontakta närmaste skolbespisning. De brukar kunna åstadkomma det samma för några få procent av 400 kr... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-27, 22:10
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Gunnar
 
DN-kort utges av Dagens Nyheter och för att få DN-kortet ska du ha tidningen 7 dagar i veckan och vara fullt betalande helårsprenumerant eller månadsbetala via DN:s månadsgiro.

2006-05-28, 00:36
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Inför planeringen av släktforskardagarna i Borlänge, tänkte vi att det borde gå att få till en middag billigare och med mersmak. Tyvärr var det inte så enkelt. Det som borde vara lätt att ordna, alltså en middag till samma pris som man kan få dagens rätt för på en vanlig vardag - utan förbeställning, blir helt omöjligt att ordna en lördag kväll, trots att man vet hur många man ska servera långt i förväg.
Det är samma mentalitet som råder som när branschen ska sälja julbord - plötsligt finns inget att få tag på under 350:- kuvertet... Och kvalit?n är just inte bättre än på en skolbespisning.

2006-05-28, 10:48
Svar #8

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jojje:
Inte för att jag som fattig student alltför ofta går på julbord. Men jag betvivlar att ett julbord värt 350:- skulle hålla samma låga standar som skolmaten? I vart fall inte här hemma i Härnösands kommun.
 
Personligen bryr jag mig inte nämnvärt vad herrarna och damernas middag kostar.
Det jag känner förvåning är två saker.
 
1. Först hur kan man ha gjort av med - 1.7 milj kan vi dessutom lita på att sifforna är riktiga?
 
2. Att jag skall betala 40:-/dag okej, men att folk som aldrig besökt en släktforskardag skall inleda detta med att betala tror jag inte är vidare smart.
 
Björn

2006-05-29, 14:18
Svar #9

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Är alla överens om Släktforskardagarna eftersom inget inlägg har lagts på 24 timmar.
 
Bra, då är alla nöjda och glada.
Då hoppas vi alla att det kommer mycket folk till Stockholm.
 
Björn

2006-06-26, 01:04
Svar #10

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Är det någon annan som haft problem med inloggningssidan och med anmälningar och beställningar????? Jag kommer in, men kan inte beställa vare sig det ena eller det andra. Jag kan bara få beställningsformuläret att fungera om jag väljer att inte beställa något alls. Då får jag upp ett trevligt svar och funktion för utskrift av beställningen mm. Men ve mig om jag dristar mig till att beställa en enda liten middag då hamnar jag direkt efter tryck på beställningsknappen vid sidan kan inte visas osv....
 
Hur gör man då då..... vojne.

2006-06-26, 01:53
Svar #11

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Inte vet jag om någon varit inne och fixat men nu fungerar det hela igen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna