ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-21  (läst 2719 gånger)

2006-02-12, 10:41
läst 2719 gånger

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jag läser i informationsbladet för 2006 års Släktforkardagar att man följer Stockholmsförsökets linje och inför även trängselavgifter i Nacka under perioden 12-13:e augusti. Det blir 40:- för de stora och 20:- för de små, låt karusellen gå. De icke forskarkunniga (0-7 år) bäres tydligen fritt. En stor grupp i sammanhanget är pensionärerna/värnpliktiga. Är de bortglömda, går de fritt eller blir det en specialavgift för dem? Cirkeln är sluten; om jag minns rätt så började dagarna i Stockholm en gång och har varit fritt under alla år. Hade det inte varit bättre att höja programbladet/lotten med en slant. Det är inte pengen som stör mig utan principen. Det liknar lite typ mässa om det ska vara inträde. Är det Factory Nacka strand som behöver en slant?
Jan-Christer

2006-02-12, 12:59
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Parkeringen är inte heller gratis. Svårt att tro på något publikrekord när man dels har flyttat evenemanget från Stockholms innerstad (Factory Nacka Strand ligger i Nacka kommun), dels måste betala för ett typiskt gratisnöje. Hittar spontanbesökare dit överhuvudtaget? Om de gör det, vill de betala 40 kronor i entr??

2006-02-12, 13:49
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Några frågor med anledning av denna avgift:
 
1) Varför ska besökarna betala entr?avgift? Har Släktforskarförbundet ont om pengar eller är man måhända rädda för att det ska komma för många besökare?
 
2) Tror höga vederbörande att det kommer att positivt eller negativt påverka möjligheten att få nästa generation intresserad av släktforskning om t.o.m. barn (7-15 år) tvingas betala för att få ett smakprov av hur man kan spåra mormors farfar?
 
3) Kommer det att öka eller minska styrkan i Förbundets argumentation för avgiftsfri forskning på arkiv och bibliotek när man själva t.o.m. tar betalt för att släppa in den intresserade allmänheten på Sveriges största släktforskarträff?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-02-12, 15:47
Svar #3

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Kommer en hel familj, man kanske vill visa resten av familjen, ja då blir det en finfin kostnad.
 
För övrigt är det intressanta punkter Tollesson tar upp ovan. Särskilt punkt tre, då jag själv jobbat ett tag på bibliotek och lyssnat på vad de forskningsintresserade vill ha för typ av service, vilket f n är gratis.

2006-02-12, 17:15
Svar #4

Donald Freij

Hej!
Nu är väl ändå måttet rågat vad beträffar avgifter. Som tur är, så har jag bestämt mig att inte besöka årets Släktforskardagar. Med facit i hand så var Göteborgsträffen en stor besvikelse för mig som besökt nästan alla Släktforskardagar. De större städerna har tydligen stora problem. Ta gärna lärdom av de tidigare träffarna.
Hälsningar
Donald Freij

2006-02-13, 09:17
Svar #5

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej,
 
Och även för oss som bor i Stockholms närhet, blir det dyrt för. Först ska man åka tåg in till stan, sedan tunnelbana/buss (ja, för inte åker man bil). Det känns nog så motigt att ta sig in till stan, ska det sedan kosta extra, så struntar vi nog i att ta ut extra semster och håller oss hemma.
Det brukar heller inte vara direkt gratis att äta på dessa mässor, även om alla måste göra det.
 
Det går verkligen emot resonemanget från förbundet att det ska vara avgiftsfri forskning i arkiv/bibliotek.
Det beslutet får nog allt chiefen och hans styrelse ta och tänka om på.
 
/Helena i Södertälje

2006-02-13, 23:21
Svar #6

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Rent spontant, som Stockholmare, så känns 40:- inte så blodigt. Vi är vana att betala vad vi än skall göra. Gratis finns inte här, med undantag av tidningen Metro.  
 
Principer i all ära, men om jag får en upplevelse för min entr?peng är den helt i sin ordning. Hellre ett väl organiserat program som kostar en slant att bevista, än billig entusiasm som är utspilld för de närmast sörjande. Om man tar 40- i entr? så är jag säker på att man kommer göra sitt yttersta för att bjuda mig på något som är värt den slanten också.
 
Jag tror att det är få som kommer att avstå ett besök för 40:-, och om ni också stannar upp ett tag och funderar så kommer ni upptäcka att entr?avgiften är den lindrigaste utgiften för er under det här evenemanget.
 
Att ta sig dit och tillbaka kommer att kosta minst lika mycket. Att äta en bit mat där kommer också att kosta betydligt mer än 40:-, och börjar jag sedan botanisera bland böcker, tidskrifter och CD-skivor vägrar jag tro på att mitt utgiftskonto stannar under tusenlappen för ett besök där.
 
En mässa för allmänheten i Sollentuna, eller på Älvsjömässan har vanligen inträden på 100-150:-/person, plus parkering, garderob, mat etc. (36:- för en Ramlösa och 28:- för en kopp kaffe är rätt vanlig taxa)
 
 
Låt oss se det positiva istället. Som stockholmare är jag glad att kunna bevista evenemanget utan att sitta i bil många timmar, utan att behöva boka hotell och utan att behöva bestämma mig så långt i förväg. I Stockholm och dess kranskommuner huserar ungefär 20% av Sveriges befolkning, så jag tror det finns goda möjligheter till en bra publiktillströmning.

2006-02-14, 06:13
Svar #7

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Bernt
Jag har inte uppfattat släktforkardagarna som en mässa. En mässa för mig är en tillställning med tingel/tangel och inträde för nada. Jag har samma uppfattning som Jörgen. Förbundet kan inte ena stunden förespråka avgiftsfri forskning på arkiv och bibliotek, för att i nästa stund ta betalt för ett besök på släktforskardagarna ( som hittills varit fria). Det ger dåliga signaler och minskar trovärdigheten för den avgiftsfria forskningen. Vem är det som har kommit upp med karusellavgiften? Visst är två Selmor inte dyrt, men det finns faktiskt medlemmar i föreningarna som tycker att en Selmas höjning utav årsavgiften kan vara hög. Hellre en höjning av programbladet/lotten, och låt oss få ha fortsatt fritt ingående till forskardagar samt slippa få mässkaraktär på dem.
Jan-Christer

2006-02-14, 08:38
Svar #8

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Vi kan säkert debattera det här ganska länge utan att våra åsikter förändras. Jag kan dock konstatera, efter att ha läst programmet för föregående års släktforskardagar, att man får väldigt mycket för pengarna. Huruvida det är en mässa eller ej kan vi lämna därhän, däremot kanske vi kan jämföra oss med andra organisationer.
 
När Sveriges akvarieintresserade samlas för Akvariets Dag (som numera brukar vara två dagar) möts man av 10-15 utställare och 6-8 föredrag och betalar för det 300:- i inträde för två dagar. Ingen knorrar, för alla vet vad det kostar att engagera duktiga föredragshållare, hyra lokaler och arrangera allt runt om det hela.  
 
Jag skulle inte alls ha höjt på ögonbrynen om man tagit en hundralapp i inträde till släktforskardagarna, och kanske en föredragsavgift om 40:- per föredrag man bevistade. Jag är dock glad över att man valde en låg nivå på avgiften, det gör att fler har råd att komma. Jag är också glad över att man inte spenderar medlemarnas pengar till att sponsra evenemang som alla inte bevistar. Låga medlemsavgifter och att låta de betala som utnyttjar förbundets resurser utöver en standardservice måste vara rätt väg att gå, hellre än att allas årsavgifter höjs nästa år till följd av ett dyrt evenemang i huvudstaden.
 
Så till Slaget om gratis. Det förlorades för länge sedan! Det är bara att se sig omkring hur det fungerar idag. CD-skivor framställs och säljs för dyra pengar, Genline skördar kommersiella framgångar, dataprogrammen har blivit en formidabel ekonomisk succ? och därtill finns det rätt många skrifter och böcker som ges ut mot att man tecknar abonnemang. Samtidigt blir det på många bibliotek allt mer glest mellan släktforskarna.  
 
Det är inte bara oförstående kulturchefers fel att det ser ut så. Biblioteken har fått erfara att om släktforskarna skall ha en egen hörna, så måste man samtidigt ge många andra en egen hörna också. Det finns inte plats för konstant utrymme på biblioteket för alla lapptäckesföreningar, etniska kulturföreningar, filateliutställningar, myntsamlare, konsthantverkare och musiker. Den egna hörnan blir mycket svår att motivera när den huvuddelen av tiden därtill står tom. För så ser det ut på många ställen.
 
Släktforskarna, i sin tur, har nämligen upptäckt att gratis innebär en restriktioner, medans kommersiellt innebär mer frihet. Därför köper man sina Genlineabonnemang, sina CD-skivor och sina böcker och skrifter istället för att gå till biblioteket.
 
Det finns gott om lokala undantag, tack och lov, och de skall vi vara glada för. Men det brukar kräva att man har en hårt arbetande förening på orten och lite intresse hos kulturchefer och kulturpolitiker för att det skall harmonisera.
 
Bernt Bergkvist

2006-02-14, 10:59
Svar #9

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Bernt
Det jag klarlägger är fakta. Förbundet har ej tidigare tagit ut inträde av besökare till släktforskardagarna, utan nu har ngn eller några kommit på den fiffiga ideen. Om du läser vad monterplatshyran är, så tror jag att där framgår att dessa inkomster täcker till större delen kostnaderna. Släktforskarföreningarna får betala 1700 kr inkl anmälmingsavg för 2x2m. Arkiv mfl betalar 595:- kvm minimum 6 kvm. Kommersiella betalar 895:- kvm minimum 12 kvm. En av de föreningar som jag tillhör kommer troligtvis ej att hyra ngt utrymme, kanske en orsak är priset. Sannolikt kommer även jag att stanna hemma. Inträde + parkeringsavgift får intresset för ett besök att bli svalt.
Jan-Christer

2006-02-14, 14:36
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag hänger inte med riktigt i Bernts resonemang...
 
Varför jämföra med avgifter på diverse mässor? Släktforskarförbundet är väl ändå inte ett affärsdrivande företag...? Eller har jag missat att man likt många idrottsföreningar numera har bolagiserat verksamheten?
 
Och varför dra in CD-skivor och böcker m.m.? Mig veterligt har ingen krävt att få dessa utan att betala. Men är det verkligen för mycket begärt att man ska slippa att betala en entréavgift för att få lov att komma in till försäljarna och se vad de har att erbjuda...?
 
F.ö. talar Bernt emot sig själv:
 
Kl. 23.21 i går hette det: Hellre ett väl organiserat program som kostar en slant att bevista, än billig entusiasm som är utspilld för de närmast sörjande.
 
Och kl. 8.38 i dag: Jag kan dock konstatera, efter att ha läst programmet för föregående års släktforskardagar, att man får väldigt mycket för pengarna.
 
Föregående års släktforskardagar har alltså inte varit billig entusiasm som är utspilld för de närmast sörjande - trots att de har varit avgiftsfria... J
 
Den stora frågan är naturligtvis vad besökarna får för dessa hundratusentals kronor (om Förbundet når upp till målsättningen 10.000 besökare) som man inte får utan entréavgift. Kort sagt: Vilka extraordinära attraktioner ska pengarna användas till?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-19, 11:27
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
(För att inte sprida ut olika ämnen med anknytning till Släktforskardagarna under fler rubriker, så väljer jag att skriva detta inlägg här. Kanske rubriken kan ändras till kort och gott Släktforskardagarna 2006?)
 
Rubriken Släktforskarrabatt på SJ! har toppat Rötters förstasida sedan i måndags. I dag har den dock halkat ned något, men den detaljerade information som utlovats lyser ännu med sin frånvaro. Den kommer senare i veckan sägs det fortfarande. Senare i veckan än fredag kan det knappast bli (i varje fall om informationen ska läggas ut under arbetstid) - så då kommer väl detaljerna i dag då...?
 
Kanske någon ansvarig på Förbundet samtidigt kan svara på de frågor jag ställde ovan den 12 och 14 februari (!)...?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-19, 14:14
Svar #12

Crister Lindström (Redaktor)

Hej Jörgen! SJ håller inte riktigt tidtabellen. När alla detaljer är klara kommer fullständig information om orter och priser.

2006-05-19, 15:20
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Då är det väl bara att vänta och se...
 
Under tiden kanske jag kunde få svar på mina andra frågor...?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-20, 02:01
Svar #14

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Jag har också svårt att förstå att om man organiserar släktforskningsdagarna i Stockholm så skall man ta betalt.
Varför skall det bli bättre då?
Det måste väl betyda att huvudstaden inte skall ha sådana evenemang?

2006-05-20, 18:02
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Att förbundet börjar ta betalt har väl inget med Stockholm att göra. Varför förvägra oss det som andra fått tidigare, möjlighet att besöka dagarna utan långa resor och övernattning.
 
Sedan må inträde diskuteras, men det gäller väl oavsett om det är i Gällivare eller Bromölla

2006-05-20, 19:35
Svar #16

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
När förbundet börjar ta betalt för tillträde på  släktforskardagarna, som hittills ej drabbats av trängselavgift, börjar jag tro något/några av följande: 1. Förbundet har dålig ekonomi och detta är ett försök att bättra på den. 2. Någon har ensidigt kommit på att det är smart att likna förbundsdagarna för mässa, till en sådan brukar det ju vara inträde. 3. Förbundet  följer Stockholmsförsöket, eftersom dagarna i år är i denna region. 4. Med avgift kan det bli färre som kommer, och då slipper de som gör det trängas, som det har varit tidigare.
Jan-Christer

2006-05-20, 21:53
Svar #17

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Alternativ 4 kan du nog utesluta, Jan-Christer! Förhoppningen är ju att vi ska bli 10.000 besökare. Om hälften kommer en av dagarna och hälften båda dagarna blir det en biljettintäkt på 600.000. Eller kanske man menar 10.000 besök (den som kommer båda dagarna räknas som två besök) och nöjer sig med 400.000 kr? Sannolikheten är nog större att det är alternativ 1 som är svaret på din fråga.
 
Du kan ju ta en titt på årsredovisningen i Angeläget 2/06 och dra en och annan slutsats också.
 
Mvh
Ingegerd

2006-05-20, 22:02
Svar #18

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och Stockholmsförsöket upphör 31 Juli (för denna gång) så det tycker jag låter som en dålig ursäkt. Mer troligt är att det brännts pengar på fel saker i hela landet och det ska rättas till genom denna ganska lilla avgift

2006-05-21, 01:49
Svar #19

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Men varför ta betalt?
Även om det är en liten avgift, det har ju alltid varit gratis förut.
Förbundet förespråkar ju en avgiftsfri forskning på andra ställen.

2006-05-21, 06:42
Svar #20

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ingergerd Johansson
Angeläget 2/06 finns ej utlagd på Rötter och således kan jag ej läsa denna. Det var närmast AKTUELL ekonomi som jag syftade på och inte någon tidigare historik. Förslaget att ta ut trängselavgift uppstod ju i år och kanske då med hänsyn till den rådande ekonomin?
 
Kenneth Bengtsson
Jag tror att tränselavgiften är för att täcka i år uppkomna kostnader både i Nacka och annorstädes.
 
Mats Ahlgren
Jag skulle tro att det har brännts pengar även på andra ställen (USA?) samt att det finns svarta hål som behöver fyllas?
 
Kanske någon skulle fråga förbundet hur kassan är just nu? Ted skrev i ett av sina veckobrev om röda siffror. Jag blev inte så lite fundersam när jag läste det. Ekonomisiffror antar inte den färgen utan orsak.
Jan-Christer

2006-05-21, 08:10
Svar #21

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ingegärd Johansson
Jag hittade Angeläget 2/06 på annat ställe och har inte hunnit läsa igenom det ordentligt, skall göra det nu under förmiddagen. Förbundet har tydligen ett underskott på drygt 1.7 milj år 2005 enligt dess balansräkning. Det är personal, lokalhyra och resor som är de tunga bitarna. Hur det förhåller sig i år lär väl framkomma i sinom tid.
Jan-Christer

2006-05-21, 10:29
Svar #22

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jovisst finns Angeläget 2/06 på Rötter, under Förbunds-Nytt.  
 
Underskottet 2005 måste rimligen få återverkningar på 2006. Antingen försöker man återhämta en del av det förlorade egna kapitalet, eller också försöker man åtminstone öka intäkterna och minska kostnaderna så att året går någorlunda jämnt ut.
 
Mvh
Ingegerd

2006-05-21, 10:39
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jan-Christer
 
Visst bränns det pengar, men USA var väl inte så mycket (under 100 k), vad som verkar värre är att personalkostnaderna rakat i höjden rejält.Ser också ut att få konsekvenser, vilket kan drabba rörelsen negativt  
 
Funderar på kostnader för EMIbas, en ypperlig produkt, men kostat tre kvarts miljon (tror jag).
Går det att öka intäkterna? Detta är i för sig en liten fråga och förklarar på intet sätt underskottet

2006-05-21, 11:39
Svar #24

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Mats
Enligt redovisning på sid 12 i Angeläget kostade den resan (SwedGenTour) förbundet 123.591:-, övriga sällskapet fick betala sin egen kostnad; 81.694:-. Var det sedan extra resor? till släktforskardagar i Seattle samt Burlington (alt andra platser?) blev det kanske kostnad för dessa?
Även lokalhyran har rakat i höjden; från 652 tusen till 1,075 milj.
Jag har lite svårt att förstå hur det skall gå att genomföra nya projekt enligt förslag verksamhetsplan för 2007, om man samtidigt gör neddragningar, besparingar samt personaluppsägningar; allt enligt samma plan. (sid 24)
Jan-Christer

2006-05-21, 13:25
Svar #25

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
För den som inte bor i Stockholm är det ganska tydligt varför man måste ta inträde till släktforskardagarna. Stockholmspriserna är nämligen skyhöga jämfört med övriga landet, och någon sponsring av lokaler, som man kanske kan få i småkommuner som vill ha evenemang av detta slag, är helt uteslutna i huvudstaden.
I Dalarna arrangerade vi släktforskardagarna år 2002. Då gick Borlänge kommun in och sponsrade lokalhyran. Annonsörerna i katalogen såg till att det blev ett rejält plus i kassan. Det var lätt att hitta frivilliga som ville göra jobben gratis, m.m.
I Stockholm verkar det inte bo några ideellt arbetande släktforskare. Där måste man anlita penninghungriga företag som tar betalt för allt. Jag har t.ex. svårt att tänka mig att P-platserna skulle vara gratis, som på alla andra ställen (undantaget Göteborg), och kan slå vad om att man måste pröjsa en femma för att gå och pinka, att fikat kostar minst 30:- koppen (eller snarare pappmuggen), och att man inte hittar en korvkiosk närmare än två kilometer från Factory!

2006-05-21, 17:05
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu misstänker jag (men det är förstås bara en misstanke...) att entr?avgiften inte ska gå till att sänka fikapriser, eventuella toalettavgifter eller annat som besökaren ändå betalar själv...
 
Frågan är vilket välgörande ändamål den som samlar in den obligatoriska 'kollekten' (alltså Förbundet) använder den till. Eller med andra ord: Vad får besökaren för pengarna?
 
? Man får ta del av föreningarnas verksamhet. Men betalar inte föreningarna själva redan en inte alltför snålt tilltagen monterhyra?
 
? Man får möjlighet att köpa böcker och CD-skivor m.m. från såväl Förbundet som föreningar, arkiv och företag. Samma sak där; är inte monterhyran redan betald? Dessutom kan jag på rak arm inte påminna mig någon butik med entr?avgift...
 
? Man kan få släktforskningshjälp. Men ska man verkligen betala för det på Släktforskarförbundets egen mässa, när samma förbund anser att det ska vara avgiftsfritt på arkiv och bibliotek? För det anser man väl fortfarande?
 
? Det finns intressanta föreläsningar. Men har föreläsarna så höga arvoden att åhörarna måste betala inträde för första gången?
 
? Man får mässkatalogen. Men det är i år ett nummer av Släkthistoriskt Forum, så varför ska prenumeranterna betala en gång till för något man redan har?
 
? Man deltar i utlottningen av en släktforskardator. Men om man inte är intresserad av detta 'hästskojeri', varför ska man då tvingas att köpa en lott?
 
Måhända ska avgiften gå till något som alls icke har med Släktforskardagarna att göra...?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-21, 19:17
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nog vore det bra om så många som möjligt laddar ned Angeläget 2/06, för där finns mycket att fundera över.

2006-05-21, 21:48
Svar #28

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Någon ifrågasatte om det fanns ideellt arbetande släktforskare alls i Stockholm. Jodå vi finns. Och vi är faktiskt många. Men under släktforskardagarna så är det endast av förbundet godkända funktionärer som är funktionärer. Vi, medarrangerande föreningar, har inte funktionärer. Våra funktionärer är besökare och ska betala inträdesavgift (några fribiljetter ska vi visst få). Vi får heller inte ha får många i vår monter, de kallas för övrigt monterpersonal till skillnad från funktionärer, då vi endast får ha en begränsad personal. Att vår personal är ideellt arbetande medlemmar som kanske kan ställa upp ett kortare pass och därefter vill bli utbytt spelar ingen roll. Har vi mer personal i montern får de betala inträde också.
 
Men de funktionärer som är stämplade och godkända av förbundet som förbundsfunktionärer de har fått utbildning och kan det här, det kan inte våra ideellt arbetande medlemmar. Jag förstår egentligen inte hur vi kunnat ha stämmor eller släktforskardagar förut med bara outbildade ideellt arbetande föreningensmedlemmar (ironi).
 
Det är mycket man skulle kunna säga om det här men en sak borde nog egentligen projektets inhyrde mässproffs generalen Janne (som för övrigt är mycket bra och duktig men med erfarenhet från den kommerciella världen och dess mässor) svara på och det är frågan om inträdet för besökarna och vart pengarna går. För där är det faktiskt precis som Jojje skrev här ovan, vi är i Stockholm, nåja Nacka, och här är priserna fruktansvärda jämfört med övriga landet. Det kommer inte att bli så mycket som en enda krona över till förbundets ficka av de inträdespengarna utan de går rätt ner i Nacka Forums ficka.
 
Mässa eller inte, vi har en definitionsproblematik som tar sig många olika uttryck, som ni kanske märker.
 
Mvh
Lena A L
GF

2006-05-21, 22:06
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Kanske dags för valberedningen att se till att det blir rätt folk valda, så vi slipper sådana fadäser som att lägga en träff i Stockholm  
 
Kan bara säga att sådana löjliga utfall ( I Stockholm verkar det inte bo några ideellt arbetande släktforskare. Där måste man anlita penninghungriga företag som tar betalt för allt) från en förbundsfunktionär, säger mer om varför det blir som det blir än många andra kommentarer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna